Wednesday, October 12, 2011


Bajet 2012 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan merangkap Perdana menteri Malaysia juga Presiden UMNO Datuk seri Najib Tun Razak di parlimen pada 7.Okt.lepas,ramai menyifatkannya sebagai bajet terbaik yang benar-baner memahami jiwa dan kesengsaraan jiwa rakyat ketika menghadapi kemelut kenaikan harga barang dan keadaan ekonomi serantau yang tidak menentu. Pemberian on-Off kepada rakyat yang berpendapatan di bawah RM300 pada kadar RM500 secara tunai dikatakan sebagai salah satu elemen dalam bajet tersebut yang sangat unik dan berani. Tidak pernah dalam sejarah kerajaan sesensitif sedemikian.

Namun ketika PM mengumumkan hasrat mengkaji elaun ahli Parlimen dan membayangkannya akan mengalami kenaikan, rakyat mula mencatur persoalan, benarkah hasrat kerajaan untuk memberikan bantuan tunai kepada rakyat seperti yang diumumkan adalah bersifat ikhlas dan jujur serta mulia. Kerana hasrat kerajaan itu dilihat sebagai tidak mahu rugi. Memberikan bantuan kepada rakyat pada waktu yang sama menaikkan elaun ahli parlimen yang sebelum inipun telah mengecepi pelbagai kemudahan jika berbanding dan rakyat di kawasan pedalaman.Akhirnya hasrat menaikkan elaun ahli Parlimen itu mendapat bantahan dari pihak pembangkang sambil menyifatkannya sebagai tidak signifikan langsung kerajaan menaikkan elaun berkenaan ketika rakyat banyak yang menderita dan memerlukan pembelaan.

Media massa pula mendendangkan bahawa hasrat menaikkan elaun ahli Parlimen itu sebenarnya dimulakan oleh beberapa ahli parlimen pembangkang. Sambil menyifatkan pembangkang sebagai tidak realistik kerana apabila tuntutan mereka dipenuhi, sebaliknya menyatakan penentangan pula. Walhal pada Najib, bajet 2012 yang dibentangkan itu bukannya cedokkan dari bajet Pakatan Rakyat, apatah lagi manifesto pembangkang dalam Buku Jingga.

Lantas, bila pembangkang membantah, hasrat menaikkan elaun ahli Parlimen ini ditarik balik selepas 3 hari diumumkan. Pelik tetapi benar, Belanjawan negara boleh ditarik balik dan ditokok tambah semudah . Seolah-olah kenaikan elaun ahli Parlimen ini dicadangkan hanya berdasarkan kepada 'cuba dulu baru tahu' dan bukannya difikirkan sedalam mungkin sebelum dibentangkan.

0 ulasan :