Saturday, August 8, 2009


Membaca ulasan sdr Azrone dalam penulisan saya "UMNO KB di BAjau-ciNA kan" membuatkan saya berfikir panjang kerana blogger ini yang juga seorang wartawan berpengalaman memberikan hujah-hujab berdasarkan fakta politik yang tidak boleh dipertikaikan . Kalaupun boleh diperdebatkan hanyalah dalam ruang penganlisisan yang menurut pandangan politik peribadi seseorang. Sdr Blogger ini mengubah persepsi dan paradigma politik saya, terutama bagaimana sejarah politik CINA dalam UMNO, yang dikatakan oleh blogger ini dibawa budaya oleh AKAR pada suatu ketika dulu.


Menyedari hakikat ini, bagi pandangan peribadi politik, bahawa AKAR adalah satu parti BUMIPUTERA di Sabah, yang mendukung prinsip berbilang kaum, biarpun teras adalah Iranun dan kadazan/dusun....Namun kesanggupan TSP ketiak itu sebagai presiden membubarkan AKAR dan menganuti fahaman politik UMNO, menyebabkan berlakunya satu paradigma politik di Malaysia. IBU UMNO di KL, yang dikhaskan untuk orang Melayu...terpaksa akur atas kehendak minoriti perwakilan yang membolehkan kemasukan bekas-bekas ahli AKAR yang berbangsa CINA untuk menjadi ahli UMNO. Jika disandarkan kepada fakta ini menyaksikan bahawa UMNO di Sabah sebenarnya terpaksa menerima realiti kemasukan CINA untuk menjadi ahli UMNO. Kenapa keahlian UMNO tidak dibuka kepada orang CINA di semenanjung? Sedangkan di Semenanjung juga ada orang CINA, biarpun ada parti MCA,GERAKAN, dan DAP.


Justeru kemenangan wakil berbangsa cina dalam pemilihan G7 di bahagian UMNO KB. Akan menjadi sejarahnya sendiri apabila perwakilan ini bersama dengan orang-orang melayu di atas kapal yang sama. Persoalannya bolehkan perwakilan CINA ini membawa aspirasi orang Melayu dan BUMIputera di negara ini...? Itulah sejarahnya...

5 ulasan :

DEPU-DEPU said...

salam..
..
Tahniah bt sdr azrone
Semoga anda sukses....

tawadakan said...

Salam,
Iranun pada penglihatan saya merupakan raja sembang politik...hari-hari mau juga sakap politik

Datu pitung said...

salam depu depu

untuk sdr tawadakan..

saya sependapat dgn sdr, mungkin ini salah satu faktor iranun kurang menyerlah dalam dunia politik kb, asyik bercerita ja, tapi hasil nya, macam tu jer..

kelapa mawar said...

Salam sdr tawadakan..

Macam nama kg saja....

memang orang Iranun suka sakap politik...kenapa?

kelapa mawar said...

salam sdr datu Pitung..

Iranun kurang mneyerlah sebab selalu tapawal..macam cakap sdr abu...

Sdr Renggit pun cakap...