Tuesday, October 1, 2013

Pertempuran 19 Oktober menyaksikan mantan timbalan UMNO KB sdr Awadnir Matanggal akan menentang penyandang ketua Bahagian Datuk Salleh Tun Said, setelah seorang calon bertindak menarik diri dan mengisytiharkan sokongan kepada Awad iaitu Sdr Rosmin Kasan.

Pertembungan Awad-Salleh disifatkan oleh pemerhati politik KB sebagai tidak 'mengancam' sekalipun ia digambarkan sebagai pertarungan antara ketua dan timbalannya. Awad walaupun dikatakan orang lama dalam UMNO , namun beliau bukanlah pilihan yang paling ideal untuk menggalas tanggungjawab sebagai ketua UMNO KB menggantikan Datuk Salleh. Awad dari segi pendekatan pada lantai demokrasi parti boleh dibanggakan tetapi dari sagi menjunjung transformasi kepimpinan dengan galasan idealisme baru dan menyakinkan, nyata terlalu jauh untuk dijadikan sandaran.

Di KB, setakat ini tidak ada calon yg paling afdal dan ideal untuk mencabar DATUK SALLEH, setelah Datuk MUSBAH dikatakan rela menduduki kerusi TIMBALAN sahaja.

Dijangka, Datuk Salleh akan menang dengan mudah, dengan berbekalkan beberapa jawatan penting, walaupun itu bukan prasyarat utama menggoda minda perwakilan di KB, namun diramalkan, Datuk Salleh akan menjadi pemenangnya jika dibandingkan dari segala aspek kelengkapan perang yang beliau miliki, TERKECUALI jika Awad menggunakan 'senjata ala kimia" yang boleh menghancur leburkan sanubari para perwakilan dan ketua-ketua cawangan UMNO di KB.

Sebelum ini calon ketua Bahagian UMNO KB yang menarik diri Sdr Rosmin mendakwa bahawa UMNO KB tidak punya pelan strategik menarik golongan belia dan golongan Y untuk menyertai parti itu. Beberapa cawangan dikatakan tidak dapat bersidang/ mesyuarat ekoran kekurangan ahli pemuda dan wanita.

Apakah petembungan AWAD-SALLEH ini adalah petanda umno kb semakin ketandusan pemimpin masa depan?

0 ulasan :