Monday, February 24, 2014

YDP Dewan Rakyat iaitu mantan DUN Tempasuk dan presiden parti AKAR BERSATU, yang dibubarkan suatu ketika dulu dalam satu kenyataan dalam laman Fbnya mendakwa, bahawa PERSIDANGAN PERTAMA Dewan Rakyat bagi tahun 2014 yang berlangsung pada 10hb Mac ini akan diwarnai oleh beberapa ungkapan popular yang pastinya digunakan oleh ahli-ahli dewan. Antara yang diramalkan oleh TSP adalah perkataan "Kangkung" yang popular sejak kebelakangan ini.

"kangkung' sejenis tumbuhan hijau yang kadangkala tumbuh liar di tepi-tepi parit yang berair, akhirnya menjadi buah mulut rakyat di negara ini apabila beberapa bulan lepas Perdana menteri mengumumkan penurunan harga sayur Kangkung di pasaran tempatan. Kangkung bukan sahaja dikaitkan dengan low clas dalam sistem sosial dan perekonomian masyarakat tetapi juga kangkung dikatakan adalah antara sayur yang dirakamkan dalam Sejarah Melayu tatkala Laksamana Han Tuah mahu melihat wajah Maharaja China.



Dewan Rakyat akan bersidang kali pertama pada tahun 2014 pada 10hb Mac Hingga 20hb April. Persidangan akan di rasmi oleh DYMM Yang di Pertuan Agong pada 10hb. Seperti biasa, saya menjangkakan titah baginda - dasar polisi kerajaan- akan dibahas hangat oleh ahli ahli. Saya sentiasa berdoa pada setiap persidangan agar 'pergisiran' pendapat tidak keterlaluan sehingga ianya menjejaskan 'prinsip kebebasan bersuara'. Pastinya, seperti biasa, tekanan darah saya akan 'turun naik'. Namun saya tetap bersyukur kerana semuanya ini 'berlaku' kerana tugas demi untuk negara tercinta. Hujah hujah pastinya tidak akan lengkap kalau tidak terselit perkataan perkataan seperti 'kangkung', Allah, 'Kajang', 'ayam dan cat merah' dan lain lain.
Alang kah baiknya kalau 'buluh buluh ayam yang cirik akan bercantum kembali'.

0 ulasan :