Friday, May 17, 2013

PRU 2008, adalah PRU yang paling tragis bagi rakyat Kota Belud. ada PRU itu dua gergasi politik KB, iaitu Datuk Salleh Tun Said dan Tan Sri Pandikar Amin telah tidak dicalonkan. Berikutnya itu juga berlaku undi protes dalam kalangan penyokong BN terutama di kalangan pengundi Bumiputers Islam di KB yang terdiri dariada suku Iranun dan bajau.Undi popular calon-calon BN merosot hampir ke semua peti undi bumiputera Islam.

PRU 13 yang baru saja melabuhkan tirainya, juga menjadi kejutan paling besar pada rakyat KB. Walaupun Datuk Salleh dilihat kembali menganas di Usukan, namun Tan Sri Pandikar masih berada pada bangku Simpanan. Datuk Salleh yang disebut-sebut akan menyertai kabinet Musa Aman tidak kesampaian. Bukan sahaja tidak dilantik, malah Datuk Salleh mencatat sejarah hitamnya apabila bertindak selaku ADUN dan pada waktu yang sama selaku Speaker Dewan Undangan Negeri. Pertindihan tugas dan peranan ini akan membuatkan beliau dalam dilema sebagai wakil rakyat di Usukan.

Tan Sri Pandikar Amin, sehingga kini masih berada di awang-awangan. Masih menanti aakah tugas yang bakal diberikan kepadanya, atau adakah YDP Dewan Rakyat akan dikembalikan semula kepadanya.

Sebagai pemerhati politik , kelapamawar menjangkakan ianilah saat-saat kejatuhan populariti kedua-dua pemimpin politik ini. Percaturan awal mereka mengadakan roadshow USBO suatu ketika dulu, adalah kesilapan paling besar dalam kerjaya politik mereka. Mendominasi politik rumpun kaum terbesar, menjadikan kedua pemimpin politik KB ini ibarat 'melukut ditepi gantang'. Selagi Musa Aman ketua menteri Sabah, selagi itu pada ramalan saya kedua mereka ini akan dipinggirkan dalam politik Sabah.

Sudah mula berlaku tanda-tanda kejatuhan, meskipun Datuk Salleh dilihat cuba memulihkan kerdibilitinya menjadi Calon di Usukan, namun itu tidak bermakna, kerana tidak ada jawatan yang diberikan kepada beliau. Tan Sri pandikar pula hanya sebagai penempel kepada jawatan-jawatan yang dirasakan tidak memberi impak kepada pervaturan politik di Sabah.

Suatu ketika ketika sambutan HariRaya di Rampayan,KB, jutaan manusia membanjiri kampung halaman TSP itu bersama tetamu kehormat PM, Datuk Seri Najib, namun itu langsung tidak membuka  mata Musa Aman unutk memgiktiraf kekuatan moral dan sokongan kepada TSP dan DSSK. Akibatnya mereka sekali lagi disisihkan dan dijangka akan terus disisihkan berikutan percaturan politik mereka yang dilihat "mengancam' kedudukan orang lain dalam politiik.

Selain daripada itu kemunculan Sdr Lamsil Hamidsur selaku calon BEBAS pada PRU 13 yang lepas merncalitkan kehitaman pada populariti DSSK. Ada yang mengatakan ia ditaja oleh pihak-pihak tertentu untuk menjatuhkan Datuk Rahman yang merupakan orang kuat Musa Aman di KB. KINI DARD dilantik menteri penuh, manakala TSP dan DSSK masih dibayangi kesilapan lampau.

0 ulasan :