Monday, December 21, 2009


Bila Datuk Shafie memenangi Jawatan Naib Presiden UMNO, Pemimpin politik Sabah "bagai kera mendapat bunga" Pemimpin politik di semenanjung umpama "menang sorak,kampung tergadai". Ada yang melihat kemenangan itu adalah "umpan" yang mengena buat rakyat Sabah. Namun ada yang menuturkan bahawa kemenangan dan Jawatan Naib itu sebenarnya ada perancangan politik yang licik, kerana belum terjadi dalam sejarahnya UMNO pemimpin bukan dari Semenanjung akan menjadi nakhoda, kerananya pun UMNO sebelum ini hanya 'milik ekslusif' orang Melayu. Atas kebijakan politik golongan tertentu dalam UMNO, justeru Datuk shafie Afdal dimenangkan dalam jawatan "naib". Tetapi bersamanya ialah ahli keluarga Presiden UMNO, dan Datuk Zahid Hamidi. Jika seseungguhnya berlaku sekali lagi pemilihan UMNO..tuntaskah jika sekiranya Datuk Shafie Afdal diberikan ruang untuk menduduki "kerusi" nombor dua. Maka firasat politik , Orang UMNO semenanjung hanya seikhlasnya memberikan Naib dan tidak akan sejujur mana menawarkan kerusi Tim,Presiden..Kenapa? ...Kerana sejarah orang Melayu..pemimpin yang menonjol, tidak sangat mendapat tempat..Bukan retorik orang Melayu mensasarkan senjata fitnah dan tipu helah dalam UMNO..Kerana itu, dalam tempoh 50 Tahun, orang Melayu sukar mendapatkan pemimpin yang jiwa dan raganya untuk orang Melayu.

Sebaiknya apabila Datuk Shafie dimahkotakan sebagai Naib Persiden UMNO, satu sejarah yang cukup hebat, ramai orang Semporna dan pantai Timur tergelak apabila Presiden UMNO mengumumkan Datuk Shafie sebagai "Bajau Laut"...Kalau di daerah pantai timur ia merujuk kepada bangsa Pala'u...Penerimaan ini sayugia disedari..kerana khabarnya Perayaan Regata Lepa-lepa yang dipromosikan sehingga ke peringkat antarabangsa itu pun adalah budaya Pala'u.. Dan itulah rumpun USBO yang harus dibela, didekati dan dibangunkan minda dan kehidupan mereka..

Walau yang begitu, adakah USBO boleh menjanjikan perubahan yang lumayan buat bangsa serumpunnya. Jika Datuk Shafie hanya selaku penasihat, bolehkah menasihati bangsa pala'u ini sebagaimana boleh menasihati Datuk Salleh dan Tan Sri Pandikar..?

Jika kita berseloka dengan rumpun bangsa USBO ini, kehidupan mereka langsung tidak mengendahkan pertubuhan USBO.Kerana bagi mereka..USBO tidak ada agenda buat mereka. Namun persoalan yang boleh difikirkan ialah,dimana kah posisi rumpun USBO pada PRU-13 akan datang..? Bolehkah DSSK dan TSP benar-benar berdiri atas rumpun USBO..?

Sedangkan demi suvival politik Datuk Musa Aman, langsung tidak memikirkan rumpun USBO ini, bahkan semakin menguatkan sokongannya kepada pemimpin KDM..Pemberian layanan kepada PBS dan Pairin tidak banyak bezanya jika diberikan kepada DSSK dan TSP..kerana mereka juga mewakili rumpun majoriti..Namun kerana pada MUSA AMAN rumpun USBO tidaklah sekuat mana, bahkan mereka saling tak tumpah ibarat "anjing dengan kucing" dan ada yang seperti cerita "anjing dengan bayang-bayang" terlalu tamak kuasa hingga akhirnya rugi sehingga membawa rumpunnya tenggelam dan tak bersinar.

Begitulah lumrahnya suku dan rumpun bumiputera Islam dalam berpolitik, kerana itu adalah tidak menghairankan jika rumpun ini terus dipersenda dan digula-gulakan kerana para pemimpinnya ibarat sebatang lidi yang boleh dipatah-patahkan..tergamakkah hati dan nurani Musa Aman tidak mengendahkan Datuk pairin Kitingan..? Berfikirlah bahawa di mana posisi USBO dan KDM dalam PRU yang mendatang?

6 ulasan :

palingberani said...

salam km..

KDM lebih berakal dari rumpun Usbodem

Unknown said...

Rumpun Usbo pun tidak bela kaum sendiri, macam mana orang respect?

Seliu Liu said...

Usbo penyokong kerajaan tapi 1P dan KDM memerintah

kelapa mawar said...

sdr palingberani..

makasih atas komen ini..USBO pun ada pemimpin yg berakal..

kelapa mawar said...

Sdr JKKK KG. LABUAN..

Ma kasih atas kunjungan sdr..

kalau pemimpin USBO dah takboleh bela rumpun sendiri lebih baik lantik pemimpin baru

kelapa mawar said...

Salam Kekandaku Azrone..

Sebab itulah Datuk Musa Aman lebih suka memberi peluang kepada KDM daripada rumpun Usbo yg tidak putus dengan pertelingkahan dan permusuhan politik