Wednesday, March 9, 2011


Polemik antara Tun Mahathir dengan Dtauk Nik Aziz tidak pernah reda. Sejak Tun M menjadi PM lagi sehingga sekarang. Isunya mencakupi pelbagai aspek, Pluralisme, Nasionalisme sehingga kepada isu berkaitan dengan 'pegangan' ideologi, agama dan 'pembelaan' kepada ketuanan Melayu. Berikutan beberapa siri penulisan kedua-dua tokoh ini yang seakan saling berjawaban, muncul pula pemimpin kanan PAS Datuk Husam Musa yang mendakwa melalui blognya bahawa Tun M sebenarnya adalah 'pengkhianat Melayu". Bersandarkan kepada 3 dalil yang berkait rapat dengan hak dan outonomi kerajaan Kelantan terhadap hasil minyak yang diperolehi dipersekitaran perairan negeri berkenaan. Isu yang dibangkitkan oleh Datuk Husam ini tidak pula dijawab oleh Tun M sebagaimana dia menjawab tulisan-tulisan datuk Nik Aziz sebelumnya.

Di Sabah nam Tun M begitu gah. Pertama kerana pada era pemerintahannya, UMNO dilahirkan di Sabah. Kedua, pada eranya juga PBS 'menjilat' kembali ludahnya untuk tidak 'bertuankan' BN dan sekutunya. Ketiga, kerana Tun M jugalah bumiputera Islam 'kehilangan' parti tertua USNO. Dan keempat, kerana pada zamannya juga Tun M berjaya 'mempengaruhi' Datuk Hariss Salleh untuk 'menyerahkan' Pulau Labuan kepada Wilayah Persekutuan. Sebenarnya terlalu banyak 'pengorbanan' Tun M buat Rakyat Sabah, termasuklah merealisasikan penubuhan Universiti Malaysia Sabah.

Walaupun begitu Sabah bukanlah 'buta' dalam mencatat memori politik yang pincang. Tun M sehingga kini dipertikaikan oleh banyak pihak tentang keputusan dan percaturannya ketika di singahsana politik negara. Penggiliran Jawatan Ketua Menteri, dianggap oleh ramai penganalisis politik tempatan sebagai tidak praktikal, mencabuli hak dan perundangan, dan juga ada yang menganggap sebagai 'mengkhianati' hak demokrasi rakyat Sabah.

Sesetengah penulis bebas melalui buku mereka mendakwa, pada era Tun M juga wujudnya IC PROJEK di Sabah. Memberikan kerakyatan dan taraf penduduk tetap kepada sebilangan ramai PATI di Sabah sehingga banci yang dilakukan mendapati pertambahan penduduk Sabah dalam kadar 300% , sesuatu angka yang begitu luarbiasa dan tidak masuk akal langsung. Kini, masalah PATI bukan sahaja telah berakar umbi di Sabah, malahan telah ada dakwaan anak-anak PATI ini telah pun berjaya memasuki IPTA iaitu di UMS.Lihat blog ini http://mutalibmd.blogspot.com/ Walaupun beberapa pemimpin dengan lantang mengkritik dayaupaya kerajaan Pusat dalam menangani isu PATI ini, nyata semuanya diambil 'enteng'. Desakan dan gesaan supaya satu Suruhanjaya bebas diadakan juga ditolak . Menteri Keselamatan Dalam Nedgeri Datuk Hisyamuddin dalam satu laporan menyatakan bahawa ketidakperluan kerajaan untuk menubuhkan satu Suruhanjaya diraja mengenai PATI di Sabah.

Siapakah yang patut disalahkan dalam hal ini? Apakah para pemimpin Sabah yang begitu mudah digula-gulakan. Atau apakah adalah muslihat dan skandal berlarutan sehingga lebih 3 dekad masalah PATI di Sabah 'gagal' diselesaikan. Saya serahkan pada pembaca untuk menilai sama ada Tun M juga adalah 'pengkhianat" atau 'penyelamat"bumiputera Islam di Sabah.

0 ulasan :