Monday, August 31, 2009


Penulisan saya sebelum ini PANDIKAR-HJ MUSBAH : TEMAN SEPERMAINAN, mengupas dilema politik suku Iranun yang dikatakan BERPECAH BELAH dalam beberapa aliran fahaman politik. Dan sebab besar kepada perpecahan itu dikaitkan dengan ketokohan pemimpin TSP. Itulah anggapan di peringkat akar umbi masyarakat Iranun..Mereka menyalahkan TSP sehingga tidak ada lagi ruang untuk ‘memohon’ penjelasan. Ketika bersembang dengan beberapa masyarakat Iranun, juga mereka menyatakan perkara yang sama..”PERPECAHAN IRANUN BERTAMBAH PARAH APABILA AKAR DIBUBARKAN”..Itulah kata mereka. Justeru itu..Fahaman dan tanggapan ini perlu diperhalusi semula atas dasar kerana “penyatuan bangsa Iranun”.. Maka itulah saya rasa perlu diadakan “SATU MAJLIS ATAU PERJUMPAAN SUKU IRANUN” secara terbuka untuk menghimpunkan para cerdikpandai suku Iranun atas nama dan semangat ‘penyatuan bangsa Iranun”.”PERJUMPAAN DAN MAJLIS PENYATUAN BANGSA INI PERLU Semoga segala yang kabur akan diterangkan, segala yang kusut akan diuraikan, segala yang kering akan dibasahkan.. Dan tugas itu amat sesuai kalau dimulakan oleh TSP sendiri sebagai pemimpin Iranun yang berpengalaman. Melupakan sebarang persengketaan, juga merungkai segala apa yang tersemat di dada. Balik kepada kerukunan bangsa. Kerana dari apa yang dikatakan oleh TSP dalam komen terdahulu, saya merasakan masih banyak perkara yang perlu diperjelaskan kepada pemimpin Iranun muda yang dikatakan oleh TSP sendiri sebagai golongan yang cerdik pandai. Tanggapan negative selama ini, adalah lahir atas kerana kurangnya penjelasan dan tertutupnya mata dan minda masyarakat Iranun sehingga gagal ‘membaca’ buku politik suku bangsa mereka.

Perjumpaan dibuat atas dasar kerana memikirkan hala tuju bangsa Iranun. Mengenepikan segala perasaan dendam kesumat, perasaan marah, perasaan ‘sentiasa merasa benar” ,perasaan sakit hati, perasaan dengki dan seribu lagi perasaan mazmumah yang selama ini bersarang dijiwa pemimpin muda Iranun. Bangsa Iranun perlu diangkat semula, perlu disanjung semula, dan perlu bersatu semula. (barangkali si renggit pun boleh dijemput bersama,...) Segala teguran dan pandangan perlu diusulkan SECARA BERHEMAH supaya wujud ‘persefahaman suku secara semulajadi”.Maka itu sebagai "BABAI" berdarah Iranun sebelah bapa, saya mengusulkan cadangan ini, sekurang-kurangnya atas nama PISBA (tidak tahu..apa perkembangannya..?) ataupun atas nama PAGIDSA ( juga ..tidak tahu apa ceritanya..?).. SAYA MENGUCAPKAN RIBUAN TERIMA KASIH ATAS PENJELASAN TSP SEBAGAI USAHA MENJERNIHKAN SEMULA TANGGAPAN SELAMA INI.Sebagai tatapan bersama inilah penerangan daripada TSP sendiri untuk menjelaskan apa yang berlaku..Dan semoga ianya memberikan kefahaman yang jitu kepada bangsa Iranun…SEADANYA..


Kelapa Mawar,

Tulisan baik. Tapi fakta tidak betul, Dalam tulisan seolah-olah TSP yang bersalah semua.

Ringkasnya begini. Dulu TSP dalam AKAR. Dan AKAR dalam BN. Gagasannya ialah untuk menyatuhpadukan Iranun dalam satu perjuangan supaya 'sentiasa' ada kuota dalam daerah KB - Tempasuk.

Tapi, pemimpin muda dalam Iranun semua pandai-pandai dan tentang TSP. Datu Bandira masuk Pas dan lawan TSP. Razak Rakunman masuk PBS. Apabila tidak di Calonkan oleh PBS bertanding atas tiket bebas. Dan macam-macam lagi karenah pemimpin muda.

Atas sebab itu - Iranun tidak nampak gagasannya-TSP bubar AKAR sebab dia tak tahan tampung 22 Bahagian AKAR yang aktif dan cuma Tempasuk saja yg boleh dimenangkan.

TSP masuklah pula UMNO walaupun tunggu 2 tahun baru diterima.

Tapi, bukan semua Iranun pula masuk UMNO untuk kuatkan pasukan - masih berpecah lagi. Ada dalam PBS, ada dalam SAPP. Ada dalam PKR. Ada dalam PAS dan macam-macam lagi.

Bagi TSP senang saja. Ditempat orang pun dia diterima. Kota Merudu pun dia kena terima. Yang bermasalah pemimpin Iranun muda-muda yang belum tajam taji sudah tunjuk kekuatan. Itu lah semua kalah. Bercalon G7 pun semua kalah. Sebab semua pandai tulis dan cakap saja, tapi tidak pandai berpolitik.

Hakikatnya Iranun cuma pandai satu hal. Bercakap dan berpecah.

Kelapa Mawar,

Dalam soal bercakap dan berpecah ini pula, bukan Iranun saja. Semua suku dalam rumpun USBO suka berpecah. Atas sebab itu, biarpun rumpun ini majoriti di Sabah, rumpun lain yang berkuasa. Saya nak tanya, apa guna berpolitik dalam negeri sendiri, dimana rumpun itu majoriti tapi orang lain yang perintah. kalau gitu bilang orang Bajau, 'beranti kiti 'pakau'.

Maka atas sebab kesilapan besar ini, DSSK dan TSP dan pemimpin lain dalam rumpun ini, berkumpul lah pula dalam satu wadah USBO. Gagasan ini diselaraskan dgn maksud pepatah' Sesat dihujung jalan, balik kepangkal jalan'.

Apabila pula ini dibuat, timbullah pula satu lagi perpecahan - Persatuan SAMA - yang di ketuai oleh pemimpin KB timbul. Dan jelas orang lain yang 'perkudakan' SAMA untuk mempertahankan kuasanya dalam negeri ini.

Oh!, begitu rupanya, kalau orang lain yang mahu pertahankan kuasa dengan menggunakan bangsa kita dibolehkan oleh Iranun dan Bajau. Tapi kalau DSSK dan TSP buat gagasan baru untuk menyelamatkan maruah rumpun, kononnya ini untuk 'menyelamatkan' politik mereka yang telah berkubur.

Kelapa Mawar,

Hakikat yang sebenar, pepecahan di Kota Belud ialah, semuanya ingin BERCALON dan jadi YB semata.

Bagi DSSK dan TSP, masa untuk bercalon dan jadi YB semata sudah bukan soal lagi. Tanpa gelaran YB pun mereka berdua ini sudah ada nama di dalam negara Malaysia.

Na, dlam pilihan raya ke 12, DSSK dan TSP tidak diturun untuk bertanding sebab politik mereka dicantas oleh orang lain yang menganggap mereka ini sebagai persaingan. Bukan persaingan nak rebut jawatan G7 atau Ahli Jawatankuasa Bahagian UMNO KB dan sebagainya, Tapi persaingan jawatan KM dan jawatan lain yang lebih berkuasa. Kalau nak berebut jawatan di Bahagian saja, Perdan dan Barul pun boleh.

Apabila DSSK tidak dipilih, orang luar pula yang di calonkan dalam kawasan Parlimen KB. Apakah maknanya ini, Kelapa Mawar? Maknanya, belum ada pemimpin di Kota Belud yang layak atau pemimpin KB tidak boleh dipercayai (sebab persaingan), atau yang di berikan tempat pemimpin yang 'tumpang tuah' saja.

Kalau nak jadi pemimpin 'tumpang tuah' pula, DSSK pun boleh kasih tumpang bah, kalau dia jadi pemandu 'bas yang besar'.

Tapi begitu lah halnya, Iranun dan Bajau KB tidak mahu ikut bas yang dipandu oleh driver sendiri.

Kelapa Mawar,

Ekoran dari digugurkan sewaktu PRU12, DSSK dan TSP sememangnya sudah pun memikirkan untuk bersarah dalam politi. Tapi setelah difikirkan baik-baik, itu bukan satu tindakan yang bijaksana sebab mereka ini belum 'mengenal pasti' lagi pemimpin pelapis yang boleh diketengah keperingkat, bukan saja dalam negeri, tapi sampai peringkat negara dan antarabnagsa.

Bukan senang buat kerja ini. Kalau tanya pula kepada pemimpin-pemimpin KB secara beramai, saya pasti semua ikut angkat tangan mahu dijadikan pengganti, walaupun pada hakikatnya mereka itu cuma layak jadu Ketua bahagian saja.

Maka untuk kearah tujuan, 'Balik ke Pangkal Jalan', DSSK dan TSP telah bergabung tenaga dan fikiran untuk ambil balik Bahagian KB, agar dengan kedudukan sebagai Ketua Bahagian, DSSK boleh bersuara kembali.

Gagasan ini berbaloi dan DSSK kini dilantik sebagai Timbalan Ketua Perhubungan UMNO Negeri Sabah.

Manakala TSP pula, selepas pilihanraya dilantik sebagai Speaker Dewan Rakyat...Hakikatnya ialah TSP memang tiada harga satu sen pun dimata masyarakat Iranun dan pemimpin-pemimpin Iranun di KB, Tapi di ada guna dan harga di mata orang lain.

Lantikan TSP sebagai speaker pun di bilang salah sebab dia meninggalkan sukunya di KB. Tapi dulu sewaktu dia pimpin AKAR semuanya pemimpin muda dalam suku ini bilang gagasannya salah. Gagasan yang betul masuk PAS atau PBS atau PKR atau UMNO dan sebagainya.

Na, semua dah ikut kehendak hati sendiri dan masuk parti-parti besar, tapi sewaktu bertanding merebut jawatan semua kalah, itu pula salah TSP. Tapi dulu sewaktu AKAR ada krisis kepimpinan dan dia hendak dibuang dari AKAR oleh suku majoriti dia dapat bertahan sehingga dia bubar AKAR.

Dari semua bukti ini sebenarnya TSP ini manapun boleh hidup dan diterima. Pemimpin muda dari suku Iranun perlu rapat dan belajar dengan caranya. Tapi, manalah mereka ini mahu sebab dimata mereka TSP itu 'Tahi Kun, Bodoh, Dunguh, dan sebagainya.

Tapi apabila TSP tidak berada dalam politik, semua pula cari TSP......Apa ini semua?

Kelapa Mawar, banyak lagi cerita TSP ini yang perlu mungkin didedahkan satu persatu,....untuk menyedar Rumpun USBO....

Buat sementara waktu....TSP memantau dari cyber dan dilapagan...

Tapi, yang pasti TSP dan DSSK akan mengenalpasti bakal-bakal pengganti, kalau perlu caranya mungkin dibuat seperti cara Akademi Fantasia.

Salam hormat,


10 ulasan :

palingberani said...

ASSALAMUWALAIKUM KELAPA MAWAR..

Saya baca post sdri ni..terfikir juga, kalaulah boleh di buat mungkin mendatangkan manfaat..BERSATU BERTAMBAH MUTU..

selamat berbuka puasa...posa kah KM ?..

Unknown said...

salam km..

Hai knapa pulak komen yg lain di delete.. Alahai cik kelapamawar ni senstive sangat la.. ke terkencing??? ...hehehe...

Just joking.. Jgn mare.. Maaf zahir batin

DEPU-DEPU said...

Salam Kelapa Mawar..

Tidak ada yang dapat mengubah diri kita selain daripada kita sendiri yang berusaha mengubahnya..

wassalam.Semoga sukses.

risk-taker said...

salam....

saya setuju dengan sdr depu-depu...allah s.w.t pun telah berfirman sebegitu...klu pemimpin kita sendiri nak 'menghambakan' sendiri bangsanya..itu urusan dia dengan allah s.w.t..kita cuma mampu membela bangsa kita sendiri yang masih mundur..xpayah nak jd pemimpin..br ikhlas namanya

kelapa mawar said...

Salam kembali palingberani..

SELAMAT BERBUKA PUASA JUGA.SEMOGA DIARHMATI SELALU.

kelapa mawar said...

Salam kembali sdr abu..

Ma kasih kerana memberikan pandangan. datang lagi..jangan lupa..dan pura-pura lupa ah..

kelapa mawar said...

salam kembali sdr depu-depu..

saya sentiasa mengubah diri menjadi lebih baik dari sebelumnya.

kelapa mawar said...

salam kembali sdr Ristaker..

Ma kasih atas pandangan sdr tu..kita nie hanya menyampaikan kepada mereka..keputusan adalah ditangan seorang ketua...terpulanglah!!!

risk-taker said...

salam KM...

Keptusan Ketua bukan segalanya..
semua dari allah S.W.T..
mcm Allahyarham P.ramlee kata dalam filem Ahmad ALBAB..
kekayaan,kebahgian bukan dtg dari bapak!
tapi dtg dari allh S.W.T..!!

Tidak ka gitu TSP??

Matt Da Greatz said...

salam akak/abang kepala mawar....nak tanya sikit...napa tak ulas pasal persidangan Kat Hotel tu...heee..