Sunday, October 2, 2011


Isu tarikh pilihanraya umum ke 13 terus menjadi topik perbualan rakyat di negara ini. Bukan sahaja pemimpin parti pemerintah dan parti pembangkang menantikan tarikh keramat itu, tetapi jugta rakyat awam terus mendendangkan lagu yang sama.

Di Kota Belud, antara pemimpin politik yang menjadi tumpuan media ialah Tan Sri Pandikar Amin yang juga Yang Deprtua Dewan Rakyat. Memang pada dasarnya keputusan membubarkan Parlimen adalah dibawah bidang kuasa dan budi bicara Perdana Menteri Datuk seri Najib Tun Razak dan diperkenankan oleh Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agong. Dan itu telah terlaksana di negara ini lewat 50 tahun lebih. Tiada yang mempertikaikannya pada asas undang-undang dan perlembagaan negara.

Namun begitu pada posisi perundangan negara YDP dewan Rakyat juga semestinya diberitahu terlebih awal sama ada dalam bentuk 'rahsia' yang diikat oleh sumpah simpan rahsia, ataupun dikiaskan oleh perlambangan. Itu terpulang pada ketokohan dan kebijaksanaan PM 'melafazkan' nya di hadapan YDP Dewan Rakyat.

Kerana atas situasi itu kehadiran YDP Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin di Kota Belud dalam beberapa majlis berbuka puasa dan majlis sambutan Hari raya Aidilfitri terus diintai oleh para wartawan dan juga penyokong atas pagar untuk mendengar sendiri dari mulut TSP mengenai bayangan tarikh PRU 13. Sebagai orang nombor 3 dalam carta pemerintah sebuah negara demokrasi seperti Malaysia, TSP dilihat boleh mencanai tarikh pilihan Najib untuk membubarkan Parlimen.

Dalam satu Majlis sambutan Aidilfitri yang diadakan di Kota Belud, TSP dilaporkan sebagai berkata bahawa PRU 13 paling lewat dan paling awal pun akan diadakan pada bulan Mac 2012. Ertinya pada tahun depan. Jangkaan sesetengah pihak bahawa PRU bakal diadakan pada tarikh metos 11.11.11 mungkin tidak akan menjadi kenyataan. Namun begitu ramalan Sdr Musli Oli sebelum ini bahawa PRU 13 berkemungkinan diadakan pada Februari 2012 dilihat lebih dekat dan boleh dijadikan pedoman kepada pemerhati politik tempatan. Lihat .rontogdaily.com

Sdr MO dalam tulisannya itu meramalkan pada tarikh tersebut dengan hujah bahawa banyak perkara yang diselesaikan oleh Najib dalam rentetan ke penghujung tarikh itu. selain daripada persidangan UMNO dan Mod parti komponen lain seperti MCA yang disinonimkan dengan sokongan masyarakat Cina, Najib juga kini dilihat semakin utuh mendapat sokongan orang Melyau dan masyarakat Cina setelah beberapa transformasi besar dilakukan oleh Najib termasuk memansuhkan akta ISA dan membuat penambahbaikan sistem pilihanraya negara.

Jika pada tarikh yang diramalkan oleh MO dan TSP itu lebih dekat , ertinya hanya tinggal kurang dari 6 bulan dari sekarang, PRU 13 akan diadakan.

0 ulasan :