Friday, October 7, 2011


Pelbagai reaksi keatas pembentangan belanjawan negara 2012 yang dibentangkan oleh PM yang juga menteri kewangan di Parlimen kelmarin. Selain daripada menjanjikan skim baru kepada perkhidmatan Awam dan juga bantuan sekali terima keatas rakyat yang berpendapatan kurang daripada RM3000. Najib juga menggemparkan Dewan Parlimen dengan janji untuk mengkaji semula elaun ahli Parlimen dan juga mengumumkan kenaikan elaun berkenaan.

Isu ini mendapat maklumbalas yang kurang menyenangkan dikalangan ahli parlimen pembangkang, kerana disaat rakyat menghadapi masalah kenaikan harga barang yang melambung serta kos sara hidup yang tinggi, Kerajaan mengumumkan pula kenaikan elaun keatas ahli parlimen. Adakah wajar atau sebaliknya. Ikuti komen Nurul Izzah Anwar yang juga ahli Parlimen Lembah Pantai mengenai isu ini.




Ini pula adalah komen Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri besar Selangor mengenai Bajet 2012.

Walaupun belanjawan Kerajaan Persekutuan dikatakan bersifat kebajikan, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata ia tidak memberi pelan yang kukuh bagi membolehkan negara mengharungi keadaan ekonomi dunia yang tidak menentu.Khalid berkata jika pelan untuk memperoleh hasil tidak ditingkatkan, usaha untuk memberi kebajikan tidak akan kesampaian.

“Jika struktur ekonomi kita tidak jelas hasil pendapatan negara kita tidak dapat dikekalkan di dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu,” kata Khalid bila ditemui TV Selangor selepas pembentangan belanjawan 2012.

Kerajaan Persekutuan membentangkan belanjawan RM232 bilion bagi tahun 2012 yang antaranya memperuntukkan bayaran sekali RM500 bagi isi rumah berpendapatan rendah dan pemansuhan semua yuran pendidikan.Bajet kerajaan yang menganggarkan defisit 4.7 peratus adalah 12 bilion lebih daripada belanjawan alternatif yang dibentangkan Pakatan Rakyat, tiga hari lalu.

Antara usaha-usaha lain adalah penukaran skim gaji penjawat awam dari SSM kepada SBPA dan baucher buku teks kepada pelajar universiti.Sebanyak RM978 juta diperuntukkan untuk merancakkan pembangunan di lima wilayah ekonomi dan pakej insentif percukaian bagi membangunkan Pusat Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur.

0 ulasan :