Monday, January 28, 2013

Timbalan Ketua perhubungan UMNO Sabah yang juga ketua UMNO KB, Datuk  Seri Dr. Salleh Tun Said dalam satu video klip Sabahkinitv secara jelas tidak menyalahkan parti UMNO dalam kes IC projek di Sabah sebaliknya jika ada pemimpin UMNO yang terlibat itu adalah salah individu dan bukannya salah parti katanya.

Dalam satu segi kenyataan DSSK ini ada kebenarannya namun dilihat mengelirukan rakyat. Ini disebabkan kerana berdasarkan beberapa maklumat yang diceritakan oleh beberapa orang saksi kepada RCI menyebut dengan jelas beberapa nama  pimpinan parti UMNO yang terlibat secara langsung dalam pemberian kad pengenalan keada PATI di Sabah. Mantan Perdana Menteri yang juga mantan Presiden UMNO Tun Mahathir dalam kenyataan media beberaa hari lepas turut mengakui memberi kewarganegraan keada PATI di Sabah walaupun beliau menyatakan mengikut lunas undang-undang, tetapi RCI masih belum memutuskan adakah benar pemberian itu mengikut perlembangaan atau sebaliknya.

Sebagai individu yang mengetuai parti UMNO yang menjadi teras kerajaan BN, adakah tindakan beberapa pimpinan UMNO itu boleh dikatakan dilakukan secara peribadi dan bukan untuk kepentingan parti yang ingin meneruskan penguasaan politik di Sabah?.

Mungkin IC projek ini bukan agenda UMNO dan tidak dibincangkan dalam mesyuarat parti itu, tetapi tindakan pimpinan UMNO di Sabah dan pimpinan UMNO pusat dalam hal pemberian IC ini jika benar dilakukan secara salah tidak pernah cuba dihalang bahkan dibiarkan sehingga kes ini menjadi duri dalam daging penduduk dan rakyat asal di Sabah.

Sesiapa pun yang terlibat dalam projek IC ini sememangnya adalah pengkhianat negara, termasuk mereka yang membiarkan pengundi hantu yang mendapat IC Projek ini mengundi di kawasan yang mereka tandingi untuk tujuan mendapat kemenangan. Bahkan satu yang amat buruk bagi saya apabila ada juga pemimpin UMNO yang terlibat memberikan wang ketika pengundian. Lihat dan tonton videoklip ini:

1 ulasan :

Anonymous said...

Salleh berua umnobn ...umnobn tidak terlibat isu kewargaan pendatang haram tetapi syaitan dikenali. Hanya orang bangsat celaka saja akan menafikan kebenaran didepan mata.