Monday, November 11, 2013

"ANWAR BANYAK MELAKUKAN KESILAPAN DI SABAH"! begitulah antara kesimpulan awal yang dapat dikatakan terhadap kegagalan PR  menumbangkan kerajaan BN di Sabah pada PRU13 yang lepas. Walaupun sokongan rakyat Sabah menjelang PRU13 begitu membuak-buak, bergelegak dan membuar-buar mahu menukar kerajaan BN, namun percaturan akhir Anwar Ibrahim dalam pemilihan calon meranapkan harapan beliau untuk menjadi Perdana Menteri setelah di saat-saat akhir rakyat Sabah membuat keputusan menolak beberapa calon yang diketengahkan oleh Anwar selaku mastermind PR di Sabah.

Kesilapan Anwar memberi laluan kepada beberapa personaliti calon yang bukan ahli PKR yang hanya berstatus sebagai "pelarian" akhirnya memakan tubuh Anwar apabila bukan sahaja gagal menyumbang kepada pertambahan kerusi Parlimen kepada PR tetapi juga ada yang mula berpaling tadah setelah bergelar YANG BERHORMAT di kawasan masing-masing pasca PRU13.

Bermula dengan ADUN KADAMAIAN kemudian sekarang ADUN MATUNGGUNG, dan khabarnya beberapa orang lagi akan bertindak sama meninggalkan PKR setelah memikirkan kemashalatan rakyat di kawasan masing-masing.Kononnya bila berada di team PR, tidak akan ada peruntukan pembangunan yang diperolehi, edang janji dan aspirasi rakyat yang menyokong mereka ketika 'mengemis' dalam gabungan PR tidak diperhitungkan.

ANWAR sebenarnya banyak melakukan kesilapan dari awal lagi apabila pemilihan calon PKR dibuat bukan untuk tujuan melakukan perubahan kepimpinan negeri sebaliknya hanya memikirkan calon boleh menang untuk menjadikan beliau sebagai Perdana Menteri. Ramai yang percaya Anwar mengulangi kembali kesilapannya ketika PRU12 di semenanjung, apabila selepas PRU12, beberapa calon PKR bertindak keluar parti dan menjadi wakil BEBAS yang berkecenderungan kepada BN.

Sekalipun Anwar banyak kali mengadakan roadshow menemui pengundi di Sabah, namun ANWAR tidak pernah mengambil peduli sentimen masyarakat Sabah dalam soal pemilihan calon. Anwar menggunakan kepakarannya mencongak dan mendarab nombor-nombor kegemaran politiknya. Aspirasi rakyat di kawasan tertentu diabaikan. Akibatnya di Sabah, pemimpin yang bukan ahli PR mula menguasai percaturan gabungan pembangkang itu. Inspirasi dan pengorbanan beberapa pemimpin asal PKR tidak dipedulikan. Penghormatan diabaikan. Justeru selepas pasca pengumuman calon-calon PKR di Sabah bukan sahaja mengejutkan tetapi sudah ada ramalan jikapun PR memerintah Sabah tidak akan bertahan lama, beberapa personaliti calon pilihan ANWAR memangnya diramal akan melakukan lompat parti.

Jika ANWAR terus mendominasi percaturan PR di Sabah, dijangka PRU14 akan tidak ada apa-apa yang besar boleh dilakukan melainkan melihat didepan mata BN terus menerajui kerajaan di Sabah.

1 ulasan :

Anonymous said...

di mana berlakunya perubahan kerajaan akibat lompat parti? sape pencetusnya?