Saturday, October 3, 2009


Sebilangan ramai pemerhati politik mengibaratkan politik sebagai satu ‘roda hidup’ yang sentiasa berputar ligat memungkinkan sesuatu yang diluar kemungkinan dan memberi nafas sambungan kepada kemungkinan politik yang tipis percaturannya. Apabila USNO di bubarkan pada februari 1991, roda politik bumiputera islam di sabah berada di posisi bawah, sekalipun cuba ‘diataskan’ oleh kehadiran politik Melayu, UMNO dari Kuala Lumpur. Sebaliknya politik bumiputera Bukan Islam yang kini hangat diperkatakan sebagai KDM berada dalam putaran atas roda politik di Sabah. Kebangkitan politik KDM jelas memberikan persepsi baru dikalangan pemerhati politik, kerana PBS dilihat telah dapat membaca ‘tune’ ahli-ahli politik sebelumnya termasuk legenda politik Sabah Tun Mohd. Fuad Stephens.

Apabila kita menyoroti putaran roda politik kekuasaan di negeri di bawah bayu ini, kita amati seawal merdeka lagi ‘pergolakan politik’ rumpun bangsa telah berlaku. Pilihanraya umum 1967, menyaksikan dua buah rumpun bangsa terbesar di Sabah memulai putaran roda dengan meniupkan sentimen rumpun bangsa sebagai tiket perjuangan politik mereka. Penglibatan Kuala Lumpur dalam memberikan kemenangan kepada USNO, membuatkan UPKO memikirkan kedudukannya dalam Sabah Alliance Party…Tidak tanduk Tun Fuad Stephens terhadap Kuala Lumpur amat-amat dicurigai ketika itu. Dalam pilihanraya ini USNO mendapat 14 kerusi, UPKO 12, SCA 5 dan seorang calon bebas Yap Pak Leong. Keputusan ini membolehkan USNO menubuhkan sebuah kerajaan apabila bergabung dengan SCA dan Tun Mustapha menjadi Ketua Menteri Sabah ketiga selepas Tun Fuad Stepehens dan Peter Lo.

Kemenangan USNO telah menjadinya Tun Mustapha sebagai ketua Menteri Sabah, justeru menimbulkan isu politik rumpun bangsa yang amat kritikal dalam putaran roda politik Sabah pada waktu itu. Kabinet negeri yang dibentuk turut menyingkirkan wakil UPKO..waktu inilah isu 20 perkara mula dipersoalkan oleh ahli politik Sabah antara yang paling lantang mengkritik Kuala Lumpur ialah seperti Peter Mojuntin dan beberapa orang lagi. Kalau kita perhatikan..isu 20 perkara ini juga menjadi isu terhangat ketika PBS mendapat mandate dalam kerajaan Sabah, sehingga atas alasan sedemikian PBS bertindak keluar dari BN pada oktober 1990. Inilah putaran roda politik KDM di Sabah, ulang tayang isu sentiasa berlaku..dan persepsi POLITIK suku KDM nyata kurang berubah sejak 30-40 tahun yang lepas.

Memikirkan bahawa isu rumpun sebangsa menjadi pertimbangan wajar dalam politik Sabah, maka Tun Mustapha (USNO ) telah menubuhkan USIA iaitu satu pertubuhan Islam seluruh Sabah yang mengambil inisiatif memulakan gerakan pengislaman ke atas bumiputera bukan Islam…dari sudut agama, perancangan ini agak Berjaya,apabila ribuan rakyat Sabah memeluk Islam..malahan gerakan pengislaman ini memberi satu ‘advantage’ kepada USIA dan bukan Islam…rakyat di kawasan perbukitan dan pedalaman lebih mengenali USIA dari ISLAM..malahan sehingga kini, ada yang memiliki sijil pengislaman yang tertera AGAMA : USIA.Kesan terbesar kepada pengislaman ini ialah apabila Tun fuad stephens, mengambil pertimbangan politiknya dengan memeluk Islam.

Zaman kegemilangan kuasa politik Bumiputera Islam di bawah USNO telah lama berakhir, sekurang-kurangnya apabila USNO di bubarkan. Kemasukkan UMNO nyata tidak mengembalikan kegemilangan itu, kerana dasar UMNO ialah semua rumpun Melayu tidak kira dari suku minority atau majority adalah mendapat hak sama rata dari segi peluang menjadi pemimpin. Tidak timbul sama ada pemimpin yang diatas lapis kepimpinan itu dari keluaran minority. Misalnya, suku Jawa, minang, Siam, Patanni dan Bugis serta lain-lain di semenanjung adalah dari rumpun Melayu yang diberikan ‘kebebasan mutlak” untuk menyumbang dan menyertai UMNO. Kerana prinsip kesamarataan inilah, UMNO menghadapi masalah etnik di Sabah. Sejarahnya, politik di Borneo ini sejak merdeka lagi..adalah atas rumpun bangsa dan keduanya adalah sentiment agama. UMNO SABAH tidak berapa memikirkan kuasa politik Bumiputera Islam…hujahnya ialah apabila Sistem penggiliran KM, dilaksanakan sebagai alternative perkongsian Kuasa politik rakyat sabah yang melibatkan 3 rumpun terbesar di Sabah. Bumiputera Islam, Bumiputera bukan Islam dan Cina.

Biarpun langkah penggiliran KM ini secara dalamannya di tolak oleh pemimpin UMNO SABAH,namun kerana kuasa veto atau kata putus adalah kemutlakkan Kuala Lumpur..lantas system itu diterima rela. Akibat terbesar ialah apabila terwujudnya kelompok tertentu dalam UMNO SABAH. Ada team yang masih berjiwa USNO dengan memikirkan ketuanan politik bumiputera Islam yang diwarisi dari perjuangan Tun Mustapha,Misalnya Datu Uso Sukam, ada team yang cenderung kepada Kuala Lumpur dengan menjalinkan hubungan politik peribadi seperti Datuk Shafie Afdal dan ada juga team yang mengikut 100% acuan UMNO Pusat. Kerana itu apabila prinsip UMNO pusat menerima ‘peremajaan kepimpinan’ maka peluang Musa Aman yang dikatakan bukan teras kepada rumpun bangsa terbesar di Sabah untuk menjadi KM, termakbul. Nyata dalam hal ini UMNO Pusat berhasrat mengubah landskap politik sabah yang terlalu keras sentiment kesukuan.

Apabila menyedari hakikat bahawa UMNO Sabah, tidak membawa aspirasi bumiputera Islam terutama rumpun bangsa seperti yang diperjuangkan oleh Tun Mustapha, maka lahirlah satu lagi siri ulang tayang politik, apabila team-team atau kelompok dalam UMNO Sabah mahu disatukan kepada satu rumpun bangsa USBO.Pemikiran penyatuan ini diketuai oleh DSSK dan TSP serta Amir Kahar yang ‘dinasihati’ oleh Datuk shafie Afdal. Ada pihak yang berkeyakinan bahawa penyatuan rumpun USBO ini akan menjerumuskan UMNO SABAH dalam kancah perpecahan yang lebih dahsyat. Seakan memberi tekanan kepada pimpinan sedia ada, dan juga Kuala Lumpur yang selama ini ‘enggan’ ikut sama dalam isu penyatuan rumpun bangsa di sabah. Musa Aman menerima tekanan yang bukan kepalang melalui isu ini..sehingga membawa kepada pengguguran beberapa pemimpin USBO dalam PRU-12 yang lalu.

Penyatuan rumpun USBO ini tidak akan kemana, kerana isu ini hanya panas di peringkat pimpinan USBO, di peringkat masyarakat akar Umbi, masih suam-suam kuku..dan di peringkat pimpinan UMNO SABAH, ia Nampak sebagai “ancaman senyap”..manakala diperingkat Pusat ia mengembalikan ‘aura’ USNO yang telah berkubur dengan kemasukkan UMNO. Apakah UMNO akan rela melihat semangat USNO dihidupkan semula dalam UMNO..? Tentunya tidak…kerana dalam sejarah kepimpinan Tun Mustapha, beliau juga menghadapi beberapa siri krisis dengan kepimpinan Pusat..sehingga diakhir kerjaya politiknya..Tun Mustapha sendiri telah bertindak keluar dari UMNO, atas sebab yang sehingga kini sukar dipastikan..berkemungkinan berkaitan dengan layanan kepimpinan UMNO pusat terhadap beliau.

Kerana itu..isu penyatuan rumpun bangsa USBO ini akan tidak mendapat tempat pada PRU-13, akan datang..UMNO PUSAT tidak akan menyerah kepada apa yang dikatakan sebagai menghidupkan semangat USNO dalam UMNO Sabah. Jika kepimpinan UMNO Sabah ditolak ansurkan kepada penyelamatan Rumpun USBO, besar kemungkinan UMNO Sabah akan menghadapi permasalahan yang besar dan KDM sekali lagi akan mengambil peluang sehingga PBS akan kembali menjadi perhitungan politik terakhir kepada rakyat sabah. Bolehkah situasi ini direlakan oleh UMNO Pusat..? Terserah kepada anda memberikan response terhadap penulisan ini.

37 ulasan :

palingberani said...

Salam ziarah KM..

Isu ulang tayang ini sudah lama berlaku dalam politik Sabah..20 perkara sentiasa diulang tayang oleh PBS dan sekarang mula sudah dipersoalkan oleh pemimpin UMNO. Yong Teck Lee dan partinya SAAP juga keluar dari BN kerana sebab layanan Kerajaan Pusat yg tidak adil terhadap Sabah.

Kemudian itu USBO bangkitkan pula isu penyatuan rumpun bangsa macam USNO dulu..kenapa isu ini baru dibangkitkan..?

saya setuju dgn pendapat Sdri KM..USBO akan menjadi liabiliti kepda UMNO di Sabah...

Pemimpin UMNO yang bukan dari rumpun USBO akan rasa tertekan..antara Musa Aman dan DSSK yang mana lebih dipercayai oleh Najib..? Tentunya Musa Aman kerana dia KM, jadi DSSK dan koncon-konconya akan gagal memperjuangkan USBO mrk..

Walaupun USBO disalahgunakan, tetapi rakyat memahami dan UMNO Pusat juga tahu apa yg tersirat disebalik pertubuhan itu...

Salam hormat dan moga jumpa lagi.

Idahan said...

salam buat Rakan kelapa mawar..

Sewaktu pembubaran USNO..bumiputera Islam kehilangan seorang bapa yang membela nasib mereka. Bumiputera bukan Islam yang menyokong perjuangan USNO juga merasa kehilangan itu.

Ramai yang berpaling semula kepada agama asal mereka..ada juga yang sampai sekrang menjadi Pagan..(tiada agama) ..biarpun USNO tidak membawa apa-apa pembangunan kepada kawasan bukan Islam..tetapi kerana USNO menjadi pilihan apabila UPKO tidak dapat diselamatkan, maka USNO boleh menang di kawasan majoriti bukan Islam..

Apabila UMNO masuk ke Sabah , ramai bumiputera bukan Islam juga menjadi anggota UMNO..tetapi mrk menjadi golongan terpinggir kerana dasar dari UMNO pusat mengkhendakkan pemimpin dari kalangan Islam...ada yang cuba menjadikan UMNO Sabah seperti USNO tetapi gagal..

Apa yang menjadi kel;ebihan kepada UMNO ialah semua pembangunan dilaksanakan sama ada di kwsn Islam atau bukan..Kadamaian sekarang mula berubah dan sedikit lama lagi..mungkin menjadi sprti Usukan Dan tempasuk...Terima Kasih kepada Kelapa Mawar kerana membenarkan saya memberikan ulasan..

Unknown said...

salam KM,

isu perebutan kuasa antara Bumiputra Islam dan BBI bermula seawal pasca merdeka, terutama antara Donald stephens dan tun Mustapha. Tun Mustapha sokong penyertaan Malaysia manakala Donald Stephens, GS Sundang dan Sedomon menentang penyertaan Sabah dalam gagasan Malaysia.

Hanya setelah Lee Kuan Yew memujuk Donald Stephens barulah gagasan Malaysia itu disokong. itupun setelah Suruhanjaya Cobbold mengadakan pungutan suara.

UPKO, USNO serta SCA adalah dlm gabungan "Sabah Alliance Party" tetapi pada PRU 1967 USNO dan UPKO bertanding free for all kerana selesaikan krisis siapa layak jadi KM Sabah.

Peranan KCA yang sekarang KDCA lebih awal meniup sentimen 2K, Kadazan Kristian. Kemunculan PSBB sekarang USBO, hanya setelah Tun Mustapha memperkuatkan grip dalam politik.

Perana PSBB ketika itu tidak lebih dari sekadar mengimbangi peranan KCA tetapi kepimpinan KCA lebih ketara dan terbuka menyokong perjuangan UPKO. Sejarah pembubaran UPKO pada bulan Oktober 1967 diumum dalam mesyuarat KCA di Dewan masyarakt Penampang. Peter Mojuntin yg marah membaling botol kearah Donald stephens.

Berbeza dengan KCA, PSBB lebih merupakan sebuah NGO suku Bajau yg menyokong perjuangan Tun Mustapha dan Tun Said ketika itu. Kedudukan politik suku Bajau mendapat tempat istimewa ketika itu sehingga suku Irranun rasa terpinggir dan pemimpin spt Pinjaman Hasim sertai USAP dan PEKEMAS dan pernah cuba bertanding dalam P raya. Ketegangan suku bajau dan irranun dalam politik jelas pada masa itu.

Namun hari ini politik kesukuan di KB telah berkurangan. seperti kata DSKK, perjuangan Pinjaman relevan ketika itu walaupun ayahnya ditentang Pinjaman. Semua ada zaman masing-masing. Sudah tiba masanya kata SSK, masyarakat KB keluar dari kerangka suku dan kaum.

Maka itu perlembagaan asal PSBB diperjleaskan bila nama bertukar kepada USBO. tidak lagi menekankan kepada suku Bajau tetapi rumpun Bajau yg termasuk dalam perlembagaan itu kaum Irranun, Suluk, sikubung, jomo mapun, dll.

makanya USBO memang benar sejarahnya tidak dapat lari dari politik tetapi mengatakan USBO akan melemahkan UMNO adalah satu kenyataan yang bersifat subjektif. terpulanglah kepada persepsi masing-masing.

Oh Ya mengenai budak Bruce Lee ini, saya tiada salah apa-apa mau minta maaf. Sehingga dia menuduh saya mau merogol sepupu saya sendiri di hotel inanam sdh masuk bab "kurang ajar" dan keterlaluan. Inilah masalah bila menulis tiada etika. menyerang peribadi orang. saya sudah menulis lebih 23 tahun tidak pernah memalukan sesiapa dalam tulisan saya.

kalau mau dedahkan salah saya silakan lah...org juga tahu menilai org yg buat fitnah dan kenyataan sebenar.

Semuga Allah akan membalas perjuangan Bruce Lee cuba mengaibkan orang..

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
watasikadi said...

salam sdri KM..tambah panas pulak blog KM ni. macam ada perdebatan berbaur peribadi sambil diselit dengan hujah masing-masing yang agak menarik. ada yang memperkatakan tentang isu USBO ada yang masih mau sambung dari posting lepas.hehe..ini adalah satu kemajuan dari segi penglibatan blogger KB. aktiviti cabar mencabar dalam blog merupakan aktiviti kurang sihat bagi saya. harap kita dapat membicarakan bagaimana meningkatkan taraf dan tahap pembangunan serta pemikiran masyarakat kita. seperti komen saya yang sudah lepas-lepas2, saya ada memperkatakan tentang USBO boleh menjadi platform sabah untuk menuntut dari kerajaan pusat. jadikan ia badan pendesak untuk menuntut hak kita seperti autonomi politik, royalti minyak dan pelbagai lagi yang seharusnya menjadi hak kita.gunakan USBO ini secara halus dan efisyen. tidak perlu kita jadikan parti jika UMNO masih dapat memberikan hak kita. jika tidak, apa salahnya dijadikan parti demi rakyat sabah. jika kita dipinggirkan lagi mengapa tidak keluar sahaja dari malaysia? kita tengok siapa banyak hasilnya? minyak siapa yang lebih berkualiti dan mahal? sebenarnya kita mampu mentadbir negeri kita sendiri. Masalah ulang tayang ini akan sentiasa berlaku dalam arena perjuangan politik yang berpaksikan bangsa dan rumpun bangsa. walaupun banyak pihak memperkatakan pertembungan antara USBO dan KDCA, dan penyatuan dalam UMNO sabah, semuanya tidak akan berhasil jika masing-masing tetap ego dan tidak memikirkan kehendak masyarakat sabah seluruhnya. Kemungkinan realiti penyatuan team-team dalam UMNO sabah ini adalah terlalu kecil kerana UMNO pusat sentiasa mahukan pergolakan dalam UMNO sabah tanpa menyebabkan ahlinya keluar dan inilah antara sebab DSSK dilantik sebagai Timbalan Pengerusi negeri selain menghargai perjuangannya menyelamatkan UMNO Sabah PRU12 yang lalu atas motif untuk memastikan 'orang-orangnya' akan terus 'dapat hidup'. UMNO KB tidak mencalonkan DSN 1996 dan TSM tahun lepas bagi saya tidak menyebabkan DSN dan TSM berdendam dengan DSSK, cuma mereka memikirkan tentang kos pengangkutan dan kos tempat tinggal bagi perwakilan di KL semasa pemilihan. adat piadat turun temurun UMNO siapa yang mencalonkan seseorang akan ditanggung orang itu, maka jika UMNO KB mencalonkan DSN 1996 walaupun sudah ramai mencalonkan, mungkin tidak ada pertandingan dan takkan DSN tanggung semua, bagi-bagila bah. belum tahu perwakilan memangkah siapa ketika mengundi. beginilah suasana dalam UMNO penuh dengan permainan wang. sukar untuk dibaca dan kadang-kadang mereka yang tidak layak akan menjadi pemimpin..apapun akhirnya janganlah kita lupa, hak kita harus dikembalikan. saya tatap PAS sampai mati.

Maruf Ismail said...
This comment has been removed by the author.
palingberani said...

salam kembali sdr Kelapa Mawar.

Di kalangan pendukung uSBO seperti Sabahkita, sdr Musli dan juga Sdr Solymone..perlu melihat perjuangan Usbo dalam dua keadaan iaitu:

1. Usbo berjuangan di luar UMNO. Maksudnya apakah perjuangan USBO itu dilakukan di luar UMNO iaitu tidak melibatkan UMNO Sabah secara langsungnya..Jika ini berlaku bermaksud USBO akan menjadi tunjang kp kekuatan UMNO Sabah atas kapasiti memiliki rumpun bangsa ramai..itupun kalau proses penyatuan mereka berjaya..dan bukan sekadar diperingkat pemimpin sahaja. Kalau penyatuan itu berlaku antara pemimpin yg digugurkan sahaja dgn menjadikan Shafie sbgi penasihat..maka hala tuju USBO tidak akan jelas pada generasi pemimpin seterusnya.

2. USBO berjuang dalam UMNO. Jika perkara ini berlaku..maka ada logiknya apa yg dikatakan oleh sdri KM bahawa USBO akan menjadi liabliti kp UMNO Sabah, kerana ia akan menyumbang kepada perpecahan dalaman UMNO. Apakah Musa Aman rela UMNO sabah diperalatkan oleh USBO atas dasar penyatuan rumpun terbesar..rasanya tidak.

Bagi saya jika keadaan ini dapat ditentukan, samaada USBO berjuang dari dalam atau luar, mungkin kekaburan USBO akan berjaya diterangkan.

Macam manapun kita katakan USBO hanyalah NGO tetapi sebenarnya ia adalah perjuangan politik.

sALAM HORMAT DAN SEMOGA KALIAN SENTIASA LEBIH TERBUKA MEMIKIRKANNYA. Wassalam

Maruf Ismail said...

Salam Kelapa Mawar,maaf kerana mengusut dalam posting saudara.

Saudara Bruce Lee,
Jangan terlalu ikut emosi kalau bagi komen tu.Apa yang Kelapa Mawar post komennya bukan berkaitan dengan Musli sepatutnya.

Saya bukan mahu masuk campur,tapi saudara bagi kenyataan umum,jadi siapa pun berhak memberikan pandangan.

Saudara tidak mengatakan bahawa "jangan masuk campur",jadi siapa pun bebas ba.

Lelaki yang sudah pernah berhingus "dibawah" sebenarnya adalah kategori matang.Saya tidak mahu jadi budak-budak,saya mahu menjadi lebih dewasa.Harap saudara faham.

Allah SWT jadikan kita sebagai makluknya dibumi ini dengan bermacam-macam ragam dan kadang kala unik.Ibu Bapa kita memberikan kita nama yang ada erti dalam islam.Tapi saudara memilih nama Bruce Lee yang tiada erti dalam islam.

Apa yang saya dan rakan-rakan yang lain harapkan ialah perbincangan yang jujur serta adil.Saudara tidak jujur pada diri sendiri dan tidak adil pada orang lain.

Harap saudara mahu lah bagitahu nama asli saudara.Bukan kita mahu berlawan tapi berkawan.Musli pemaaf orangnya,dia tidak semestinya membenci dan menyaman saudara.

Kalau ada apa-apa perlu,boleh hubungi saya ditalian celcom 013-8572200 dan digi 010-9499125.

Salam Takzim.

Watababai said...

Salam sdr-sdr rakan blogger..

Astagah..blog KM ni jadi makin panas pulak..cool sdr Musli dan sdr Bruce Lee..begitu juga sdr Ismail Maruf..cukuplah tu..kita bincangkan mengenai isu yg lebih besar iaitu kerelevenan USBO dlm politk Sabah pada PRU-13 akan dtg..

Kesihan blog KM ni..sdr boleh memberikan pdpt yg bernas mcm sdr palingberani saya rasa ada kewajaran idea itu..

bagi saya USBO boleh menjadi NGO berkesan dgn menjadikan medan Politik sbg landasan perjuangan penyatuan bangsa rumpun besar di sabah..sbb politik sabah pun begitu jugak..

Kalau berjaya ..barangkali DSSK bolh jadi CM..TSP jdi Tim. CM..ramalan saja..Hidup Usbo!

SABAHKITA said...

Salam KM dan Srd2 yang ada menyebut USBO dan semua. ada juga yang menyebut Sabahkita. Terima kasih.

Mudah mudahan kita semua terus diberi keupayaan diperkasakan untuk berfikir. Saya bersyukur kerana ramai yang concern mengenai USBO walaupun tidak semua tahu apa itu USBO dan kegiatan USBO. Walau apapun bentuk pandangan samada negatif atau positif terhadap USBO, bagi saya itu satu aset dan keuntungan kerana sdr2 prihatin terhadap USBO. Islam semasa disebar luaskan syariahnya oleh Nabi kita Muhamad S.A.W tidak juga diterima semua dan tidak juga difahami oleh semua.

Berbeza pandangan dan idea adalah perkara biasa. Bagi saya USBO bukanlah liabiliti kepada UMNO. Liabiliti kepada UMNO dan juga kerajaan adalah mereka yang hanya pandai mengaut keuntungan dari UMNO dan kerajaan dengan berbagai cara yang kabur tetapi sumbangannya kepada agama, negara dan bangsa sekelumit atau tiada langsung. Malah mengamalkan rasuah dan nepostisma. Mereka yg tidak menyumbang kepada kesejahteraan UMNO dan kerajaan juga rakyat tetapi mengambil, menafikan dan merampas hak-hak orang lain dan melakukan kerja-kerja yang merugikan masyarakat serta melibatkan diri dengan perkara jenayah. Selain itu berhutang tak membayar, menghasut dan menipu. Itu baru LIABILITI dalam erti kata yang sebenarnya.

Selama saya cuba memikul tugas dalam USBO, saya tidak pernah melihat ciri-ciri yang saya sebutkan di atas tadi dilakukan oleh USBO sebagai sebuah badan NGO. Malah USBO menyumbang dan memberi khidmat dengan sukarela walaupun tidak semua menikmati sumbangan USBO yang sedikit itu. USBO tiada merampas dan mengambil hak orang lain.

USBO juga diterajui oleh pejuang-pejuang UMNO seperti Dt. Shafie, SSK sendiri sebagai tim. Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah dan TSP sebagai Speaker dan sedikit masa lalu sebagai Ketua UMNO Bahagian Kota Marudu. Datu Amir Kahar juga pejuang UMNO. Walaupun mereka tidak dicalonkan pada PRU12-mereka tidak menunjukkan reaksi sebagai LIABILITI. Rasanya ada yang tercalon dan menang tetapi tidak semestinya mereka adalah ASET kepada UMNO.

Untuk melebelkan USBO sebagai liabiliti kepada UMNO, buat masa ini saya belum nampak kebenarannya. Tidak tahulah kalo ada lagi orang yg lebih dekat dengan USBO yg tahu hal ini dari saya. Maksud saya mengenai USBO sebagai liability yang membebankan UMNO dan kerajaan!!

Di Negara barat ada suami atau Isteri yang membunuh suami atau isteri mereka dengan pelbagai taktik semata-mata kerana mahu menjadi kaya raya dengan menuntut bayaran Insuran Nyawa pasangan mereka. Tapi itu di Barat yg tidak menenal dosa dan api nerhaka. USBO tidak demikian.

Kerana itulah USBO kini diiktiraf oleh Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Menteri Sabah. Mereka mengakui bahawa USBO ADALAH ASET BAGI UMNO.

JIKA PERDANA MENTERI DAN PRESIDEN UMNO DAN KETUA MENTERI JUGA PENGERUSI PERHUBUNGAN UMNO SABAH kini mengakui bahawa USBO adalah ASET yang berharga bagi UMNO...siapalah kita..kadang-kadang saya lihat muka saya di cermin..misai dan janggut saya sudah mula beruban.. Walaupun begitu, saya masih mampu mengenal antara aset dan liabiliti.

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Ajin b. Gagah said...

Saya terkilan bila membaca ulasan “Administrative’ sdra Sabah Kita selaku Ketua Penerangan USBO. Rasa nya huraian beliau cukup terang untuk maksud yang tersirat kenapa USBO perlu diujudkan.

Sama ada ia nya di politik kan atau untuk tujuan kepentingan peribadi pemimpin-pemimpin USBO, yang penting bagi saya ia lah dalam keadaan yang bercelaru kini, sekurang nya ada juga badan NGO untuk tempat berteduh kepada mereka-mereka yang memahami prinsip nya.

Dalam pada itu, pandangan saya secara peribadi mungkin agak berbeza dengan AMT yang lain. Kerana saya letakkan USBO sebagai satu ‘ Benteng Terakhir’ bagi rumpun yang ada kaitan dengan fungsi USBO.

Ini, saya rasa perlu kira nya berlaku satu kemungkinan dimana masing-masing rakyat di Sabah ini terpaksa memerlukan platform masing-masing untuk tujuan penyatuan.

Kehadiran saya dalam USBO bukan lah semata-mata kerana tanggung jawab sebagai sahabat kepada DSSK, TSP dll. Pada saya , setiap umat yang waras, akhir nya perlu ada ketegasan untuk memilih tempat yang selesa untuk bertukar-tukar pendapat, bersantai dsn. Untuk itu saya pilih USBO dan klab Golf Sabah.

Sama ada keuntungan atau kerugian nya diakhir nanti, saya terpaksa ambil resiko ini tanpa melibatkan sesiapa, termasuk keluarga saya.

Kadang-kadang banyak sahabat saya mempersoal kenapa saya tidak ‘join’ Persatuan Sama Sabah (PSSM). Jawapan saya ada lah disebabkan saya tidak di jemput untuk menyertai mereka. Disamping itu, selama ini saya telah dilatihkan untuk berfikir lebih terbuka dalam memilih satu-satu badan kebajikan yang mempunyai lebih banyak rumpun saperti USBO.

Setakat ini, saya tidak memikirkan USBO sebagai satu badan politik yang disalah gunakan untuk mengancam kerajaan. Pengalaman saya selama 6 tahun sebagai ahli keselamatan Negara telah mengajar saya untuk pekah kepada hal-hal yang akan mengancam kestabilan negara.

Dalam pemerhatian saya, tiada unsur-unsur yang tidak sehat terdapat pada USBO. Selain dari itu, kalian fikir-fikir kan lah sendiri.

Dalam konteks yang lain, semasa kita maseh lagi sibuk sindir-menyindir (siapa yang betul dan siapa tidak), kumpulan yang lain telah pun bermula mengorak langkah untuk penyatuan dikalangan mereka.

Salam dan semga kalian sukses

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Pendekar Tua said...

salam Sdri KM dan sdr-sdr sekalian..

Saya tertarik dgn pengertian Liabiliti oleh Sabahkita..Satu definisi yg benar pada makna sebenar tetapi agak tersasar pada persepektif politiknya..

LIABILITI jika ditafsirkan secara umumnya membawa maksud sebagai Jumlah hutang yg perlu dijelaskan dengan wang, barang ataupun perkhidmatan..tetapi jika dilihat dari sudut politik Liabiliti sendiri mengangkat satu keadaan dimana 'kehadiran' anasir dalam sesuatu perjuangan yang menuntut kepada kelemahan kepada perjuangan itu sehingga membawa kepada beban dan 'masalah' itu harus segera diselesaikan atau diberhentikan untuk tidak menjadi beban yang berpanjangan.

Dalam konteks USBO, barangkali Sdri Kelapa Mawar memberikan maksud bahawa kehadiran USBO jika berlaku dalam UMNO akan menjadi 'beban' jangka panjang kepada UMNO Sabah..kerana gagasan penyatuan kaum itu juga sudah lama berlaku dalam UMNO Sabah.

Saya terfikir atas penulisan Sdri KM ini, jika berlaku bahawa suku minoriti dlm UMNO Sabah, contohnya, Brunei, Bugis, Tidung, dan beberapa kerat bumiputera bukan Islam dalam UMNO Sabah, yg tidak bingkas mendapat naungan USBO..lalu bangun memperjuangkan penyatuan suku mereka..seperti USBO, apakah ia baik bagi UMNO Sabah..?

Sekarang saya nampak USBO syok dgn agenda Penyatuan mrk..bagaiman dgn suku lain..? apakah ia bukan menjadi liabiliti kp BN Sabah ..?

Harap sdr Sabahkita dpt menjawabnya kerana beliau dari rujukan saya adalah Ketua penerangan USBO...Harap maklum..

Unknown said...

Saudara Musli dan Saudari Bruce Lee,

Hentikanlah kumilan kalian, berdasarkan penelitian saya, tiada siapapun untung dalam isu ini malahan budu si Musli mangkin banyak orang yang tahu oleh si Bruce Lee.

Wasalam

BELUM PENDEKAR said...

Salam Kelapa Mawar,

Saya sebenarnya tercari-cari di mana agaknya komen saya mengenai USBO sepertimana yang telah saya janjikan. Ini adalah kerana saya mahu teman-teman bloggers yang lain tahu persepsi dan harapan rumpun bajau terhadap USBO. Ianya juga penting kerana saya mendapati bahawa tulisan saudara mengenai USBO lebih bersifat "menyogok" pembaca, bahawa USBO perlu diragui kewujudannya. Justeru, oleh kerana telah tiga artikel saudara KM tulis mengenai USBO maka saya akan mengemukakan sekali lagi ulasan yang telah saya buat mengenai USBO tersebut untuk difikirkan bersama. Saya telah menulis seperti berikut:-

Salam semua,
1. Seperti yang telah saya janjikan saya akan member ulasan terhadap isu yang dibangkitkan oleh KM iaitu mengenai USBO dari perspektif yang berbeza. Saya mulai ulasan saya dengan mengulas pandangan saudara KM bahawa kemasukan UMNO ke Sabah tidak banyak menyelamatkan kuasa politik Bumiputera Islam. Pada hemat saya, sekiranya matlamat kemasukan UMNO ke Sabah pada tahun 1991 hanyalah untuk menyelamatkan kuasa politik Bumiputera Islam, maka matlamat tersebut telahpun tercapai. Ini jelas apabila sepanjang tempoh tersebut, suara politik masyarakat Bumiputera Islam yang agak “kurang” semasa pemerintahan PBS telah menjelma kembali. Namun demikian, apa yang menjadi masalah ialah apabila pihak tertinggi UMNO di Kuala Lumpur memilih calon untuk mengetuai UMNO sabah dari kalangan mereka yang tidak mempertimbangkan kepentingan semua rumpun dalam pengagihan kuasa politik negeri sehingga kepentingan rumpun tertentu diabaikan. Yang menjadi keutamaan kepada mereka yang berkuasa diperingkat negeri ialah bagaimana untuk “mematikan” calon-calon yang dilihat berpotensi mencabar kedudukan mereka di tampuk pemerintahan. Hasilnya, pemimpin tertentu seperti Rahim Ismail, DSSK, TSP, DR Yusof Yaakob dan sebagainya dipancung hidup-hidup. Datuk Bung Mokhtar dan Datuk Ghaffur Salleh juga termasuk dalam senarai ini.

2. Isunya, mengapa mereka ini diperlakukan sedemikian?.. Menurut saudara KM kononnya mereka terutama pemimpin USBO telah melakukan “kesilapan terbesar”. Apakah “kesilapan terbesar” yang KM maksudkan hanya KM lah mengetahuinya. (Barangkali KM boleh menulis mengenai perkara ini sekiranya pemimpin-pemimpin di atas benar-benar telah melakukannya dan kepada siapa mereka lakukan kesilapan ini). Pada pandangan saya, mereka diperlakukan sedemikian kerana:-
i. pemimpin yang telah diamanahkan untuk memegang tampuk kuasa negeri amat takut kehilangan kuasa sehingga sanggup menjatuhkan sesiapa sahaja yang “dilihat” olehnya atau pengikutnya sebagai ancaman. Mereka lupa bahawa pemimpin-pemimpin ini adalah ketua suku masing-masing dan masih kuat pengaruhnya dikalangan suku mereka. Sebenarnya, kepimpinan negeri telah gagal dalam melaksanakan tanggungjawabnya untuk menjadi pemimpin yang mengambil berat dan menjaga kepentingan “semua” pihak.
ii. Pemegang tampuk kuasa negeri melihat bahawa rumpun bajau yang terdiri dari suku bajau, irranun dan sebagainya ini amat lemah dan boleh diperbodoh-bodohkan kerana pada pandangan mereka suku-suku ini berpecah-pecah dan tidak bersatu. Tidak seperti suku KDM yang nampak jelas penyatuannya sehingga walaupun telah melakukan kesalahan yang lebih besar semasa pemerintahan mereka, mereka dipelawa menyertai Kabinet negeri dengan diberi jawatan-jawatan seperti Timbalan Ketua Menteri, Menteri Persekutuan dan sebagainya. Walhal, mereka inilah yang telah ditentang selama 12 tahun oleh Barisan Nasional dan telah pernah mengkhianati perjuangan BN dengan keluar disaat-saat akhir semasa pilihanraya dengan menyokong Semangat 46 dan PAS. Dan, kerana member tempat kepada mereka ini, orang yang berjuang untuk UMNO disingkir dan jasa mereka tidak dihargai. Mengapa agaknya PBS diberi keistimewaan sedemikian?.. adakah kerana undi penyokongnya lebih berharga dari undi suku kita?.. Tepuk dada tanyalah selera.. Pada saya, itu adalah satu bentuk usaha untuk menguatkan kedudukan oleh Ketua Menteri?.

...bersambung/-

BELUM PENDEKAR said...

sambungan/..

3. Berbalik kepada layanan istemewa kepada rumpun KDM di atas, mengapakah agaknya jika KDM yang bersatu tidak dianggap sebagai usaha menjatuhkan UMNO oleh mata-mata yang dimaksudkan oleh KM?. Adakah kerana rumpun Bajau tidak mempunyai hak untuk menguatkan rumpun mereka sehingga dilebel sebagai hanya bertujuan untuk membela kepentingan politik DSSK, Datuk Shafie, TSP, dan sebagainya?.. amat malang kerana segelintir yang melebel dan tidak mengiktiraf keujudan USBO adalah dari rumpun Bajau sendiri. Inilah pengkhianat rumpun yang sebenarnya!.. Sepatutnya, kita berterima kasih kepada pemimpin-pemimpin ini kerana kebijaksanaan mereka yang dapat melihat kaedah untuk menguatkan rumpun Bajau. Cuba bandingkan kedudukan masyarakat kita berbanding India, Melayu, Cina, KDM dan sebagainya?.. Berapa ramaikah orang kita yang menduduki jawatan-jawatan strategik di sektor awam negeri mahupun persekutuan?.. Berapa orang menjadi peguam, hakim, jurutera, doktor perubatan, pensyarah dan sebagainya. Setakat ini, saya tahu ada segelintir tetapi masih tidak ramai. Cukupkah bagi orang bajau setakat menjadi buruh kasar atau petani atau nelayan?.. Inikah yang kita ingin lihat?.. Nah!!! Bukankah menjadi keperluan kepada masyarakt bajau untuk mempunyai wadah tertentu untuk memperjuangkan nasib bangsa sendiri?.. Ingatlah, “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum selagi mereka tidak mahu menguabah nasib kaum mereka sendiri”.
4. Menurut KM, USBO dilihat mempunyai agenda politik… pada saya, USBO tidak perlu mempunyai agenda politik kerana dengan mengukuhkan perpaduan antara rumpun, suara kita akan lebih kuat dan kedengaran. Itu yang kita mahu. Yang menjadi masalah ialah apabila orang-orang tertentu yang buta mata dan hati mereka melihat, menganggap dan mengandaikan bahawa perjuangan USBO adalah untuk survival politik “pemimpinnya”. Cuba tanya kepada Majlis Tertinggi USBO adakah “Pemimpin” yang diperjuangkan atau “Rumpun”? Saya tertanya-tanya mengapa agaknya usaha rumpun bajau untuk memajukan rumpun sendiri melalui penyatuan antara mereka dipandang serong?.. Bukankah suku lain juga ada persatuan rumpun mereka sendiri?.
5. Harapan saya, mudah-mudahan suatu hari nanti USBO akan dapat melahirkan masyarakat bajau yang berkedudukan tinggi di peringkat nasional. Setakat ini belum ada. Alangkah baiknya jika yang menjadi Panglima Angkatan Tentera adalah suku Irranun, Ketua Polis Negara adalah orang suku Ubian, Ketua Hakim Negara orang suku bajau Semporna, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat MAS orang suku bajau Kota Belud, PETRONAS dan sebagainya juga dipimpin oleh rumpun kita. Saya percaya rumpun bajau ini tidaklah jauh berbeza kebijaksanaannya berbanding bangsa lain dan saya yakin kita mampu mencapai semua ini. Pokok pangkalnya, kita perlu bersatu dan jangan sekali-kali membiarkan dakyah-dakyah yang memperlekehkan rumpun kita melaksanakan agenda mereka. Seandainya kita tidak bersatu maka, kita akan “dipijak” oleh orang lain. Jadi, janganlah asyik “lapis-melapis” mcm Pa’amin katakan itu, sampai kiamatpun rumpun kita tetap begini.
6. Justeru, isu bahawa releven kah USBO skiranya datuk shafie jadi KM tidak timbul. Tidak kira siapa pemimpinnya, pada saya USBO tetap releven selagi rumpun bajau ingin maju kehadapan. Saya percaya, dengan sokongan ikhlas dan padu semua ahli rumpun bajau, sesiapa juga boleh memimpin USBO.
HIDUUUUUUUUUUPPPPPPPP USBO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BELUM PENDEKAR said...

Sebagai tambahan kepada komen yang telah saya berikan di atas, saya mendapati bahawa kumpulan tertentu seperti KM terlalu asyik dengan permainan politik sehingga melihat "semua" benda dari kaca mata politik semata-mata. Agaknya, kalau melihat batu berwarna hijau atau pokok berwarna biru sekalipun, maka KM akan memandangnya dari sudut politik dan mungkin mengatakan bahawa batu itu pengikut pas dan pokok itu pengikut Barisan Nasional. Begitulah kuatnya sesetengah orang kita di KB berpolitik. Berbanding bangsa lain yang akan berpolitik semasa pilihanraya, sesetengah kita di KB berpolitik sepanjang tahun. Saya memang meragui penulisan beliau kerana pada saya penulisan KM lebih banyak kepada usaha "meyakinkan" pembaca bahawa USBO adalah liability kepada UMNO dan ianya mempunyai agenda politik. Kalau benar KM hanya bertujuan untuk melontarkan isu untuk difikirkan bersama, saya tidak fikir itu cara penyampaiannya. Tulisan saudara terlalu berat sebelah dan "beragenda" pada saya.

Terima kasih.

SABAHKITA said...

Salam Pendikat Tua dan semua. Terima kasih kerana meminta saya memberikan pandangan sekali lagi. Maaflah kalo pandangan saya tidak dapat memenuhi selera saudara-saudara. Ini mengikut pandangan saya secara peribadi. Kalaupun dianggap sebagai pandangan Ketua Penerangan USBO, saya tak marah. Kalu ada kemuskilan lagi, insyahallah saya sedia memberikan pendapat saya. OK.

USBO sama dengan NGO lain seperti KDCA, PSS (persatuan sama), Persatuan Murut Sabah, Persatuan Bisaya Sabah, USDA (United Sabah Dusun Association), Persatuan Bugis Sabah, Persatuan Brunai Sabah, dan sebagainya. Hanya yang membezakan mereka ialah USBO diberi kelulusan menggunakan "Pertubuhan" dan bukan persatuan. Namun itu hanya nama, sifatnya sebagai NGO tetap tidak berubah. Kalu dikatakan unsur "pertubuhan" itu menyebabkan USBO condong politik, MCA juga menggunakan "Persatuan"-Malaysian Chinese Association. Apakah persatuan-persatuan yang saya sebutkan itu dianggap liabiliti kepada UMNO atau Kerajaan?

Saya tidak membantah dan jauh sekali menolak atau membalun idea anaknda KM. Dia ada idea yang baik dan pandangan yang baik dan mendahului "zaman".. Itu hak hakikinya. Semua kena hormat dan ada landasan untuk diperbincangkan. Kalu tiada idea anaknda KM itu maka kita tiada di sini...

Cuma seperti kebanyakan kita di sini KM tidak wajar membiarkan "RUMAHNYA" jadi medan peperangan dan kacau bilau yang agak tersasar dari etika blogging yang mempaparkan informasi untuk dikongsi dan berfaedah untuk semua. Tapi inipun hak dia, namun kata bidalan "kalu kita dapat mengukir kayu untuk dijadikan saudara" maka kita tebang belantara untuk diukir jadi saudara. Oleh itu jangan pula bila saja kita capai "keyboard PC kita maka mulalah kita mendidihkan kemarahan di minda kita untuk membalun orang-orang yang kita tidak gemari dan antara kita saling sakit menyakiti..Hentikanlah itu..ruangan ini tidak tepat untuk dijadikan medan mengenai isu itu. Terlalu peribadi. KM Deletelah itu.. tidak ada untungnya.

Kesimpulan saya USBO sama dengan persatuan lain yang bersifat NGO. Kalaupun ia dianggap dan benar akan menjadi "benteng terakhir" bagi rumpun bangsa yg besar seperti kita semua..itupun bukanlah satu kerugian atau membebankan kita maupun UMNO dan kerajaan. Jika kita cuba sedikit menyelemai beberapa hak @ freedom kita akan temui hak-hak kita berpersatuan...malah hak-hak lain dan limitasi kebebasan..Wasalam semua.

SABAHKITA said...

Makluman..sebelum terlupa. Pagi tadi sdr Solymone ke rumah saya sambil minum kopi dia nyatakan perkataan "terkilan" yg dia gunapakai dalam komennya. Mengikut dia dia bukan pakar bahasa..dan tanya saya apa yg tepat...Bagi saya maksudnya ialah tertarik hati atau terpanggil..BUKAN terkilan kerana "terkilan" itu ada kaitannya dengan tersinggung dan rasa skit hati... TQ. Harap maklum.. Wassalam

Ajin b. Gagah said...

Saperti yang dinyatakan oleh sdra Sabah Kita, tadi pagi kami telah berbincang di rumah beliau di Kota Kinabalu.

Perbincangan saya mula kan dengan menceritakan pertemuan saya dengan sdra Roslan Mansor, Azrone dan Abdnadin. Dimana kami telah membincangkan perkembangan blog di Kota Belud. Terutama sekali blog sensasi Kelapa Mawar’.
Menurut mereka ulasan-ulasan saya selama ini ada lah bernas dan berhemah.

Namun setelah berbincang dengan sdra Sabah Kita, kami setuju bahawa peranan blog Kelapa Mawar akhir-akhir ini sumbangan kami di blog beliau ada lah diumpamakan saperti mencurah air di pasir.

Maksud nya, sebaik mana pun fakta-fakta dan ulasan yang kami sumbangkan, akhir nya tidak membawa makna kerana Kelapa Mawar selaku moderator gagal ‘response’ atau menenangkan perbalahan yang melampau batas atau lari dari etika persahabatan dikalangan bloggers.

Bak kata sdra Sabah Kita “Cuma seperti kebanyakan kita di sini KM tidak wajar membiarkan "RUMAHNYA" jadi medan peperangan dan kacau bilau yang agak tersasar dari etika blogging yang mempaparkan informasi untuk dikongsi dan berfaedah untuk semua”.

Terasa seakan-akan Kelapa Mawar, merasa bahagia bilamana melihat hal-hal saperti ini berlaku dalam blog beliau.
Pendik kata, saya dan sdra Sabah Kita telah mengambil kesimpulan untuk tidak lagi melawat dan memberi komen dalam blog Kelapa Mawar sehingga suatu hari nanti.

Dengan serangkai kata ‘ Datang ku tidak di jemput.. Pergi ku pun tidak di suruh’, saya akhiri dengan ucapan semuga kalian sukses dan mohon kemaafan kalau selama ini banyak kata-kata yang salah atau pun tersasul.

Sekian, Que Sera Sera.

Maruf Ismail said...
This comment has been removed by a blog administrator.
palingberani said...

salam sdr-sdr Sekalian..terutama sdr sabahkita dan sdr Solymone..

Mohon maaf kalau saya memberikan sepatah dua tentang pendirian sdr berdua tentang Blog KM ini..sebelum yang empunya membuat ulasan/komen sewajarnya..

Bagi saya tidak patut menyalahkan blog KM atas apa yg berlaku...kerana itu semua diluar kawalan sdri KM...para pelawat yg memberikan komen mengikut selera mrk..dari pengamatan saya..komen yg tersasar dari isu yg dipaparkan tidak mendapat layanan KM bila memeparkan posting seterusnya..

saya secara peribadi menyanjung tinggi atas idea-idea yg dilontarkan oleh KMsehingga membuka medan perbincangan para blogger di KB..mungkin idea ini tidak ngam dgn idea sdr sabahkita dan Sdr Solymone...sbb itu mrk katakan mcm mencurahkan air d pasir..agak menghairankan saya kerana...begitu mrk menyifatkan sedemikian...bagaimanakah serinya medan perbincangan itu kalau semua idea penuh persamaan..

saya sendiri bila sdri KM memberikan ide penulisan..terutama berkaitan dgn USBO tertunggu2 idea dari Sdr Sabahkita dan Solymone serta Musli kerana saya tahu kalian mendukung perjuangan USBO...kalianlah yg sepetutnya menjadi moderator...menerangkan apa yg sebaliknya...selagi tidak jelas selagi itulah persoalan berlegar..saya sendiri turut serta memberikan persoalan..

Tentang keputusan sdr Sabahkita dan sdr Solymone tidak lagi melawat blog KM...susah saya katakan kita tunggulah respone sdri KM...kerana itu hak kalian berdua..

salam maaf dari saya..seperti biasa saya menanti posting sdri KM seterusnya....teruskan sdri KM...

BELUM PENDEKAR said...

Saudara Solymone dan Sabah Kita,

Sekarang jelaslah kepada kita semua bahawa KM ini menulis kerana ada "agenda" tersembunyi di sebalik tulisan-tulisannya. Kalau tidak, dia tidak akan membiarkan perkara seumpama itu berlaku. Kalau tidak percaya, teliti semula tulisan-tulisan beliau, semuanya berunsurkan tantangan terhadap DSSK dan TSP serta memuji dan memuja MA, DHMJ,DARD dan yang sewaktu dengannya. Tanpa memberitahupun, semua orang tahu mereka ini dalam kapal yang sama. Justeru, saya tidak hairan jika penulis seperti KM bersikap dan bertindak sedemikian. Membiarkan perkara buruk seumpama ini akan memberikan "milage" kepada kem KM kerana beliau tahu dengan tanpa menulis apa-apa beliau dapat mencalar kredibaliti pihak yang bertelagah. Maklumlah, orang ini selalu memberikan komen yang tidak selari dengan pandangan dan aspirasi mereka.

Pun demikian, saya berpendapat, saudara tidak perlu berhenti dari memberi komen di dalam blog ini kerana kita mempunyai tanggungjawab untuk memaklumkan kepada semua orang bahawa KM ini menulis berdasarkan sudut pandangan dan "kepentingan politik" beliau semata-mata dan bukannya mewakili pandangan ramai walaupuan beliau sering mengatakan bahawa kononnya apa yang disampaikan oleh beliau adalah suara rakyat dibawah. Sebab itulah maka dari awal saya meragui keikhlasan beliau yang sering mendakwa bahawa beliau tidak menentang sesiapa dan hanya sekadar melontarkan idea untuk difikirkan bersama. Sepanjang yang saya baca, tulisan KM hanya menumpu kepada perkara khusus iaitu yang berkaitan dengan pertama, kelemahan DSSK dan TSP serta yang berkaitan dengan mereka seperti USBO yang dikatakan menjadi liabiliti kepada UMNO dan kedua, kehebatan dan kebaikan MA, DARD, DHMJ dan yang sewaktu dengannya. Bak kata pepatah; sudah terang lagi bersuluh.

Unknown said...

salam ziarah saudariku KM,
musli dan maaruf ni hampir sama ja.musli merogol dan maruf mintak di rogol..he he he

mambangtiora said...

salam semua...hhhaaaaaa nampaknya blog KM menjadi pertempuran pendekar-pendekar cahaya dan bakal pendekar serta belum pendekar.. baguslah..mana-mana yang tersembunyi selama ini akan terbongkar..jangan salahkan KM kerana tidak menghalang ulasan-ulasan bersifat serangan peribadi..kerana konsep blog adalah menyatakan apa yang perlu kita katakan tanpa adanya batasan.bukan macam blog lain ada ISA nya.Kalau memang blogger sejati buka untuk komen umum barulah hebat. kalau tidak salah apa takut..masyarakat sekarang masyarakat abad 21 tahu menilai mana yang betul....kalau komen yang tidak punya fakta, ibaratkan spt anjing menyalak bukit sahaja. Kalau mahu jadi pemimpin bukan mudah pada zaman sekarang..dulu bolehlah klentong..orang nak bersuara buat bantahan tiada saluran..silap-silap yang buat bantahan tu akan pecah periuk nasinya walaupun bantahanya adalah betul..tapi sekarang internet adalah rahmat kepada si pembantah dan neraka kepada dibantah..jadi berhati-hati kepada yang mahu jadi pemimpin...anda sentiasa diperhatikan banyak saluran salahlaku pemimpin yang buruk untuk diterbitkan di blog..youtube..facebook dll. dan saya menyeru kepada golongan muda dan blogger teruskan usaha anda membongkar rasuah, salahlaku dan ketidak adilan pemimpin. bakal pemimpin, belum jadi pemimpin untuk menjadikan politik kita jadi bersih..Ini bukan lagi zaman P.ramlee...yang bersalah dan pernah bersalah dalam politik harus bertaubat sebelum bersara dan mendapat keaiban dan bukan keagungan..harus dingat..dulu hang tuah disanjung sekarang hang jebat pula jadi wira kerana menentang yang salah...wasalam..

kelapa mawar said...

salam semua rakan blogger sekalian,

Pertama saya mohon maaf ataskelewatan saya membalas komen/ulasan sdr-sdr seklian...sejak akhir2 ini saya begitu sibuk dgn tugas harian..dan kadang2 tidak berkesempatan utk melihat komen/ulasan sdr..biasanya saya akan membawa kesemua ulasan kalian..danbarulah saya memaparkan posting baru dgn mengambil kira beberapa ulasan sdr2 rakan blogger yg berkaitan dgn isu sebelumnya..

Ma kasih atas keperhatinan sdr sekalian dlm menyertai KELAPA MAWAR membincangkan topik2 yang diutarakan..

Dalam dunia tanpa sempadan ini, terutama dunia bog, memerlukan kita lebih berprinsip dan beretika tetapi cukup terbuka..tanggapan bahawa bila ada komen pelawat yg dibuat utk menyerang peribadi..dan kesalahan itu diletakkan kp tuan punya laman..adalah tidak adil..kerana 'kebebasan' inilah yg membuatkan kita mengenal siapa sebenarnya diri kita..

Kalau sdr2 lawat laman blog para pemimpin..Che det,Khir Toyo,DSAI dan ramai lagi..komen/ulasan yg provokasi dan mempersendakan kredibiliti turut diberikan dan tuan punyablog tidak memadamnya, bahkan memaparkannya sebagai tanda keterbukaan kita dlm, dunia tanpa sempadanini..pada waktu yg sama memberikan peluang sama rata kepada semua pihak utk memperjelaskan isu berkaitan...

kelapa mawar said...

SALAM SDR SOLYMONE..

Ma kasih keranamengunjungi blog KM ini..selama KM ke dunia cyber membicarakan isu2 politik di KB..(w/pun disifatkan oleh segelintir org sbg idea picisan..terpinggir dan bukan isu nasional) tetapi saya cukup menyanjung keterbukaan sdr memberikan hujah dan penjelasan..saya cukup teruja setiap kali nama sdr terpampang sbg pelawat dan pemberi komen.

Ulasan sdr saya cukup hargai,dan saya ambil kira dlm setia[ posting yg saya paparkan..Kerana itu saya heran apabila sdr menyatakan bagai mencurah air d pasir...

antara koemn/ulasan sdr selama ini...hanya kali ini saya terasa hati..kerana sdr seakan tidak menerima bahawa perbezaan pendapat antara kita rakan2 blogger ini adalah satu rahmat yg tidak dpt diterangkan..

Saya akui sdr pendukung USBO..tetapi dri segi politik sdr lebih terbuka..(calon bebas)..dan itu memberikan sdr advantage utk lebih melihat persepsi politik dri sudut lain drp parti pemerintah..

Saya tidak nampakkalau sdr latalan suku KDM skrg tengah memulakan proses penyatuan..kerana parti serpihan PBS masih wujud..malahan ada pemimpin mrk yg dlm pembangkang..? kalaupun mrk bersatu adakah pelunag utk jadi CM cerah, selagi UMNO di Sabah..? Saya rasa tidak. Hanya akan berjaya bila UMNO lemah..? Apakah faktor yg menyumbang kelemahan itu..? bila tidak wujud persefahaman dan ada perjuangan selain dr kepentingan parti..

Pandangan ini membuatkan kita memikirkan bahawa UMNO Sabah perlu dikuatakn dgn tidak ada anasir isu penyatuan rumpun berlaku di dlmnya..Cuba sdr bayangkan jika suku lain juga sprti Brunei, Tidung, Bugis memperjuangkan penyatuan rumpun mrk dlm UMNO Sabah? apa akan jadi..? adakah UMNO Sabah makin kuat..?

Mohon maaf atas ulasan ini..dan biarpun sdr telah mebgambil keputusan utk tidak mengunjungi blog KELAPA MAWAR ini, tetapi saya berkeyakinan bahaw sdr seorang yg cukup terbuka...Maafkan KELAPA MAWAR kalau ada yg menyinggung perasaan sdr..Salam hormat. Dan semoga sdr sentiasa sukses, diberikan kekuatan minda utk menyumbang kp kematangan politik di sabah. wassalam

kelapa mawar said...

Salam ayahanda sabahkita..

ma kasih atas kunjungan A.Sabahkita sama ada atas kapasiti peribadi atau ketua oenerangan USBO...penerangan A.Sabahkita cukup bermakna dgn memberikan idea bernas dan segar..

Perbezaan pendapat bukan bermakna kita berbeda perjuangan..mak saya berpendapat..bahawa bila saya mengetengahkan idea lain drp A. sabahkita , kita sebenrnya menytemarakkan demokrasi di negara ini..isu yg saya utarakan tidak berniat langsung mengondem USBO..tetapi saya mahu kita berfikir lebih kritis melihat USBO darikaca mata seluruh rakyat Sabah ..releven atau sebaliknya..?

Sebagai pejuang saya hargai pengorbanan A. sabahkita..dan segala ulasan yg diberikan cukup saya hargai dan ambil berat..

Secara lebih ikhlas saya, mengharapkan agar isu2 yg saya paparkan dapat membantu kita bersama terutama para blogger di KB utk memikirkan perkara2 yg selama ini terlepas pandang oleh kita dan para pemimpin..

kalau rasanya KELAPA MAWAR ini sudah tidak dapat mendukung perkara itu..maka mohon cadangan agar kita menutup terus blog ini, daripada menimbulkan keresahan di hati A. sabahkita..

Mohon maaf atas keretlanjuran saya..selama A.Sabahkita mengikuti blog ini. Semoga A. sabahkita akan terus diberikan kekuatan dalamperjuangan ini. Wassalam

kelapa mawar said...

Salam sdr BELUM PENDEKAR...

Ma kasih atas kunjungan sdr..saya mata menghargainya..

kalau sdr meragui keikhlasan saya memaparkan isu ipelbagai isu..terpulanglah..kerana saya sudah menyatakannya dari awalpendirian saya ini..bahawa saya tidak ada agenda, bukan pebulis upahan, rakyat biasa..dan tiada kepentingan.

sAYA CADANGKAN sdr BELUM PENDEKAR..membaca semula kesemua penulisan saaya dlm blog ini..tuduhan sdr bahawa saya hanya menmcari kesalahan TSP, DSSK dan USBO adalah tidak benar sama sekali...

Isu Musa Aman tidak saya sentuh kerana BLog ini hanya membicarakan perihal Kota Belud...boiarpun banyak sebenarnya yg boleh diperkatakan tentang MA ini..

DARD saya tegur juga dlm beberepa slot saya..Begitu juga DHMHJ dan YB Japlin..
SDR BELUM BERANI Chek semula..
wassalam.

BELUM PENDEKAR said...

Salam dan terima kasih saudara KM,

1. Penjelasan saudara membuatkan saya lebih ragu dengan pendirian dan niat sebenar saudara kerana seperti di para kedua terakhir ulasan saudara, saudara mengatakan bahawa "blog ini hanya membicarakan perihal Kota Belud". Andai KM benar berpegang kepada prinsip ini maka, saudara tidak akan berbicara mengenai USBO kerana USBO tidak terhad di Kota Belud sahaja. Namun, oleh kerana USBO sekarang ini diterajui oleh pemimpin seperti DSSK, TSP, Amir Kahar, Dato Shafie dan yang lain-lain saudara memilih untuk mengatakan bahawa USBO mengancam kekuatan UMNO negeri. Adakah saudara akan mengatakan bahawa USBO menjejaskan kekuatan UMNO negeri jika USBO dipimpin oleh saudara Sabah Kita misalnya?.. saya fikir, tidak! Atas dasar inilah maka saya mengatakan bahawa saudara memang ada agenda dan sengaja mencari kelemahan mereka semata-mata.

2. Saya juga ragu dengan pandangan saudara terhadap USBO. Pandangan dan tanggapan saudara bahawa penyatuan rumpun-rumpun di bawah satu persatuan masing-masing akan melemahkan UMNO. Mengapa agaknya saudara memilih untuk memandang USBO sebagai ancaman? Pada saya, penyatuan rumpun akan lebih menguatkan UMNO kalau kepimpinan UMNO terutamanya UMNO negeri benar-benar bijak menggunakannya. Agaknya, adakah UMNO negeri akan menganggap USBO sebagai ancaman jika ia diterajui oleh Datuk Japlin atau DHMJ yang semua orang tahu rapat dengan MA?. Saya fikir, MA dan UMNO negeri termasuk KM akan memuji dan menyokong keujudan USBO. Malah, mungkin USBO akan dikatakan sebagai tulang belakang UMNO. Tidak begitu KM?. Maknanya, USBO boleh dilihat dari sudut yang lain dimana ia akan lebih menguatkan UMNO negeri kerana rumpun rumpun Bajau telah bersatu dan biasanya mereka ini berpegang kepada prinsip menghormati ketua mereka. Lagi pun, seperti yang telah saya jelaskan USBO dibentuk untuk memperkasakan rumpun Bajau, bukan untuk mengkhianat perjuangan UMNO sepertimana tanggapan saudara KM yang bijaksana ini. Kalau USBO menjadi ancaman kepada UMNO, maka tindakan membawa parti yang dulunya ditentang selama 12 tahun oleh UMNO untuk menerajui kerajaan negeri adalah lebih "ancaman" lagi. Kalaupun saudara KM atau pemimpin pilihan saudara dalam UMNO negeri mempunyai masalah politik dengan DSSK dan TSP atau sesiapa juga pemimpin USBO, mengapa harus menyalahkan USBO. Sebenarnya, pemikiran dan tindakan pemimpin UMNO negeri dan orang mcm KM lah yang menyebabkan USBO dipandang serong. KM bertanya kepada Solymone dan Sabah Kita apa akan jadi pada UMNO jika semua rumpun mempunyai persatuan mereka sendiri?.. Pada saya, itu tidak salah malah akan lebih memberi "advantage" dengan syarat Kepimpinan UMNO negeri bijak dan ikhlas menjadi pemimpin untuk semua. Mungkin saudara KM lupa, Barisan Nasional juga terbentuk atas pelbagai persatuan yang mendukungi rumpun masing-masing. Tidak ada masalah pun?.. kenapa?.. kerana pemimpin terutama pengerusi Barisan Nasional bijak menanganinya dan tidak berprasangka terhadap kumpulan-kumpulan yang lain. Jadi perbetulkan prasangka yang silap terhadap USBO. Secara peribadi, saya tidak peduli kalau MA atau sesiapa juga mahu jadi Ketua Menteri sampai kiamat sekalipun, namun melebel USBO sebagai melemahkan UMNO negeri walhal hakikatnya ada pihak yang mahu terus kekal di tampuk kuasa adalah tidak adil sama sekali.

3. Saya hormati pandangan saudara, namun saya tetap "meragui" keikhlasan niat disebaliknya.

Wassallam.

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
watasikadi said...

perbezaan pendapat merupakan perkara biasa dalam laman-laman blog. apapun ini hak KM untuk memberi komen ataupun tidak memberi komen. saya bersetuju dengan beberapa perkara diutarakan belum pendekar. masing-masing saya lihat mempunyai pemimpin sanjungan masing-masing. ada betulnya apa yang belum pendekar katakan tetapi jika KM tidak mengaku dan menafikannya bermaksud KM memang tidak beragenda tetapi KM tetap dilihat sebagai pro sesebuah kem UMNO. saudara solymone dan sabahkita saya harap ada tempat baru saya boleh membaca pandangan saudara berdua yang saya lihat lebih matang dan berpengalaman. bagi saya anak baru belajar saya perlu membaca komen dari saudara berdua untuk menimba ilmu penulisan dan politik. jika saudara berdua dapat berpatah balik untuk kembali menulis saya sangat menghargainya namun begitu jika tidak saya akan melawat blog-blog saudara berdua. harus kita beringat, pertentangan pendapat sebenarnya boleh membuahkan hasil yang baik dimana kita boleh mengambil perkara-perkara positif. walaupun saya penyokong PAS saya tetap bersetuju dengan USBO bukanlah liabiliti kepada UMNO tetapi penyelamat atau benteng kepada rumpun bangsa bajau. Dan saya melihat KM seperti tidak bersetuju dengan pendapat ini. tapi itu hak masing-masing. tidak semua posting KM saya tidak setuju tetapi niat kadang-kadang dapat dilihat pembaca lain. masing-masing ada prinsip. saya tetap akan sentiasa follow blog ini untuk membaca dan memberi pendapat atas kapasiti cintakan kesejahteraan dan pembangunan masyarakat KB. harap solymone dan sabahkita berpatah-balik untuk berkongsi pendapat dan jika tidak harap dimaklumkan d laman mana saya boleh membaca idea-idea saudara berdua. please solymone dan sabahkita..plss..

Unknown said...

Salam Saudari Kelapa Mawar,


Saya juga mengikut setiap kali posting saudari, tetapi saya tidak nampak saudari membela mana-mana kem. Samada ianya kem DHMJ atau kem DSSK, mungkin Belum Pendekar terasa saudari memnyebelai Kem DHMJ kerana setiap kali saudari mengutarakan posting lebih ramai yang berpendapat DSSK dan TSP gagal melaksanakan tanggungjawab mereka sewaktu mereka berkuasa dahulu.

Belum Pendekar kena menerima hakikat ini dan berusaha membetulkan bos kau samada ianya DSSK atau TSP.

Pada kedua-dua tokoh ini telah memegang kuasa yang begitu tinggi umpamanya DSSK memegang Ketua Menteri Sabah suatu ketika, tetapi apa yang telah dia lakukan dengan Kota Belud. Berbanding dengan Datuk Chong di Kudat, Datuk Osu di Papar dan Datuk Musa di Sandakan.

Secara keseluruhannya saya sangat setuju posting saudari Kelapa Mawar ini, USBO dilahirkan hanya semata-mata untuk memberi tekanan kepada Kuala Lumpur supaya ketua rumpuan seperti DSSK atau Shafie sebagai ketua menteri dan bukannya Datuk Musa Aman yang masih ramai mempertikaikan kebumiputraanya di sabah.

Nama USBO dipilih kerana ianya amat sinonim dengan Parti USNO yang lahir dalam tahun 60an dan 70 an yang lalu. USNO satu-satunya parti yang bertahan menjadi wadah perjuangan bumiputra Islam di Sabah, sehinggalah ianya dibubarkan untuk memberi laluan kepada UMNO.

Sesuatu yang memberi gambaran bahawa USBO ini dilahirkan bertujuan untuk memberi tekanan kepada UMNO ialah ianya rata-rata dipimpin oleh mereka yang tidak mendapat tempat dalam kepimpinan Datuk Seri Musa Aman. Justeru itu mereka mencari jalan bagaimana mereka ini mendapat tempat samada dalam kebinet Sabah atau Pusat untuk meneruskan kelangsungan politik mereka.

Apa pun saya ingin menasihatkan saudari Kelapa Mawar jangan pedulikan mereka yang terasa dalam setiap kali posting saudari. Blog ini banyak menyumbang idea untuk kita bertukar-tukar pendapat khususnya dalam politik Kota Belud.

Salam.

watasikadi said...

masing-masing ada sumbangannya saudara datu panglima iranun, jangan cakap DSSK tiada sumbangan saudara. saya tidak menyebelahi DSSK. DHMJ membawa agropolitan yang amat bermakna bagi petani, jika saudara pernah pergi balik bekerja di KK saudara harus bertanya siapa yang memindahkan projek jalanraya KB-KK dari sipitang. jawapannya DSSK. bayangkanlah saudara jika kita masih mengikut jalan lama, berapa banyak masa yang kita habiskan di tengah jalan? berapa banyak kos minyak dan kemalangan bakal dicatatkan? bukan itu sahaja saudara, DSSK juga mengilhamkan pelbagai projek yang berguna. tidak kurang DARD membawa pelbagai projek tetapi semuanya sama juga jika UMNO membuat kerja. pasti ada juga pok atas angin..macam biasa ambil percent jak..

Unknown said...

salam ziarah...

tumpang lalu bah aku...nah kaboringan sudah aku ini...ndak ada isu bah yang ngam dengan kepala otak saya ari ini...melilau juga saya na last last dapat juga berjoin di tempat kelapa mawar...

kasih biar saja bah kalau ndak sudah diaorang ikut atau memberi komen...bukan juga diaorang bijak sangat...kalau diaorang boleh pikir kenapa mesti ambil tindakan begitu...kelapa mawar...mungkin diorang jeles ba tgk kau boleh buat orang lain berfikir...Si muli pun satu bangap juga...kau sudah tau itu fitnah dan tidak benar kenapa mesti buat komen juga...ingatlah kita ini masuk pigi rumah orang...takkan kita pigi beraK tapi tidak cuci tandas tuan rumah...

Orang lama pun mau marah...kelapa mawar bagi ruang pada kita bagi pandangan tapi kita salahkan pula dia...sedangkan orang lain yang buat salah...ntah ntah diaorang sudah kena tiau oleh bos diaorang ka? sejak berapa ari ini kelapa mawar kan menulis tentang USBO saja...jadi mungkin kebenaran akan terus terkorik...maka orangnya pun mula takut....itu pandapat aku lah...

Soal si Bruce Lee ini...saya rasa dia ada sumber yang boleh dipercayai ataupun juga kaki fitnah...bah...kita fikir saja bah mana yang patut...kita semua pun sudah boleh membaca dan menilai...jangan salahkan orang lain pula bila hasil nilaian kita tidak betul...kalau menghukum itu lebih baik dari menegur buatlah....aku pun bukan bukan ada kepentingan dengan diaorang...tengok pendpat pun sama saja dengan pendapat bloger lain...jadi hendak kat rugi sangat pun tak boleh juga...pendek kata tiada apa apa kerugian...na bay bay saja bah...