Friday, February 8, 2013

Sejak adanya Blog, Fcb Dan Twitter menjadi medan debat masyarakat di negara ini, rakyat Kota Belud tidak terkecuali menikmatinya. Pelbagai ragam penggemar dunia maya ini dipamerkan. Daripada hal-hal peribadi, kekeluargaan, keagamaan dan kerukunan hidup berumahtangga dipublishkan di dada-dada wall masing-masing. Maka berduyun-duyunlah sang pengomen menumpahkan tinta dan idea mereka persis sang semut yang menemui gula lagaknya.

Namun yang paling mendapat perhatian ialah isu-isu politik. Baik berkaitan dengan pemilihan calon ataupun usaha mempromosi pemimin tertentu. Di Kota Belud, begitu ramainya penggemar FCB berkongsikan idea masing-masing. Ada yang kontra dan pastinya ada yang pro selain ada yang berdiri atas pagar.

Bila tersentuh personaliti pemimpin tertentu, maka gelagat penyokongnya akan mempertahankan pemimpin pujaannya itu bermati-matian. Begitu juga jika tidak berkenaan, pemimin ini akan dicemuh dan dipertikaikan kredibiliti dan keupayaannya merealisasikan harapan rakyat. Bagi atas pagar, mereka mahukan pemimpin pelapis diketengahkan pula.

Jika dihitung-hitung dengan tahun, wawasan 2020 yang cuba diilhamkan oleh Tun M hanya tinggal lebih kurang 7 tahun lagi. Ini bermakna negara Malaysia akan menjadi sebuah negara maju. "maju' nya bukan sahaja ada ekonomi dan pendapatan rakyat, tetapi "maju'nya dari segi pemikiran dan kesihatan minda. Memilih pemimpin yang benar-benar boleh mencapai status maju berkenaan.

Jika kita flashback sebentar dengan senario di KB, apakah dalam tempoh 7 tahun dari sekarang, pemimpin politik kita di daerah ini mampu bergerak serentak bersama wawasan 2020 itu? Cuba kita bandingkan dengan pencapaian mereka 7 tahun kebekalangan ini. Adakah anda tanda-tanda daerah KB akan maju selaras wawasan 2020 itu. Rakyat berpendapatan tinggi dan keperluan asas menyamai standard negara maju? Jika tidak! adakah memberikan mereka peluang 7 tahun dari sekarang keadaan itu akan berubah?

Tidak salah jika ingin menolak pemimpin yang tidak dapat bergerak bersama rakyat menikmati wawasan negara. Dan tidak perlu ,menukar pemimpin yang ada idealisme membantu kehidupan rakyat jelata. Marilah kita berlapang dada dalam memilih Ketua. Dan khabarkan kepada pemimpin di daerah kita, mereka juga harus berlaang dada jika rakyat mula menolak mereka.

0 ulasan :