Wednesday, April 25, 2012



Isu Yayasan Sabah memortong bajet pendidikan sebanyak 40 juta yang dipostkan oleh sdr Musli Oli dalam wall fcbnya mendapat perhatian dari segenap lapisan masyarakat. Apa tidaknya Yayasan Sabah adalah satu-satunya YAYASAN yang dimiliki sepenuhnya oleh Rakyat Sabah. Pelbagai program yang dirancang melibatkan ekonomi , sosial dan pendidikan dikendalikan oleh Yayasan ini sejak ditubuhkan lebih 3 dekad itu.

Pendedahan Musli Oli yang di dakwanya diperolehi daripada pegawai kanan di Yayasan sabah itu disangkal sepenuhnya oleh Bahi Wata Mulia selaku pegawai di Yayasan Sabah. Dalam beberapa ulasan di wall Musli Oli, Bahi wata menyifatkan dakwaan itu tidak logik, dusta dan santa mengelirukan. dengan bantuan beberapa data , Bahi Wata memberikan penjelasan seperti berikut :


( ISU MUSLI OLI )Saya dpt maklumat, Yayasan Sabah telah potong bajet sebanyak RM40 juta yg disediakan utk pendidikan menengah rendah di Sabah..arahan itu dari KM Sabah. Maklumat itu seterusnya mendakwa wang utk rakyat itu kini digunakan utk memperbaiki dan menaikkan imej pemimpin2 BN Sabah menghadapi PRU akan datang.. ..


ULASAN BAHI WATA:



Program Biasiswa Menengah antaranya ialah penghantaran pelajar ke sekolah2 terpilih seperti SBP/Integrasi di Semenanjung/MRSM/dll.Ditaja dari ting. 1-5. Kalaupun 100 org x 5,000 = 500,000.00. Biasiswa Harian/Asrama dalam 300-500 setahun. Kalaupun 10,000 X 500 = 5 juta. Perbelanjaan untuk Biasiswa Menengah 10juta pun tak pernah sampai kerana ramai pelajar kita yg tidak mahu dihantar ke semenanjung Malaysia. Kalu dimasukkan di sini program YS sedepapun tak cukup. 


Bro, sy yg menyediakan bajet untuk program ini, tidak ada yg disembunyikan dalam perkara ini. Setiap tahun kita peruntukan 50 org pelajar dihantar ke SM pun tidak pernah penuh, budak kita tidak mahu belajar jauh. Untuk Biasiswa Asrama/Harian sejak tahun 2005 telah diserahkan ke semua pejabat Zon Yayasan Sabah. Mereka yg menyediakan bajet... Semasa program ini dibawah jagaan sy, peruntukan tidak pernah sampai puluhan juta. Paling banyakpun hanya 2 juta. Ini kerana YS hanya membantu Biasiswa Kecil Persekutuan. Mana pelajar yg tidak dapat barulah YS bagi. 

Bro. peruntukan untuk pelajar lama memang tak pernah dipotong sebab itu sudah kometmen, biasanya tajaan baru yg adakalanya berubah2..tetapi tidak ada kewajarannya untuk program menengah sehingga 40juta. Sejak menyediakan bajet pinjaman(1994-2002)Biasiswa(2003-2012) tidak pernah Program Menengah mencecah 40juta. Sejak Program ini diperkenalkan tahun 1967 sejumlah 25 juta sahaja yg digunakan. So, barangkali org yg memberi maklumat itu tidak puas hati dgn pengurusan YS sehingga sanggup memberikan maklumat yg Tidak masuk akal sama sekali. 

adakalanya maklumat2 begini disupply oleh mereka yg tidak bertanggungjawab, akhirnya akan menjadi fitnah... Bukan sahaja jumlah itu sgt luar biasa tetapi juga kononya digunakan untuk menaikan imej pemimpin Negeri Sabah. Sy rasa Datuk Musa tidaklah sekejam itu, kerana kalau dipotong peruntukan untuk pelajar lama, akibatnya budak2 akan mengamok/ibubapa tidak akan berdiam diri, impaknya kepda Ketua Menteri dan kerajaannya juga. 

Untuk makluman - Program Biasiswa Yayasan Sabah ada 2 : A.Program Pendidikan Menengah dan B. Program Pengajian Tinggi. 
A. Program Pendidikan Menengah :-
1. Biasiswa Sek.Men.Semenanjung Malaysia
2. Biasiswa Pertukaran Pelajar Sabah/Sarawak
3. Biasiswa Perpindahan Pelajar Luar Bandar Ke Bandar
4. Biasiswa MRSM Kuching, Sarawak
5. Biasiswa Perajurit
6. Biasiswa Asrama/Harian
7. Dermasiswa Sek.Men.Semenanjung Malaysia
8. Bantuan Peperiksaan PMR/SPM/STPM - Tiada peruntukan sejak kerajaan mansuhkan bayaran 

Bantuan asrama luar bandar/Asrama Desa memang ada, tetapi program ini dilatakkan di bawah Zon2 Yayasan Sabah. Sebahagian dari asrama desa sdh diserahakan kpd Jabatan Pelajaran. sy difahamkan hanya tinggal beberapa buah saja sekarang ini....walau bagaimanapun, peruntukan tidaklah sampai beratus ribu setahun kerana asrama desa bukannya besar sangat dan pelajar pun tidaklah ramai sangat. 

Tidak dinafikan bahawa peruntukan memang adakalanya dikurangkan, adakalanya pula bertambah....tetapi ini perkara biasa bagi mana2 jabatan sekalipun, apatah lagi pada ketika ekonomi melesit mestilah sana sini dikurangkan. Di negara2 maju sekalipun ini sdh menjadi kelaziman. Di USA misalnya, ada ketikanya, pembelajaran pelajar2 kita terganggu/tergendala bilamana secara tiba2 mereka tidak menerima pelajar kita masuk disebabkan oleh peruntukan ke atas universiti berkenaan dipotong oleh kerajaan sehingga hampir lumpuh dan gagal beroperasi. Pada hemat sy, perkara ini adalah masalah sejagat yg dihadapi oleh mana2 negara apatah lagi Yayasan Sabah. 


Kesimpulannya, dalam kes bajet 40juta dipotong untuk Program Biasiswa Menengah, Yayasan Sabah atas arahan Ketua Menteri dan digunakan untuk memperbaiki dan menaikkan imej pemimpin2 BN di Sabah saya nafikan sekeras2nya dan merupakan DUSTA yg sgt nyata.

0 ulasan :