Wednesday, October 23, 2013

Permilihan UMNO seluruh negara telah berakhir. bermacam,-macam pandangan ditimbulkan ekoran daripada keputusan pemilihan itu. Ada yang berpendapat, UMNO sekali lagi gagal diremajakan. Ada yang berpandangan bahawa UMNO mengekalkan pemimpin lama hampir di semua peringkat kerana mereka memunyai idea baru selaras dengan idea transformasi Presiden parti. Daripada ketua pemuda, wanita dan puteri juga naib-naib presiden, semuanya adalah muka lama dan pemimpin pilihan presiden.

Di kota belud, wajah UMNO KB, begitu-begitu juga. Kepimpinan Bahagian itu, hanya menyaksikan wajah lama dipilih semula. Ketua Pemuda , wanita dan puteri juga adalah calon pilihan ketua Bahagian. Hanya yang menjadi tumpuan ketika pemilihan berlangsung ialah tiga orang bersatatus "DATUK" yang berpengalaman dalam kerajaan juga tokoh korporat ternama Gagal meyakinkan perwakilan untuk memilih mereka menganggotai  senarai 20 AJK bahagian itu.

Datu Tiga Belas dan juga Datuk Abdullah Sibil serta dato Jenar Lamdah bukan sahaja ditolak oleh perwakilan tetapi juga idea-idea mereka tentunya gagal diterjemahkan dalam UMNO Bahagian itu apabila perwakilan menolak total supaya mereka berada dalam senarai terpenting Bahagian Kota Belud.

Datuk Abdullah Sibil dalam laman FCb menyifatkan kegagalan mereka berada dalam AJK Bahagian UMNO KB disumbangkan oleh beberapa faktor, antara lain kerana sikap perwakilan itu sendiri yang lebih senang mengatur antara meraka calon-calon pilihan.



"Tahniah kepada mereka yang berjaya mewakili UMNO bahagian kota belud dan kepada Dato' Haji Jenar Lamdah dan Datuk D Tiga Belas DZA yang tidak terpilih jangan putus asa. Kerana tujuan kamu hanya ingin menyumbang kerana pengalaman kerja sebagai peg tinggi kerajaan negeri selama dekat 40 tahun itu boleh di perguna.
Kedua dua tokoh ini bukan pilihan perwakilan sebab mereka berangkali kurang mantap jika dibsndingkan dengan tokoh2 dalam senarai di bawah.
Yang baiknya mesyuarat pemilihan bermula jam 9 pagi 19hb Okt habis jam 9 pagi 20hb Okt. Walaupun tiada ucapan, pengesahan minit, pengesahan laporan, pengundian dibolehkan dibawah pokok2 dan pengundi boleh diberi petunjuk oleh orang lain melalui tingkap, ia masih juga lewat sehingga lampu elektrik pun padam seketika. Selamat maju jaya rakan2"


Apakah UMNO KB akan terus berada ada wajahnya sebelum ini?

0 ulasan :