Monday, February 27, 2012


Beberapa isu mendatang di Sabah kebelakangan ini berkaitan dengan Tanah Adat menjadi bualan ramai,kerana rata-rata di seluruh pelusuk negeri Sabah ini, isu rampasan tanah adat berlaku. Ada yang berselindung di sebalik KOPERASI yang didalangi oleh pihak-pihak tertentu. Ada yang beralasan untuk membangunkan kawasan yang dimaksudkan. Kononnya jika kawasan itu dimajukan ia akan memberikan kesan besar serta peluang pekerjaan kepada rakyat di sekitarnya, walaupun rakyat tahu itu adalah satu pembohongan yang jelas. Ada juga yang dikatakan kawasan yang diusahakan itu telahpun mendapat geran dari Jabatan tanah Ukur Sabah meskipun rakyat di kawasan itu telah berpuluh tahun mengusahakan tanah berkaitan. Ada juga yang mendakwa pimpinan Musa Aman di sabah telah menyebabkan meletusnya pelbagai kes berkaitan Tanah adat dan ia tidak pernah diselesaikan. 

Ada yang berpendapat semua itu adalah tipu helah pihak tertentu yang mahukan keuntungan dengan cara pemilikkan hartanah melalui proses undang-undang yang pada fikiran mereka orang kampung dan rakyat di kawasan pedalaman masih mempunyai tahap pengetahuan undang-undang berkaitan dengan tanah adat yang masih rendah. Namun mereka tidak sedar bahawa rakyat mula celik mata tentang apa yang dilakukan oleh pemeras ugut dan pemeras keringat rakyat sabah ini. walaupun mereka berselindung di sebalik syarikat besar dan kaya raya sementalahan rakyat berjuang dengan titisan keringat panas terik mentari untuk mencari sesuap nasi guna membayar kos guaman membela hak mereka.Namun syarikat besar dan rakus ini jangan lupa,bahawa kezaliman dan penindasan itu tidak akan dibiarkan. Setiap abad akan lahir pejuang untuk membela golongan ini.

Laporan berikut adalah berkaitan :

KOTA KINABALU: The Kampung Sukau people were disappointed with the Federal Court on 21.02.2012 for refusing to invoke their inherent powers under rule 137 of the Federal Court Rules 1995 to set aside a court order obtained by Campo Sdn Bhd to evict them. 

They were represented by Ken Yong, a practising lawyer,outspoken on NCR and land rights and Borneonisation cases, he is also Sabah Progressive Party (SAPP) Supreme Councillor (picture - second from left)

Campo Sdn Bhd whose director is Nasir Yeo, a well known crony of Musa Aman claimed to have purchased the land where Kampung Sukau is located from a group of land applicants (picture - group from Kg Sukau at the KK High Court accompanied by SAPP members). 

The company then obtained a court order from the High Court to evict the Kampung Sukau people from the land where they have cultivated and lived for more than 20 years. 

However, the Kampung Sukau people discovered later that the land applications by the said group of land applicants had actually been rejected by the Lands and Survey Department. Some of the applicants from the said group had even passed away and their descendants claimed to inherit the 'land applications' as heirs. 

The sale and purchase agreements entered into between the original applicants or heirs and Campo Sdn Bhd stated that Campo Sdn Bhd bought their 'land applications' and not the title. 

It was also discovered that the so-called heirs did not even apply from the Syariah Court for letters of administration to claim their inheritance over the 'land applications'. 

With all the questionable facts happening in the case, the Kampung Sukau people who entered the land with the permission and knowledge of the assistant collector of the Kinabatangan land office after applying for the land from the State Government believed that the company managed to get hold of the title and claimed ownership because of the political abuse of Nasir Yeo and the Sabah State Government. 

The land has been charged to banks for millions of ringgit and some tycoons have now lodged a caveat over the Kampung Sukau land presumably in the process of transferring the said land from Campo Sdn Bhd to them.

17 ulasan :

ForestOrchid said...

Salam kelapa mawar, alangkah baiknya jika semua rakyat kita tahu undang-undang, perlembagaan negara, sejarah negara...itulah yang sering di putar belitkan oleh golongan pembangkang,,rakyat kita yang kurang maklumat akan mudah terjebak mempercayai fitnah mereka..

kelapa mawar said...

salam kembali Hani..

memang ketika saya meliaht derita rakyat yg dirampas tanah adat mereka..saya begitu sedih dan pilu..kerana bagaimana org kg yang begitu daif 'diperbodohkan' oleh mrk yg bsleindung disebalik syarikat mewah..kesian!

namun dlm penulisan ini saya melahirkan naluri belas kesian ini..

soal pembangkang atau sesiapa juga yg berkelakuan demikian...kelapamawar tdk akan biarkan dan tdk akan reda dgn kelakuan biadap itu..

slmt berjuang Hani!!!semoga di tempat sdri, isu sebegini dpt diselesaikan..

Kris Jr said...

Penduduk kampung mempunyai hak untuk melindungi hak-hak mereka apabila mereka ditindas atau hak-hak mereka diceroboh.

TuhauBam said...

I think government is planning to establish Communal Title for areas involved in overlapping applications.

drako drakonius said...

I agree with what BICARA HANI has stated.

drako drakonius said...

It is a duty of every Malaysians to be aware if not well verse with the constitution, laws as well as the history of the our nations as well as our state.

drako drakonius said...

This is crucial that they can understand matters pertaining to their rights as citizens of Malaysia within the boundaries of the constitution.

drako drakonius said...

It is an unfortunate to read that there are native tittle lands being awarded to people whom by right is has no legal claims to the land, but still manage to obtain it by devious means or out of technicality.

drako drakonius said...

Hopefully these rights will be defended.

Anonymous said...

penduduk Sabah perlu didedahkan dgn undang2 agar mereka tau hak2 mereka.

Anonymous said...

bicara hani

benar, jika rakyat tau undang2 mereka tidak mudah ditipu dan dimanipulasikan oleh pihak2 tertentu terutama pembangkang.

No name said...

Apakah perkembangan Tribunal?

No name said...

The people has need to get representative to take care of behalf especially pertaining to land rules and regulations.

No name said...

Kerajaan harus menjalankan tugas juga mempertahankan hakmilik penduduk dan tidak membiarkan mereka ditindas.

Anonymous said...

kenapa kali ini SUHAKAM senyap?

Anonymous said...

jika ada bukti bahawa tanah itu memang tanah adat penduduk kampung, jangan risau la.. mahkamah tetap memberikan keadilan kepada pihak yang benar..

Unknown said...

Kita sendiri sudah maklum bahawa kerajaan memandang serius mengenai rampasan tanah ini. Sekarang kerajaan dalam perbincangan dengan kabinet dan juga pemimpin BN yang lain untuk mencari jalan penyelesaian mengenai perkara ini.