Friday, January 7, 2011


Baru baru ini saya menulis nota saya bertajuk "MANUSIA SEBAGI MAKHLUK" dalam hal ini saya menekankan, sifat manusia sebagai Makhluk Berfikir dan Makhluk Berperasaan. Sebagai makhluk berfikir , asas berfikir ialah menggunakan otaknya yang terdiri dari 10 bilion se-l-sel dan diterjemahkan oleh akal atau pendapatnya. Sebagai Makhluk berperasaan, kemampuan perasaannya yang tertinggi adalah Intuisi(rasional) dan firasat(irrasional) dan ianya berpangkal kepada batinnya. Memahami diri saya dan Kelapa Mawar, sama-sama sebagai manusia, tentunya kami berdua akan menganggap bahawa pendapat kami adalah benar, walaupun tidak benar dengan sendirinya, kerana yang benar dengan sendirinya itu milikNya, sebab itu isi Al Quraan itu benar dengan sendiri atau benar muthlak. kerana bersumber dariNya. Rentetan dari itu, pendapat kami berdua adalah benar secara relatif. Oleh kerana pendapat manusia itu hanya benar secara relatif, sebab itulah manusia yang bukan beragama islam, menganggap agama mereka yang benar atau dengan sendirinya menolak Al Quraan yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Rasulullah dan demikian sebaliknya kita sebagai islam menolak kefahaman agama mereka, walaupun hakikatnya asas penolakan kita adalah berasaskan Al Quraan yakni apa yang difirmankan oleh Allah SWT.




Berasaskan kepada kenyataan saya di atas, saya cuba memahami maksud tersirat dan tersurat, tulisan saudara saya yang budiman, Kelapa Mawar berhubung dengan perkara di atas. Disebutkan oleh saudara Kelapa Mawar berasakan rujukkannya tentang sekolah itu adalah di dermakan oleh Datuk Salleh Tun Said. Kelapa Mawar adalah benar secara relatif kerana berasaskan rujukkannya, tetapi bagai saya kenyataan tersebut adalah benar sebahagian atau tidak benar semuanya. Hal ini kerana rekod Jabatan Pelajaran Negeri Sabah, Bangunan Sekolah Agama Tun Said adalah dibina atas Peruntukan Kementerian Pelajaran Malaysia, untuk JPN Sabah. Bangunan tersebut dibina atas tapak tanah yang didermakan oleh Datuk Salleh Tun Said . Kontraktor pembinaannya adalah kontraktor yang sama dengan kontraktor yang membina SMK Usukan. Menyentuh tentang kedaifan asrama seperti yang ditunjukkan pada gambar, sekali lagi saya katakan Kelapa Mawar benar berasaskan pemerhatiannya, tetapi tidak benar berasakan rekod Jabatan pelajaran Negeri Sabah. Yang sebenarnya asrama putera yang ditunjukkan dengan gambar tersebut adalah bangunan sekolah atau ruang kelas yang dipakai sementara untuk menampung pelajar lelaki sekolah tersebut atas budibicara Pengetua Sekolah tersebut yang terdahulu. SMKA Agama Tun Said ada bangunan Asrama, tetapi asrama yang dibina tidak cukup menampung Jumlah Pelajar yang ramai, oleh itu asrama yang ada hanya didiami oleh pelajar wanita. Mengikut Rekod Jumlah Pelajar Asrama samada yang tinggal di asrama kekal atau pelajar asrama yang menumpang di kelas sebagai tempat tinggal ) kini seramai 450 dan dijangka bertambah jika bangunan asrama baru siap sepenuhnya. Untuk makluman, atas keperihatian Jabatan Pelajaran Sabah dan KPM sesungguhnya bangunan asrama baru bagi sekolah tersebut sedang dalam pembinaan. Walaubagai manapun, tentang perabot untuk keperluan pelajar Unit Asrama Sektor Pembangunan Kemanusia sentiasa membuat ABM setiap tahun, dan pada setiap tahun pula peruntukkan perabot (Katil, Meja, Kerusi, Bantal dan Tilam) sentiasa dihantar ke sekolah sekolah dan diurus perolehannya oleh Unit Perolehan Sektor Khidmat Pengurusan dan Pembangunan yang Ketua Sektornya seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik(PTD). Namun perolehan semua perkara tersebut adalah berasaskan Kontrak Pusat yang di Luluskan oleh Kementerian Kewangan. Berkualiti atau tidak semua barangan tersebut adalah tanggunjawab yang meluluskan Kontrak Pusat, akan tetapi Pengetua sebagai Pemimpin Sekolah berhak menolak barangan yang dihantar jika tidak menepati piawaian atau spesifikasi yang yang dietapkan.






Bercakap tentang tanggungjawab terhadap kepentingan pelajar, sesungguhnya semua kita warga masyarakat bertanggunjawab dalam perkara ini. Rujukkan kita, bahawa kita semua ini adalah pemimpian. Dalam konteks demokrasi kita semua mempunyai kuasa yang sama dalam menentukan hala tuju pemerintahan sebuah negara. Kita semua hanya memilik hak kuasa 1 undi dalam Pilihan Raya. Wakil Kuasa yang kita pilih pun memiliki hak kuasa 1 undi, oleh itu secara perseorangan dia tidak mampu utuk mewujudkan Punca Kuasa, melainkan kita membantunya atau menyokongnya secara majoriti. Jadi kesimpulannya, kuasa yang ada pada wakil kuasa yang kita anggap pemimpin adalah kuasa rakyat secara kolektif, oleh itu wajarlah Kelapa Mawar mengemukakan pendapat dan pandangan, walaupun ia hanya benar secara relatif untuk menegur dirinya dan kita semua secara kolektif yang menentukan kuasa.





Sebelum saya menutup pandangan saya dalam perkara ini, bahawa saya mengajak Kelapa Mawar memperkenalkan dirinya (nama sebenarnya) untuk berkongsi kebenaran. Namun ini hanya pendapat saya secara relatif, mungkin juga Kelapa Mawar berselindung disebalik Nama Samarannya Kelapa Mawar, kerana bagi mengelak pandangannya dianggap serong sehingga menimbulkan sengketa kepadanya. Tak apalah, yang penting Kelapa Mawar mungkin seorang kakitangan kerajaan yang bertanggungjawab, Kelapa Mawar sebagai Pelaksana Dasar Kerajaan, wajarlah kelapa mawar akur kepada kerajaan yang memerintah. Kalaulah Kelapa Mawar sebagai Usahawan dan aktif dalam Politik Perolehan Mandat, Kelapa Mawar perlu bersuara didalam medan mesyuarat, bengkel atau dailog secara profesional, berhujah berasaskan fakta yang benar dan mengajukan pandangan demi kepentingan kolektif bagi memacu pembangunan masyarakat dan negara. Selamat Berjuang Kelapa Mawar, dengan nama mu Kelapa Mawar tergambar dibenak ku air Kelapa Mawar yang sedap rasanya. Bila tua Kelapa Mawar banyak santanya.



p/s Ma kasih atas response ini, semoga apa yang dipaparkan akan memberikan kebaikan kepada semua pihak.

0 ulasan :