Saturday, June 9, 2012


politik Sabah dijangka akan lebih meriah lagi menjelangnya PRU 13 apabila beberapa personaliti politik berpengaruh di negeri itu dilaporkan akan membuat kejutan petang ini dengan bertindak meninggalkan UMNO dan BN untuk menyertai parti Pembangkang.


Khabarnya Antara yang akan keluar dari BN petang ini di Sabah ialah Ahli Parlimen Tuaran dan Beufort.


Selain itu bekas ketua menteri Sabah, Datuk Seri Osu Sukam dikatakan akan turut menyertai Pakatan.

Semalam Free Malaysia Today melaporkan Presiden Parti Progressive Sabah (SAPP) memgumumkan akan memberikan sokongan kepada Anwar Ibrahim dan juga Pakatan Rakyat dalam PRU13 ini.

Langkah SAPP itu dilihat akan mengukuhkan lagi keyakinan Pakatan Rakyat untuk menguasai Putrajaya selepas PRU13 ini.


The Malaysian Insider pula melaporkan akan ada kejutan di negeri di bawah bayu, Sabah. Kejutannya adalah akan terdapat ahli parlimen dan senator Barisan Nasional (BN) yang bakal menyertai Pakatan Rakyat (Pakatan).

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan ke Sabah hari ini. Beliau dikatakan akan menyambut kemasukkan ahli parlimen dan senator tersebut dalam sebuah majlis.

Bekas ketua menteri Sabah, Datuk Seri Osu Sukam dikatakan akan turut menyertai Pakatan. Benarkah ini bakal berlaku?

Minggu lalu, timbalan presiden PKR, YB Azmin Ali dan pasukannya ke Sabah. Hari ini Anwar Ibrahim pula.

Mungkin kali ini, PKR mengubah strategi agar tidak menghebohkan perkara ini terlebih dahulu seperti kesilapan lalu diambang 16 September 2008. Laporan The Malaysian Insider:

9 ulasan :

mantera said...

tiada siapa akan sertai PKR, ia dah jelas.

Green Sabah said...

It was proven that no leaders have left BN to join the PR on June 9. There are still rumors saying that they are planning to jump ship but no prove of it until it happens.

http://sabah-go-green.blogspot.com/

Green Sabah said...

We shall just wait and see if the allegations that many BN leaders will be joining the opposition is true or just a baseless speculation.

Anonymous said...

Jika Osu Sukam yang mahu masuk PKR, dipersilakan saja. Sebab beliau sudah hilang kredibilitnya dan hanya menjadi liabiliti dalam BN.

Anonymous said...

Khabar angin seperti ini hanya mahu sensasikan suasana PRU13 yang semakin terasa.

Bujang Senang said...

Masih belum ada kepastian mengenai perkara ini. Maka kita tunggu saja apa yang akan berlaku selepas ini.

Kris Jr said...

PKR should close shop in Sabah as it has become a liability to the opposition front in East Malaysia. PKR should face the fact that it was now in a self-destructive mode since more leaders and members are quitting because of loss of confidence in the party leadership. PKR membership in Sabah had already dropped by about 50% from 28,000 previously as people realised that the leadership was only using east Malaysians as “stooges” for their political game in the peninsula.

Smookiekins said...

Saya yakin rakyat tahu menilai semua tu

Mumbai said...

kan bagus kalau sertai parti tempatan Sabah..