Saturday, February 9, 2013

Kenyataan PM Datuk Seri Najib supaya pembangkang menerima keputusan Pilihanraya apabila mereka tewas menjadi bahan gelak di kalangan pemimpin pembangkang di negara ini. Kerana menurut pemimpin pembangkang, seolah-olahnya Najib mendahului keputusan rakyat dalam PRU 13.

Namun jika dilihat pada dasarnya kenyataan Najib ini seharusnya diperluas kepada BN juga. Maknanya sama ada pembangkang yakni PR atau BN kedua-duanya harus menerima keputusan rakyat. Jika BN masih dipilih menjadi Kerajaan, sayugianya PR harus menghormati keputusan itu. Dan jika BN kalah dan PR menjadi kerajaan, maka kewajipan BN pula menghormati keputusan rakyat itu dan sewajarnya proses peralihan kuasa harus berjalan dengan baik dan dalam suasana aman. Ini kerana hak demokrasi rakyat yang dijunjung oleh perlembagaan perlu diletakkan lebih penting dari kehidupan Parti dan pemimpin politik.

Rakyat seharusnya tidak diperangkap dengan permainan politik kotor dan sempit. Ibarat gajah sama gajah bertarung, jangan biarkan pelanduk mati ditengah-tengah.

Rakyat sudah bijak membuat keputusan. Sama ada BN atau PR yang menjadi kerajaan, suasana aman dan damai perlu dijamin oleh kedua-dua pihak. Mengenepikan unsur-unsur ekstrem dan assabiayah yang melampau.


Kata Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak,Pembangkang harus menerima keputusan pilihan raya yang dilangsungkan tahun ini sekiranya tewas, kata . Beliau yang juga Perdana Menteri berkata, pembangkang perlu menghormati keputusan rakyat kerana ia adalah salah satu prinsip dalam sistem demokrasi.
“Menghormati keputusan rakyat adalahsatu prinsip yang penting dalam sistem demokrasi iaitu demokrasi berparlimen, bererti kita mesti terima keputusan rakyat.


“Bila dia kata dia percaya demokrasi dia harus menyanjung prinsip itu, itu hakikatnya,” kata Najib selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tertinggi Umno di ibu pejabatnya hari ini.

0 ulasan :