Sunday, November 14, 2010


"Kebenaran" adalah 'kepahitan' yang tidak akan menjadi ubat kepada sesiapa yang tidak ingin melihat kebenaran itu. Dan pada kebiasaannya juga "kebenaran" itulah yang akan meletakkan manusia dikedudukan yang teratas. Baik dari soal kebertanggungjawaban, soal ketergantungan kepada amanah yang diberikan, atau soal kepimpinan politik dan penganut kepada idealisme perjuangan.

Kota Belud adalah daerah kecil yang 'terpencil' dari menjadi perhatian umum terutama dari aspek politik, meskipun dalam beberapa penulisan saya sebelum ini menyatakan bahawa seharusnya Daerah Kota Belud diangkat sebagai 'nukleus' politik di Sabah atas beberapa hujah yang saya utarakan termasuk kerana hayat politik Bapa Kemerdekaan Sabah Tun Mustapha 'berkembang' harum di daerah ini, selain daripada "kelahiran' anak sulung UMNO juga berlaku di Dareah koboi ini. Selebihnya termasuk hujah bahawa Kota Belud adalah 'kilang' pemimpin ( meminjam istilah sdr. Naddin ) dan sudah terbukti pencapaian mereka di peringkat negeri dan nasional.

Justeru itu bila pelbagai isu cuba diketengahkan oleh blogger Kota Belud,pelbagai kecaman dan tuduhan liar didendangkan. Soal kecurigaan dan beragenda sudah tidak timbul kerana pendedahan demi pendedahan yang di buat berkaitan dengan kepincangan kepimpinan yang berlaku sekian lama di daerah ini nyata menimbulkan pelbagai spekulasi dan persepsi. Mungkin bagi "pemimpin' soal kepincangan ini bukanlah kepincangan bagi mereka, bahkan ada mantan seorang pemimpin di daerah ini dalam FCB nya menyatakan bahawa sebarang keputusan yang diambil olehnya suatu ketika dulu adalah benar dan tepat berdasarkan situasi pada waktu tersebut.

Namun bagi rakyat dan masyarakat terutama golongan kepimpinan kelas pertengahan di daerah ini, 'kegagalan' menyediakan inftastruktur asas kepada ratusan ribu penduduk Kota Belud meskipun telah berdozen jawatan parti dan kerajaan pernah diberikan kepada pemimpin daerah ini suatu ketika dulu, malahan sudah banyak porfolio di sandang sama ada di peringkat persekutuan dan negeri, bahkan pernah menjawat jawatan tertinggi eksekutif iaitu Jawatan Ketua Menteri..tetapi masih 'gagal' memenuhi keperluan asas itu..maka ia satu kepincangan yang jelas dan tidak boleh disembunyikan hanya kerana kononnya' menghormati" pemimpin tersebut. Dan kononnya kerana kepimpinan mereka masih relevan dan diperlukan di daerah pejuang ini.

Teringat saya bila Khalifah Umar Abd Aziz menjawat jawatan 'khalifah' Islam, maka beliau menangis teresak-esak. Dan bila di tanya sebabnya , kerana beliau takut beliau akan dihisab lama di hadapan Allah SWT dan takut sama ada akan terpikulnya amanah itu atau tidak. Beginilah jiwa seorang pemimpin yang meletakkan rakyat di hadapannya. Sanggup bertungkus lumus untuk kesejahteraan rakyat yang dipimpinnya. Lalu, berapa orang pemimpin di KB yang berjiwa seperti ini? tepuk dada tanya selera!..Mungkin perumpamaan itu terlalu besar bagi pemimpin kita di daerah ini .

Saya merasakan bahawa kepincangan itu harus diperbetulkan. Jika mereka diberikan peluang oleh rakyat sekali lagi, maka ia suatu yang diharapkan supaya pembetulan dapat dilakukan. Ketika membaca beberapa komen di blog ini saya begitu hairan bagaimana ada idea yang menyatakan bahawa penulisan yang berunsur sebegini adalah penulisan yang beragenda untuk menjadi pemimpin dan mengharapkan bayaran dari pihak tertentu.Astagafirullah !..Saya rasa apa yang saya perolehi berupa rezeki dari Allah ini sudah memadai.

Apakah tidak benar bahawa kita di Kota Belud ini tidak mempunyai bekalan air bersih yang mencukupi? Apakah bukan satu kebenaran bahawa kita di daerah ini masih memerlukan jalan raya berturap terutama di perkampungan tertentu? Apakah juga bukan satu kebenaran bahawa masih ada rumah dan perkampungan yang tidak dibekali elektrik dan hanya menggunakan pelita di malam hari? Apakah juga tidak benar kita masih lagi menghadapi masalah kesesakan di pekan yang turut di huni oleh puluhan binatang berkeliaran seperti Lembu dan anjing liar?

Mungkin jawapannya ialah masalah ini biasa berlaku di mana -mana dan bukan di kota Belud sahaja?..Memang benar tetapi jika ditimbang secara logiknya, seharusnya permasalahan asas sebegini tidak lagi berbangkit kerana kita punya pemimpin bertaraf nasional setelah hampir 30 tahun mereka berkecimpung dalam politik.

Kerana itu bagi saya kepincangan sebeginilah yang sewajarnya dilihat semula untuk merubah stail kepimpinan lampau. Jika masyarakat dan rakyat berkhendakkan keperluan asas mereka dipenuhi ,maka pemimpin kena melakukan transformasi stail mereka supaya idea dan kepimpinan mereka masih signifikan di daerah ini. Jika tidak saya berkeyakinan, bahawa jika pun para pemimpin ini mendapat ruang semula memimpin di daerah ini, dan ditakdirkan mereka menang dan tidak mengubah stail kepimpinan mereka, maka lambat laun mereka akan dipinggirkan. Dan kepimpinan mereka tidak akan dikenang oleh generasi akan datang. jasa dan pengorbanan mereka akan hilang dan sirna pada kaca mata generasi baru.

Oleh itu tidak timbul asama ada penulisan blogger di kota belud beregenda atau tidak kerana yang lebih penting ialah kesediaan para pemimpin yang disebut untuk melakukan penambahbaikan kepimpinan mereka seterusnya 'menampal' kebocoran yang berlaku di sana sini supaya 'bahtera' rakyat di Kota Belud ini tidak terus karam dan tenggelam. Saya optimis bahawa jiika perubahan ini berjaya dilakukan, maka tidak ada sebab mengapa kepimpinan mereka ditolak di peringkat akar umbi di daerah ini.

43 ulasan :

Anonymous said...

kota Belud merupakan daerah yang byk melahirkan pemimpin hebat. namun, daerah ini masih lagi mundur berbanding daerah2 lain. para pemimpon Kota Belud seharusnya tumpukan perhatian kepada pembangunan Kota Belud. penduduk Kota Belud amat memerlukan pembangunan.

Anonymous said...

sebelum mempertikaikan isu2 yang cuba diketengahkan oleh para blogger, pemimpin2 perlu buat kaji selidik dahulu samada kenyataan2 para blogger ini telah menjelaskan realiti sebenar atau tidak. mempertikaikan kebenaran yang cuba dibangkitkan oleh para blogger, samalah membenarkan terus kepincangan dan kelemahan berlaku di Kota Belud..

Anonymous said...

jika tidak mahu diserang blogger, lakukanlah apa yang sepatutnya menjadi tanggungjawab pemimpin.. mungkin lebih baik jika pemimpin itu hanya diserang oleh blogger, bukannya seluruh rakyat Kota Belud...

zam said...

pemimpin perlu berusaha untuk memajukan KB dan pada masa yang sama juga rakyat KB juga perlu berusaha memajukan diri mereka.

zam said...

kerjasama yang erat diantara golongan pemimpin dan penduduk adalah perlu bagi memajukan sesuatu kawasan. semoga apa yang diharapkan oleh semua dapat dicapai.

Paquin said...

Kata orang kalau takda angin, pokok takkan bergoyang (lain cerita kalau ada monyet).
Jadi setiap luahan pasti ada sebabnya juga :)

Paquin said...

Sebagai pemimpin, luahan/kritikan yang didengar harus dikaji utk tindakan lanjut :)
Barulah penduduk suka :)

Paquin said...

Ya, betul tu rebirth. Kalau t/jawab dah dijalankan sebaik mungkin; apapun orang nak kata - pedulikan ja. hehhe

Paquin said...

Bagi saya, blogger pun agak2 juga kalau mahu mengkrtitik dan pemimpin pula terimalah kritikan seadanya :)

Paquin said...

Apapun, utk memastikan KB terus maju; semua pihak harus bagi kerjasama :)

elia said...

Ada pelbagai cara untuk menyuarakan ketidakpuasan hati dan salah satu caranya adalah melalui blog. Tidak salah dan sudah menjadi kebiasaan apa yang kita tulis akan ditafsirkan oleh pelbagai lapisan masyarakat. Jadi semangnya artikel2 anda akan mendapat pelbagai pujian dan begitu juga ada yang memberi pandangan negatif terhadap penulisan. Bagi saya tidak ada isu yang harus di bangkitkan disini.

Anonymous said...

blog2 adalah kaedah baru untuk rakyat menyampaikan isi hati mereka tehadap kerajaan. kerajaan harus mendengar suara rkyat. rakyat inginkan pembangunan.

Unknown said...

Dalam satu rumpun tolong dan berkerjasamalah untuk memajukannya. Kita tidak boleh duduk seorang saja, kerana tidak akan teguh. Tapi bila kita berkerjasama insyaAllah kita adalah yang terkuat. Jadi pemimpin-pmimpin dan penduduk haruslah bantu membantu.

joey said...

semua pihak perlulah bekerjasama agar setiap pekara yang diinginkan dapat dicapai. komitmen semua akan menjadikan kita semua menjadi lebih kuat.

getah lastik said...

CUBA LAH JADI BLOGGER & PEMIMPIN KB YG KONSTRUKTIF BUKANNYA PASIF.

BELUM PENDEKAR said...

Salam,

1. Saya mengamati dengan teliti segala untai hujah yang diketengahkan oleh sdra kita KM berhubung serangan beliau kepada pemimpin tertentu dan tepisan beliau juga ke atas hipotesis saya bahawa tulisan beliau "diagendakan" dan berkemungkinan mengharapkan "bayaran" tertentu.

2. Walaupun KM berusaha sedaya-upaya untuk mendapatkan keyakinan pembaca agar mempercayai yang kononnya beliau tidak berniat serong, saya punya alasan tersendiri kenapa saya menimbulkan hipotesis sedemikian. Menyorot kembali tulisan-tulisan KM, kita tentunya belum lupa bahawa setiap penulisan beliau banyak "TERTUMPU" kepada usaha menyalahkan DSSK dan juga TSPA. Kemusykilan saya, mengapa hanya pemimpin ini yang dipersoalkan?.. Adakah itu bermakna pemimpin lain telah melakukan sepertimana yang KM harapkan?..

3. Hasrat dan niat sebenar beliau lebih meragukan saya, apabila kedua-dua tokoh berkenaan yang sekarang ini bukan wakil rakyat pun, terus dipersalahkan walhal beliau sendiri mengaku bahawa Tun Mustapha juga pernah mewakili kawasan ini. Kalau hanya dua pemimpin ini yang gagal, mana jasa dan pembangunan yang dibuat oleh Tun Mustapha?. Begitu juga, adakah DJA, DMJ, DTL dan DARD telah melaksanakan tugasnya sebagai wakil rakyat dengan baik? Jika ya, tunjukkan kepada semua mana hasil kerja mereka. Jika tidak, mengapa hanya DSSK dan TSPA yang terus-terusan diserang dengan isu yang diulang-ulang?. Kalau pemimpin lain juga gagal, bukankah betul bahawa tulisan KM "diagendakan"?

bersambung/..

BELUM PENDEKAR said...

sambungan...

4. Lihat saja isu mengenai ketidakhadiran pemimpin ke majlis berbuka puasa anjuran PKMM di KB, mengapa mereka yang tidak hadir khususnya DSSK dicop sebagai pengkhianat?.. meninggalkan kawan bersendirian dalam perjuangan dan sebagainya?.. Begitu juga, mengapa isu SK Nanamun dipilih oleh pihak tertentu bagi menunjukkan bahawa TSPA kononnya gagal memajukan sekolah dikamnpungnya sendiri? Walhal, sekolah berkenaan tidak dapat diperbaiki walaupun telah tersenarai kerana masalah kekurangan murid. Sesiapa yang kenal dengan En Jame Alip, peg pendidikan Bahagian PBU masa itu, sila tanyakan perkara ini kepada beliau, samada ianya benar atau salah. Kalau itulah hakikatnya, bukankah perbuatan mereka ini berniat serong namanya?..

5. Saya minta sdra2 sekelian meneliti semula setiap tulisan KM terutamanya yang berkaitan dengan DSSK dan TSPA. Teliti dengan baik bagaimana kritikan terhadap kedua-dua pemimpin ini diutarakan. Saya percaya, sdra-sdra akan mendapati bahawa pihak-pihak ini tidak adil dan tidak telus dalam memberikan ulasan dan kritikan. Pada saya, kritikan KM lebih kepada menyerang dan bukannya berniat untuk memperbaiki keadaan. Penulisan yang dahulunya dikatakan sebagai wadah "perkembangan minda" nampaknya sudah dilupakan. Sebaliknya, Istilah berkenaan hanya tinggal istilah yang digunakan untuk "menghalalkan" segala tindakan mereka.

6. Saya menjadi semakin ragu dengan "niat" penulisan KM apabila setiap isu seperti pilihanaya Batu Sapi, Perhimpunan Agung UMNO dan sebagainya dikaitkan dengan DSSK dan juga TSPA. Bahkan, apa yang diperkatakan oleh Presiden UMNO semasa pengulungan juga kononnya ditujukan kepada DSSK. Walhal, DSSK lah yang memberi cadangan yang digunakan oleh presiden dalam penggulungannya.

bersambung/..

Hati Seorang Wanita said...

Salam yang mempunyai ruang...

Kekanda BP, jangan terlalu emosional anda bukannya wanita, saya berfikiran bahawa KM hanya seorang penulis yang ingin mengetengahkan masalah rakyat....

Kalau kekanda ragu-ragu akan ketelusan KM, maka kami pun para blogger ragu akan kefanatikan kekanda terhadap para pemimpin pujaan kekanda, mungkinkah kekanda juga mendapat habuan ataupun kerana_____

bagaimana menekan kepada pemimpin lain seperti DHJM, DARD, DJA kerana mereka itu tidak mempunyai networking sepertimana pemimpin pujaan kekanda itu, kekanda mengakui kehebatan mereka maka tunjukkanlah apa yang kejayaan mereka dalam pembangunan meshyarakat di Kota Belud...

Jangan tahu cakap sahaja!!!!

BELUM PENDEKAR said...

sambungan...

7. OLeh kerana BN menang di Batu Sapi, maka niat pihak-pihak ini untuk terus menyerang DSSK sedikit tergendala. Jika tidak, sudah tentu akan lebih teruklah DSSK diserang oleh mereka.. Apa tidaknya, selepas calon pilihan mereka kalahpun, pelbagai alasan dan justifikasi diberikan oleh penulis untuk membuktikan bahawa DSSK adalah pihak yang tetap bersalah. Apakah tindakan-tindakan sebegini masih boleh diterima sebagai tidak "diagendakan"?

8. Bila saya mengutarakan saranan bahawa pemberi kritik perlu memberi cadangan dan saranan andai benar mereka ikhlas membantu menaikkan taraf kehidupan dan mutu kepimpinan di KB yang mereka anggap lemah, jawapan yang diberi ilah; bagaimana mahu memberikan cadangan kalau pemimpin menutup telinga... bukankah jawapan sebegini agak aneh?.. Mengapa harus berpusing sana sini... Berikan saja cadangan dan kita tengok apa kualiti cadangan orang yang kuat mengkritik ini.

9. Sebelum ini, saya pernah memperjelaskan bagaimana proses sesuatu projek pembangunan dilaksanakan disesuatu kawasan. Sebab itu saya sangat-sangat hairan, mengapa isu yang sama terus "dilagukan" walhal penjelasan mengenainya telah pun diberikan. Saya tidak berminat untuk mengulangi penjelasan tsbt, namun perlu saya maklumkan bahawa salah satu daripada pertimbangan penting semasa kerajaan memutuskan samada melaksanakan sesuatu projek pembangunan spt jalanraya, lampu, bekalan air dan sebagainya ialah adakah kos yang perlu ditanggung untuk melaksanakan projek tertentu itu "viable" ataupun sebaliknya. Agar mudah difahami, katakan jumlah penduduk sesebuah kampung ialah 30 orang. Dan, jumlah kos yang diperlukan untuk melaksanakan projek jalanraya sepanjang 10km ialah RM3 juta. Ini bermakna kos yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan untuk menyediakan jalanraya kepada setiap orang ialah RM3 juta dibahagi dengan 30 orang iaitu RM100 ribu. Nilai sebanyak RM100 ribu ini sudah tentulkah tidak viable untuk melaksanakan projek tsbt.

10. Inilah masalah yang sering kita hadapi. Kampung-kampung kita mempunyai bilangan penduduk yang agak sedikit menyebabkan kos per orang untuk membina projek pembangunan menjadi terlalu mahal. Ini belum dikira lagi keadaan mukabumi KB yang berbukit bukau yang akan menaikkan lagi kos serta budaya masyarakat kita yang amat sukar memberikan kerjasama kalau tidak mendapat habuan bila projek tertentu lalu diatas tanahnya.

11. Sebagai seorang yang berpendidikan tinggi, bukankah menjadi tanggungjawab KM untuk memberi penjelasan yang sebenar mengenai perkara ini dan bukan bertindak sebaliknya dengan melemparkan kesalahan kepada pemimpin. Sebab itu saya kata, saya tetap meragui tindakan sedemikan...

Salam dari
BELUM PENDEKAR

BELUM PENDEKAR said...

Salam HSW,

1. Saya fikir sdra silap bila menganggap jawapan saya adalah emosional. Saya memberikan jawapan atas keyakinan dan pendirian yang jelas bahawa cara kritikan penulis termasuk juga sdra amat-amat meragukan. Saya juga percaya bahawa, kalau KM dan sdra sendiri berhak menyerang DSSK dan TSPa, saya juga berhak mempertahankan mereka.

2. saya juga fikir sdra terlalu dungu untuk faham isu yang sedang dibicarakan. Saya bercerita mengenai mengapa hanya DSSK dan TSPA yang dipersalahkan sedangkan ada lagi pemimpin lain di KB yang sekarang ini menjadi wakil rakyat dan mereka juga tidak menunjukkan perbezaan. Maka, bila sdra mengatakan bahawa mereka ini dipersalahkan kerana mereka ada networking, saya fikir sdra menunjukkan niat sdra yang sebenarnya bahawa sdra memang mencari alasan untuk meletakkan kesalahan kepada mereka berdua. Barangkali sdra lupa, mereka bukan lagi wakil rakyat sekarang..

3. Sdra HSW, saya tidak kisah kalau sdra menganggap saya dibayar atau sebaliknya. ini adalah kerana saya tahu pendirian saya dan saya tahu Allah juga tahu keikhlasan saya. Bagaimana pula dengan sdra?.. adakah sdra memberikan kritikan dan tohmahan dengan ikhlas atas nama Allah?..

4. Hehehehehehehehehehehehehehehe sekilas ikan diair, sudah tahu jantan betina..

Salam dari
BELUM PENDEKAR

ROJOKOBOG said...

Salam semua,
Seharusnya tajuk dan artikel yang diutara oleh Kelapa Mawar boleh memperkembangkan minda kita untuk perbincangan, kritikan membina, cadangan,idea bernas, berkualiti dan bermutu tinggi, kita jangan buang masa mempertikaikan pemimpin tetapi sebaliknya kita hendaklah memberi cadangan yang membina lagi bernas bagaimana corak kepimpinan yang berkesan kearah merealisasikan projek pembangunan keutamaan (asas) yang wajib didahulukan, ini adalah perkara pokok yang harus kita ketengahkan,mengkritik dengan mempertikaikan pemimpin yang lemah dan tidak berwawasan agak ketinggalan zaman, kalau kita bersatu Insyallah kita boleh menukar pemimpin tersebut bila tiba masa dan ketikanya, harus diingat juga bahawa kuasa ada ditangan akar umbi, berfikirlah sejenak sebelum meletakkan pemimpin tersebut diatas kerana pemimpin juga mudah lupa apa yang ada dibawah.

Sniper said...

Salam semua,

Saya bersetuju dengan pendapat RojoKobog, seharusnya isu ini dapat menjana idea lebih kepada yang positif, kritikan2 yg membina dan bukan membidas.

Sehubungan dengan itu, saya berpendapat bahawa segelintir blogger memperdebatkan isu secara ilmiah namun ada yang menidakkannya.

Kepada HSW, muhasabahkan diri kerana blogger seperti BP dan Observer berpegang kepada prinsip dan pertahankannya mengikut cara mereka sendiri dan itu jangan dipertikaikan...HSW silap menilai hujah yang terdorong oleh emosi atau mempertahankan prinsip. Prinsip tidak dapat dipesongkan.

golongan blogger seperti BP dan Observer adalah dari kalangan idealisme yang mengutarakan fakta yang bernas yang patut kita imbangkan dengan cara rasional. Bukan satu pujian namun hakikatnya kita harus terima, dan keterbukaan kita sepatutnya kita jana bersama idea2 yang bernas.

Bagi blogger KM, isu yang dibangkitkan hanya ingin mengetahui sejauh mana respon pengguna internet khususnya blog kepada isu yang diutarakan, samada ia diagendakan atau sebaliknya bergantung dengan penilaian masing2...dan seharusnya kita menanganinya dengan bijaksana.

watasikadi said...

salam KM,
apa yang dikatakan oleh BP ada kebenarannya juga, apa juga dikatakan oleh rojokobog juga ada kebenarannya begitu juga sniper, KM sendiri dan HSW.. peperangan ini berlarutan dari posting lepas-lepas lagi. seperti yang saya katakan perut yang buncit usah disorok dalam baju yang sempit, kewajipan ketiadaan karan dikalumpang dalam sehari tidak perlu disembunyikan pastinya diketahui jua...hehehe..namun ada sedikit phrase atau ayat yang nampak seperti KM mengalihkan pendiriannya dengan mengatakan kita harus melihat pada signifikan posting KM kepada rakyat KB, sebenarnya saya mengakui KM beragenda dan itu pendirian peribadi saya, namun harus diakui juga apa yang di ketengahkan oleh KM banyak juga benarnya namun KM juga seorang manusia biasa yang punya hati dan perasaan serta naluri politik dan pendirian politik yang pasti ada dalam setia pemain politik itu sendiri..seharusnya kita mengambil apa yang positif sahaja dari penulisan KM dan biarkan penulisan yang dikatakan beragenda. apa yang penting blog-blog KB menjadi wacana atau penggerak kepada penyelesaiain rakyat KB secara khususnya dan bukan menjadi medan pertempuran namun petempur2 ini tidak boleh saya salahkan kerana ia sememangnya adat dan resam berpolitik itu sendiri. walaupun bukan penyokong UMNO dan saya penyokong PAS, biarlah sama2 kita bangun demi maruah kota belud yang kata sesetengah pihak kilang kota belud walaupun ahli parlimen kita kini bukan membesar di sini dan saya pasti bukanlah dikalangan yang pernah merasa kesusahan hidup di kota belud bandar koboi. demi menyahut seruan presiden UMNO korang itu, ahli2 dan penyokongnya haruslah bersama2 bertindak dan bukan bertelagah namun dari aspek yang lain perdebatan dalam blog yang indah ini juga dapat mencambahkan minda dan menimbul idea yang kadangkala bernas untuk pembangunan masyarakat KB yang kita sayangi..apapun bermuafakatlah walaupun berlainan pendirian namun dalam beberapa hal harus kita bertolak ansur dan bertanggungjawab sejawab2nya..hehehe..amun aku pesut tigad ku betisku...,TAKBIR..

watasikadi said...

salam KM,
apa yang dikatakan oleh BP ada kebenarannya juga, apa juga dikatakan oleh rojokobog juga ada kebenarannya begitu juga sniper, KM sendiri dan HSW.. peperangan ini berlarutan dari posting lepas-lepas lagi. seperti yang saya katakan perut yang buncit usah disorok dalam baju yang sempit, kewajipan ketiadaan karan dikalumpang dalam sehari tidak perlu disembunyikan pastinya diketahui jua...hehehe..namun ada sedikit phrase atau ayat yang nampak seperti KM mengalihkan pendiriannya dengan mengatakan kita harus melihat pada signifikan posting KM kepada rakyat KB, sebenarnya saya mengakui KM beragenda dan itu pendirian peribadi saya, namun harus diakui juga apa yang di ketengahkan oleh KM banyak juga benarnya namun KM juga seorang manusia biasa yang punya hati dan perasaan serta naluri politik dan pendirian politik yang pasti ada dalam setia pemain politik itu sendiri..seharusnya kita mengambil apa yang positif sahaja dari penulisan KM dan biarkan penulisan yang dikatakan beragenda. apa yang penting blog-blog KB menjadi wacana atau penggerak kepada penyelesaiain rakyat KB secara khususnya dan bukan menjadi medan pertempuran namun petempur2 ini tidak boleh saya salahkan kerana ia sememangnya adat dan resam berpolitik itu sendiri. walaupun bukan penyokong UMNO dan saya penyokong PAS, biarlah sama2 kita bangun demi maruah kota belud yang kata sesetengah pihak kilang kota belud walaupun ahli parlimen kita kini bukan membesar di sini dan saya pasti bukanlah dikalangan yang pernah merasa kesusahan hidup di kota belud bandar koboi. demi menyahut seruan presiden UMNO korang itu, ahli2 dan penyokongnya haruslah bersama2 bertindak dan bukan bertelagah namun dari aspek yang lain perdebatan dalam blog yang indah ini juga dapat mencambahkan minda dan menimbul idea yang kadangkala bernas untuk pembangunan masyarakat KB yang kita sayangi..apapun bermuafakatlah walaupun berlainan pendirian namun dalam beberapa hal harus kita bertolak ansur dan bertanggungjawab sejawab2nya..hehehe..amun aku pesut tigad ku betisku...,TAKBIR..

Ajin b. Gagah said...

Salam Kelapa Mawar , bloggers dan seterus nya penganalisis kalian.

Walau pun ada diantara penulis atau pun bloggers yang merasakan bahawa penulisan KM ini mempunyai agenda tertentu yang dikhaskan untuk pemimpin tertentu. Atau pun sama ada hasrat lain yang tersirat, bagi saya hanya KM sendiri yang mengetahui nya.
Walau macammana pun seadanya, maseh terdapat juga elemen yang kita perlu untuk kongsikan bersama.

Apa lagi akhir-akhir ini terlalu kurang blog tempatan yang akif untuk kita layari dan seterus nya untuk beri ulasan bersama sekadar bertukar-tukar buah fikiran.
Untuk itu saya syorkan agar KM meneruskan pejuangan dan doakan agar senentiasa bersabar menghadapi semua cabaran ini. Syabas kerana maseh lagi menulis.

Pertaining to various issues yang diketengahkan disini, saya lebih tertarik dengan pendedahan kegagalan pembangunan infrastruktur yang disebut-sebutkan di sini.

Sebagai seorang kakitangan kerajaan yang pernah bertugas di KB dan juga daerah-daerah yang lain di Sabah ini, rasa nya Kota Belud kalau di bandingkan dengan daerah-daerah yang lain, pencapaian daerah Kota belud dari aspek perancangan dan aplikasi pembangunan infrastruktur nya , boleh di kira okay.

Isu-isu saperti bekalan letrik, kesesakan trafik di pekan, bekalan air berseh, jalan-jalan yang maseh belum berturap dan puluhan binatang berkeliaran disana sini seperti Lembu dan anjing liar, bagi saya (pada keseluruhan nya) tidak lah seteruk sapertimana KM perbesar-besarkan di sini.

Namun saya tidak juga menafikan seratus peratus kebenaran nya. Kerana ada juga kebenaran eleman-elem tersebut dari aspek pandangan mikro nya.
Cuma kalau kita buat perbandingan dengan daerah-daerah saperti daerah Tuaran ( daerah saya), saperti yang sudah saya nyatakan tadi, KB lagi maseh okay. Terutama sekali dari aspek perancangan dan perlaksanaan projek Agropolitan dan jelapang padi yang kini sedang dijalankan.

Persoalan dimanakah kegagalan yang di maksudkan, saya pun kurang pasti . Kerana dalam pengalaman saya sebagai seorang mantan ahli perancang infrastruktur negeri dan kini sebagai serorang ahli politik , pada pandangan saya, kejayaan dalam sektor pembangunan asas di sesebuah daerah itu , bukan nya semata-mata diletakkan tanggung jawab nya hanya kepada pemimpin politik, tetapi juga pegawai-pegawai kerajaan yang mentadbir daerah tersebut.

Pada dasar nya, seseorang pemimpin politik itu ( termasuk Ketua Menteri) , hanya berkemampuan untuk mengubal dasar, meluluskan peruntukan dan sebagainya.
Namun sebesar mana kah skop program pembangunan itu dapat di laksanakan ada lah juga terletak kepada keupayaan pegawai-pegawai kerajaan (daerah dan ibu pejabat)untuk merancang , ‘penyediaan ‘blue-print’ dan seterusnya melaksanakan pengandalian program tersebut selaras dengan kemampuan jentera mereka yang ada didaerah masing-masing.
Lebih kurang begitu lah cerita nya.

Apa-apa pun semuga kalian sukses dalam penulisan

gambir said...

apa maksud menagih bayaran? bayaran untuk membangunkan kota belud? bayaran untuk blogger Kota Belud? bayaran???

gambir said...

kota belud memerlukan banyak infrastruktur...harap segala luahan yang didengar oleh pihak tertentu...wakil rakyat di kawasan tersebut harus mendengar permintaan rakyat yang telah memilihnya

gambir said...

isu ketegangan antara para pemimpin / wakil2 rakyat ni harus tidak didedahkan kepada umum. ini kerana ia seolah2 membuka pekung di dada yang boleh menimbulkan sebarang spekulasi yang kurang sedap di kalangan rakyat

BELUM PENDEKAR said...

Salam semua,

1. Saya sebenarnya bersikap terbuka dengan idea "percambahan fikiran" sepertimana sdra Solymone katakan tsbt. Dan, sebagai seorang yang juga mengharapkan kualiti kehidupan yang lebih baik dikalangan masyarakat KB khususnya, saya amat mengalu-alukan wacana berkenaan.

2. Pun demikian, pada saya bukanlah satu "percambahan fikiran" namanya bila hanya pemimpin tertentu sahaja yang asyik dijadikan sasaran oleh pihak-pihak tertentu. Seperti yang saya utarakan sebelum ini, ramai pemimpin di KB ini, dan mereka silih berganti. Tetapi, mengapa hanya pemimpin tertentu yang dipersalahkan seolah-olah pemimpin lain itu suci dan telah berjaya melaksanakan tjwb sebagai wakil rakyat seperti kemahuan pengkritik. Walhal, saya juga melihat bahawa pemimpin yang menjadi wakil rakyat sekarang juga tidak memberikan perbezaan dari segi pembangunan... soalnya sekali lagi, mengapa hanya DSSK dan TSPA yang dipersalahkan?

3. Apa yang diperjelaskan oleh sdra Solymone mengenai proses pembangunan sesuatu kawasan adalah amat benar. Dan, setahu saya, semasa zaman mereka DSSK dan TSPA telah berusaha membawa atau menaikkan pegawai-pegawai kerajaan tertentu ke KB dengan harapan pegawai-pegawai ini dapat membantu meningkatkan pembangunan infra serta ekonomi masyarakat KB. antara mereka adalah sdra Solymone sendiri yang dibawa dari Kunak kalau tidak silap saya. Begitu juga dengan sdra Jame Alip, sdra Naumul dan sdra Idris bekas pegawai daerah KB. Saya fikir, kesemua mereka ini telah berusaha sepenuh tenaga mereka untuk cuba membantu masyarakat di KB, namun, andai peruntukan yang disalurkan oleh kerajaan ke KB adalah terhad, apa yang mereka boleh buat?.. Projek pembangunan tidak akan jadi dan masalah tidak dapat diselesaikan hanya dengan "air liur".

4. Maka itu, saya sangat bersetuju dengan sdra Solymone bahawa jangan salahkan pemimpin apatah lagi pemimpin tertentu saja. Peg kerajaan bahkan semua orang termasuk penduduk KB juga sepatutnya bertanggungjawab dan memainkan peranan masing-masing dengan sebaik-baiknya. Sebagai orang yang telah terpelajar, tidak mungkin untuk pengkritik khususnya, tidak faham akan masalah yang dihadapi. Saya tidak percaya kalau seseorang pemimpin itu sanggup atau sengaja mahu melihat kawasannya mundur dan tidak membangun. Jangankan pemimpin terpelajar seperti DSSK dan TSPA, kalau "Pakcik Kordi" sekalipun yang menjadi wakil rakyat, dia mahu melihat kawasannya maju dan membangun.

5. Kalau benar ingin mengujudkan forum untuk "percambahan fikiran", kita berikan cadangan bagaimana mengatasi sesuatu masalah secara terperinci dan kita panjangkan kepada wakil-wakil rakyat ini untuk diketengahkan diParlimen atau Dewan Undangan Negeri. Melemparkan keselahan kepada pemimpin tertentu bukan kaedah yang betul untuk memperbaiki kehidupan masyarakat KB. Lainlah kalau ada "agenda" disebaliknya.

Salam.
BELUM PENDEKAR

Observer said...

SALAM.

1. SAYA AMAT TERTARIK DENGAN KOMEN SAUDARA SOLYMONE.SEBAGAI MANTAN PEGAWAI KERJAAN YANG PERNAH BERKHIDMAT DI KB PASTINYA DIA TAHU KELEBIHAN DAN KEKUATAAN DAERAH KB JIKA DIBANDINGKAN DENGAN DAERAH LAIN.

2. DALAM ASPEK PEMBANGUNAN KB SECARA MENYELURUH DAN TERATUR PERMUAFAKATAN DAN KERJASAMA DI ANTARA PEMIMPIN POLITIK DAN PEGAWAI AWAM KOTA BELUD TIDFAK BOLEH DIPISAHKAN.PERANCANGAN YANG TERATUR MEMERLUKAN PERSAFAHAMAN YANG JITU.BAGAIMANA PUN PEGAWAI AWAM TIDAK PERLU MENDAPAT TEKANAN DARI PIHAK TERTENTU SEBAB PEGAWAI AWAM MELAKSANAKAN SESUATU PROJEK PERDASARKAN TATACARA DAN PERATURAN YANG SEWDIA ADA GTERUTAMA DALAM PENGURUSAN KEWANGAN.SETIAP ORANG PERLU MEMPUNYAI PANDANGAN JAUH DALAM MEMBANGUN KB AGAR LEBIH TERATUR DAN SISTEMATIK.

3.ALANG BAIKNYA JIKA PERSOALAN YANG DICETUSKAN OLEH SAUDARA SOLYMONE DALAM BLOG INI MENJADI BAHAN PERBINCANGAN YANG MEMBAWA KEBAIKAN KEPADA SEMUA PIHAK DARI PADA MERACUNI FIKIRAN PEMBACA DENGAN CARA MEROSAKKAN KREDI,ITI SETENGAH PEMIMPIN POLITIK DI KB.MEMANG TIDAK DIELAKAN SEBAGAI MANAUSIA KITA MEMPUNYAI PERASAAN DAN PENDIRIAN TERSENDIRI.JIKA KITA MEMBUAT KRITIK BIARLAH KRITIKAN2 I ITU MEMDATANGKAN KEBAIKAN DAN BUKAN MEMBAWA UNSUR2 PERPECAHAN DI KALANGAN RAKYATKB KERANA KITA MEMPINYAI PERASAAN IRIHATI,BENCI,DENDAM TERHADAP SESEORANG.BIARLAH KITA BERTIDAK SECARA RASIONAL DAN PROFESIONAL.

4.SAYA MASIH INGAT SUATAU KETIKLA KB BEGITU GAH DALAM SOLAH "MARKETING" KB DI PIHKA LUAR SEMASA SAUDARA IDRIS SEBAGAI PEGAWAI DAERAH.BELAIAU MENDAPAT KERJSAMA SEPENUHNYA DARI SEMUA JABATAN DAN PEMIMPIN2 POLITIK BILA MEMBUAT SESUATU PROGRAM.HUBUNGANNYA DAN KERJASAMANYA DENGAN PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH KB AMAT BAIUK KETIKA ITU.BEBERFAPA BUAH SEKOLAH MENEGAH DAN RENDAH TELAH WUJUD SEMASA DSSK DAN TPA MENJADI WAKIL RAKYAT DAN KINI SEKOLAH2 ITU TELAH BERDIRI DENGAN MEGAH KECUALI BEBERAPA BUAH SEKOLAH RENDAH DI TANGGUH PEMBINAANNYA KERANA (SAYA DIFAHAMKAN )KEKURANGAN ENROLMEN MURIDNYA KURANG DARI 150 ORANG TERMASUKLAH SK.NANAMUN YANG MENJADI SASARAN KRIKITKAN TERHADAP TPA.MENGIKUT PPD DAN JPNS TELAH DI MASUKKAN DALAM RM10.

5. ADALAH DIHARAPKAN KEPADA SEMUA BLOGGERS AGAR CETUSAN MINDA SAUDARA SOLYMONE AKAN DIAMBILK KIRA SEBAGAI LANDASAN PERBINCANGAN DI MASA2 MENDATANG DIBLOG INI.

SALAM HORMAT DAN PERPADUAN.

PAK CIK KORDI said...

Sdr Solymone..

1. bukankah para pegawai tu hanya peringkat pelaksana dasar saja...kalau punmerancang hanya terbatas..sepatutnya yg mngusahakan ialah YBYB tu yg dapat gaji dari sokongan rakyat..

2. kalau YB tu tak ada peranan bagi letak jawatan sahaja..

3. bekalan air bersih..DARD yg usahakan..kenapa mrk dulu tak buat..bikin malau saja..tapi bila DARD jadi wakil rakyat di KB mrk kata seolah-olah tdk ada permimpin di KB konok..poralllah..waktu mrk habuk pun tak ada..

4. time jadi CM SSK buat jalan tuaran KB--bagus tu memang bagus tapi sapa yg dapat?

Ajin b. Gagah said...

Salam sekali lagi Kelapa Mawar dan juga kalian.

Sdra Pacik Kordi, terima kaseh dan salam hormat kerana telah mengajukan persoalan khas untuk saya response. Rasa nya kalau difikirkan intipati persoalan sdra, sdra Observer dan Belum Pendikar pun boleh menjawab nya. Kerana ia nya, persoalan yang lumrah atau pun biasa-biasa sahaja.

Namun kerana persoalan ini menarik dan saya rasa elok untuk kita kongsi bersama, maka saya akan berusaha menjawab nya sejauh mana yang mampu.

Persoalan no.1 - Biasa nya semua perancangan pembangunan daerah ada lah di letak kan tanggung jawab perancangan ‘executive’ nya kepada pegawai –pegawai kerajaan di daerah masing-masing. Ahli yang berhormat hanya dibolehkan untuk megsyorkan perkara yang berkenaan dengan kawasan masing2.

Contoh nya ADUN kedamain hanyak layak untuk mengemukan cadangan pembangunan kawasan beliau kepada pehak kerajaan; melalui daerah atau pun Ibu pejabat. Begitu juga hal nya dengan ADUN –ADUN Tempasuk dan Usukan.

Persoalan sama ada permohonan cadangan tersebut diterima, ada lah tertakluk kepada budi bicara pegawai kerajaan dengan berlandakan prioriti permohonan tersebut selaras dengan keutamaan bersama permohonan wakil-wakil rakyat yang lain di seluruh negeri.

Dengan Berpandukan cadangan pehak Kerajaan, Kelulusan mutlak akan di buat oleh Kabinet Kerajaan Negeri . Mungkin ADUN yang bernasib baik akan dilantik mewakili Kabinet tersebut. Maksud nya, mereka dilantik untuk menganggotai Jemaah Menteri Negeri. Dengan itu, kadang kala nya beruntung lah kawasan mereka.

Selanjutnya, Keputusan Kabinet tersebut akan di kembalikan kepada pehak Kerajaan untuk dilaksanakan dengan berpandukan jumlah peruntukan yang diluluskan oleh Kabinet.

Seterusnya, untuk jawapan soalan ke2; YB tersebut tidak perlu meletak jawatan kerana tidak di bagi kuasa penuh dalam proses perancangan tersebut. Dikirakan, banyak lagi tugas-tugas lain yang perlu YB tersebut laksanakan. Saperti mengumpul data-data kemiskinan penduduk, pengangguran belia, bantuan asas dan lain-lain lagi.

Untuk soalan ketiga, saya tegaskan disini peruntukan yang disalurkan untuk pembekalan air, secara menyeluruhnya ada lah di biayai oleh kerajaan persekutuan . So, selaku MP maka ada lah amat releven untuk DARD memantau, mengenalpasti dan seterusnya menyuarakan isu ini kepada Kerajaan Persekutuan demi untuk diambil perhatian dan seterusnya kelulusan.

Sebenarnya, tanggung jawab DARD ada lah untuk meneruskan kesinambungan 'due proses' perancangan yang diilhamkan oleh YB yang terdehulu dari beliau.

'Blue print' atau pun 'master plan' untuk bekalan air di KB, telah pun disediakan oleh 'Badan Perancang' lebih awal lagi sebelum DARD dilantik menjadi MP di KB.

Persoalan siapa kah yang mendapat projek tersebut? Buat masa ini saya tidak dapat response (luar dari bidang saya). Kerana system dan proses perkara ini dikira sulit. Amat susah bagi kita untuk mengetahui fakta disebalik cerita yang sebenar nya.

Sekali lagi salam semuga kalian sukses.

Hati Seorang Wanita said...

kepada yang empunya ruang.

Sdrea Solymone, memang betul kalau itulah faktanya. Izinkan say petik kata-kata saudara "Biasa nya semua perancangan pembangunan daerah ada lah di letak kan tanggung jawab perancangan ‘executive’ nya kepada pegawai –pegawai kerajaan di daerah masing-masing. Ahli yang berhormat hanya dibolehkan untuk megsyorkan perkara yang berkenaan dengan kawasan masing2"

Ini apa yang tertulis di kertas (skema jawapan), akan tetapi pada dasarnya bukan begitu, politik merupakan kuasa pendesak dan disabalik sesuatu perancangan yang besar ada unsur politik dibelakangnya, ini realiti. Tambahan lagi desakan daripada faktor politik akan menjadi kuat jika sisertai dengan persefahaman bersama pihak atasan (NETWORKING).

Saya begitu hairan kononnya networking begitu kuat. Kalau betullah rasanya "sekali bisik sahaja". Jawatan yang pernah disandang bukan lagi alang-alang, bermacam-macam.

Ini saya bercakap sedemikian kerana suami saya pun 27 tahun menjadi pegawai kanan kerajaan (executive). Chong Kah Kiat mantan CM, dalam masa yang singkat menjadi CM lihatlah wajah kudat bertukar rupa. Kita di Kota Belud bukan lagi peringkat negeri malahan ada sampai menjadi menteri kanan pusat pun begitu juga.

Minta maaf sajalah sebab saya memang suka berterus terus....

Ajin b. Gagah said...

Dengan izin saya maseh lagi tertarik dengan soalan atau pun komen Puan Hati Seorang Wanita. Dimana penjelasan lanjut rasa nya perlu juga untuk kita kongsi idea seterus nya.

Apa yang jelas disini ada lah persoalan dari sudut persepsi kita terhadap kuasa executive kerajaan dan juga kuasa politik wakil rakyat kerajaan yang memerentah.

Rasa nya , dasar persefahaman dikalangan kedua dua kuasa ini memang telah ujud dalam pertadbiraan kerajaan.
Kalau ia nya tidak, pasti nya perjalanan pentadbiran negeri dan negara akan menjadi kucar kacir.

Apa jenis dasar pun yang kita pakai, yang jelas pwgawai kerajaan juga yang hanya layak menanda-tangani pengeluaran wang untuk sebarang bentuk pembayaran rasmi. Bukan orang-orang politik.
Ini termasuk kuasa menanda-tangani perjanjian kontrak kerajaan dan sebagai nya.

Justru itu, untuk melancarkan sistem pentadbiran yang seimbang ada lah wajib diantara pegawai kerajaan dan orang politik itu mesti di hormati.

Tidak dapat dinafikan bahawa dalam realiti nya dan sudah menjadi lumrah, kuasa politik ada lah selaku agen pendesak. Dan saya sahkan disini (dalam pengalaman saya) bahawa perkara ini maseh juga ujud dimasa kini?

Namun hal-hal saperti ini bukan nya isu yang mejadi batu penghalang untuk pegawai kerajaan untuk meneruskan tanggung jawap ‘routine’ mereka selaras dengan program yang diamatkan kepada mereka.
Kerana seharus nya mereka bijak menguna-pakai, budi-bicara, etik dan integriti amalan mereka sebagai seorang ahli professional yang bretauliah.

So dalam isu ini, kalau mereka tegas dan bersifat telus, tidak semudah itu orang-orang politik untuk menggugat pendirian mereka. Maksud nya mereka tidak perlu untuk takut kepada kebenaran?

Pada hakikatnya, wakil-wakil rakyat (orang pilitik) akan bertukar ganti, namun pegawai-pegawai kerajaan akan tetap meneruskan tugas saperti biasa sehingga mereka pencen.

Dalam isu yang sama, saya tidak akan menyentuh tentang hubungan kes ini dengan posisi suami Puan , kerana saya tidak tahu cerita disebalik nya.

Now, puan sentuh bahawa Chong Kah Kiat , dalam masa yang singkat telah mengubah wajah Kudat?
Dalam isu ini, saya sebagai rakyat Sabah yang bukan menatap di Kudat, suarakan disini rasa tidak persetujuan terhadap dasar yang diguna pakai oleh Chong itu.

Beliau di amatkan sebagai Ketua Menteri Sabah bukan nya KM Kudat? So bagi saya, hal-hal saperti ini tidak seharus nya dilakukan oleh setiap KM yang di lantik. Bagi saya, tindakan saperti ini layak di labelkan sebagai kejam kepada rakyat jelata di lain daerah di Sabah ini.

Bayangkan apa kah pandangan dunia luar bila melihat negeri kita hanya melalui kemajuan yang ada di Kudat ( chontoh nya).
Bukan kah itu akan menimbulkan banyak persoalan yang tidak sihat?

Setahu saya, kedua-kedua DSSK dan TSPA ( dalam masa yang singkat) telah melaksanakan apa yang perlu untuk Negeri Sabah. Kalau puan buat siasatan, nama DSSK atau pun TSPA ada lah jadi sebetuan sebagai Pemimpin yang ideal untuk Sabah.

However, mungkin kerana sifat nasionalis mereka itu telah mengundang persepsi negatif dikalangan pemerhati politik tempatan. Sungguh menyayat hati..

Apa-apa pun semuga kalian sukses dan terus menyumbangkan idea-idea yang bernas di laman arus media massa tanpa sempadan ini.

Observer said...

SALAM HORMAT.

1. SEBERAT-BERAT MATA MEMANDANG BERAT LAGI BAHU MEMIKUL.PERIBAHASA NI PERLU DIHAYATI DAN DITERJEMAHKAN DALAM SITUASI TERTENTU.TANGGUNGJAWAB DAN PERANAN SEORANG PEMIMPIN DI MANA-MANA ORGANISASI TIDAKLAH SEBEGITU MUDAH APA LGI SEBAGI SEORANG PEMIMPIN POLITIK.

2. KITA BARU SAHAJA MERAYAKAN ADILI ADHA DAN DI MANA-MANA MASJID DAN SURAU MEMBUAT KORBAN.DALAM2 MANA KHTUBAH DAN MASS MEDIA SAMADA KITA DENGAR DAN BACA TOKOH2 AGAMA DAN PEMIMPIN NEGARA KITA PERLU MENGHAYATI ERTI PERGORBANAN DASLAM KONTEK AGAMA,BANGSA DAN NEGARA.SAYA BUKAN HENDAK MENJADI SEORANG USTAZ DALAM BLOG INI TETAPI INGIN MEMBAWA SAUDARA MENGHAYATI ERTI PENGORBANAN DAN KESYUKURAN.

3. SEBAGAI CONTOHNYA JALAN RAYA TUARAN-KOTA BELUD TELAH DIBUAT PEMBINAANNYA SEMASA DSSK MENJADI KM SABAH.DALAM SOAL INI KITA PERLU BERSYUKUR KERANA DARI KB KE TUARAN HANYA MENGAMBI MASA 25 HINGGA 30 MINIT SAHAJA BERBANDUNG DENGAN DAHULU BUKIT KELAWAT BERLIKU-LIKU.JIKA SESIAP DATANG KE KB MASA ITU PASTI AKAN MABUK.TAPI SEKARANG KEBANYAKAN JALANNYA LURUS DAN LEBAR.APAKAH INI BUKAN SATU KEBAIKANNYA BUKAN SAHAJA BAGI MASYARAKAT KB TETAPI JUGA SEMUA RAKYAT SABAH TERUTAMA DARI KUDAT,PITAS DAN KOTA MARUDU TELAH MENGURANGKAN MASA TENTANG SIAPA DAPAT PROJEK ITU BAGI SAYA ITU TERSERAHLAH KEPADA PIHAK BERKUASA.APA YANG PENTING KEMUDAHAN UNTUK RAKYAT.

5.ADINDA HSW TELAH MENGGUNAKAN PERKATAAN "NET WORKING" DAN MENYALAHKAN PEMIMPIN JIKA GAGAL MENGGUNAKAN "NET WORKING"ADINDA HSW JANGAN SALAH TAFSIR DAN JANGAN SALAH GUNAKAN "NET WORKING' BILA ADA KUASA.PERLU MENGIKUT PERATURAN2 YANG SEDIA ADA.ADAKALNYA SEBAIK DAN SEKUAT MANA PUN HUBUNGAN AKRAB SESEORANG ITU DENGAN PERDANA MENTERI SEKALI PUN JIKA ADA HALANGANNYA MEMANG TIDAK DAPAT DILAYANI.

6. SAYA SEPENDAPAT DENGAN SAUDARA SOLYMONE BILA SESEORANG ITU MENJADI KM DIA HANYA MENGUTAMAKAN PEMBANGUNAN DI KAWASANNYA SAHAJA.MEMANG MASA DSSK BOLEH BUAT MACAM DC TAPI HARUS INGAT DSSK BYKAN HANYA PEMIMPIN MASYARAKAT KB MASA ITU TAPI RAKYAT SABAH.LAZIMNYA PEMIMPIN YANG HANYA MEMENTINGKAN KAWASANNYA SAHAJA TIDAK AKAN BERTAHAN LAMA.BANYAK BUKTI ADINDAKU HSW BUKAN DALAM BIDANG POLITIK SAJA DALAM JABATAN KERAJAAN PUN JIKA.JANGAN HUMUM KARMA MEMAKAN DIRI KITA SENDIRI.KITA BERSYUKUR.

7. SEMOGA KOMEN SAYA SERINGKAS INI DAPAT MENGUBATI KERISAUAN ADINDAKU HSW DAN PEMBACA YANG LAIN.

SEKIAN.SALAM PERPADUAN.

PAK CIK KORDI said...

Salam HSW dan Sdr Solymone..

1.Latar belakang sdr Soly sbgi sorg mantan Jurutera..mberi kelebihan kp beliau utk menerangkan prosedur2 kerja dan jg batasan peranan kakitangan kerajaan..Namun itu hanya atas kertas sahaja..apa yg blaku adalah sebaliknya..

2. Saya pernah bcakap dgn sorg rakan dlm Jabatan Kerja raya KB waktu sdr Ajin@Soly bertugas...saya difahamkan jgk sdr Ajin begitu gerun dgn TSP pd waktu itu...terutama berkaitan dgn projek2 yg sdh dikenalpasti 'dilindungi' oleh orang politik...

3. Itu maknanya tugas hakiki kakitangan awam masih dikongkong oleh politik..dan itu memang blaku di negara kita..Ketua Polis pun ditentukan oleh menteri (org politik) sama ada bole di sambung atau tdk...pcabulan bidang khakiman pun blaku..

4. saya rasa hubungan yg tjalin sekian lama antara ssk dan tsp dgn sdr Ajin ini membataskan beliU Mwmberikan komen yg sebenar..

5.Malahan yg disalahkan ialah kakitangan kerajaan tmasuk Pegawai daerah yg kononnya tdk kreatif merancang pmbangunan daerah..sedangkan sdr Ajin lupa bahawa Pegawai dearah itu adalah jawatn lantikan politik..bila2 masa boleh ditukar dan tdk dperbaharui..w/pun bstatus kakitangan awam negeri.

6. Apa yg jadi persoalannya sekarang ialah kedua2 pemimpin ini TSP dan SSktdk mahu mengaku kesilapan mrk..selama mjadi pemimpin di daerah ini..itu sebenarnya? sebab itulah TSP guna banyak nama samaran..dulu pakai Semporot mesra Alam..sekarang BP dan kali macam2 lagi...

7. Org Kb bukan bodoh...kita mahu supaya mrk ini tdk diberikan peluang lagi utk jadi wakil rakyat di KB..kalau mahu mrk boleh mohon jadi wakil rakyat di Tuaran tempat sdr Soly baru org tuaran tahu bagaimana rasanya berketuakan mcm mrk ini...

Ajin b. Gagah said...

Salam Kelapa Mawar dan kalian. Terutama sekali sdra Pacik Kordi.

Nampak nya perbincangan yang saya kirakan sebagai perbincangan akademik pada mula nya, seakan-akan ditransformkan kearah personal. Dimana, soal etik tugas dan tanggung jawab saya selaku Jurutera Daerah Kanan juga dipertikai ketelusan nya.

Dinyatakan bahawa saya terlalu gerun dengan TSPA pertaining to projek-projek dan sebagai nya. Justru hubungan rapat saya dengan DSSK dan TSPA, membuat saya membataskan komen saya yang sebenar?

Dalam pada itu, rasa nya timbul situasi tidak keadilan di sini, kerana Sdra Pacik Kordi mengenali siapa saya sebenar nya. Mana identiti sdra pacik Kordi maseh lagi samar-samar ( berselindung disebalik nik ).

Walau macammana pun, itu saya tidak kisah, kerana semasa saya bertugas sebagai seorang pegawai kerajaan , kami (kakitangan kerajaan) selalu nya berhadapan dengan kritikan dan teguran (occupational hazard) .
Ada yang membina dan kadang-kadang juga kutukan. Sebagai seorang insan biasa , saya terima semua ini dengan hati yang terbuka.

Disamping itu kritikan atau pun kutukan ini terus berlanjutan bilamana saya telah mencebor diri dalam politik. Lebih teruk lagi saya dikerjakan. Terutama sekali ‘political doctrine’ saya bukan berpehak kepada parti kerajaan BN.
Untuk itu saya serah kepada Allah untuk mengadili perjuangan saya.

Terdehulu dari itu, ingin saya nyatakan di sini walau pun saya sudah pencen, saya maseh lagi memegang statu-quo saya sebagai jurutera. Ini berasaskan kelayakan dan merit seumur hidup yang saya perolihi secara personal dsn.

Dalam persoalan kretiviti sesorang itu. Termasuk kreadibiliti Tuan Pegawai Daerah yang di salah tafsir itu, dengan mohon maaf, saya tidak tahu.
Siapa? dan mengapa? Hal ini saya serahkan kepada mereka-mereka yang membuat tuduhan tersebut.
Sejauh mana kebenaran nya, saya pun tidak tahu.

Persoalan saya gerun dengan TSPA, rasa nya tidak timbul. Kerana dalam hal ini, TSPA sendiri atau pun DSSK amat tahu pendirian saya ketika bertugas di KB dan sebelum nya. Orang-orang yang terdekat dengan TSPA lebih arif dengan situasi ini.

Namun tidak dapat dinafikan bahawa ada persefahaman diantara kami; mereka sebagai pengubal dasar dan kami ada perancang dan pelaksana selaras dengan perjanjian yang dipersetujui. Hal-hal yang lain mungin Pacik Kordi lagi lebih mengetahui.

At last but not least, sama ada mereka (DSSK dan TSPA) di letak kan sebagai wakil rakyat di Tuaran dan sejauh mana kah kebolehan mereka di sana, itu saya tidak kisah. Kerana dalam politik macam-macam boleh jadi.
Mungkin bilamana masa itu sampai nanti (kalau), saya boleh menjadi musuh politik no 1 mereka di sini(Tuaran). Mana lah tahu kan?

Saperti biasa, sekali lagi salam hormat dan semuga sukses.

BELUM PENDEKAR said...

Salam semua,

1. Saya fikir penjelasan sdra Solymone mat jelas Dan sepatutnya telah dapat difahami andai pihak-pihak yang mempertikaikan pemimpin selama ini jennies orang yang rasional Dan menerima kenyataan.

2. Malangnya, mereka ini jenis manusia yang pada perkiraan saya merasa bahawa apa yang dikatakan oleh mereka sahaja yang betul. Dalam keadaan tsbt, apa juga yang diperjelaskan oleh orang lain tidak lebih daripada usaha mempertahankan pihak tertentu kepada mereka. Inilah sebenarnya antara sebab mengapa saya selalu kata bahawa mereka ini "beragenda". Mereka tidak professional dalam perbincangan malah lebih cenderung kepada "personal attack". Saya nampak niat baik sdra Solymone utk menjelaskan duduk perkara yang sebenar telah menyebabkan beliau sendiri menjadi mangsa personal attack ini. Apapun, saya puji sikap sdra solymone kerana masih tenang Dan menjawab dengan sabar walaupun serangan ke atasnya pada saya agar keterlaluan.

3. Begitu juga, HSW Dan Pak Cik Kordi (hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah) pada saya menunjukkan kebodohan yang jelas bila mengatakan bahawa kudat membangun masa CKK jadi KM tetapi KB tidak spt itu walaupun DSSK juga pernah jadi KM. Penjelasan sdra solymone mengenai perkara ini dengan sendirinya menunjukkan bahawa mereka berdua berfikiran sempit. Begitu juga bila PCK mempertikaikan siapa yang dapat projek bypass tsbt. Pada saya, saya mahukan kemudahan berkenaan, siapa dapat bukan isu pada saya. Asal kemudahan tersebut Ada sudahlah. Inilah sebabnya kemudahan di KB menjadi Sukarno dilaksanakan. Orang2 spt PCK yang be rebut mahu projek Dan kalau orang lain dapat, maka pemimpinlah jadi sasaran Dan mereka lebih rela projek tsbt gagal dpd dilaksanakan andai dapat kepada orang lain.

Bersambung/-

BELUM PENDEKAR said...

Sambungan...

4. Soal sdra solymone takut kepada TSPA Dan DSSK sebenaranya tidak pernah timbal kerana mereka lebih daripada "kawan". Mereka sangat akrab Dan tidak Ada keperluan untuk menakut atau menekanp sesiapapun kerana mereka ini kesemuanya amat professional dalam melaksanakan tjwb masing2. Maknanya, PCK jgn percaya kepada Khabar angin. Bersandarlah kepada fakta sebenar.

5. Begitu juga dengan andaian PCK bahawa BP adalah TSPA yang menyamar... Silalah sdra baca permohonan maaf sdra MO kepada TSPA kerana menu duh TSPA sebagai BP. Kalau itu juga tidak dapat memuaskan hati PCK, maka jelaslah bahawa sdra ini memang "bongok" tahap 1. Semua orang sudah tahu BP bukan TSPA tetapi PCK masih lagi ketinggalan zaman... Inikah orangnya yang layak mempertikaikan pemimpin?... Nampak sangat yang dia ini menyerang membabi buta. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah....
Pesanan saya kid sdra, kalau tidak tahu apa-apa baik diam saja, sebab bila kita bercakap sesuatu, orang Akan tahu kita ni jenis manusia mcm mana... Jangan takut dikata bodoh kerana kita berdiam diri, kerana bila kit bercakap yang tidak betul kita dengan sendiri "confirmed" bahawa kita bodoh.

Salam dari,
BELUM PENDEKAR.

Sniper said...

1. "Dia tahu dan sebenarnya dia tahu bahawa dia tahu, golongan ini harus dijadikan pemimpin"

2. "Dia tahu dan sebenarnya dia tidak tahu bahawa dia tahu, golongan ini harus dipimpin"

3. "Dia tidak tahu dan sebenarnya dia tahu bahawa dia tidak tahu, golongan ini harus diberi petunjuk"

4. "Dia tidak tahu dan sebenarnya dia tidak tahu bahawa dia tidak tahu, golongan ini harus dihindari kerana kesesatannya"

P/S: Rasa2nya Kekanda BP, PCK dan HSW dari golongan yang mana? hehehe

BELUM PENDEKAR said...

Adinda Sniper,

Kedua-duanya confirmed mask dalam category no 4.
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah....

Salam hormat buat adinda
Dari kekanda
BELUM PENDEKAR

Observer said...

SALAM PERPADUA.

1. RASA KESAL DAN SEDIH JUGA SAYA BILA ADA PENGRITIK DI SINI CUBA MENSASARKAN "PERSONAL ATTACK".KEPADA PENGIRITIK LAIN.CONTOHNYA SSUDARA SOLYMONE CUBA MENCETUSKAN KOMENNYA SECARA ILMIAH UNTUK PENJELASAN SEBAGAIMANTAN PEJAWAT AWAM.APA YANG DIPERKATAKAN OLEH SAUDARA SOLYMONE ADALAH BERDASARKAN FAKTA DAN PEGALAMAN BELIAU SEBAGAI PEJAWAT AWAM.TERUTAMA SEBAGAI PEGAWAI YANG TERLIBAT LANGSUNG DALAM MEMBUAT PERANCANGAN STRATEGIK DALAM PEMBANGUNAN INFRASTRUKTUR DI DAERAH.WLAUPUN BELIAU MENJELASKAN SECARA IKHLAS ADA ORANG LAIN CUBA MEMPERTIKAI KENYATAAN BELIAU DAN YANG AMAT MENYEDIHKAN MERUJUK CECARA [PERSOMNAL SEMASA BELIAU MENJADI ENGINEER DI KB.

2. SEPRKARA LAGI PULA NENUDUH BELIAU AMAT GERUN DENGAN TPA DAN DSSK TIDAK TIMBUL,SAUDARA SOLYMONE ADA PRINSIP TERSENDIRI SEVAGAI PEJAWAT AWAM DAN SUDAT PASTI SEBAGAI PEJAWAT AWAM MASA ITU BELIAU MEMPUNYAI KUASA TERHAD MENGIKUT PERATURAN YANG SEDIA ADA YANG ADA HUBUNGAN DENGAN KEWANGAN.SAYA DIFAHAMKAN SAUDARA SOLYONE TELAH MEMBUAT TERBAIK SEMASA BELIAU BERKHIDMAT DI JKR KB WALAUPUN TIDAK KESELURUHANNYA SEBAGAI INSAN BIASA DAN PEBAGAW PEJAWAT AWAM YANG MEMPUNYAI KUASA TERHAD.SYABAS DAN TAHNIAH SAUDARA SOLYMONE.JASAMU TETAP AKAN KENANG OLEH RAKYAT KB.

3. PERSEPSI ADALAH SATU PERKARA YANG PERLU KITA HINDARI DALAM PEMIKIRAN KITA SECARA TOTAL.BIARLAH KITA BERPIJAK DI BUMI YANG NYATA DAN BERDASARKAN FAKTA.SAUDARA2KU SEKALIAN,BILA KITA MECETUS APA JUGA CETUSAN IDEA PERLU KITA MEMEIKIRKAN TERLEBIH DAHHULU DAN MENDASAKAN KEPADA NIAT KITA,JIKA KITA BERNIAT SERUNG SUDAH PASTI PEUKISAN KITA AKAN DIKUASAI OLEH PERASAAN MARAH.JIKA INI BERLAKU PEMBACA AKAN DAPAT MENILAI TAHAP PEMIKIRAN DAN KUALITI DIRI SAMADA KITA DALAM GOLONGAN RASIONAL BUKAN EMOTIONAL.DALAM ERTIKATA YANG LAIN MEILIKI MINDA KELAS PERTAMA ATAU KETIGA.

4. SEPERKARA LAGI YANG MENARIK DI SINI SEJAK AKHIR2 INI DSSK DAN TPA MENJADI SASARAN KRITIKAN.SEBAIKNYA GUNAKANLAH PROSES DEMOKRASI SECARA BAIK.MELUAHKAN PERASAAN MARAH,BENCI ,DENGI DAN DENDAM DI SINI TIDAK MEMBERI IMPAK MALAH PEMBACA2 LAIN AKAN SENYUM SIMPUL DAN TERTAWA KECIL DENGAN SIKAP KEANAK-ANAKKAN ITU.

SALAM HORMAT.

Mohd Ishak said...

Rakyat sendiri perlu pandai menilai isu-isu seperti ini.