Wednesday, April 13, 2011


Soal survival politik suku di Kota belud , bukanlah satu cerita dogengan, hatta adalah satu aspek yang perlu diambil kira oleh pucuk pimpinan BN, khasnya Datuk seri Najib, kerana jika diabaikan ia akan membawa potes senyap seperti yang berlaku pada PRU 12 yang lepas. calon UMNO/BN menang tetapi majoriti berkurang. Sekaligus pada ramalan akan datang, ada kemungkinan pembangkang menjadi pilhan anak-anak muda di kota belud, bergantung kepada sejauhmana BN memahami kehendak dan aspirasi politik golongan ini.

Sejak ketiadaan wakil suku iranun dalam politik KB, ramai yang mula merasa gusar, malahan ada yang mula mencongak akan melihat tunas baru dapat digilap. Tidak terkecuali ada golongan yang masih mengharapkan supaya taiko politik Iranun TSP dapat beraksi semula.

Sesiapapun yang diberikan peluang oleh pemimpin menjadi wakil rakyat dari suku Iranun, seharusnya tidak menjadi dilema yang berpanjangan kerana yang menjadi tanda tanya ke mana DUN yang sesuai? Jika Di tempasuk , ada penyokong DHMJ sendiri yang dari kalangan Iranun Imbang Penuhyang mahukan YB Jelapang Padi itu terus berada di DUN Tempasuk. Jika di Usukan, kemungkinan untuk tidak adalah begitu besdar, kerna Datuk Japlin sudah dibebaskan, dan tentu pemimpin yang kini menjadi orang kesayangan Musa aman juga mengidam kerusi yang sama.

Iranun perlu berani melobi untuk menjadi calon. Kerana selama Iranun mengalami gerhana politik ini, rakyat yang menjadi pejuang sejak dulu tidak mempunyai arah dan tujuan. ibarat seperti arus mengalir ketika pasang dan surut.


0 ulasan :