Tuesday, November 22, 2011


Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dipetika sebagai berkata akan menemui pimpinan Pakatan Rakyat untuk menerangkan keperluan mengadakan pilihanraya serentak kesemua negeri melibatkan DUN dan Parlimen pada PRU 13 akan datang, terkecuali negeri Sarawak yang baru sahaja mengadakan Pilihanraya Negeri pada April tahun ini.

Sebelum ini sudah kedengaran ura-ura kerajaan Negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat iaitu Pulau Pinang, kelantan,Selangor dan Kedah tidak akan mengikut jejak langkah Najib untuk mengadakan Pilihanraya Umum ke 13 yang diramalkan pada penghujung tahun ini atau awal tahun depan. Sebaliknya negeri-negeri Pakatan Rakyat ini lebih senang membubarkan DUN masing-masing pada tarikh tamat tempoh mandat iaitu pada 2013.

Keengganan Pakatan Rakyat membubarkan DUN masing-masing dilihat sebagai satu startegi politik untuk memberi tumpuan kepada Pilihanraya Peringkat Parlimen untuk memudahkan Pakatan parti pembangkang PAS, PKR dan DAP itu menguasai Putrajaya pada waktu yang sama mengekalkan penguasaan mereka keatas 4 buah negeri itu.

Sedangkan pada waktu yang sama ramai penganalisis politik berpendapat , Najib tersepit dalam situasi ini. Najib perlu segera mendapatkan mandat rakyat di bawah pimpinannya kerana pada masa ini keupayaan BN dan UMNO adalah atas kapasiti Pak Lah pada PRU 2008. Hanya dengan mengadakan Pilihanraya awal sahaja akan melonjakkan keteransformasian Najib kepada rakyat. Jika tidak penguasaan lemah yakni simple majoriti BN dalam Parlimen tidak akan membuatkan Najib dan sekutunya merasa lega. sebaliknya ancaman Datuk seri Anwar Ibrahim tentang 16 septembar masih menghantui Najib.

Sejauhmanakah Pakatan Rakyat terpesona dengan penerangan Suruhanjaya SPR ini?

Semalam Berita Astro Awani 7.45 menayangkan temuramah dengan dua orangt MP Sabah tentang kepentingan penggunaan Media Sosial, Blog,FCB dan Twitter kepada wakil rakyat sebagai sahutan kepada kenyataan PM Datuk seri Najib mengenai hal berkenaan. Dua Orang MP Sabah itu ialah Datuk Bung Moktar, MP Kinabatangan dan Datuk Rahman Dahlan MP Kota Belud. Namun apa yang menarik tentang jawapan spontan dari MP Kota Belud ini, ialah Media Sosial dikatakannya sebagai 'tempat' memantau perkembangan di kawasan yang diwakili oleh wakil rakyat. "Jika YB berada di luar kawasan selama berminggu-minggu maka laman sosial adalah tempat yang sesuai untuk mengetahui perkembangan kawasannya".Kata Rahman Dahlan.

Di Kota Belud, Datuk Rahman Dahlan adalah satu-satunya wakil rakyat yang begitu aktif dalam menyahut seruan PM Datuk seri Najib supaya turut sama menyertai rakyat dalam laman sosial FCB dan Blog. Rahman Dahlan bukan sahaja mengambil risiko melayan pertanyaan isu berkaitan dengan kerajaan dalam FCBnya tetapi juga mengambil jalan menjawab beberapa penulisan para blogger di Kota Belud. Memperjelaskan sesuatu isu dan pada waktu yang sama turut memaparkan perkembangan isu-isu yang ditimbulkan. Antara yang paling laris dijawab oleh MP Kota Belud ini dalam blognya ialah masalah berkaitan dengan bekalan air bersih di pekan Kota Belud selain daripada isu kesesakan dan kes pengambilan tanah oleh kerajaan untuk tujuan pembangunan.


Rahman Dahlan kerap dikatakan sebagai pemimpin muda yang Agresif dan suka mendekati golongan muda berbanding dengan pemimpin yang lain di Kota Belud.

Di Sabah barangkali pemimpin yang paling aktif menggunakan laman sosial ialah YB Datuk Sapawi Ahmad Ahli Parlimen P178 Sipitang juga merangkap exco penerangan negeri Sabah dan pengerusi Lembaga kemajuan Tanah negeri Sabah (LKTNS) berbanding pemimpin-pemimpin politik yang lain termasuk Musa Aman Ketua Menteri Sabah.


Monday, November 21, 2011


Speaker Dewan Rakyat, Datuk Salleh Said keruak dalam satu majlis penyampaian bantuan RM100 kerajaan kepada murid sekolah rendah di SK pekan Kota belud dilaporkan berkata bahawa bantuan persekolahan yang diumumkan oleh Perdana Menteri dalam Belanjawan 2012 bukannya bermotifkan politik. Sebab itu bantuan berkenaan diberikan kepada semua murid tanpa mengira kedudukan dan kepercayaan politik ibu bapa pelajar tersebut.

" Justeru, kita berharap agar wang bantuan ini digunakan dengan sebaik-baiknya untuk persekolahn dan tujuan pembelajaran bagi meringankan beban". Kata Ketua UMNO Bahagian Kota Belud itu dalam blognya.

Salleh juga menjawab tuduhan pihak pembangkang bahawa kononnya kehadiran pemimpin politik BN dalam majlis seumpama itu kerana bermotifkan politik adalah tidak benar sama sekali, sebaliknya kehadiran mereka itu adalah untuk memberikan penjelasan mengenai matlamat program berkenaan agar tiada salah faham dan skim bantuan ini tidak dimanipulasi oleh pihak tertentu.

Apa yang menghairankan rakyat ialah jika tidak ada unsur politik, sepatutnya ahli-ahli politik juga perlu berkecuali. Apalah salahnya jika bantuan itu diberikan oleh pihak sekolah dan pejabat pelajaran Daerah berfungsi sebagai pemantau. Apakah yang akan berlaku jika ada pemimpin atau wakil rakyat dari kalangan parti pembangkang yang hadir turut memberikan bantau tersebut?

Sistem pendidikan negara kerap dipolitikkan oleh parti pemerintah, sehingga dasar pendidikan negara diumumkan pada perhimpunan Agung UMNO dan bukannya atas meja kementerian Pendidikan. Sebab itulah dasar PPSMI yang direka atas kepentingan politik tidak berkesan malahan turut membazirkan wang rakyat berbillion ringgit. Akta Universiti atau AUKU juga digubal untuk menghalang pemikiran dan penglibatan pelajar dalam politik, sedangkan UMNO sendiri mengembangkan sayapnya dalam persatuan pelajar atau Kelab UMNO luar negara. Apakah jadahnya situasi ini?






Rakyat di negara ini perlu sentiasa peka kepada setiap inci perjalanan ekonomi melibatkan niaga urus aset negara. Pembayar cukai juga harus mengetahui bahkan berhak pada asasnya membuat teguran jika wang mereka dipergunakan untuk tujuan kepentingan puak dan kroni dalam politik. Kesedaran itu sentiasa ada dalam sanubari rakyat di negara ini. Tujuannya adalah memastikan aset dan kewangan negara di urus dengan amanah dan jujur supaya setiap generasi yang lahir kemudiannya merasa bertuah menghirup udara di negara bertuah ini.

Namun semenjak kebelakang ini rakyat terkejut dengan modal mampu kerajaan , kerana dari laporan yang didedahkan jelas menunjukkan bahawa hutang kerajaan Persekutuan sentiasa meningkat sejak dari tahun 2007 iaitu zaman pemerintahan pak lah lagi. Peningkatan hutang kerajaan ini berterusan pada zaman Najib.

Graf diatas menunjukkan bahawa pada tahun 2007 hutang kerajaan mencecah 266 billion ringgit. Ini meningkat pada tahun berikutnya iaitu 2008 sejumlah 306 billion manakala pada tahun 2011 hutang kerajaan telah mencapai lebih 455 biliion ringgit. Peningkatan hutang ini adalah tidak baik bagi sesebuah negara seperti Malaysia.

Antara faktor yang dikenalpasti kepada wujudnya keadaan ini ialah pengurusan dana awam yang tidak efisien dan banyak berlaku unsur penipuan dan rasuah serta pengurusan yang tidak telus. Kebocoran banyak berlaku, ketirisan menjadi budaya kepada urustadbir negara. Ini diakui oleh laporan audit 2010 yang lepas yang menunjukkan bahawa beberapa kementerian utama telah menggunakan kos perbelanjaan melebihi peruntukan yang disediakan,di samping beberapa projek kerajaan yang gagal memberi manfaat dan tidak menepati sasaran asalnya. Contohnya ialah projek Lembu Daging (NFC) yang menelan perbelanjaan lebih 250 juta dan diberikan kepada kroni menteri tertentu dalam kerajaan, sebaliknya disalahguna dengan pembelian kondominum.

Begitu juga saranan Datuk Idris Jala yang beberapa kali mengeluarkan kenyataan berkaitan dengan penstrukturan subsidi yang boleh menyebabkan negara mengalami kemuflisan.Semua ini adalah tanda-tanda bahawa urustadbir negara mempunyai banyak kelemahan dan wajar diperbaiki secepat mungkin.

Dalam jangka tempoh PRU 13 yang akan menemui rakyat tidak beberapa lama lagi, rakyat harus sedar bahawa realitinya ialah hutang kerajaan semakin bertambah setiap tahun. Persoalannya ialah siapakah yang membayar hutang ini? kalau bukan rakyat!.

Pada asasnya Najib lebih banyak diteropong atas pentas usianya. Najib seorang pemimpin yang usianya melepasi darjah 'orang muda'. Tetapi yang berlaku, Najib tidak pernah merasa tua, bahkan kelihatan sentiasa ceria dan mendampingi orang muda. Najib sedar bahawa 'orang muda' di Malaysia adalah antara pengguna twitter, Fcb dan Blog yang berada pada rangking teratas. Sebab itu, Najib turut sama membuka akaun Twitter,Fcb dan Blog 1 Malaysia. Tujuannya tidak lain untuk berkongsi idea dengan golongan muda di negara ini.

"saya ada blog sendiri, Facebook dan Twitter sendiri. Kebanyakannya saya twit sendiri dan ada kala pegawai menjalankan tugas ini bagi pihak saya. Saya mahu berhubung dengan rakyat. Saya mahu meletakkan hati saya dengan rakyat."

Inilah antara luahan hati Najib berkenaan dengan media sosial ini. Begitu serius beliau,begitu ambil berat tentang segelintir kehendak orang muda di negara ini.

Semalam, Najib telah melancarkan slogan Baru BN iaitu "BN PILIHAN ORANG MUDA". Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin menyatakan slogan itu akan digunapakai pada PRU 13 akan datang. Begitu nekad Najib mahu mendapatkan sokongan golongan ini? Kenapa? Jawapannya kerana golongan muda ini melewati 40% daripada jumlah pengundi berdaftar di negara ini. Suara mereka harus didengar jika mahukan sokongan dari gerombolan ini.

Di Kota Belud lain pula halnya kerana rata-rata pemimpin politik di daerah ini lagnsung tidak mempedulikan hasrat Najib itu. Datuk Salleh misalnya tidak mempraktikan lagnsung media sosial untuk mewujudkan percambahan pemikiran dikalangan golongan muda di Kota Belud. Blog Datuk Salleh bukan sahaja mematikan ruangan "ulasan" tetapi juga dalam FCBnya Datuk Salleh juga tidak menyentuh isu golongan ini yang boleh diperdebatkan selain dari rakaman aktiviti hariannya.

Jika beginilah keadaannya, Najib akan gagal melaksanakan impian untuk berkomunikasi dengan golongan muda ini. Kerana ramai pemimpin politik yang tidak sehaluan dengan beliau.


Sunday, November 20, 2011


Oleh : MUTALIB M.


DPENDERAAN dan kezaliman seperti ini hanya dilakukan ‘Ketua Mafia’, tetapi di SK Kulambai, Kota Belud, Guru Besarnya, Hj. Madrin Hj Yakub tiba-tiba berubah sikap menjadi ‘Ketua Mafia’ yang langsung tidak bertimbang rasa apabila mendera seorang pelajar perempuan tahun 5 melakukan ‘Ketuk Ketampi’ 70 kali semata-mata kerana dalam bilik darjah berkenaan banyak sampah.



Kejadian yang berlaku pada 28 September 2011 lalu telah dilaporkan di Balai Polis Kota Belud dan Pejabat Pelajaran Daerah Kota Belud, namun tidak ada sebarang tindakan diambil terhadap Guru Besar berkenaan.



Bapa pelajar berkenaan yang meminta nama sebenar dirinya dan anaknya dirahsiakan dan hanya menamakan dirinya sebagai ‘Haji’ kesal kerana akibat tindakan tidak berperi kemanusiaan Guru Besar SK Kulambai, anak perempuannya trauma untuk ke sekolah.“Kakinya bengkak, lututnya kejang dan pehanya sakit selama lima hari sehingga tidak dapat berjalan sendiri, melainkan dipapah,” kata Haji yang kesal kerana tidak menyangka sekolah berkenaan yang sepatutnya melahirkan insan mulia menjadi medan penderaan terhadap kanak-kanak.



Kata Haji, sekalipun anaknya dan hampir semua murid di dalam kelas berkenaan didenda melakukan ketuk ketampi kerana membiarkan bilik darjah berkenaan banyak sampah, tetapi penderaan terhadap anaknya adalah kezaliman yang tidak boleh dimaafkan.“Kesalahan tersebut boleh dimaafkan. Mintalah mereka gotong-royong bersihkan bilih darjah. Kenapa anak saya jadi sasaran ketuk ketampi 70 kali, sedangkan pelajar lain antara lima hingga 10 kali sahaja,” kata Haji lagi yang meminta campurtangan Pengarah Pelajaran Sabah, Datuk Muhiddin Yusin.




Walaupun insiden memalukan ini telah diadukan kepada Pegawai Pelajaran Daerah, Bahkrin Hj. Yusof, tetapi sehingga berita ini ditulis, tidak ada sebarang reaksi daripada Pejabat Pelajaran Daerah, melainkan berjanji kosong untuk melakukan siasatan.



“Pembantu Perubatan Hospital Kota Belud yang bertugas ketika itu mengesahkan anak saya didera secara keterlaluan setelah saya melaporkan kejadian ini kepada polis,” kata Haji yang bercadang untuk berjumpa dengan Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin sewaktu Persidangan Agung UMNO yang bermula pada 29 November kelak.


Sehubungan itu, Haji menggesa agar Guru Besar SK Kulambai, Pejabat Pelajaran Daerah, Pengarah Pelajaran Sabah dan Menteri Pelajaran Malaysia menyelesaikan isu ini kerana beliau tidak dapat menghalang isu ini digembar-gemburkan pembangkang pada pilihanraya umum akan datang, terutama ada peguam pembangkang yang menawarkan diri untuk memfailkan tuntutan saman di mahkamah.


“Isu penderaan terhadap kanak-kanak ini tidak boleh dipandang remeh kerana kerajaan buat sekolah sebagai Pusat Pendidikan dan melahirkan modal insan yang berbudi pekerti dan bukannya Pusat Penderaan atau penjara,” kata Haji yang menjelaskan pihaknya memerlukan keadilan dan mahukan Guru Besar berkenaan dijatuhi hukuman setimpal dengan perbuatan kejamnya terhadap kanak-kanak.


Antara DUN di Kota Belud yang menjadi perhatian pembangkang pada PRU akan datang ialah DUN USUKAN. DUN ini sangat unik di Sabah dan di Kota Belud. Pertama kerana di DUN ini bapa kemerdekaan Sabah Tun Mustapha pernah bertanding dan menang. Kedua, kerana di DUN ini jugalah UMNO SABAH dilahirkan. Ketiga , kerana di DUN ini jugalah banyak kontrovesi politik Kota Belud berlaku. Datuk Salleh, Tan Sri Pandikar Amin pernah menjadi wakil rakyat di kawasan ini. Sesetengah masyarakat tempatan mensinonimkan kawasan DUN USUKAN ini dengan 'legasi' KERUAK, yakni keturunan Mantan Ketua Menteri Sabah, Datuk Salleh Tun Said yang kini menjadi Speaker Dewan Undangan Negeri merangkap timbalan ketua perhubungan UMNO Negeri dan Ketua UMNO Bahagian Kota Belud.

DUN USUKAN yang dikuasai oleh Datuk Salleh telah beralih tangan kepada Datuk Japlin Akim pada PRU 2004 dengan mencapai majoriti kecil iaitu 1750 jika berbanding dengan pencapaian Datuk Salleh sebelum itu.Pada tahun 2008 majoriti meningkat tiga kali ganda iaitu sebanyak 4023 undi.

Datuk Japlin Akim adalah mantan ketua Pemuda UMNIo Kota Belud pada tahun 2001 dan kemudian menjadi Ketua Pemuda UMNO Sabah pada tahun 2004 sejurus selepas memenangi kerusi DUN USUKAN. Pernah menjadi pembantu menteri Pertanian dan Industri makanan Sabah pada tahun 2008 dan kemudian terlibat dalam rombakan kecil kabinet Sabah dengan menyaksikan beliau dilantik sebagai pembantu Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah.

Menariknya di DUN ini ialah Datuk Japlin pernah ditahan oleh SPRM bersama dengan kontraktor tempatan Limus Jury kerana tuduhan rasuah dan politik Wang.April 2009 Datuk Japlin diikat jamin sebanyak 100,000. Kemudian UMNO mendapati Datuk Japlin bersalah dan digantung keahliannya selama tiga tahun. Sejak itu DUN USUKAN mempunyai wakil rakyat yang 'kabur', . Akhirnya pada 2010 Datuk Japlin dibebaskan dari pergantungan itu.

Ekoran daripada beberapa kes dan skandal politik itu, DUN USUKAN menjadi perhatian dan rebutan dikalangan pemimpin politik di Kota Belud. Walaupun Datuk Japlin di bebaskan dari pergantungan itu, namun ramai yang percaya bahawa Datuk Japlin sukar untuk menjadi wakil rakyat kembali di USUKAN, itupun jika berpandukan kepada hasrat Najib melihat calon pada PRU akan datang 'bersih' dan tidak pernah menjadi liabiliti kepada UMNO dan BN.

Ada juga yang berpendapat bahawa Datuk Salleh wajar diberikan tempat semula di USUKAN dengan memikirkan bahawa Datuk Salleh perlu dikembalikan menjadi wakil rakyat untuk mengimbangi pentadbiran MUsa Aman atas kehendak Najib. Mahu atau tidak Datuk Salleh masih beraksi di peringkat Negeri dan sukar untuk diketengahkan diperingkat persekutuan.

Ini semua menjadikan USUKAN kawasan panas, apatah lagi kedengaran desas desus Datin Saida mengidam kerusi USUKAN itu. Selainnya kawasan USUKAN akan menyaksikan sekurang-kurangnya 3 penjuru pada PRU akan datang.

Berlandaskan komitmen ini adalah lebih baik jika DUN USUKAN mendapat wakil rakyat baru yang lebih bersih dan berpotensi daripada wakil rakyat sebelum ini. Datuk Japlin telahpun diberikan peluang selama dua penggal namun keadaan USUKAN tidak banyak berubah sama sahaja selama Datuk Salleh menjadi wakil rakyat di kawasan berkenaan. Jalan raya, kemudahan infrastruktur, bekalan air bersih, kemudahan saliran pertanian dan kemudahan para nelayan masih berada di takuk lama.

Najib dan Musa Aman harus memikirkan bahawa calon bukan sahaja boleh menang, tetapi yang lebih baik ialah berpotensi memajukan kawasannya.











Politik Kota Belud lewat 70-an bahkan mencecah tahun 80-an dan 90-an penuh dengan dendam kesumat yang terlampau. Sentimen suku berakar umbi. Ledakan maklumat terbatas.Tahap pendidikan rendah.kesedaran masih mentah.Keciciran pemimpin tinggi. Infrastruktur daif.Itu adalah antara sebab berlaku demikian.

Pemimpin politik pada era itu di Kota Belud, berada pada kedudukan tindas menindas, tekan menekan,bidas membidas dan bermasam muka. Perbalahan antara suku berlaku. Bukan kerana pemimpin itu sahaja faktornya tetapi juga dasar pemerintah warisan penjajah.

Perbalahan suku di Kota Belud menjadi-jadi. jangankan para pemimpin politik malahan anak-anak muda yang baru mengenal erti perjuangan juga terperdaya dengan dakyah kesukuan yang ditiup. Di sekolah-sekolah menengah di Kota Belud yang mempunyai pelajar Bajau dan Iranun, kes salah laku dan moral sangat tinggi. Kes pukul secara berkumpulan, hinggakan membawa kepada kecederaan dan kerugian harta benda sangat berlaku.

Beberapa orang pelajar yang tercicir akibat sentimen kesukuan ini? Sangat tinggi ! bahkan hingga kini kesan kepada tiupan assabiyah itu masih tampak kelihatan. Ramai generasi muda yang 'panas baran' pada waktu itu menyudahi pendidikan mereka dengan rasa sentimen kesukuan yang sangat tinggi.

Walaupun ada yang 'rasional' dengan menutarakan persaudaraan dengan tali ikatan darah, namun situasi ini tidak berakhir disitu.

Datuk Salleh dan Tan Sri Pandikar dilihat sebagai ikon politik dua suku di Kota Belud iaitu Iranun dan Bajau tidak pernah duduk seintim sekarang.

Namun bila ledakan maklumat berlaku. keterbukaan minda mula menjenguk masyarakat Kota Belud. tahap pendidikan mula meningkat. Pemikiran mula terasuh. Kedua-dua pemimpin politik ini tersisih dari mendapat simpati golongan muda di Kota Belud. Dua pemimpin ini akan dihukum oleh rakyat Kota Belud. Kapan????

Saturday, November 19, 2011


Saudara Pengarang,

MAKMAL Komputer di Daerah Semporna hanya tersergam indah tetapi sayang tidak dapat digunakan kerana rosak sebelum dapat digunakan, tetapi bayaran penuh telah dibuat kepada kontraktor luar.Sejak wujudnya makmal komputer di Semporna pada tahun 2008, projek ini hanya projek ‘Gajah Putih’ kerana mengalami kerosakan sebelum dapat digunakan, tetapi tidak pernah diperbaiki oleh kontraktor yang dianugerah projek berkenaan.



Pada tahun 2010, 15 Buah makmal menerima peruntukan untuk dibaik pulih. Alhamdulillah, semuanya berjalan baik seperti berita yang dipaparkan media masa, apatah lagi kerja-kerja baik pulih dilaksanakan oleh beberapa syarikat-syarikat tempatan.Namun malang kembali bertaut, ibarat awan hitam masih tidak berganjak dari makmal komputer tersebut kerana masih belum dapat digunakan oleh para pelajar yang dahagakan ICT.



Apabila pihak sekolah ditanya kenapa Makmal Komputer yang indah dan canggih itu tidak boleh digunakan, mereka hanya menjawab, Pejabat Pelajaran Daerah Semporna belum lagi memberikan kunci dan kebenaran mengunakannya.Lagi menyayat hati apabila tiada sambungan bekalan SESB ke Bangunan Makmal Komputer tersebut. Secara logiknya apabila sambungan elektrik tiada, tenaga apa digunakan untuk menghidupkan Komputer-Komputer yang canggih itu? Adakah Bateri PLUMBUM lagi?



Mengikut sumber, semua 15 buah makmal komputer di Daerah Semporna yang telah siap dibaikpulih (3 buah lagi dalam proses baikpulih) tidak mempunyai Sijil Kebenaran Menduduki (OC) dari Pihak Kerajaan Tempatan iaitu Majlis Daerah Semporna (MDS).Siapakah yang bertanggungjawab untuk membuat permohonan OC tersebut? Adakah syarikat besar yang tidak bertanggungjawab atau syarikat kecil tempatan yang melaksanakan kerja baik pulih atau Pejabat Pelajaran Daerah Semporna?Jika syarikat besar yang bertanggungjawab untuk mengurus OC, amat mustahil kerana mereka sudah terbukti tidak bertanggungjawab, malah telah membiarkan projek makmal komputer di Daerah Semporna terbangkalai selama dua tahun; sehingga ada yang menjadi pusat penagihan dadah dan gam serta sarang haiwan berbisa seperti ular.



Jika Syarikat Kecil tempatan yang bertanggungjawab untuk mengurus OC, juga amat mustahil kerana dalam proses penawaran kerja kepada syarikat-syarikat kecil tempatan, banyak penyelewengan telah berlaku.Bermula daripada proses awal tender tersebut, Urusetia Jawatankuasa Teknikal Tender 15 Makmal Komputer Daerah Semporna sudah terang-terang melakukan penyelewengan apabila penjualan ’Borang-Borang Sebut Harga’ yang sepatutnya tidak boleh dijual; telah dijual oleh Urusetia Tender Pejabat Pelajaran Daerah Semporna dengan harga RM 20 senashkah dan bukti pembelian borang tersebut mengunakan Resit yang dibeli dari kedai dan bukannya resit Rasmi Kerajaan.



Sudah pasti wang jualan borang tersebut tidak dimasukkan ke akaun kerajaan yang jumlahnya cukup lumayan iaitu sekitar RM 8,000. Selepas itu, Para pemilik Syarikat diberi kata dua, jika ingin mendapatkan tawaran kerja baikpulih makmal Komputer, para pemilik syarikat harus memberikan kebenaran kepada orang tertentu (proksi Urussetia Tender Pejabat Pelajaran Daerah Semporna) untuk melaksanakan kerja baik pulih tersebut dan pemilik syarikat berkenaan hanya akan dibayar 2% -5% dari jumlah peruntukan.



Mana-mana syarikat yang engkar, Surat tawaran Kerja akan ditarik semula. Dengan keadaan ekonomi yang tidak menyebelahi, para pemilik syarikat tiada pilihan terpaksa menerima paksaan tersebut.Namun penyelewengan tidak berhenti di situ sahaja kerana pelbagai tindakan songsang Urusetia Jawatankuasa Teknikal Tender yang didalangi Pegawai Pelajaran Daerah iaitu Moktar Abdul Rahsid, (Anak Setiausaha Umno Bahagian Semporna); Rone Muhammad (Pendatang asing Filipina), Mucthar Jalil (Pendatang Timor Leste); Edis Mani (Pendatang Indonesia); Pairin Intang (Pembelot anak-anak Sabah) dan Seorang Pegawai berjawatan kontrak.Untuk makluman, Moktar Abdul Rahsid, berjaya menduduki jawatan PPD Semporna kerana pengaruh ayahnya sebagai Setiausaha UMNO melobi ke peringkat Menteri.




Moktor Abdul Rahsid sebelum ini merupakan Pengetua di SMK Abdullah II, Semporna sehingga sekolah tersebut mengalami masalah kewangan yang serius dan mencari alasan untuk keluar dari masalah itu dengan mengunakan pengaruh ayahnya dan Iparnya (Sadim, Ketua Sektor Pembangunan Jabatan Pelajaran Negeri Sabah).Banyak lagi penyelewengan dalam proses tender makmal komputer ini dan tidak perlu diperkatakan lanjut di sini kerana perkara ini telah dilaporkan kepada SPRM dan Kementerian Kewangan kerana persoalan utama bukanlah penyelewengan para perasuah, tetapi Sijil Kebenaran Menduduki (OC) bagi makmal komputer Sekolah Daerah Semporna, agar anak-anak bangsa dapat menikmati kemudahan yang canggih hasil titik peluh wang pembayar cukai.



Adakah pihak Pejabat Pelajaran Daerah Semporna bertanggungjawab untuk membuat permohonan tersebut setelah syarikat-syarikat kecil tempatan tidak mahu berkerjasama untuk menguruskan permohonan OC tersebut kerana permainan ’politik’ Urusetia Jawatankuasa Teknikal Tender Pejabat Pelajaran Daerah Semporna.Mereka tidak ingin menanggung kerugian di atas pengurusan Permohonan OC tersebut yang mungkin memerlukan perbelanjaan yang banyak sedangkan pegawai dan kakitangan pejabat Pelajaran Daerah Semporna dan proksinya mendapat keuntungan beribu ringgit tidak ingin bertanggungjawab, apatah lagi mereka yang hanya mendapat 2% - 5% daripada kos kontrak.



Jika perkara ini tidak diselesaikan, amat pasti tiga lagi Makmal Komputer yang sedang dalam proses baik pulih dengan kos sekitar RM 500,000 juga akan menerima nasib yang sama dengan 15 makmal komputer sebelum ini.Persoalannya, adakah ahli-ahli politik dan pengurusan Jabatan Pelajaran Negeri Sabah ingin menyelamatkan pegawai yang tidak mementingkan integriti ini terus bermain wayang?

Salam Hormat,
BAPA MALANG


SUMBER: Sabahkini.net

Oleh : MOHD FIRDAUS MUHAMMAD NOOR

KEADILAN dan hak yang sepatutnya diperolehi oleh isteri dan keluarga mangsa tahanan terbaru di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) mendapat perhatian PAS Sabah.Justeru, PAS telah melancarkan Tabung Bantuan Kemanusiaan Mangsa Tahanan ISA di Kota Kinabalu, kelmarin.



Setiausahanya, Laiman@Ag. Laiman Bin Ikin berkata, PAS memandang berat soal kebajikan dan kesengsaraan yang akan dihadapi oleh isteri-isteri mangsa tahanan.“Suami mereka ditahan tanpa pembelaan dan pendakwaan yang betul. Mereka ditahan tanpa bicara. Bagaimana nasib keluarga mereka?,” jelasnya.



Menurutnya, kos sara hidup yang meningkat dan kemasukan sesi persekolahan yang berbaki beberapa hari sahaja lagi memerlukan kewangan yang kukuh untuk menampung perbelanjaan harian yang lain.“Hari ini, semua barang keperluan naik harga. Ada anak-anak tahanan ini masih bersekolah. Sekarang musim cuti, lepas ni dah nak masuk sekolah. Sudah tentu banyak pengaliran kewangan akan berlaku.




Ada di antaranya, suami sahaja yang bekerja, isteri tidak. Kalau suami ditahan, makanya isteri terpaksa tampung tugasan mencari rezeki,” katanya.Pada 14 November lalu, seramai 13 orang ditahan di bawah Seksyen 73 (1) AKDN 1960 (ISA).




Tangkapan pendakwah dan aktivis Islam dengan pelbagai profesion tersebut dilakukan oleh pegawai polis dari Jabatan Pasukan Petugas Khas (Operasi Counter Terorism) Bukit Aman yang diketuai oleh DSP Azman Omar.PAS Sabah mengalu-alukan sumbangan bantuan kewangan daripada pelbagai agensi, pertubuhan, NGO, wakil parti politik, ahli perniagaan dan sumbagan orang ramai yang prihatin terhadap keluarga mangsa tahanan ISA ini.



“Kami dengan rasa rendah diri, mengalu-alukan sumbangan orang ramai bagi meringankan bebanan mereka,” ujarnya Laiman yang juga pengerusi tabung bantuan tersebut.Oleh itu, sesiapa yang ingin memberi sumbangan, bolehlah menghubunginya di talian 016-8436511 atau secara terus ke akaun Bank Islam: 10-016-01-008285-5 atas nama Badan Perhubungan Pas Sabah./SABAHKINI.NET

Friday, November 18, 2011


Seperti dialog Tan sri P. Ramlee dalam filem tiga Abdul, " harta-harta Ismet Ulam Raja di luar negeri" yang dikendalikan oleh seorang peguam terkenal "Sulaiman Akhlakeen". Datuk seri Anwar Ibrahim juga didakwa mempunyai simpanan harta berupa wang ,bon dan saham di luar negara. Kalau Harta Ismet Ulam Raja dijaga oleh peguam, harta Anwar dan keluarga pula dijaga oleh bank Isreal.Lihat pendedahan ini:

Family of Anwar:

1. Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : AGF-2192-2442-722-(X)
Amount : USD 4,000,000.00
Date of opening account : 25/06/95
Date of Maturity : 25/06/98
(Maturity continued to 25/06/2001)
(Extension interest agreed upon)

2. Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FA-4196-2493-313 (A)
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 09/06/97
Date of Maturity : 09/06/00

3. Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DD-3919-714-271-(A)
Amount : USD 5,500,000.00
Date of opening account : 06/12/95
Date of Maturity : 06/12/98

4. Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FB-5614-1499-515 (C)
Amount : USD 9,800,000.00
Date of opening account : 12/11/97
Date of Maturity : 12/11/2000

5. Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : CE-2418-7172-492 (E)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 07/03/98
Date of Maturity : 07/03/01

6. Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : GB-6921-4212-712 (F)
Amount : USD 6,650,000.00
Date of opening account : 19/03/95
Date of Maturity : 19/03/98
(Maturity continuity to 19/03/2001)

7. Name : Ms Nurul Izzah Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : C-719-418-210 (M)
Amount : USD 13,000,000.00
Date of opening account : 17/06/96
Date of Maturity : 17/06/99

8. Name : Ms Nurul Izzah Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : F-817-200-11 (C)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 03/12/96
Date of Maturity : 03/12/99

9. Name : Ms Nurul Izzah Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
5 years
Account No : G-211-922-718-2 (D)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 12/07/97
Date of Maturity : 12/07/02

10. Name : Ms Nurul Izzah Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3532-3310-501 (NG)
Amount : USD 15,500,000.00
Date of opening account : 21/09/98
Date of Maturity : 21/09/99

11. Name : Ms Nurul Izzah Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DA-9159-7211-819 (M)
Amount : USD 4,500,000.00
Date of opening account : 20/05/96
Date of Maturity : 20/05/99

12. Name : Ms Nurul Izzah Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : ME-3138-5144-219 (A)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 08/09/97
Date of Maturity : 08/09/00

13. 13. Name : Ms Nurul Nuha Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Current Account
Account No : A-7213-4441-223 (MB)
Amount : USD 15,500,000.00
Date of opening account : 11/12/97
Withdrawal : USD 5,000,000.00 on 10/02/98
Cheque No. F2912718
Deposit : USD 9,500,000.00
Last Balance : USD 19,500,000.00

14. Name : Ms Nurul Nuha Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3518-3279-441 (ND)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 08/09/98
Date of Maturity : 08/09/99

15. Name : Ms Nurul Nuha Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 719325 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : M-3121-3149-512 (D)
Amount : USD 7,000,000.00
Date of opening account : 03/12/95
Date of Maturity : 03/12/98

16. Name : Ms Nurul Iman Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : LA-5716-3919-862 (C)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 16/08/96
Date of Maturity : 16/08/99

17. Name : Ms Nurul Iman Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : CM-6983-7419-365 (F)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 29/06/97
Date of Maturity : 29/06/99

18. Name : Ms Nurul Iman Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : JE-8145-6073-396 (L)
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 15/11/97
Date of Maturity : 15/11/99

19. Name : Ms Nurul Iman Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : YE-3909-2616-398 (M)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 25/11/97
Date of Maturity : 25/11/00

20. Name : Ms Nurul Iman Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 914315 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : G-7051-3996-521 (EC)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 26/09/98
Date of Maturity : 26/09/99

21. Name : Ms Nurul Ilham Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M-2074-6219-332 (E)
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 05/06/97
Date of Maturity : 05/06/99

22. Name : Ms Nurul Ilham Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DL-6074-3691-7785 (E)
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 26/09/97
Date of Maturity : 26/09/00

23. Name : Ms Nurul Ilham Bte Anwar
Post : Daughter of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 639296 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : CF-3711-5681-742 (G)
Amount : S $ 7,000,000.00
Date of opening account : 06/07/96
Date of Maturity : 06/07/99

24. Name : Mr Ihsan Bin Anwar
Post : Son of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 697339 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : EX-6965-7718-396 (D)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 19/11/97
Date of Maturity : 19/11/99

25. Name : Mr Ihsan Bin Anwar
Post : Son of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 697339 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : FN-1799-6673-983 (M)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 21/01/98
Date of Maturity : 21/01/00

TOTAL :

USD 199.45 MILLION AND S $ 42,000,000.00 IN FIXED DEPOSIT


Ponder on the amount and think for yourself how could they have acquired these vast amount of wealth just being the wife and children of the DPM of Malaysia ????


CRONIES WEALTH:

FATHER OF ANWAR


1. Name : Mr. Ibrahim Bin Abdul Rahman
Post : Father of Deputy Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : BB-1792-5126-2197-14 (XD)
Amount : USD 6,600,000.00
Date of opening account : 14/12/96
Date of Maturity : 14/12/98

2. Name : Mr. Ibrahim Bin Abdul Rahman
Post : Father of Deputy Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : MG-3014-2132-5188-19 (NF)
Amount : USD 11,500,000.00
Date of opening account : 16/05/97
Date of Maturity : 16/05/00

3. Name : Mr. Ibrahim Bin Abdul Rahman
Post : Father of Deputy Prime Minister
Passport No. : C 341872 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : NE-5179-2212-6125-42 (CE)
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 18/06/98
Date of Maturity : 18/06/00

TOTAL:

USD 23,100,00.00


CRONIES


26. Name : Mr. Raja Ahmad Shahrir Raja Salim
Post : Son in law of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 371981 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Current Account
Account No : E-7194-303-45-G
Amount : USD 7,500,000.00
Date of opening account : 22/12/95
Withdrawal : USD 2,500,000.00 on 10/01/96
Cheque No. F1742330
Withdrawal : USD 1,000,000.00 on 16/03/96
Cheque No. F1742331
Withdrawal : USD 1,000,000.00 on 01/07/96
Cheque No. F1742332
Withdrawal : USD 500,000.00 on 11/06/97
Cheque No. F1742333

27. Name : Mr. Raja Ahmad Shahrir Raja Salim
Post : Son in law of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 371981 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : J-321-3352-339-G
Amount : USD 8,000,000.00
Date of opening account : 14/07/96
Date of Maturity : 14/07/99

28. 3. Name : Ms. Hajjah Che Yan
Post : Mother of Deputy Prime Minister
Passport No... : D 691245 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : AC- 4192-443-54-E
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 27/11/96
Date of Maturity : 27/11/99

29. Name : Ms. Rehan Bte Ibrahim
Post : Sister of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 391274 (M)
Bank : Bank Of Nova Scotia
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : LA- 7211-3647-341 G
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 10/06/96
Date of Maturity : 10/06/99

30. Name : Ms. Rehan Bte Ibrahim
Post : Sister of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 391274 (M)
Bank : Bank Of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : CL 4223-6162-47 M
Amount : USD 2,500,000.00
Date of opening account : 21/09/96
Date of Maturity : 21/09/96

31. 6. Name : Mr. Mokhtar Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 512717 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
5 years
Account No : AF- 3712-229-33-Y
Amount : USD 7,700,000.00
Date of opening account : 15/06/96
Date of Maturity : 15/06/01

32. Name : Mr. Mokhtar Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 512717 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : F-3091-9211-39 (O)
Amount : USD 5,000,000...00
Date of opening account : 19/08/96
Date of Maturity : 19/08/99

33. Name : Mr. Marzuki Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 299671 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : M-5244-6052-69 (D)
Amount : S $ 10,000,000.00
Date of opening account : 07/05/97
Date of Maturity : 07/05/00

34. Name : Mr. Marzuki Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 299671 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : C-2965-173-384-F
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 29/11/96
Date of Maturity : 29/11/98

35. Name : Mr. Rosli Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 423717 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : CA-3129-662-919-G
Amount : S $ 2,500,000.00
Date of opening account : 06/03/97
Date of Maturity : 06/03/99

36. Name : Mr. Rosli Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 423717 (M)
Bank : Bank of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : E-699-3172-982 (B)
Amount : USD 8,500,000.00
Date of opening account : 02/09/96
Date of Maturity : 02/09/99

37. Name : Mr. Rosli Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 423717 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : CA-5098-344-66-D
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 12/06/96
Date of Maturity : 12/06/99

38. Name : Mr. Idrus Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 862411 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : DD-2141-7922-549-F
Amount : USD $ 5,000,000.00
Date of opening account : 21/04/97
Date of Maturity : 21/04/99

39. Name : Mr. Idrus Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 862411 (M)
Bank : United Overseas Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : M-3914-7179-212-D
Amount : S $ 5,500,000.00
Date of opening account : 28/05/97
Date of Maturity : 28/05/99

40. Name : Mr. Idrus Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 862411 (M)
Bank : Development Bank of Singapore
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : B 1712-341-619-C
Amount : S $ 2,000,000.00
Date of opening account : 29/06/97
Date of Maturity : 29/06/99

41. Name: Mr. Rani Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 541781 (M)
Bank : Bank of China
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : D 319-2218-512-J
Amount : USD 3,500,000.00
Date of opening account : 28/02/98
Date of Maturity : 28/02/01

42. Name : Mr. Rani Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 541781 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 374-6593-88 D
Amount : USD 4,000,000.00
Date of opening account : 08/06/97
Date of Maturity : 08/06/99

43. Name : Mr. Rani Bin Ibrahim
Post : Brother of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 541781 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : BD 5211-7925-8716-51 MA
Amount : USD 6,500,000.00
Date of opening account : 08/06/97
Date of Maturity : 08/06/99

44. Name : Ms. Farizon Bte Ibrahim
Post : Sister of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 831569 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : E- 6654-662-719-M
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 09/07/96
Date of Maturity : 09/07/99

45. Name : Ms. Farizon Bte Ibrahim
Post : Sister of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 831569 (M)
Bank : American Express Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : J-5152-6161-311-D
Amount : USD 5,000,000.00
Date of opening account : 24/01/97
Date of Maturity : 24/01/00

46. Name : Ms. Farizon Bte Ibrahim
Post : Sister of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 831569 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : FG 3469-4462-9172 (DE)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 21/09/96
Date of Maturity : 21/09/99

47. Name : Mr. Azmin Bin Ali
Post : Friend of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : H 7639-1722-5243 (MG)
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 09/06/97
Date of Maturity : 09/06/99

48. Name : Mr. Azmin Bin Ali
Post : Friend of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
1 years
Account No : DC 7943-7716-2713 33 NB
Amount : S $ 3,500,000.00
Date of opening account : 10/12/97
Date of Maturity : 10/12/98

49. Name : Mr. Azmin Bin Ali
Post : Friend of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : GH 1299-4166-339 A
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 11/06/97
Date of Maturity : 11/06/99

50. Name : Mr. Azmin Bin Ali
Post : Friend of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Israel National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : D 1471-3134-22 F
Amount : S $ 3,000,000.00
Date of opening account : 03/04/97
Date of Maturity : 03/04/99

51. Name : Mr. Azmin Bin Ali
Post : Friend of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 659711 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit
2 years
Account No : AB 7193-4111-331 (A)
Amount : S $ 6,000,000.00
Date of opening account : 20/12/96
Date of Maturity : 20/12/98

52. Name : Mr. Wan Ismail Bin Wan Mahmud
Post : Father in Law of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 515341 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency
3 years
Account No : FA 9132-3156-212 E
Amount : USD 2,000,000.00
Date of opening account : 11/04/96
Date of Maturity : 11/04/99

53. Name : Mr. Wan Ismail Bin Wan Mahmud
Post : Father in Law of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 515341 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 819-5512-71 D
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 06/05/97
Date of Maturity : 06/05/99

54. Name : Mr. Wan Ismail Bin Wan Mahmud
Post : Father in Law of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 515341 (M)
Bank : Citibank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : M 819-5512-71 D
Amount : USD 3,000,000.00
Date of opening account : 06/05/97
Date of Maturity : 06/05/99

55. Name : Mr. Kamaruddin Bin Jaafar
Post : Friend of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 814239 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit
3 years
Account No : GM 5210-6125-8862-49 DG
Amount : S $ 5,000,000.00
Date of opening account : 10/04/96
Date of Maturity : 10/04/99

56. Name : Mr. Abdul Rahim Bin Md Ghouse
Post : Friend of Deputy Prime Minister
Passport No. : R 722217 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : HD 4179-2416-3829-31AD
Amount : USD 3,500,000.00
Date of opening account : 21/12/96
Date of Maturity : 21/12/98

57. Name : Mr. Shamsidar BteTaharin
Post : Friend of Deputy Prime Minister
Passport No. : E 691432 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
2 years
Account No : SD 3912-4942-6918-72 DA
Amount : S $ 4,000,000.00
Date of opening account : 03/12/96
Date of Maturity : 03/12/98

Ahli parlimen Kinabatangan, datuk Bung Moktar menggesa supaya Datuk Shahrizat yang dikaitkan dengan isu NFC untuk meletakkan jawatan.

"Kalau saya pada tempat ini, saya letak jawatan, menyusahkan. Dia punya kerja semua musnah. Mana tidak betul, kita kena betulkan. "Walaupun dia menteri Umno, siapa dia, dia bersalah, letak jawatan lebih baik daripada jadi liabiliti kepada Umno dan Barisan. Kita tegas, sebab kita memerintah negara ini dengan adil," katanya.


Bajet terbesar dalam sejarah negeri Sabah, berjumlah 4.048 Billion ringgit, dibentangkan di sidang Dewan Undangan Negeri Sabah, di Kota Kinabalu pada petang tadi.


Bajet itu 31.92 peratus lebih tinggi atau melibatkan kenaikan 979.62 juta ringgit berbanding Bajet 2011 yang berjumlah 3.068 billion ringgit.Bajet itu dibentangkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman (gambar atas).


“Terbesar dalam sejarah negeri Sabah, bukti komitmen kita utk terus memberikan yg terbaik kpd rakyat negeri Sabah, jadi bajet ni utk semua lapisan rakyat. mengambil kira keperluan & kesejahteraan rakyat di seluruh negeri Sabah” katanya kepada media sejurus selesai pembentangan bajet itu.


Bajet itu bertema “melonjakkan kesejahteraan dan kemakmuran negeri”.
Dalam pembentangannya Musa berkata anggarah hasil negeri Sabah pada 2012 berjumlah 3.690 billion ringgit menerusi hasil cukai dan hasil bukan cukai.


Objektif utama bajet Sabah 2012 adalah untuk merangsang pertumbuhan ekonomi negeri dengan penekanan ke atas penambahbaikan infrastruktur asas serta kemudahan prasarana awam bagi manfaat rakyat dan pelabur.


Ia bagi mengekalkan momentum ekonomi negeri, memperkukuhkan kedudukan kewangan negeri selain menghapus kemiskinan dan mengurangkan jurang bandar dan luar bandar.
Katanya pertumbuhan ekonomi negeri Sabah ketika ini ialah 4 peratus.
Laporan ketua Audit negara pada 2010 juga menunjukkan kedudukan kewangan negeri sabah yang sihat.



Dengan rizab negeri melebihi 3 billion ringgit, hasil negeri melebihi 4 billion ringgit dan lebihan sebenar berjumlah 730 juta ringgit.Selain tiada tunggakan bayaran ke atas pinjaman daripada kerajaan pusat.Pada pembentangannya, Musa turut mengumumkan bonus setengah bulan gaji atau minimum 500 ringgit kepada penjawat awam negeri.



Selain tambahan 500 ribu lagi untuk peruntukan khas ahli dewan undangan negeri menerusi peruntukan sentuhan kasih.Menjadikan peruntukan khas itu kini berjumlah 1.5 juta ringgit.

Thursday, November 17, 2011


Seramai 600 orang ahli UMNO SABAH dijangka menghadiri Perhimpunan UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) selam lima hari bermula 29 November ini. UMNO SABAH menghantar ahli seramai ini mengatasi perwakilan pada tahun lepas.

Ketika mengumumkan perkara itu, Ketua Menteri yang juga pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Datuk Seri Musa Aman berkata kumpulan perwakilan itu merupakan yang terbesar berbanding tahun-tahun sebelum ini.“Saya juga meminta kepada semua ketua bahagian supaya sentiasa mengemas kini jentera masing-masing bagi menghadapi pilihan raya akan datang.“Walaupun kita tidak tahu bila pilihan raya akan diadakan namun parti kita khususnya Umno perlu membuat persediaan awal supaya kita sentiasa berada dalam keadaan siap sedia,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Umno Sabah di Bangunan Umno,


Bayangkanlah jika seorang ahli UMNO itu dengan kapasitinya bersendirian menelan kos perjalanan sekitar RM500 ringgit. Bagaimana dengan kos 600 orang ini. Itu belum masuk kos penginapan dan kos makan minum.

Siapakah yang bertanggungjawab mengeluarkan perbelanjaan yang begitu besar ini? Wang parti atau wang rakyat yang dianggap sebagai wang parti? Apakah kesan menghantar delegasi yang seramai itu kepada permbangunan modal insan di Sabah?

Setiap kali perhimpunan UMNO PUSAT, UMNO SABAH dilaporkan menghantar perwakilan yang begitu besar. Hal ini mendapat kritikan dari pelbagai pihak kerana ia dilihat sebagai satu "pesta" yang tidak mendatangkan hasil.




Salleh Ismail, suami kepada Ketua Wanita Umno, Shahrizat Jalil, menerima RM250 juta untuk membangunkan industri lembu di Malaysia tetapi menggunakan dana tersebut untuk pembelian dua pangsapuri mewah di Bangsar.


Terperangkap dengan perbuatannya itu, beliau mendiamkan diri selama beberapa hari sebelum akhirnya muncul hari ini bagaikan cacing keluar dari bawah batu yang lembap, cuba untuk mempertahankan diri terhadap penyalahgunaan ini untuk mendapatkan kepercayaan orang ramai berikutan skandal NFC. Beliau dengan diiringi oleh peguam kegemaran Umno, Shafee Abdullah, yang mana kehadirannya itu menjadi 'tanda' beliau seorang yang bersalah.


Berdasarkan alasan dan logik Salleh ia mendapatkan pinjaman beratus juta ringgit dari dana awam, yang didakwa untuk menjalankan beberapa projek demi kebaikan awam. Kemudiannya ia berbelanja besar dengan sesuka hatinya.


Mengapa kerajaan Malaysia akan memberi kekuasaan penuh kepada NFC untuk mengeluarkan dana awam yang kemudiannya akan disalurkan kepada tujuan selain daripada tujuan asal ia dikeluarkan. Bukankah ianya merupakan jenayah pecah amanah?.


Terdapat fakta bahawa RM800,000 telah dibelanjakan untuk perjalanan 'pengarah' NFC, yang juga adalah anak kepada Shahrizat. Salleh Ismail mengumumkan bahawa mereka tidak menaiki penerbangan Kelas Pertama. Adakah ini bermakna mereka telah menaiki penerbangan Kelas Perniagaan dengan dana awam?. Ini menimbulkan kemarahan ramai. Eksekutif MNC yang berpendapatan berbilion-bilion ringgit pada hari ini juga menaiki penerbangan ekonomi. Sudah tentu, lebih banyak penyelewengan 'derma' kepada ahli-ahli politik Umno ini dengan wang yang dibayar oleh Shahrizat Jalil di antara mereka.



Salleh Ismail juga mempertikaikan laporan Ketua Audit Negara yang mengatakan projek NFC sebagai satu kegagalan. Walaubagaimanapun Salleh sendiri mengaku ia membeli lembu dari Australia dan kemudian menjualnya semula. Ini adalah apa yang NFC lakukan. NFC memberi lembu makan sebelum ia dijual. Inilah 'rahsia' kaedah untuk membangunkan industri lembu Malaysia.



Sepanjang Salleh memberikan alasan, dia turut membandingkan projek lembunya dengan pokok-pokok sawit. Beliau juga mendakwa akan berjaya menghasilkan 60,000 ekor lembu pada tahun 2015. Sudah tentu boleh, dengan membeli lembu dari Australia, tidak syak lagi.



Lembu yang ditunjukkan dalam TV juga kelihatan bersesakan, berlumpur, kelihatan tidak selesa dan sengsara. Jelas jabatan perkhidmatan veterinar perlu menyiasat NFC terhadap penganiayaan haiwan, serta masalah kebersihan. Seperti mana SPRM sepatutnya perlu juga menyiasat NFC berkaitan isu rasuah.



Malah, ia seolah-olah hanya akan dapat diselesaikan dengan diwujudkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menjawa semua persoalan yang dilemparkan oleh skandal NFC ini.
Sekali lagi, kita kembali kepada persoalan pengawasan. Bagaimana Kementerian Pertanian tidak berbuat apa-apa tentang semua skandal terhadap NFC ini?. Bagaimana Kementerian Kewangan tidur di tempat kerja dan tidak menyedari apa yang sedang berlaku?



Menteri Kewangan adalah Najib Razak, yang juga Perdana Menteri. Beliau adalah dua kali ganda bertanggungjawab. Akhirnya Najib juga yang bertanggungjawab ke atas kemarahan yang dilakukan ke atas pembayar cukai Malaysia.



Bagi Shahrizat Jalil, jika dia mempunyai sedikit pemahaman tentang konsep akauntabiliti atau jika masih mempunyai sebarang rasa hormat, beliau akan meletak jawatan sekarang. Tapi nampaknya ia tidak akan berbuat demikian. Pernahkah anda dengar mana-mana Menteri BN yang mengambil tanggungjawab terhadap kesalahan yang dilakukan dan meletak jawatan?