Wednesday, September 25, 2013

Calon Ketua Bahagian UMNO Kota belud, Sdr Rosmin Kasan telah mengesahkan menarik diri daripada bertanding jawatan berkenaan. Ini bermakna pertandingan antara dua penjuru dengan penyandang Datuk Salleh Tun Said dan mantan Timbalan Ketua Bahagian Sdr Awadnir Matanggal.

Tindakan sdr Rosmin Kasan itu mendapat reaksi pelbagai pihak di laman FB. termasuk komen secara sinis sdr Musli Oli dengan perkataan "a'la Inaku" dalam melayunya 'ala mak ku" sebagai manifestasi keterkejutan dan kesinisan terhadap tindakan Rosmin Kasan yang sebelum ini sering mencuri tumpuan dengan posting yang dibuatnya di wall FB berkenaan keteguhan niat dan tekd beliau mencabar datuk Salleh selaku ketua UMNO KB.

Selain daripada itu, Rosmin dilihat mempergunakan strategi lapuk dengan mengaitkan kemunculan Awadnir matanggal sebagai satu team seperjuangan kononnya. Sebelum ini beliau mengecam kepimpinan UMNO KB yang dikatakan memerlukan transformasi baru dari segi paradigma kepiminan, dan penawarannya sebagai pencabar datuk Salleh kononnya untuk memperbetulkan kepincangan itu. Manakala penulis blog Sdr Musram Rakunman awal-awal lagi sangsi dengan niat Rosmin berbuat demikian dan menyifatkan sebagai tindakan bukan atas kepentingan parti melainkan atas kepentingan peribadi

Penarikan diri Rosmin Kasan ini bukan sahaja memberi impak negatif atas kepercayaan perwakilan kepada kepiminannya di masa depan , tetapi juga ia memberi kesan kepada kemunculan pemimpin berdarah suku Iranun. Rosmin adakah telah memikirkan perkara ini atau strateginya sangat memalukan?


Lihat kenyataannya dalam wall FB milik peribadinya ini:


UMNO KOTA BELUD SABAH-Setelah berbincang dgn sdr Awadnir calon Ketua Bahagian yg juga merupakan Pengerusi kontraktor Melayu Sabah,maka kami membuat keputusan,UMNO wajib d dahulukan,rakyat&ahli UMNO kota belud perlu d beri keutamaan.Dengan ini saya Rosmin Kasan memberi laluan kpd sdr Awadnir untuk bertanding jawatan Ketua UMNO kota belud,sekali gus saya akan menjadi penggerak utama dlm memastikan sdr Awadnir menang dlm pemilihan 19hb okt ini.Saya menyeru dgn penuh rendah diri agar seluruh perwakilan mengundi sdr awadnir&terus bekerja.Demi masa depan UMNO kota belud

0 ulasan :