Saturday, February 18, 2012


Inilah keadaan sekolah yang dimaksudkan oleh guru terbabit


Kelapamawar tertarik dengan komen seorang guru di Tawau mengenai kenyataan PM Datuk Seri Najib bahawa Sabah bukan negeri miskin. Dalam fcb guru ini yang memakai nama pengenalan Zauhari Hussin mendakwa bahawa kenyataan Najib itu tidak seperti dengan keadaan yang berlaku di Sabah: Keluhan dan pandangan guru terbabit, kelapamawar postkan untuk perkongsian dengan pembaca blog ini.



."..Pm umum sabah lebih kaya dari kelantan. betulkah? mana datanya. Sabah memang banyak hasilnya. petroleum, minyak sawit, getah, balak,dan perlancongan, cuma 5 % sahaja balik ke sabah. Hasil kelantan bolehkah dibandingkan dengan sabah? tapi lihat pada kemudahan dan kenikmatan yang diperoleh rakyatnya. Sekolah, saya pernah bertugas disebuah sekolah yang uzur. bangunannya sebahagian dibuat oleh syarikat pembalakan, tiada cermin tingkap dan lantainya beralun serta reput. setelah saya keluar dari sana 2009 barulah ada bangunan pasang siap. Jalan raya. Di KK oklah sebab bandaraya tapi ada juga sesetengah kawasan jalannya tak sempurna seperti jalan pintas penampang ke inanam. jalan dari kk ke tawau. 


pemimpin sabah mana berani bercerita. jalan keningau tawau lagilah. jalan kampung lagi jangan cerita. kalau di tawauni kawasan yang majoririti kawasan melayu dari hiltop ke memerotai. dahlah banyak yang rosak. kesesakan waktu pagi dan petang mengalahkan kota metropolitan KL. tak pernah dengarpun cadangan atau permintaan dari mana-mana wakil rakyat dan MP kawasanni bawa ke parlimen. Sin onn dah selesai sini bila pula. Perkampungan pula kebanyakkanya telah dimonopoli oleh warganegara baru malaysia yang masuk ke daerahni mulai tahun 1970 hingga sekarang. mereka bebas mendirikan kawasan ppenempatan sehinggakan di sebahagian kawasan strategik. Seri Menanti, kampung belunu, kampung tator, kampung hj ghapur hil top, ice box, batu 2 hingga batu 4, batu 6 hingga batu 7.


 malahan sebahagian dari mereka menikmati bekalan air dan elektrik "percuma".terdapat juga sebahagian besar dari kelompok migrasi ini yang memperolehi tanah yang besar di kunak dan lahad datu. Saya tak mempertikaikan nasib mereka tapi kenapa rakyat lokal sukar mendapat kemmudahan yang sama. takkan satu ekar. satu inci pun susah. adakah fenomena ini berlaku di kelantan? Peluang perniagaan, semasa saya melawat kelantan pada tahun 2001. di tepi jalan penuh dengan gerai. di pasar pula penuh dengan peniaga melayu. saya semapat bertanya tentang kemudahan mendapatkan lesen perniagaan. jawapan sebilangan besar dari mereka mudah dan pantas. di negeriku ini kalau takkda 200 atau 250 payahlah banyak betul karenah. pasar besar, pasar ikan, pasar gantung, tolong senaraikan peniaga bumiputra. susah betul nak jumpa. saya teringat arwah nenekku yang tua membawa' akai-akai' untuk dijual. laju betul diberkas penguatkuasa sedangkan penjual rokok dan sayur yang maoriti warga asing tersenyum lebar dengan rokok dan sayur yang terbentang bebas.


kemudahan air bersih. dari aku di lahirkan sehinggalah aku berhijrah dari kampung, bekalan air bersih susah nak kata. tapi penduduk di kampung haram dapat pula bekalan air bersih. sampai hari ni, orang kampungku terpaksa guna pengepam air untuk dapatkan air. bayangkan kos yang perlu ditanggung, elektrik air dan peralatan lain terpaksa diguna kalau tal terpaksalah angkat air sejauh 2 km. pengangkutan awam seperti teksi, bas dan lori pun turut di kuasai golongan migrasi ini. saya rakyat malaysia tak marah mereka mendapat hak ini kerana mereka juga sebangsa dan seagama denganku iaitu Melayu dan Islam tapi janganlahterkikis dan diabaikan. adakah fenomena ini turut berlaku di kelantan? hak anak watan..."

14 ulasan :

Anonymous said...

saya teringat kata2 tokoh perniagaan tempatan di Sandakan. sebenarnya ramai juga belia tempatan yang diberi peluang oleh kerajaan untuk membina perniagaan sendiri, namun ada yang menyalahgunakan pinjaman yang diberikan dan ada juga yang tidak mampu bertahan/mudah putus asa. jadi tidak heranlah kenapa orang tempatan kurang menceburkan diri dalam bidang perniagaan sedangkan segala kemudahan telah diberikan.. hanya individu yang berusaha sendiri tanpa mengharapkan apa2 bantuan dari kerajaan sahaja yang mampu kekal..

Anonymous said...

berkenaan dengan kemiskinan di Sabah, sudah tentulah Najib tidak mengetahui segala kekurangan yang ada di negeri ini. oleh itu amatlah tidak wajar kita menuding jari terhadap beliau sedangkan di setiap kawasan mempunyai wakil rakyat masing2.

mana2 negeri pun masih terdapat penduduk miskin tegar. di pulau pinang sekalipun masih ada penduduk tempatan yang terpaksa tinggal dibawah jembatan dan masih ada penduduk miskin tegar yang terdiri dari kalangan kaum melayu..

running man said...

Lebih baik Najib buat lawatan ke tempat-tempat yang masih perlukan bantuan dan pembangunan. Gunakan laluan darat dan bukan dengan helikopter. Rasanya dengan ini barulah Najib dapat selami perasaan sebenar rakyat. Mudah-mudahan lebih banyak peruntukan dapat diberikan di Sabah.

running man said...

Sekarang orang tempatan terpaksa bersaing dengan warga asing. Kenapa? Kita tidak boleh salahkan mereka 100%. Tentu ada kelemahan pada orang tempatan sendiri yang membolehkan mereka di atasi oleh warga asing.

Anonymous said...

mmg kemiskinan masih wujud di sabah, namun kadar kemiskinan berjaya dikurangkan.

Anonymous said...

apapun, teruskan usaha dalam membangunkan lagi Sabah agar menjadi negeri yang kaya.

DorianG said...

Even so, but at least there are still a continuous effort to reduce the state of poverty among Sabahan.

DorianG said...

Hopefully for this year the reduction of poverty as well as the emphasis of rural development will be carried out with more tenacity compare to the previous year for the betterment of all Sabahans

Green Sabah said...

Some of the rural areas still need more developments and improvements, we cannot deny this. Hopefully the state government will give out more allocation to develop the rural areas.

Green Sabah said...

Hopefully we can see better schools, better roads and facilities for people all over Sabah so that the quality of life can be improved.

Hinamori said...

wakil2 rakyat memainkan peranan yang penting dalam membangunkan penduduk kawasan dan menaik tarafkan kawwasan tersebut.

TuhauBam said...

PM Datuk Najib rasanya perlu melawat kawasan2 pedalaman jangan hanya dengar dari mulut wakil2 rakyat.

Unknown said...

Nampaknya kenyataan Datuk Najib memberikan banyak respon dari para penduduk dan kebanyakkannya tidak berpuas hati dengan apa yang Datuk Najib katakan mengenai Sabah bukannya negeri Miskin.

Unknown said...

Nampaknya Datuk Najib perlu melawat lagi dibeberapa kawasan pendalaman supaya beliau sendiri tahu benar atau tidak akan perkara itu. Ini demi kebaikkan semua.