Sunday, August 25, 2013

Pemerhati politik Kota belud, meramalkan pemilihan parti UMNO oktober ini akan hangat dari biasa. Bukan sekadar kehangatan ekoran pindaan perlembagaan parti itu yang menyaksikan lebih 150 ribu perwakilan layak mengundi untuk memilih pemimpin, tetapi juga penghapusan kouta pencalonan jawatan PRESIDEN dan Timbalan PRESIDEN. Ini bermakna kedua-dua jawatan utama dalam parti itu 'terbuka' untuk ditandingi.

Di peringkat Bahagian fenomena ini juga turut berlaku, ketua Bahagian akan tersedia kepada ahli-ahli parti untuk memikirkan sama ada berlakunya pertandingan atau sebaliknya. Di peringkat UMNO KB, awal-awal lagi jawatan berkenaan dipopularkan dengan pencabaran akan ditandingi oleh beberapa orang ahli UMNO yang berkedudukan kelas pertengahan. Setakat artikel ini ditulis sudah kedengaran 3 calon menawarkan diri bertanding Jawatan Ketua UMNO Bahagian, seorangh mantan AJK UMNO KB, seorang lagi Kontraktor berjaya, dan seorang lagi juga pemimpin kelas pertengahan. Namun penawaran diri itu hanya berlaku dalam dunia maya iaitu Fb, sahaja. Setakat ini belum ada roadshow yang dibuat dari cawangan ke cawangan oleh calon-calon yang manawarkan diri ini secara lebih teratur dan bertujuan untuk kempen.

Apa yang menjadi tanda tanya ialah mantan Ketua UMNO KB, Datuk Musbah Jamli yang juga ADUN TEMPASUK merangkap pembantu menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri Sabah. Datuk Musbah yang sebelum ini dicabar oleh Datuk Salleh dan kalah dalam pentandingan itu, masih berteka teki sama ada akan menawarkan diri mencabar Datuk Salleh atau sebaliknya. Perwakilan juga masih mengharapkan agar jawatan ketua Bahagian itu diperbincangkan, iaitu sama ada mengekalkan Datuk Salleh untuk penggal kedua ataupun Datuk Salleh memberikan laluan kepada calon yang difikirkan boleh menggalas jawatan berkenaan seperti yang dilakukan oleh beliau kepada Datuk Musbah dahulu.

Walau pun begitu, sumber-sumber terdekat membisikan bahawa Datuk Salleh bersedia untuk mempertahankan kedudukannya itu. Ini bermakna sesiapa juga yang berhasrat mahu kan jawatan Ketua Bahagian akan menyaksikan pertandingan. Pada hemat penulis, ketaringan politik Datuk Salleh bukan mudah untuk dilumpuhkan hanya Datuk Musbah yang sedikit sebanyak boleh mencabar kedudukan Datuk Salleh.

Dan jika berlaku pertandingan antara Datuk Salleh dan Datuk Musbah, calon-calon yang beriya-iya menawarkan diri dalam Fb harus memikirkan untuk mengundur diri sebaliknya memberikan sokongan kepada antara dua calon popular berkenaan supaya proses pemilihan pemimpin parti dapat berlangsung dengan meriah dan praktikal.

Sama ada Datuk Musbah akan mengulangi pertandingan merebut ketua UMNO Bahagian atau tidak, bersama kita tunggu

0 ulasan :