Monday, May 31, 2010


Rakyat masih tertunggu-tunggu kapan bila Ibrahim Ali ,presiden PERKASA yang mula diperkasakan oleh rakyat akan menjawat jawatan PM malaysia. Kerana kelantangannya memperjuangkan kepentingan dan hak-hak orang Melayu dan Bumiputera nyata menjadikan PM Datuk Najib serba salah jadinya. Nak suruh Ibrahim Ali, perlahankan sedikit suara lantangnya, takut orang melayu tambah melarikan diri kerana Najib tahu siapa di belakang PERKASA sebenarnya...kerana yang dibelakang itulah Najib merasai kerusi PM..dan berundurnya Tun Abdullah sebelum sampai masanya. Ini yang ditakuti oleh Samy Vellu..." saya sudah kasi tarikh..lagi apa mau?...


Bila PERKASA membuat bantahan mengenai pemberian lesen judi..Najib mula nampak jalannya semakin berliku..tambah beberapa hari..kedengaran pula idea MBE seperti yang didakwa oleh PERKASA telah ditolak oleh orang Melayu. MBE bukan sahaja di dakwa sebagai membelakangkan isu pembelaan orang melayu dan Bumiputera tetapi juga dikatakan akan tambah 'memundurkan ' orang melayu berkaitan dengan pemilikan ekuiti, dan pendapatan antara orang melayu dengan bukan melayu akan tambah melebar.


Najib, memberikan gambaran bahawa orang melayu akan dibela..tidak pasti dibela dari sudut mana kerana sudah ada ura-ura untuk mengurangkan dan menghapuskan subsidi barang..bukankah kebanyakkan yang terlibat ialah orang melayu dan bumiputera luar bandar..?


Orang dibelakang PERKASA juga mula membuat kenyataan bahawa, Hubungan dengan Singapura perlu dilangsaikan bersama isu-isu tertunggaknya.. Alahai! bilalah Ibrahim Ali menjadi PM? sekurang-kurangnya isu royalti minyak kelantan boleh diselesaikan...

Sunday, May 30, 2010


Seusia dengan saya! bahkan lebih lagi! sejak saya menghirup udara segar di pekan Kota Belud, seingat sayalah hingga kini isu tandas awam kotor di daerah kota belud tidak pernah diselesaikan. Agak menghairankan saya kerana pemimpin MDKB dan juga pemimpin politik sering bertukar ganti tetapi persepsi masyarakat terhadap 'kebersihan'tandas awam begitu rendah dan menyedihkan.

Penjagaan tandas awam di daerah ini dikaitkan dengan keperluan bekalan air bersih yang tidak sempurna. Kini daerah kota belud sudah agak selesa dengan projek bekalan air bersih yang dikatakan diusahakan oleh MP Kota Belud , Datuk Rahman Dahlan, dan daripada tinjauan mata kasar hampir 85% kawasan di sekitar Pekan ini sudah tidak mengalami gangguan bekalan air termasuk di kawasan yang didirikan tandas-tandas awam, seperti di perhentian Bas Kota Belud- Kota Kinabalu, Pasar Tani dan dewan masyarakat Tun Said dan Pasar Besar. Tetapi apa yang menyedihkan keadaan tandas masih kotor , menjijikkan dan berbau.

Walaupun yuran atau bayaran dikenakan sekitar RM 0.20 sen sekali masuk, namun ia tidak menjamin keadaan tandas yang kotor seolah-olah tidak diselenggarakan dengan baik. Pada waktu yang sama para pegawai MDKB juga seakan-akan menutup mata mengenai perkara ini. Setidak-tidaknya situasi ini akan mencemarkan imej kota belud di mata pengunjung dalam dan luar negeri.

Walaupun sudah beberapa kali pemimpin di daerah ini seperti Salleh Tun said, Rahman Dahlan, Musbah Jamli dan Herbert Lagadan serta Japlin Akim sering mengutarakan betapa perlunya kebersihan diri dan anjakan pemikiran dikalangan masyarakat KB ,namun saranan itu tidak diendahkan. kalau suatu ketika MP Kota Belud 'turun padang' menyertai program membersihkan najis-najis lembau yang bertaburan disekitar Pekan itu, dan juga Datuk salleh turun menyertai program gotong-royong membersihkan kawasan pekan...mengapa program juara rakyat yang dianjurkan oleh UMNO KB juga tidak menekankan isu kebersihan tandas ini.


Papan-papan tanda iklan juga di sekitar pekan ini tidak terdapat mengenai peringatan betapa perlunya menjaga kebersihan. Apa yang dilakukan oleh kebanyakan pemimpin politik ialah membawa peruntukan dan pembangunan bertaraf mega di pekan ini, kononnya untuk melonjakkan taraf hidup rakyat dan kapasiti pendapatan daripada aras kemiskinan. Sedangkan isu-isu sebegini tidak diambilkira. Penjiwaan pemimpin kepada rasa empati terhadap situasi hidup rakyat tidak hanya terletak kepada isu pokok tetapi juga melibatkan perkara seumpama ini. Kita mengharapkan agar MDKB dan juga pemimpin di kota belud dalam membuat beberapa tindakan susulan mengenai perkara ini.

Saturday, May 29, 2010


Ramai yang mempercayai bahawa bila berlaku 'penghijrahan' beramai-ramai wakil rakyat PKR sama ada yang berstatus DUN atau MP, maka ada sesuatu yang tak kena. Tak kena dalam parti PKR, satu hal, yang satu lagi ialah kenapa DSAI tidak pula beriya-iya 'memujuk' ahli MP nya yang bertindak 'keluar" parti itu sepertimana DSAI 'memujuk' beberapa MP UMNO untuk menjayakan misi 16 September, sehingga menghantar Tian Chua mengikuti MP UMNO ke luar negara.

Lalu, masih ramai juga yang menjangkakan bahawa PKR sedang "membersihkan' Roh perjuangan mereka sebab itulah sengaja membiarkan ahli dan MP yang 'bermasalah' kata mereka untuk keluar sendiri meninggalkan parti itu termasuk Setiausaha Parti tersebut. Itulah alasan luariyyah yang disajikan kepada rakyat keseluruhannya. Walaupun ada juga ahli PKR yang mendakwa, MP PKR yang bertindak menjadi BEBAS itu adalah mereka yang mempunyai masalah dengan pucuk pimpinan parti sejak awal lagi..Mungkin ! mereka 'ditawarkan' dengan pelbagai keistimewaan dari parti pihak lawan khususnya UMNO.


DSAI sengaja membiarkan perkara ini berlaku kerana pada akhirnya "jerat" politiknya akan mengena. Di awal memang merugikan PKR kerana itu..sedangkan pada jangka panjangnya ia menguntungkan parti itu di mata Rakyat. Pembersihan diri satu hal, tetapi yang paling mujarabnya ialah dakwaan DSAI bahawa MP nya yang bertindak keluar parti kerana ditawarkan oleh UMNO dan agen-agennya dengan habuan wang ringgit dan kontrak bernilai jutaan ringgit. Dan ini kata DSAI akan dia dedahkan tidak lama lagi.


Walaupun Najib ketika mengulas dakwaan ini, menafikan,, namun apakah jika benar bukti yang diperolehi oleh DSAI ini akan juga menafikan penafian Najib itu? Lihat apa yang DSAI dan PKR perolehi...Imej parti PKR dan DSAI akan melonjak di mata rakyat bila segala bukti itu di dedahkan. UMNO dan Najib akan dipalitkan dengan rasuah politik dan sikap 'membeli' MP PKR dengan tawaran lumayan. Strategi DSAI inilah yang jarang dapat dibaca dari awal lagi. Sebab itu bagi DSAI lebih baik 'kena' jerat awal supaya pelanduk ingat sangat jerat dan tipu helah pemburu. tetapi akan lebih besar fadhilatnya jika Pelanduk menjerat pemburu.


Kemudian dari itu, DSAI juga telah mula memasang jeratnya kepada pengundi Cina, apabila beliau mendakwa jika PR memerintah Malaysia pada PRU 13 akan datang, maka Timbalan Perdana Menteri 2 akan menjadi milik DAP. Melompat bukan main Lim Kit Siang kerana tidak pernah termimpi oleh beliau, akan jawatan seumpama itu. DAP pastinya akan menjaja pelbagai isu perkauman untuk mendapatkan kerusi nombor dua itu. Sedangkan pada waktu yang sama DSAI seakan-akan lupa bahawa ada pihak juga yang akan memasang jerat dan perangkap samar politik untuk beliau. Itulah politik penuh dengan perangkap samar yang membahayakan.

Thursday, May 27, 2010


Situasi politik di Pantai Timur Sabah menjanjikan bahang yang sangat panas sejak kebelakangan ini. Di samping isu Datuk Shafie Apdal yang dikatakan bertegang urat dengan datuk Musa Aman ekoran daripada keputusan Datuk Shafie ingin menubuhkan Jabatan Pembangunan Luar Bandar (JPLB) di Sabah yang disifatkan oleh ramai pemerhati politik di negeri ini sebagai 'menghidupkan' kembali semangat Jabatan pembangunan Persekutusan Sabah yang dimansuhkan kerana dikatakan terlalu dibebani oleh karenah birokrasi sehingga peruntukan tidak dapat menepati sasaran yang dikehendaki. Kerana itu ada yang berpendapat langkah Datuk Shafie itu sebagai 'mengenepikan" kerajaan negeri, ada juga yang berpendapat tindakan sedemikian untuk mempercepatkan penyaluran peruntukan dari KKLW. Apapun tujuan dan hasratnya, nyata isu ini mewarnai bual bicara para penggiat politik di sepanjang Pantai Timur Sabah.


Selain daripada itu, desas-desus perletakan jawatan Datuk Ghapur Salleh , MP kalabakan turut 'memaniskan' cerita politik di Pantai Timur. Kerana kecewa apabila dinamakan oleh Datuk Zahrin sebagai salah seorang ahli Parlimen Umno yang menyetujui rancangan 16 september tajaan Datuk seri Anwar Ibrahim, maka MP kalabakan itu dikatakan telah menghantar surat perletakan Jawatan kepada YDP Dewan Rakyat , Tan Sri Pandikar Amin. Hal ini disahkan 'kebarangkaliannya" oleh ketua Strategik Keadilan Tian Chua dalam satu sidang akhbar. Tetapi kerana dinasihati oleh Datuk Seri Najib , maka MP Kalabakan itu terpaksa akur untuk 'memendamkan' niatnya itu. Jika ini satu kenyataan, dan kiranya MP Kalabakan yang juga Ketua Umno kawasan itu 'berpatah arang' untuk meneruskan niatnya ,maka landskap politik di Sabah akan menyaksikan satu lagi PRK akan berlaku. Inilah Isu politik yang sangat signifikan di Tawau dan sedang merebak keseluruh daerah yang bersempadan dengannya.


Meninggalkan Tawau, Isu politik bertiup kencang di Kinabatangan. MP Kinabatangan Datuk Bung Mokhtar telah didapati bersalah oleh Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur atas kesalahan berpoligami tanpa kebenaran. Dia beliau bersama isetri mudanya yang juga pelakon sensasi Zizie Izzate Abdul Samad telah dijatuhi hukumanpenjara sebulan dan denda 1000 ringgit atau penjaran enam bulan jika gagal membayar denda tersebut. Kini Bung Moktar sedang membuat rayuan untuk penangguhan hukuman itu. Jika gagal maka Bung Moktar yang sebelum ini terkenal sebagai seorang MP yang 'keras' dan 'panas' ketika dalammembahaskan pelbagai isu di Parlimen akan hilang kelayakkan sebagai ahli parlimen meskipun masih berkelayakan untuk mengamalkan poligami. Ini juga akan menyebabkan satu lagi PRK akan berlaku di Pantai Timur.


Di samping sibuk dengan perkembangan isu-isu semasa dan terkini yang menyaksikan Sibu jatuh ke tangan PR,gelojak MIC berkobar lagi, penurunan sokongan pengundi Cina walaupun transformasi kepmimpinan MCA telah selesai, begitu juga dengan formula rebrending BN yang dijangka akan dilaksanakan pada penghunjung tahun ini. Mana lagi isu melibatkan kepentingan dan kedaulatan negara berkait dengan blok L dan Blok M yang dikatakan 'diserahkan' kepada Brunei darussalam..kemudian isu tanah KTMB di Singapura bersama isu-isu tertunggak...maka kita dapat menyaksikan bahawa politik BN di SABAH sememangnya memerlukan kesabaran yang besar.


Apakah beberapa isu politik di pantai timur ini akan mengubah landskap politik di Sabah? kita tunggu kesudahanya.

Wednesday, May 26, 2010


Kemenangan di Sibu beberapa minggu lepas membuatkan PAKATAN RAKYAT sering bermimpi yang indah-indah. Selain luka di Hulu Selangor mula terawat dengan kemenangan itu, PAKATAN RAKYAT juga 'yakin' dengan seyakin-yakinya bahawa 'TSUNAMI' politik 2008 sedang mengharungi badai gelora laut China selatan untuk menyeberangi dan mengubah landskap pollitik di kepulauan Borneo ini. PKR selaku nakhoda PR sudah begitu semangat untuk 'menjahanamkan' BN di Sabah dan Sarawak pada PRU akan datang. Sebab itu kejutan di Sibu tambah menyemarakkan semangat DSAI untuk menguasai Putrajaya, walaupun kes Liwat II nya semakin menemui penghujungnya. Segalanya boleh berlaku..jika dan kalau..DSAI " terlepas" maka satu Tsunami Baru politik pasti akan melanda seluruh negara membabitkan tanah besar semenanjung dan Sabah Sarawak.



Kerana itu, PR sekarang telah dengan lantang mewar-warkan bahawa mereka sedang merangka satu strategi untuk menawan duah buah negeri ini. Kalau Sabah dan sarawak adalah "fixed Deposit" bagi BN, maka PR pasti meranapkan gelaran itu...bagi PR Sabah dan sarawak adalah "current Account" atau simpanan Semasa yang bila-bila masa boleh digunakan. Sebab itu, bagi PR kali ini pada PRU 13, mereka akan menafikan majoriti kemenangan BN. Lantas akan memberi kekuatan kepada PR untuk memerintah Malaysia.


Pada awalnya lagi PKR telahpun 'memancing' naluri politik Datuk Musa Aman apabila kedatangannya ke Sabah beberapa bulan lepas mewar-warkan strategi "satu lawan satu" . Menjadikan Datuk Musa Aman bertambah kalut, sehingga merombak kepimpinan BN negeri, menyaksikan Datuk Sall;eh said Keruak diterima kembali setelah 'proses pengampunan' peribadi politiknya berakhir. Beberapa muka baru turut dikedepankan termasuk perlantikan Datuk Rahman Dahlan selaku S/u Bn yang baru.


DSAI begitu tersenyum melihat " latahan politik" Datuk Musa Aman..dengan sekali pancing ia begitu mengena...sebagai politikus berpengalaman dari Datuk Musa Aman..pastinya DSAI meneropong dari jauh bahawa...ada sudsah unsur 'kegerunan' BN Sabah terhadap 'kekuatan' PR yang dikatakan akan hancur oleh pucuk pimpinan Umno. Manakala kemenangan DAP di Sibu, juga mula memenatkan minda beberapa politikus lama di bumi kenayalang itu. Siapa lagi kalau bukan KM Sarawak...


Itulah stail politik DSAI, selalu membuat 'pancingan' awal dan jika mengena..beliau akan mula merangka strategi barunya..yang lebih tersusun, tersembunyi dan mampu mengkucar-kacirkan medan benteng BN di kedua-dua negeri Sabah dan sarawak.


Apa yang menghairankan kita ialah BN di Sabah masih dilihat sebagai "tidur" dalam jaga yang panjang. Walaupun beberapa program dirancang tetapi para pemimpinnya masih berserabut dengan pelbagai karenah politik yang belum-belum juga dapat diselesaikan. Timbalan Presiden PBS Dr. Maximus pernah menyuarakan bahawa isu-isu setempat berkaitan dengan "rampasan" tanah-tanah peneroka yang diusahakan oleh rakyat harus segera diambil berat kerana ia akan menjadi duri dalam daging dan boleh membebankan BN Sabah. Tetapi hingga kini masalah itu belum diselesaikan. Terbaru ialah apabila hampir 1000 orang peneroka tanah kerajaan ini di Semporna telah bertindak mengambil hasil tanaman mereka beberapa minggu yang lepas setelah rayuan dan tindakan mereka tidak dipedulikan oleh kerajaan.


Apakah natijah kekalahan di Sibu tidak diambil iktibar oleh BN Sabah. Bukankah asas utama adalah kerana isu tanah yang gagal diselesaikan oleh Kerajaan Negeri. Jangan salahkan sesiapa termasuk PR jika usaha mereka membuahkan hasil..dan selepas PRU13 'bendera' BN akan diturunkan separuh tiang sebagai simbol 'penurunan' kuasa oleh rakyat. Dan itu bisa berlaku jika BN terus seperti 'mencurah air di daun keladi".

Tuesday, May 25, 2010


Semakin menghampiri PRU 13, semakin wabak percaturan politik di Sabah merebak sehingga sudah kedengaran bahawa kerusi panas "ketua menteri" Sabah akan beralih arah kepada penduduk Pantai Timur Sabah. Di sebelah Tawau dan sekitar daerah yang bersempadan dengannya, isu Ketua Menteri Sabah sudah menjadi milik Datuk shafie Apdal. Berpaksikan kepada banyak hujah politik yang memihak kepada MP Semporna ini. Pertama kerana kata mereka Datuk sahfie dilihat sebagai 'ayam tambatan" Datuk Najib di sabah.Kedua hujah mereka lagi, kedudukan Datuk sahfie sebagai naib presiden Umno, memungkinkan beliau diberi kepercayaan penuh oleh Najib untuk mengemudi sabah di hari- hari mendatang. Ketika sambung hujah mereka kerana Datuk sahfie mempunyai rangkaian akar umbi kepimpinan BN Sabah yang memungkinkan menyatukan fahaman-fahaman songsang terutama dalam UMNO Sabah yang dilihat diluar batas perkiraan Datuk Musa Aman. Walaupun setakat ini hanya Datuk Rahim dan Datuk Hajiji yang dikaitkan akan purnama politik Datuk sahfie, tetapi ramai yang menjangkakan Datuk salleh Tun Said yang sebelum ini sering "dinasihati' oleh Datuk sahfie dalam USBO juga akan "meninggalkan" Datuk Musa Aman apabila penentuannya Siapa Ketua Menteri Sabah akan terjawab.



Namun yang demikian ,politik adalah ibarat air yang mengikut bekas yang menadahnya. Tidak punya bentuk yang boleh digapai oleh sesiapa juga sama ada " pemain politik" itu sendiri atau pun pengkaji dan pemerhati seperti kita. Biarpun desas desus menggambarkan bahawa "sedang" berlaku "sengketa senyap" buat tiga tokoh ini, apakah ia satu kepastian ?



Mungkin hujah- hujah dalaman seperti diatas tidak lengkap tanpa adanya sokongan dan motivasi luaran. Misalnya Datuk Musa Aman dikatakan menghadapi pelbagai masalah berkaitan dengan kes dan skandal membabitkan beberapa orang kanan dan kenalannya menjadi perhatian SPRM berkaitan dengan penggubahan wang haram selain kes-kes pembalakan di kawasan hutan simpan seperti yang dilaporkan oleh media massa arus perdana. Namun jika ditinjau kepada percaturan politik...bagaimana Ketua umno Bahagian Kota Belud pula dilibatkan dalam sengketa senyap ini..? Alasan yang diberikan cukup menyakinkan kerana..DSSK juga berkeinginan dan adalah antara tokoh yang disebut-sebut 'hampir' dengan kerusi empuk itu.




Semuanya ini akan menjadi spekulsi politik selagi ia tidak menjadi kenyataan. kalau benar selepas PRU 13, sabah akan memiliki KM yang baru...itu bukan persoalannya kerana biarpun baru atau lama...hak rakyat tidak pernah dicabuli, yakni..rakyat masih punya hak mutlak memilih siapa KM Sabah..? Pergunakanlah 'hak' yang kecil itu untuk kita dan generasi akan datang.

Tuesday, May 18, 2010


Keputusan kerajaan di bawah kementerian kewangan untukmemberikan lesen judi sempena "World Cup" kepada kumpulan BERJAYA telah menimbulkan banyak kritikan di kalangan rakyat Malaysia. Bukan sahaja parti-parti pembangkang tetapi orang awam juga turut mempertikaikan. Kerana bagi mereka , walau bagaimana pun rasionalnya pemberian lesen judi itu, namun hukum agama membatalkan secara total kerasionalan yang hanya bersandarkan kepada logik hukum buatan manusia. Malaysia seharusnya tidak langsung menambah lesen judi di negara ini, sebaliknya syarikat-syarikat Judi yang sedang beroperasi harus secara perlahan-lahan di kurangkan. Seperti rokok dan Arak, yang menyaksikan hasrat kerajaan untuk mewujudkan kesedaran bersama seluruhnya rakyat Malaysia dengan kenaikan cukai dan harga barangan ini, maka apakah Judi juga tidak harus dikurangkan?




Di Kota Belud, kelantangan MP Parlimen Datuk Rahman Dahlan menyokong hasrat kerajaan itu telah menimbulkan banyak polemik kepada masyarakat di pekan koboi ini. Sejak dulu lagi, masyarakat Kota Belud begitu sensitif dengan perkataan "judi" kerana penglibatan segelintir penduduk di Pekan ini dalam dunia perjudian. Sebut saja...Kuda Kota Belud..siapa tidak kenal lewat 80-an yang menggegarkan padang lumba di Tanjung Aru..Begitu juga dengan kewujudan kedai-kedai nombor ekor di pekan ini dan sesak setiap kali "drow" amat menggusarkan ramai pihak. Dan kerisauan ini seharusnya dikongsi oleh MP, Datuk Rahman Dahlan dan bukan sebaliknya membuatk kenyataan menyokong industri perjudian.




Walaupun rasional akliah digunakan oleh MP Kota Belud ini dengan menyatakan bahawa kerajaan seharusnya membuat pemantauan...dengan cara meluluskan lesen judi kepada syarikat kumpulan BERJAYA ini..namun hujah beliau juga diselitkan dengan kenyataan bahawa pada waktu yang sama kerajaan juga tidak mengenepikan pembangunan umat Islam di negara ini. Beliau juga meminta supaya isu ini tidak dipolitikkan.




DARD harus memberikan jawapan dan hujah bukan berdasarkan akliah dan pemikirannya yang dibentuk ketika berada di luar negara. Kenyataan harus disulami dengan hukum dan persepsi agama. Amat malang sebagai seorang pemimpin muda, beliau bertindak sedemikian. isu judi terus memberikan polemik kepada masyarakat kota Belud atas kenyataan ini.


Sejak penubuhan Malaysia pada 1963, Brunei terbahagi dua , dipisahkan oleh Limbang. Sejak itu dikatakan Brunei menuntut wilayah Limbang daripada Malaysia. Perjanjian 16 Mac 2009 antara Malaysia dan Brunei rupa-rupanya menyebabkan Malaysia kehilangan medan minyak Blok L dan Blok M yang terletak di luar pantai Limbang Brunei. Berikutan itu Petronas menamatkan usaha carigali dengan syarikat Murphy Oil Corp dari Amerika Syarikat kerana ia bukan lagi milik Malaysia. Konvensyen Undang-undang laut PBB (UNCLOS) 1982 menetapklan bahawa kawasan luar pantai Brunei itu milik Brunei . Kawasan itu yang selama ini bertindih sempadan akan dibangunkan secara usahasama dengan Malaysia.



Isu Kehilangan padang minyak blok L dan M ini telah menajdi isu besar apabila Tun Mahathir memaparkan dalm blognya sehingga mendapat perhatian umum. Seperti yang dikatakan oleh Kadir Jassin bahawa perkara ini perlu segera disiasat supaya Malaysia tidak akan kerugian besar dikemudian hari. Walaupun Wisma Putra telah memberikan kenyataan, namun ia masih kelihatan samar. Malahan isu ini dipolitikkan oleh pembangkang di Sibu. Seperti yang dikatakan oleh Mahfuz Omar bahawa isu pemberian padang minyak ini sebenarnya melibatkan kedaulatan negeri Sabah dan Sarawak. Ia perlu ada resolusi dalam DUN kedua-dua negeri ini sebelum ia diputuskan oleh kerajaan.



Isu ini mengingatkan kita perihal isu Labuan yang menyaksikan menjadi salah satu wilayah persekutuan. Keputusan menyerahkan Labuan kepada kerajaan pusat ini dikatakan antara punca kekalahan teruk parti Berjaya kepada PBS yang hanya berumur setahun jagung. Apakah penyerahan blok L dan blok M ini juga menjadi antara pertimbangan masyarakat Sibu menolak BN dan memilih DAP ? Atau isu penggunaan kalimah Allah yang menjadi ketakutan kepada masyarakat Sibu?


Apa apapun nyata isu Limbang, Blok L dan blok M telah menjadi antara isu PRK yang paling sensasi di Sibu beberapa hari yang lepas. Maka adakah isu ini akan menjadi isu utama dalam PRU di Sabah. Bersama kita tunggu....

Sunday, May 16, 2010


Itulah politik..sukar diramal, sukar dibaca,sukar dipastikan kemungkinan yang berlaku. P212 Sibu sebelum ini yang diwar-warkan oleh media massa arus perdana bahawa BN akan mengekalkan aura politik dan penguasaan mereka di tempat majoriti kaum Cina ini meleset apabila calon DAP (PR) menghancurkan harapan BN itu. Walaupun kemenangan calon DAP Wong Ho Leng hanya mencatat majoriti tipis iaitu 398, namun ia adalah kemenangan cukup 'bergaya' bagi PR apatah lagi ia sekurang-kurangnya telah 'menebus' kemaluan mereka di Hulu Selangor.



Janji pembangunan yang dibawa oleh ramai pemimpin BN pusat, nyata tidak mengubah langsung corak politik kaum Cina di Sibu. kalau di Hulu Selangor, dikhabarkan lebih RM 64 juta dihambur sebagai memenuhi isu pembangunan di kawasan tersebut..di Sibu isu pembangunan ini turut dijaja dalam kempen-kempen Piliharaya, walaupun nilai peruntukan kilat pilihanraya itu belum diketahui jumlahnya,namun isu keputusan mengejut ini nyata membawa impak keatas politk Sarawak. sekaligus turut menyakinkan ramai pemerhati politik tempatan bahawa MCA dan BN masih belum dapat memulihkan kepercayaan politik masyarakat Cina di negara ini. Parti MCA dan Gerakan mempunyai tugas yang sangat besar dan berat untuk membantu UMNO dan MIC serta BN mendapatkan kembali "lampu aladdin" masyarakat Cina. Di Hulu Selangor situasi ini juga berlaku.



Walaupun masih awal untuk diperkatakan tentang natijah keputusan P212 Sibu ini keatas iklim politik Sabah..namun masih ada yang ragu-ragu bahawa situasi terkini ini tidak akan menular di Sabah. Kata mereka walaupun Sabah dan Sarawak saling berjiran sempadan geografinya, namun percaturan politik dan kesudahannya cukup berbeza dan berlainan. Ada juga yang yakin bahawa arus gelombang baru di Sarawak ini akan mengalir ke Sabah. Kaum Cina di Sabah terutama di beberapa kawasan parlimen seperti KK dan Tawau juga akan mengikut rentak yang sama. Begitu mahalnya undi kaum Cina terhadap keberadaan BN di negara ini. UMNO dan BN harus sedar bahawa undi itu tidak akan dapat diperolehi dengan umpan ekonomi dan isu pembangunan.




Jika di Sabah menyaksikan PRK berlaku..nyata ia akan menjadi lebih sensasi kerana mungkin dianggap sebagai penutup diambang PRU 13 akan datang. Namun kawasan mana? dan sama ada DUN atau Parlimen..masih menjadi teka-teki. Kerana di Sabah tidak ada tanda-tanda kubra untuk itu, walaupun ada desas desus tentang status MP kalabakan yang dikatakan telah menghantar surat letak Jawatan kepada Tuan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin, sebelum 'dinasihatkan' oleh Najib, yang dikatakan berikutan dengan tuduhan yang mengaitkan MP kalabakan ini dengan DSAI.



UBN harus berhati-hati agar perkara ini tidak berlaku di Sabah. Sebelum inipun ramai yang mengutarakan betapa berkeperluannya SAPP dipujuk kembali menyertai BN kerana sokongan kaum Cina nyata begitu merosot. Sama ada didengar oleh Datuk Musa Aman dan Najib atau tidak..nyata mereka harus mencari formula baru supaya kekalahan di sibu tidak akan menjangkiti BN Sabah.

Monday, May 10, 2010


Dari 1946 sehingga 2010, genap sudah 64 tahun usia penubuhan parti UMNO selaku parti 'teras' orang Melayu. Dalam jangka masa yang begitu panjang, UMNO telah menunjukkan kebertahanannya dalam mengharungi gelora politik negara. Pendewasaan parti itu berjalan bersama pelbagai kemelut yang tragis. Menyaksikan beberapa pemimpin utama orang Melayu " keluar dan masuk semula dalam parti itu..tidak kira sama ada 'dikeluarkan' iaitu dipecat atau bertindak sendiri kerana dengan alasan hilang kepercayaan terhadap perjuangan parti terbesar orang Melayu itu. Ada pihak yang mula melihat kebelakang sejarah tinggalan parti UMNO serta kesan kepada roh perjuangan asal mereka ke arah mendaulatkan kedudukan orang Melayu dari semua segi dan persada di negara ini sejak merdeka.




Renteten pelbagai isu menjadikan UMNO dan pemimpinnya begitu tersepit..antara tuntutan orang Melayu dalam pelbagai hak dan keistimewaan mereka dengan pelbagai kehendak dan aspirasi orang bukan Melayu yang diterjemahkan dalam semangat kesetiakawanan politik dalam BN. Secara jelasnya,pendewasaan ini telah lebih mematangkan UMNO mengendalikan kes-kes sepeninggalan pemimpin terdahulu. Era kemerosotan digilap dengan Slogan Transformasi dan kejuaraan rakyat. Media massa perdana begitu menggambarkan betapa bagaimana PKR dan PAS yang juga parti pilihan orang Melayu begitu lemah dan bercelaru. Tindakan beberapa wakil rakyat PKR dan juga ahli di beberapa kawasan yang meninggalkan PKR dikatakan akan meranapkan parti itu. terbari di bandar Kulim dan di Sibu apabila lebih 1700 ahlinya dilaporkan meninggalkan parti itu.




Dari kaca mata UMNO, PKR sudah semakin lemah..ibarat sudah jatuh di timpa tangga. Namun yang menghairankan kita ialah disaat UMNO dan medai Massa perdana mewar-warkan kehancuran PKR , namun parti itu telah menunjukkan pencapaian yang baik dalam PRK Hulu Selangor. Ya, walaupun atas kertas PKR telah kalah, namun ia tidak menunjukkan penurunan undi sokongan kepada parti itu, malahan dapat meraih undi lebih daripada pencapaian pada PRU 2008. Apakah itu bukti kehancuran ?




Di Sabah, UMNO baru berusia 19 tahun, maknanya pendewasaan UMNO di Bumi Sabah baru mencapai tahap 'remaja'. Bagi seorang manusia, umur sebegini begitu kritikal. Proses mencari identiti baru bermula. Pengaruh kawan dan persekitaran akan menjadi pilihan utama. Dalam Politik Sabah keadaan ini berlaku. UMNO dilihat sebagai parti yang tidak dapat mengetengahkan konsep 'penerimaan total' Bumiputera di Sabah. Puak KDM masih selesa dengan parti-parti suku mereka. PBS, UPKO dan beberapa lagi dijadikan sebagai wadah politik mereka. Kebersamaan dan penerimaan konsep "RUMPUN MELAYU" masih ditahap rendah.




UMNO di Sabah dilihat sebagai parti bumiputera Islam walaupun pada realitinya tidak begitu kerana Umno "menghalalkan" penyertaan Bumiputera bukan Islam termasuk dari kaum Cina. Di Sabah realiti UMNO nyata jauh daripada konsep asal di semenanjung..mungkin satu kelebihan kerana UMNO diberi nafas segar dan baru di Sabah. Namun apakah konsep baru itu terlaksana di Sabah? bagaimanakah penerimaan masyarakat di negeri ini ?




Mungkin ada yang kurang bersetuju bahawa 19 tahun adalah satu usia yang jauh lebih muda dari parti PBS yang meenjangkau usia lebih 25 tahun. Mungkin juga ada yang bersetuju bahawa pendewasaan UMNO di sabah kelihatan tempang dengan tertolaknya penyertaan puak KDM secara keseluruhannya. Saya hanya membayangkan bahawa 10 tahun atau 15 tahun terkedepan....pendewasaan UMNO di Sabah akan kelihatan lebih rumit, jika penyatuan kaum dan suku tidak dipedulikan oleh pemimpin UMNO Sabah. Itupun terpulang kepada khayalan politik semasa yang sentiasa berubah-ubah dan sukar ditafsirkan.

Sunday, May 9, 2010


Kalau membicarakan mengenai perjalanan politik di Kota Belud, rasanya tidak cukup lengkap jika tidak menyentuh tentang personaliti Datuk Mohd. Noor Mansur. Banyak sebab , pertama kerana kerjaya politiknya bergitu terserlah lewat sewaktu parti BERJAYA mentadbir negeri, sehingga dilantik sebagai menteri kewangan pada waktu itu ,tahun 1976 hingga 1985. Keduanya kerana beliau berjaya membina 'semangat' politiknya di Kota Belud dengan pelbagai bacaaan dan janji berupa 'ritual politik' sehingga masyarakat Kota Belud, memberi kemenangan kepadanya. Di samping sebagai pemimpin BERJAYA, ia juga dikatakan mempunyai hubungan politik yang mesra pada waktu itu dengan keluarga mantan TYT Sabah, Tun Said Keruak. Pada waktu ini juga berlaku pertarungan antara Datuk Salleh (BERJAYA) dengan Tan Sri Pandikar Amin (USNO) di Usukan yang menyaksikan kemenangan kepada TSP.


Setelah kekalahan BERJAYA kepada parti serpihannya PBS, Personaliti Datuk Mohd. Noor juga bagaikan ikut sama terkubur. Langsung tidak kedengaran 'pendakian' politik beliau lagi. Tidak sama dengan DSSK dan TSP yang sezamannya ,masih menerima ruang dari pimpinan masa kini.Apa yang menarik untuk diulas mengenai tokoh BERJAYA ini ialah kenyataannya dalam ceramah umum di Kundasang, supaya UMNO keluar dari Sabah. Beliau menyatakan bahawa sejak UMNO melebarkan sayapnya ke Sabah, keadaan politik begitu bercelaru dan porak peranda? Sebuah negeri yang kaya dengan hasil bumi namun termiskin di Malaysia.


Beliau juga turut menggesa supaya KL mengkaji 20 perkara terutama berkaitan dengan isu Borneosasi, Imigresen dan Outonomi.

"Tun Fuad Stephens adalah pemimpin pertama meminta Kuala Lumpur mengkaji semula Perjanjian 20 Perkara itu tetapi apa yang berlaku ialah beliau dihantar ke Australia menjadi Pesuruhjaya Tinggi Malaysia.

"Jawatan Ketua Menteri diberi kepada Datuk Peter Lo manakala Tun Datu Mustapha Datu Harun dilantik sebagai Menteri Hal Ehwal Khas Sabah," katanya.


Namun agak mengejutkan kita kerana penyerahan Pulau Labuan kepada KL berlaku pada zaman BERJAYA, tidak pula diungkit sebagai antara kelemahan pentadbiran pada zamannya. Bagi yang berpengalaman 'hidup' bersama politik Datuk Mohd. Noor Mansur, mungkin lebih mengetahuinya..



Friday, May 7, 2010




Persoalan sama ada perlunya parti Maju Sabah atau SAPP kembali ke pangkuan BN sebelum menjelangnya PRU 13 akan datang adalah antara isu yang sering menjadi bahan bual bicara ramai pemerhati politik tempatan di Sabah. Ada yang mengutarakan betapa peri pentingnya serta berkeperluan yang mendesak bagi sebuah parti pembangkang tempatan seperti SAPP untuk menyertai BN semula demi mengukuhkan apa yang disifatkan oleh ramai pihak sebagai 'keutuhan' politik di bumi di bawah bayu ini. Namun tidak kurang juga yang berpendapat bahawa SAPP di bawah pimpinan mantan Ketua menteri Sabah Datuk Yong Teck Lee, tidak perlu menyertai BN semula jika ingin menjadi pembangkang yang aktif dan bermaruah. Kata mereka lagi, sama ada berkeperluan atau sebaliknya, seharusnya tidak timbul lagi setelah parti itu bertindak keluar dari BN pada 17 september 2008 dengan membuat kejutan sebelum itu untuk menyokong usul tidak percaya atas kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Parlimen. Lalu apalah gunanya SAPP merujuk kembali ke pangkuan BN jika parti itu hanya akan menjadi liabiliti kepada BN Sabah.






Namun bagi pemerhati yang neutral dan bersikap terbuka dengan tidak memihak kepada sesiapa,masih menaruh harap kepada 'berkeperluannya SAPP untuk kembali kepangkuan BN". Kerana kata mereka, walaupun telah melakukan 'dosa politik' yang sukar dimaafkan oleh ramai pemimpin BN pusat termasuk Umno, namun ia tidak harus dijadikan 'alasan' menolak kewibawaan parti itu dalam politik di Sabah. Untuk rekod parti SAPP mempunyai mempunyai 2 ahli parlimen iaitu parlimen Tawau dan sepanggar serta empat wakil rakyat bertaraf ADUN iaitu DUN Tanjung Papat, Luyang, Elopura dan Likas sebelum meninggalkan BN. Alasan konkrit kepada penderhakaan SAPP itu bukanlah alasanutama menolak kembalinya SAPP kepada BN kerana PBS juga telah bertindak yang demikian pada saat akhir sebelum PRU 1990 berlangsung. Malahan lebih besar dosanya PBS pada waktu itu kerana bertindak sebagai 'musuh dalam selimut' dan menikam dari belakang. Namun 'penderhakaan' PBS itu akhirnya dimaafkan dengan penerimaan semula parti itu dalam BN pada 20 januari 2002.





Lantas senario politik di sabah menyaksikan bahawa keberkesanan parti pembangkang tidak akan bertahan lama, apabila tekanan demi tekanan dihadapi sama ada dalam parti atau di luar parti. Justeru itu ada yang berpendapat bahawa penguasaan parti SAPP dalam dua Parlimen dan empat DUN ( sebelum 2 daripadanya, bertindak keluar parti kerana tidak bersetuju dengan keputusan SAPP keluar dari BN ) tidak harus dipandang sepi. Presiden SAPP yang juga mantan Ketua Menteri dikatakan begitu rapat dengan rakyat di beberapa kawasan ketika menjadi Ketua Menteri Sabah. Dan atas faktor memberi saingan yang hebat, tentunya pada PRU 13 akan datang, adalah wajar parti Cina itu diberikan tempat semula dalam BN. Namun hingga kini, SAPP begitu komited dengan 'alasan' nya keluar dari BN, atas beberapa perkara termasuk layanan kerajaan Pusat dengan Sabah yang disifatkan oleh Parti ini sebagai dianaktirikan. Selain itu beberapa isu seperti PATI dan 20 perkara juga menjadi inti kepada keluarnya SAPP dari BN. Walaupun beberapa andaian dibuat seperti atas sebab kecewanya Yong Teck Lee kerana tidak diberikan tempat dan jawatan dalam kepimpinan BN di Sabah, namun belum dapat dipastikan kebenarannya.






Pun begitu, SAPP hingga kini masih berstatus "BEBAS" dan belum membuat apa-apa keputusan sama ada merujuk kembali kepada BN atau menyertai PAKATAN RAKYAT. Jika usaha PKR Pusat untuk menyatukan kesemua parti-parti pembangkang di negara ini dalam satu wadah perjuangan, menjadi kenyataan maka ada kebarangkalian SAPP dan parti pembangkang di Sabah menyertai PR. Itupun bergantung kepada persefahaman isu dan tuntuan politik parti-parti pembangkang di sabah yang boleh dipenuhi oleh PAKATAN RAKYAT. Mungkin ada yang berpendapat bahawa penyatuan parti-parti pembangkang ini hanyalah 'igauan politik' Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi harus diingat bahawa antara faktor penurunan sokongan rakyat kepada BN di semenanjung adalah kerana kebolehan DSAI meyakinkan DAP dan PAS duduk semeja merangka strategi politik kepembangkangan di negara ini, Walaupun tidak dinafikan akan kewujudan faktor -faktor yang lain. Jadi, apakah penyatuan parti-parti pembangakang di negara ini tidak seharusnya dijadikan sebagai 'ancaman baru' bagi BN?





Mungkin BN di Sabah tidak sangat melihat 'keperluan politik ' yang mendesak untuk memujuk SAPP kembali kepada BN dalam waktu yang terdekat. Ini kerana keanggotaan parti-parti komponen yang begitu banyak dalam BN Sabah. Maka keluarnya SAPP akan mengurangkan karenah parti-parti komponen terutama dalam kes tuntutan pembahagian kawasan PRU yang akan ditandingi termasuk pembahagian kerusi 'jawatan' dalam kabinet. Lojiknya semakin sedikit parti dalam komponen BN, maka semakin senang untuk diuruskan. Namun adalah satu kejayaan besar jika BN di Sabah dapat mengurangkan titik bengik politik suku dengan penerimaan parti-parti lain yang memperjuangkan kepentingan mereka. Setidak-tidaknya mungkin parti SAPP akan menyumbang kepada kejayaan BN dalam PRU 13 akan datang.



Wednesday, May 5, 2010



Seakan satu lakonan politik yang dicatur lebih awal, apabila sejurus selapas PRU 12, satu demi satu PRK berlangsung. Setakat ini termasuk di Sibu, sudah sebelas PRK diadakan. Kata sesetengah orang, itulah adatnya politik, ada sahaja ‘pertarungan’ yang berlaku guna merebut 5 huruf “KUASA”. Walaupun secara keseluruhan PRK yang diadakan itu PAKATAN RAKYAT mendahului BN, namun sejak akhir-akhir ini senario itu mula menampakkan perubahan yang drastik. Bermula di Bagan Pinang, BN mula ‘melumpuhkan’ strategi PR. Dan yang lebih membanggakan ialah dengan kemenangan di Hulu Selangor membuktikan BN makin ‘kembali’ kepada akar sokongan rakyat. Namun pada PR, calon PKR di Hulu Selangor tidak mengalami kekalahan, sebaliknya menunjukkan peningkatan undi berbanding PRU 2008.




Semua orang tahu bahawa PRK Hulu Selangor berlangsung di Semenanjung. Dan bagaikan satu percaturan, PRK Parlimen Sibu pula menyususl berikutan kematian wakil rakyatnya yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Robert Lau meninggal dunia akibat barah.Dalam PRU 2008 Robert Lau, 68, dari parti SUPP, salah satu komponen BN, memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 3,235 undi menewaskan dua calon Pakatan Rakyat dalam pilihan raya lalu iaitu calon DAP Wong Ho Leng dan calon PKR Lim Chin Chuang.




Walaupun ramai yang meramalkan bahawa Robert Junior yang merupakan seorang peguam muda, akan mendapat kemenangan dengan majoriti selesa pada PRK kali ini, namun dalam politik banyak kemungkinan yang boleh berlaku. Bagi PKR dan sekutu politiknya di Sarawak DAP, keputusan mereka meletakan calon satu lawan satu akan memberi saingan yang hebat. Kali ini, PR akan bermati-matian menawan Sibu berikutan kekalahan mereka di Hulu Selangor yang menyaksikan reputasi politik pembangkang merudum seperti saham di BSKL. Bagi PR kemenangan di Sibu akan mengubati luka di hulu selangor.Sedangkan mereka lupa bahawa SUPP dan BN di Sarawak juga menginginkan kawasan ini menjadi milik kekal mereka sebagai dorongan politik paling besar sebelum PRU negeri yang semakin dekat. Tentunya PRK di bumi Raja Brooke kali ini memberi impak kepada BN di Semenanjung.




Hanya tinggal di Borneo Utara iaitu di Sabah, yang masih belum mengadakan PRK setakat ini. Walaupun PRK hanya boleh dilakukan berikutan pengumuman SPR tentang kekosongan sesuatu kawasan itu berikutan beberapa sebab seperti kematian, letak jawatan dan sebagainya, namun ramai pemerhati politik di Sabah menunggu-nunggu, bila agaknya SPR mengadakan PRK di negeri ini sebagai melengkapkan pusingan PRK-PRK di negara ini. Walaupun agak lucu seperti itu, namun alasan yang mereka berikan ialah pengaruh UBN dalam era kepimpinan Najib , bukan setakat diukur di semenajung dan sarawak tetapi juga di Sabah. Lambakan isu-isu politik di negeri ini, termasuk dakwaan sesetengah pihak yang meraikan kedatangan beberapa pemimpin PR pusat beberapa bulan lepas bahawa PR mampu menawan Sabah pada PRU 13, akan terbukti melalui PRK yang diadakan.




Namun yang menjadi persoalannya, ialah antara kawasan yang disebut-sebut perlu mengadakan PRK ialah Parlimen Tawau yang diwakili oleh Datuk Chua Soon Bui atau Parlimen Sepanggar Enchin Majimbun..kedua-duanya adalah dari parti SAPP yang bertindak keluar daripada BN. Ini kerana dikatakan bahawa Kemenangan kedua-dua calon SAPP pada PRU 12 yang lepas adalah atas dukungan dan semangat BN negeri.Maka sewajarnya hak demokrasi memilih pemimpin di kawasan ini diserahkan kembali kepada rakyat setelah mereka bertindak meninggalkan BN. Di Kota Belud, kawasan yang dijangka akan kosong sejak awal lagi ialah DUN USUKAN, berikutan wakil rakyatnya yang dikatakan terlibat dalam politik wang. Namun hingga kini, Datuk Musa Aman masih belum mengisytiharkan kekosongan di kawasan Usukan.




Jika benar perlunya PRK di sabah, maka ia akan memberi impak yang besar dalam iklim politik di negeri ini. Namun sayugia diingatkan bahawa jangan seperti kata pepatah “mengharap hujan kan turun di tengahari”.