Sunday, July 28, 2013

Sudah mula kedengaran cerita tentang " kouta naib Presiden UMNO" dari Sabah, walaupun sebenarnya dalam perlembagaan parti itu tidak langsung memperuntukkan jawatan berkenaan kepada pemimpin dari Sabah. Namun sejak Shafie Apdal yang dilabel sebagai "eyes blue" PM Datuk Seri Najib menjawat jawatan ketiga dalam parti UMNO itu, para perwakilan di Sabah sudah menganggap jawatan berkenaan sebagi "KOUTA" bagi UMNO Sabah. Aneh tetapi itu yang cuba dipertahankan.

Setakat ini, Datuk Seri Shafie sudahpun 'berkokok' akan mempertahankan jawatan berkenaan. Di Sabah ada sudah juga yang mula mencongak-congkak ingin menukar Shafie dari kedudukan itu. Datuk Salleh Tun Said yang juga timbalan pengerusi perhubungan UMNO negeri di sebut-sebuat antara tokoh politik yang paling sesuai walaupun sehingga kini, belum pun ada pengesahan keluar dari Speaker Dewan Undangan negeri Sabah itu dan ahli dewan Undangan Usukan itu.

demi kelangsungan politik UMNO di Sabah, marilah kita memperhitungkan kedua-dua tokoh ini supaya dapat diambil kira oleh ratusan perwakilan dari Seluruh Sabah dan ribuan lagi dari seluruh negara agar kedudukan "Naib Presiden UMNO" dari Sabah itu dapat diduduki oleh pemimpin yang benar-benar memperjuangkan kemakmuran parti dan rakyat.

Datuk Shafie adalah tokoh UMNO pantai Timur yang tidak asing lagi kepada rakyat Sabah. Jika dilihat prestasi beliau, pada hemat kelamapamawar, beliau adalah yang paling layak menjawat jawatan itu. Bukan sahaja mempunyai hubungan baik dengan semua pemimpin UMNO di peringkat Pusat, tetapi juga kedudukannya sebagai menteri kemajuan Luar bandar dan wilayah telah mencerminkan visi dan misi beliau untuk pembangunan di Sabah Khasnya. Datuk Shafie, sangat berpengalaman di Pusat dan mempunyai hubungan baik dengan semua pemimpin UMNO Sabah, walaupun ada desas desus akan keretakan hubungan dengan Musa Aman suatu ketika dulu.

Keberadaan Datuk Ahafie di kedudukan sekarang akan terus memberi aventage kepada pembangunan di Sabah. Jika dibandingkan dengan Datuk Salleh, rasanya dari segi pengalaman, Shafie lebih complete. Di mana-mana protfolio yang Shafie pegang, arus pembangunan akan mengikutinya. Mari kita lihat satu persatu kesungguhannya menaiktaraf daerah Semporna di mana beliau menjadi ahli parlimen lebih dari 3 penggal. Ketika menjawat Menteri Hal Ehwal pengguna, satu pejabat kementerian berkenaan dibuka di Semporna. Ketika berada di kementerian Pertahanan, beliau juga mengusahakan membuka TULDM di Semporna. Di Kementerian kebudayaan, acara Regata lepa-lepa menjadi acara bertaraf antarabangsa. Kini ketika di KKLW, Shafie menjadikan Semporna sebagai Hub pendidikan pantai Timur dengan membawa Kolej RISDA, Kolej Politech-MARA, dan membuka MRSM di daerah itu. Pulau-pulau di Semporna dilengkapi tenaga solar yang beroperasi 24 jam selain daripada beberapa projek memproses air laut menjadi air tawar.
Semporna juga mempunyai tangkaian hotel bertaraf 3-4 bintang.

Kredibilit Shafie mengangkat daerah Semporna menjadi daerah maju di Sabah sesungguhnya merentasi keperluan beliau dikekalkan sebagai Naib Presiden UMNO. Bukankah usaha bekalan Air Bersih di Kota Belud juga adalah dari peruntukkan KKLW?

Bersambung....

0 ulasan :