Wednesday, February 27, 2013

Manifesto Pakatan Rakyat yang diumumkan pada 25.Feb. 2013 yang lepas yakni mendahului pengumuman Manifesto BN mendapat pelbagai reaksi dari segenap lapisan masyarakat. Bagi pemimpin BN dan UMNO sememangnya tidak akan bersetuju bahkan akan memperlekehkan kewujudan kandungan manifesto tersebut. Akan kiamat dunia politik negara ini jika ada pemimpin BN/UMNO yang bersetuju dan memuji manifesto seteru mereka .Itu adat politik, bahkan Pemimpin Pakatan Rakyat juga akan berbuat demikian. Namun bagi rakyat bawahan satu PERUBAHAN besar strategi politik pembangkang ialah mereka lebih GEMAR menyajikan idea politik mereka kepada rakyat 'MENDAHULUI' parti pemerintah. Dari semua segi. dari BELANJAWAN sehinggalah kepada MANIFESTO PILIHANRAYA ini. PAKATAN RAKYAT tidak takut idea mereka diciplak oleh parti lawan. Mereka begitu terbuka menyerahkan kepada rakyat menilai semuanya, antara idea PR dan idea UBN. Walaupun dalam beberapa situasi dan keadaan, idea mereka yakni PR diambil kira oleh UBN. Itu sudah pasti dan rakyat sendiri menjadi hakim muktamadnya.

Saya tidak berapa sangat menyanjungi Manifesto PR ini secara jujurnya kerana, semua yang diutarakan itu seakan mengulangi kembali apa yang terkandung dalam Buku Jingga. Namun begitu hanya satu yang menjadi tarikan intim saya dalam manifesto PR kali ini iaitu ada kesungguhan untuk mengembalikan kedaulatan kepada Sabah. Kedaulatan yang bersandar kepada peruntukan undang-undang dan perlembagaan sedia ada seperti yang dipersetujui tatkalan perjanjian Malaysia 1963 ditandatangani.

kalau pemimpin Sabah nak kata bahawa Manifesto PR ini tidak realistikj, katalah. Kerana bagi saya, kesungguhan yang ditunjukkan oleh PR dalam mengembalikan hak-hak Sabah lebih tinggi dari apa yang ditunjukkan oleh UBN selama ini. Jangan pula bila saya katakan begitu, maka saya digolongkan dalam penulis pro pembangkang.

Jika dari dulu UBN di Sabah menunjukkan komitmen yang padu dalam memelihara dan memulihara hak-hak Sabah seperti yang terkandung dalam 20 perkara, saya rasa UBN akan menjadi pilihan utama rakyat di negeri bayu ini. Namun yang berlaku sebaliknya, ada pemimpin UBN yang mendakwa bahawa 20 perkara sudah tidak relevan lagi, ada pula yang menyatakan, kebanyakkan isu dalam 20 perkara telahpun ditunaikan secara berperingkat-peringkat. Bermula dari borneosasinya dan jawatan kanan dalam kerajaan kepada kawalan imigresen dan sebagainya.

Dalam manifesto PR jelas mengungkapkan :Memulihara intipati Perjanjian Malaysia dan memperkasakan kedudukan Sabah dan Sarawak setanding dengan Semenanjung Malaysia dengan mengembalikan autonomi Sabah dan Sarawak mengikut lunas Perlembagaan Persekutuan

kemudian dari itu : Kami akan membawa tahap kemajuan infrastruktur di Sarawak dan Sabah setanding dengan perkembangan di Semenanjung Malaysia.

Apakah kedua isu ini telah dan sedang diambil tindak oleh UBN di Sabah.? Lihat sekeliling kita dan kemudiannya berlaku jujurlah kepada diri sendiri, apakah pembangunan yang ada di Sabah sekarang ini menyamai apa yang berlaku di Semenanjung? Jalanraya di Sabah , apakah lebih baik atau sama taraf dengan apa yang ada di Semenanjung? Peluang pekerjaan, Apakah banyak di Sabah seperti yang ada di Semenanjung?Bekalan Elektrik, apakah seperti yang ada di semenanjung?

Persoalan ini saya lontarkan kerana KITA yakin SABAH,SARAWAK DAN MALAYA bukankah telah sama-sama MEMBENTUK MALAYSIA? Dan hasil-hasil petroleum Sabah kita telah persetujui untuk diberikan kepada PERSEKUTUAN, dan seharusnya hasil itu diberikan samarata untuk tujuan pembangunan.

Anda fikirkanlah! jika Manifesto PR ini boleh mengembalikan kedaulatan Sabah. "why Not" kita tidak menghargainya.

0 ulasan :