Saturday, October 6, 2012

laporan Merdeka Centre tentang penurunan sokongan kepada Musa Aman sehingga 50% yang melibatkan bumiputera Islam di Sabah terus menjadi buah mulut penulis blog dan pemerhati politik di negeri bawah bayu itu. Pelbagai persepsi diutarakan , ada yang melaporkan itu satu usaha terancang oleh pihak-pihak tertentu untuk menimbulkan keraguan rakyat kepada Musa Aman menjelang PRU 13. Ada juga yang percaya ia sekadar satu kajian semata-mata dan tidak lebih dari itu.

Bagi kelapamawar, menolak hasil kajian yang dilakukan itu sekiranya memenuhi kriteria kajian politik, tidak juga harus berlaku. Bagi pihak-pihak yang tidak bersetuju sewajarnya melakukan satu kajian bagi pihak mereka untuk menolak dapatan Merdeka Centre ini.Dengan dapatan itu kelak jika bertentangan dengan dapatan merdeka Centre bolehlah dijadikan penguat kepada sokongan kepada Musa Aman. Jika tidak akan berlakulah rasa remeh temeh sehingga membelakangkan fakta akhirnya bila nasi sudah menjadi bubur barulah terfikir mahu mengatasinya.

Penulis sendiri telah beberapa kali terlibat dalam kajian-kajian emperikal dan ilmiah. Biasanya jika dapatan kajian itu diinginkan untuk impak yang besar ia akan dipublishkan supaya boleh dicerna, dibahas dan difahami secara mendalam.Hasilnya dapatan kajian akan menjadi sumber rujukan pihak-piahk tertentu.

Di negara-negara maju kajian dan penyelidikan mendapat peruntukan yang sangat besar. Sebelum sesuatu dasar atau polisi dilaksanakan, satu bentuk penyelidikan akan dilakukan terlebih dahulu untuk melihat kesan dan penerimaan masyarakat setempat. Kadang-kadang penyelidikan yang dilakukan memakan masa puluhan tahun dan barulah dilaksanakan.

Tapi di negara kita banyak polisi kepimpinan dan dasar negara yang diumumkan terlebih dahulu dan dilaksanakan kemudiannya, barulah dibuat penyelidikan. Sebab itu bila satu penyelidikan yang dibuat mempunyai dapatan yang berbeza dari kebiasaan kita, maka masyarakat lebih suka menolaknya dan menggangap bukan satu dapatan yang realisitik dan boleh dipercayai.

Fenomena ini berlaku lebih-lebih lagi bila melibatkan kepentingan tertentu dalam politik dan pembangunan sosial.Akhirnya bila sudah berlaku barulah kita bersetuju dengan kajian yang dibuat.

123 ulasan :

lina a said...

ya, ini kemungkinan besar hanyalah sekadar satu kajian semata-mata dan tidak lebih dari itu.

lina a said...

"... akan berlakulah rasa remeh temeh sehingga membelakangkan fakta akhirnya bila nasi sudah menjadi bubur barulah terfikir mahu mengatasinya."

betul..sy sokong..

lina a said...

saya rasa kerajaan negeri telah berusaha sedaya-upaya menyediakan yang terbaik untuk Sabah.

lina a said...

lagipun hampir kebanyakkan rakyat amat berpuas hati dengan MA.

lina a said...

dan Najib pun telah bekerja keras untuk rakyat Malaysia

aku baini said...

Nampaknya lebih ramai orang berpuas hati berbanding dengan yang lain..

aku baini said...

Laporan kaji selidik yang diambil setidak-tidaknya boleh membantu untuk meningkatkan lagi ekonomi Sabah.

aku baini said...

jika diteliti, kerajaan negeri telah banyak membangunkan Sabah berbanding tahun-tahun sebelumnya.

aku baini said...

tidak dinafikan, Sabah telah mengalami perubahan yang besar di tahun-tahun kebelakangan ini

aku baini said...

saya percaya rakyat tahu apa yang terbaik untuk mereka....

drako drakonius said...

The people of Sabah were urged to support and stand firm with the current government which has brought much prosperity. Sabah Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin said the leadership of Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman had brought successes to spur rapid development in various sectors. The Sabah Development Corridor project has attracted high investment since its launch in 2008.

drako drakonius said...

The government transformation programme (GTP) 2.0 can also boost the socio-economy of Sabah. He said the state government was capable of ensuring the success of the GTP and Economic Transformation Programme (ETP) towards making Malaysia a developed nation by 2020. He also urged the people to avoid enmity which could bring disaster and to strengthen unity and identity as per the 1Malaysia national development mooted by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

drako drakonius said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said the State Government remains committed to driving economic growth with the offer of various incentives for foreign investments while ensuring a conducive investment environment. Musa said the flow of foreign investments had continued to see a positive trend, clearly reflecting investors' confidence in the state's economic fundamentals and prospects as well as its political stability and level of security.

drako drakonius said...

In the first quarter this year, Sabah received RM10 billion - the highest amount of private investments compared with other states. Apart from that, as of September 30, the amount of cumulative investments in the private sector, under the Sabah Development Corridor projects, had reached RM114 billion since its launch in 2008. Musa said the State had also spent a total of RM1.136 billion from the RM1.39 billion allocated to it under the Ninth Malaysia Plan and the 10th Malaysia Plan.

drako drakonius said...

He said the State also saw a 15.7 per cent rise in the number of foreign tourists during the January to July period this year, with a total of 541,552 visitors, compared with 467,924 tourists seen in the same period last year. In the second roll out of the 10th Malaysia Plan, Sabah was also allocated RM4.376 billion to carry out 743 projects in 2012. As of September 21, RM1.971 billion or 45.1 per cent of the 2012 allocation had been spent to finance development projects implemented in Sabah.

drako drakonius said...

He said the State Government was confident that the success in attracting private and foreign investments into the state was clear proof of the state's conducive environment to attract high impact investments with greater economic prospects.Musa said the State Government was also committed to ensuring that all development programmes for Sabah under the 2013 Budget are implemented including the standardising of goods prices, opening of 1Malaysia retail shops and the expansion of padi space in Kota Belud.

drako drakonius said...

He also said the State Government took pride in the AAA rating given to the state by Rating Agency Malaysia (RAM) for four consecutive years. Apart from the foreign investments and tourists, the state has also welcomed high powered delegations including senior leaders from China and the latest being the visit from Britain's royal couple, The Duke & Duchess of Cambridge, he said.This has further reflected the positive image of Sabah in the world map.

Dbawahbayu said...

ya, lawatan delegasi luar ke Sabah juga setidak-tidaknya menaikkan taraf negeri di bawah bayu ini...semoga ini dapat meningkatkan ekonomi Sabah..

Dbawahbayu said...

dan imej negeri Sabah juga nescaya akan terus berkembang di mata dunia...

Dbawahbayu said...

saya percaya tentunya kerajaan negeri ingin melihat Sabah terus berkembang maju di mata dunia...

Dbawahbayu said...

dan jika kerajaan negeri dapat memberi jaminan bahawa keamanan negeri adalah terkawal tentunya tarikan pelabur asing ke negeri ini bertambah jesteru itu ekonomi kita akan terus berkembang

Dbawahbayu said...

demikian juga, taraf kemiskinan dapat dikurangkan kerana ini setidak-tidaknya dapat memberi/mewujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah.

Paquin said...

Buat atau tak kajian tu terpulanglah... Yang penting bagi saya ialah kita tahu siapa yang patut kita sokong.

azman said...

adakah kajian yang dibuat mampu untuk gambarkan keseluruan pandangan rakyat Sabah?

azman said...

apa pun, setiap orang ada parti pilihan..jadi jalankan tanggungjawab anda dengan sebaiknya sebagai pengundi.

mantera said...

kajian ini dilakukan atas dasar apa?

mantera said...

menurut Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin BuangSabah di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman merupakan antara negeri yang mempunyai rekod pengurusan kewangan yang cemerlang,

mantera said...

pengurusan kewangan negeri semakin meningkat sejak beberapa tahun lepas berikutan kepekaan jabatan dan agensi kerajaan negeri terhadap tuntutan dasar tadbir urus kewangan.

mantera said...

Sudah tentu kejayaan Sabah ini mampu menjadi contoh atau penanda aras kepada jabatan dan agensi kerajaan yang lain.

mantera said...

Yang Dipertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin mengajak rakyat negeri ini menyokong dan berdiri teguh bersama kerajaan masa kini yang terbukti membawa pelbagai kejayaan dan kemakmuran di negeri

mantera said...

Juhar berkata kepimpinan Datuk Seri Musa Aman yang dinamik telah membawa pelbagai kejayaan kepada Sabah untuk terus membangun dengan pesat dalam pelbagai bidang.

mantera said...

Juhar yakin kerajaan negeri di bawah Musa Aman mampu melaksanakan semua agenda pembangunan yang sistematik dalam menjayakan GTP dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) bagi merealisasikan wawasan mencapai status negara maju.

Farah Zehra said...

Kalau saya tahu kajian ini diadakan, saya pun nak jadi responden.

Farah Zehra said...

Tiada angin tiada ribut tiba2 keputusan populariti Musa Aman keluar. Lepas beliau bentangkan bajet negeri Sabah, tentu Musa populariti Musa akan melonjak balik.

Farah Zehra said...

Kejayaan Sabah menguruskan kewangannya dengan cemerlang membuktikan kemampuan kerajaan negeri mengurus hasil-hasil negeri dengan baik.

Farah Zehra said...

Petunjuk ini disifatkan sangat positif kerana peruntukan yang dijimatkan dan dividen yang disalurkan membolehkan kerajaan melaksanakan pelbagai program pembangunan untuk faedah rakyat.

Farah Zehra said...

Hasilnya kelak, peluang pekerjaan akan bertambah, pendapatan isirumah akan turut meningkat dan sekaligus meningkatkan kuasa beli rakyat di negeri ini.

Scarlett said...

Opinion polls and surveys have advantages to a certain extent, but if not properly carried out, can be flawed and disrespectful to certain parties, Sabah UMNO deputy head Datuk Salleh Said Keruak pointed out.

Scarlett said...

Without as much as saying that a recent Merdeka Centre survey was wrong, Salleh said that if a survey is driven by an agenda, there is little to prevent those behind it from manipulating the results to fit the plan.

Scarlett said...

Salleh said he personally did not think that Musa’s popularity had shrunk not his decisions on how the State is developed has negative implications on the people.

Scarlett said...

Besides, there were no highly controversial decisions made by the chief minister and all major issues were thoroughly discussed at Cabinet and other levels before decisions are reached.

Jeff Ambuyat said...

"Bagi kelapamawar, menolak hasil kajian yang dilakukan itu sekiranya memenuhi kriteria kajian politik, tidak juga harus berlaku."

Seperti yang kita sedia maklum, Merdeka Centre menggunakan kaedah panggilan telefon secara rawak. Sesiapa sahaja boleh menjawab panggilan telefon itu atau menjawab melalui sistem pesanan ringkas (SMS) secara sambil lewa atau membuta tuli. Satu daripada batas tinjauan melalui telefon ialah jenis soalan yang boleh disoal. Soalan perlu pendek dan agak ringkas dan jenis pilihan jawapan mestilah pendek dan sedikit. Bila jawapan itu pendek dan ringkas, bolehkah ianya diambil kira sebagai maklumat lengkap untuk menggambarkan populariti seseorang?

Kepada yang pernah dihubungi oleh Merdeka Center, mungkin mereka tidak sedar bahawa soalan-soalan yang diajukan adalah bersifat “leading question”. “Leading question” bermaksud suatu pertanyaan yang diungkapkan padahal jawapannya telah ada dalam pertanyaan itu sendiri. Ia bersifat berat sebelah, atau “bias”. “Leading question” tidak memberi kebebasan kepada responden kerana soalan dicipta terarah kepada jawapan yang dimahukan oleh pihak yang bertanya soalan. Jesteru, bagaimana untuk Merdeka Centre bersikap neutral sedangkan soalan-soalan yang diajukan bersifat “leading question”?

Read More: Kajian Merdeka Centre Diragui

Scarlett said...

Guess the polls were commissioned by those with an agenda, and this could have been from among the opposition or those who which to see Musa toppled

Saya orang Sabah bah!! said...

Dulu, populariti Najib pun sering ada yang buat kajian. tidak hairanlah kalau ada juga yang buat kajian unutk populariti Musa Aman. tapi bagi pendapat saya, samada populariti naik atau turun sekalipun kajian itu masih belum menunjukkan realiti.Yang penting Musa Aman akan terus berusaha untuk rakyat dan pembangunan negeri ini.

Ian Cooper said...

Hasil kajian Merdeka Centre berhubung kadar pembangunan Sabah dan penerimaan rakyat terhadap Ketua Menteri Sabah sejak 2009 mempunyai agenda tersirat pembangkang.

Ian Cooper said...

Sebuah Pusat Kajian akan dihormati kalau kajiannya bersifat bebas dan tidak berpihak. Namun kajian Pusat Merdeka Centre didorong berbagai manipulasi bagi menggambarkan bahawa kerajaan BN tidak mempunyai sumbangan langsung berbanding pakatan rakyat; sedangkan yang membangun Sabah sejak 49 tahun lalu adalah BN.

*one-kotabelud.blogspot.com

Hudson Jane said...
This comment has been removed by the author.
Paquin said...

Makin hangat pula isu ni diperkatakan. hehe. Ingatkan dah reda:P

unknown said...

Musa says an education hub in Sandakan and skills training centres elsewhere in the state offer local youth courses that will make them employable in palm oil and oil and gas industries.

unknown said...

Musa says projects under the Sabah development corridor and his Halatuju programme are on track.

unknown said...

“Sabah can hold its head high in environmental and forest conservation, having taken strong measures to protect our natural resources despite the push for development.”

unknown said...

Sabah's economy continued to strengthen despite challenges including global economic slowdown, said Musa.

unknown said...

The increase in foreign and domestic investments had boosted the state's economy and helped to support the government's holistic development strategies and programmes.

unknown said...

The acknowledgement by the Auditor General on the state government's excellence in economic and financial management will spur us towards further distinction

unknown said...

Despite being hit by accusations of rampant illegal logging of its forest, the state is all set to post an increase of about 20 percent of Sabah’s total land area under the totally protected area (TPAS) reserves reaching 1.3 million hectares exceeding even the IUCN (International Union for Conservation of Nature) standard of 10%.

unknown said...

Musa Aman has been consistent in his approach to reduce the dependence on timber revenue

unknown said...

The forest revenue is about RM150 million a year today as opposed to RM500 million to RM1 billion in the past.

unknown said...

Musa Aman worked overtime with the forestry to improve on good forest practices and continue to attract the attention of certifying bodies and NGOs

unknown said...

Short-term licences that caused tremendous damage to the environment were being drastically phased out and Sabah’s forest management credibility is now at its highest

unknown said...

Many more forest areas are being earmarked for certification as Sabah has set 2014 as the year for all long-term licensed areas to be fully certified.

unknown said...

Musa has created model forest centre and ensured that the forest in Sabah will never be “raped” like in the past by unscrupulous people

unknown said...

Sabah has been uniquely placed in Malaysia’s context

unknown said...

Sabah virtually offers an inverted model of growth inconsistent with the overall growth narrative.

unknown said...

Musa aman has been making all-out efforts to inject buoyancy in rural market by improving agriculture and tourism.

unknown said...

Sabah is firm that no mining activities should take place in first class forest reserves and protected areas such as the Maliau Basin in the south central part of the state.

unknown said...

Sabah appears to be posting a growth which is not sustainable if one believes in prescriptions of neoliberal economists.

unknown said...

"the allegations are therefore baseless and made with bad intention to discredit the sacrifices made by Musa "

unknown said...

Research on his management? For what?

Farah Zehra said...

Musa Aman akan buktikan kecemerlangan beliau sebagai KM Sabah dan sekaligus menepis segala tohmahan negatif ke atas beliau.

Farah Zehra said...

Sabah kini banyak wang dan negeri ini semakin pesat membangun walaupun berlaku kemelesetan ekonomi sejagat.

John Winchester said...

Data boleh dimanipulasi oleh pembangkang jadi rasanya data survey kepimpinan Musa Aman tidak boleh dipercayai 100%.

Saya orang Sabah bah!! said...

Kajian itu rasanya tidak perlu sebenarnya. Tapi rasanya ini cuma permintaan daripada pihak lain untuk melakukan kajian untuk kepentingan mereka sendiri.

Saya orang Sabah bah!! said...

Pelbagai pembangunan telah diberikan oleh Datuk Musa kepada rakyat Sabah. Jadi kita perlu teruskan usaha menyokong apa yang telah Datuk Musa lakukan.

Saya orang Sabah bah!! said...

Tidak pasti juga akan kebenaran dalam kajian yang dibuat ini. Mungkin ada kelemahan dalam kajian tersebut yang terlepas pandang.

Saya orang Sabah bah!! said...

Seperti ramai yang membantah akan laporan kajian yang dibuat ini. Ini bermakna sokongan kepada Datuk Musa masih lagi terus mendapat sokongan.

Saya orang Sabah bah!! said...

Kalau benar sokongan kepada Datuk Musa berkurangan boleh berikan punca sebab perkara ini berlaku. Kerana kalau kita buat kajian mesti kita tahu juga punca kenapa sokongan berkurangan.

Saya orang Sabah bah!! said...

Jika pembangunan menjadi sebab perkara ini berlaku sudah pasti nampak sangat yang mana laporan itu ada kelamahan yang perlu diperbaiki. Kita dapat lihat akan pembangunan di Negeri Sabah ini yang mana adalah pesat seperti apa yang kita nampak.

Saya orang Sabah bah!! said...

Begitu juga apa yang berlaku dahulu sebelum PRN Sarawak yang mana ada pihak yang membuat kajian yang mana sokongan kepada Taib semakin merundum jatuh. Tapi apa yang kita dapat lihat setelah PRN tersebut.

Saya orang Sabah bah!! said...

Keputusan yang mana PRN Sarawak Taib mendapat sokongan undian yang baik dan tinggi. Ini bermakna kajian yang dibuat itu untuk pihak tertentu saja.

Saya orang Sabah bah!! said...

Maka kita yakin yang mana laporan Merdeka Center ini juga sama seperti apa yang berlaku kepada Taib Mahmud. Tidak pasti lagi akan kebenaran yang tepat mengenai perkara ini.

Saya orang Sabah bah!! said...

Keputusan yang tepat mengenai sokongan ini akan diketahui nanti pada PRU13 akan datang. Disanalah jawapan untuk semua ini.

Hudson Jane said...

no need to do any revision of this. it just wasting time.

Hudson Jane said...

pemimpin2 sgt memerlukan musa sebgai leader mereka:
Vui Cheung seterusnya berkata, Gerakan Sabah menyokong penuh kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman bagi mengetuai BN Sabah memenangi semua kerusi pada PRU13.

Hudson Jane said...

membuktijan bhawaa ramai yg menyokong musa dan memerlukan dia : keahlian parti Gerakan di Sabah telah bertambah seramai 30,000 sejak tempoh itu dan mempunyai bahagian serta cawangan di parlimen Kota Kinabalu, Sandakan. Batu Sapi, Libaran, Tawau, Kalabakan, Lahad Datu, Semporna, Penampang, Putatan, Keningau, Tenom, Beaufort dan Papar.

Ratu said...

MUSA AMAN LAKUKANNYA DEMI SABAH

(PERTAMA)
Ia tugas yang sukar. Namun, Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman menunjukkan kecekalannya dalam membawa kemewahan kepada penduduk paling miskin di negeri ini. Dalam masa kurang setahun, beliau berjaya mengurangkan jumlah penduduk miskin tegar lebih daripada dua pertiga kepada 7,455 dari 24,100 keluarga miskin. Dengan sokongan daripada kerajaan pusat, beliau menggunakan pendekatan serampang dua mata di mana penduduk kampung diajar mencari nafkah melalui pertanian, akuakultur dan industri kotaj. Penduduk kampung memperolehi pendapatan berpanjangan daripada menanam kelapa sawit, getah, memelihara lembu dan ikan. Keuntungan Sabah daripada eksport tanaman ini hampir membolehkan negeri ini dapat menyara diri.

Ratu said...

MUSA AMAN LAKUKANNYA DEMI SABAH

(KEDUA)

Jumlah penduduk miskin berkurangan daripada kira-kira 44,000 setahun yang lalu kepada 24,247 pada akhir November.

Seramai 1,167 penduduk miskin di perkampungan pesisir di timur Kalabakan dan Tongod akan menerima dividen bulanan sebanyak RM400, kata Musa. Wang itu diperolehi daripada bekerja dengan perladangan kelapa sawit hasil kerjasama di antara negeri dan Sawit Kinabalu Sendirian Berhad.

Ratu said...

MUSA AMAN LAKUKANNYA DEMI SABAH

(KETIGA)

Diberi masa, memang tidak mustahil mereka mendapat di antara RM3,000 dan RM4,000 sebulan.

Musa atribut kejayaan Sabah dalam membawa kemewahan kepada penduduk miskin di estet mini dan projek agropolitan yang dibiayai kerajaan persekutuan dan negeri untuk membasmi kemiskinan.

Projek yang membawa hasil itu adalah perladangan getah dan kelapa sawit di Kampung Bunang, Kampung Kaingaran, Kampung Ulu Patian, Kampung Labang dan Kampung Minikodong yang terletak di tengah-tengah Sabah iaitu tempat ramai penduduk miskin.

Ratu said...

MUSA AMAN LAKUKANNYA DEMI SABAH

(KEEMPAT)
Ada lebih daripada 30 projek yang berdaya maju seperti memerlihara lembu untuk daging dan susu serta menternak ikan. Ratusan rumah dibina untuk penduduk kampung yang bekerja di ladang-ladang ini. Skim kewangan mikro juga menawarkan kepada penduduk kampung untuk memulakan industri kotej.

Musa berkata, kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat juga memberikan elaun bulanan untuk sementara waktu kepada 10,798 keluarga miskin tegar dibawah skim 1Azam, ketika mereka bekerja dengan projek-projek pertanian kerajaan.

Beliau yakin dapat membasmi kemiskinan melalui program ini

Anonymous said...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, melancarkan kunjungan persembahan Yayasan Sabah di Kuala Penyu 24 April 2013. Program kunjungan ini bertujuan untuk menyebarkan maklumat mengenai Program Transformasi bagi tahun 2013-2023.

Anonymous said...

Kumpulan Yayasan Sabah merumuskan tiga Program Transformasi yang diselaraskan dengan program-program transformasi Kerajaan Negeri dan Persekutuan. Tiga program transformasi itu ialah Program Desa Cemerlang dan Berinovasi, Pusat Kraftangan Sabah dan Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah.

Anonymous said...

Pelbagai agensi kerajaan dan swasta serta syarikat-syarikat Kumpulan Yayasan Sabah seperti Sabah Softwoods Berhad dan Kolej Yayasan Sabah mengambil bahagian dalam pameran itu. Jelajah kunjungan Yayasan Sabah itu mula diadakan di Kudat pada Mac tahun ini dan setakat ini sudah meliputi Sandakan, Ranau, Putatan, Tawau dan kini Kuala Penyu.

Anonymous said...

Perdana Menteri dalam ucapannya berkata, kerajaan BN berjaya membawa kemakmuran melalui program transformasi. Mengulangi manifesto BN untuk menjaga kesejahteraan rakyat Malaysia, beliau memuji manifesto tambahan dalam BN Sabah yang menyertakan kad laporan negeri.

Anonymous said...

Beliau berkata, berdasarkan kad laporan itu, kerajaan negeri di bawah kepimpinan Datuk Seri Musa Aman berjaya melaksanakan program-program pembangunan yang memberikan banyak manfaat kepada rakyat Sabah, termasuk membasmi kemiskinan.

Anonymous said...

Najib gembira dengan banyak pencapaian berlaku di Sabah yang telah mengurangkan kadar kemiskinan daripada 19.7% pada 1999 kepada 8.1% pada tahun lalu.

Beliau menambah, negeri ini menerima banyak dari segi dana pembangunan dan pelbagai peruntukan khas kewangan daripada kerajaan persekutuan.

Anonymous said...

Najib menyebut peruntukan baru-baru ini sebanyak RM250 juta geran daripada kerajaan persekutuan untuk membina pusat konvensyen bertaraf antarabangsa bernilai RM500 juta dan RM230 juta bagi loji rawatan air di Beaufort.

'' Ini semua boleh berlaku jika kita mendapat mandat yang kuat,'' kata Najib.

Anonymous said...

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman mengingatkan rakyat Sabah untuk mengundi kerajaan sedia ada kerana ia telah membawa perubahan yang positif kepada negeri ini.

"Banyak program transformasi termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) dan banyak lagi telah berjaya mengubah kehidupan rakyat yang lebih baik," katanya.

Kay said...

Perjalanan kepimpinan Musa Aman, sedikit tercabar, apabila Timbalan Presiden LDP mengeluarkan kenyataan, bahawa parti itu kehilangan kenyakinan terhadap Musa, sebagai akibatnya Naib Presiden Parti itu, Datuk Peter Phang di mana pada masa itu, berjawatan Timbalan Ketua Menteri Sabah, meninggalkan partinya, dan menyertai Parti Gerakan.

Kay said...

Semasa memimpin Barisan Nasional Sabah, Musa membuat keputusan yang sangat berani pada PRU-12, di mana pada masa itu, beliau tidak mencalonkan tiga pemimpin yang dianggap kanan dalam pilihanraya itu, pun demikian, sebelum hari pengundian, tiga pemimpin tersebut terbukti, tetap menyokongnya, dan terbukti, Sabah berjaya dengan cemerlang dalam PRU tersebut, walaupun dua calon PBS kalah, satu DUN dan satu Parlimen.

Kay said...

Kejayaan pada PRU-12, adalah sama dengan keputusan PRU-11, yang berbeza hanya kawasan yang kalah. Pada PRU-11, kawasan yang kalah adalah Parlimen Sandakan, dan DUN Kuala Penyu, manakala pada PRU-12, kawasan yang kalah pula adalah Parlimen Kota Kinabalu, dan DUN Sri Tanjong.

Kay said...

Berasaskan kepada prestasi BN Sabah itu, maka kepimpinan pusat mengiktiraf Sabah adalah simpanan tetap BN pada PRU-13.

Walaupun, beberapa pemimpin parti komponen BN bertelegah mengenai beberapa isu, tetapi itu hanya diperingkat kepimpinan, manakala akar umbi masih dibelakang kepimpinan Musa dan BN.

Anonymous said...

Walaupun, trend para pengundi kaum cina menolak BN di Semenanjung dan berulang semasa PRN Sarawak, nampaknya di Sabah trend itu tidak berlaku, kerana taburan pengundi di Sabah, tiada yang solid kawasan kaum cina, baik bandar mahupun spra bandar.

Kay said...

Mungkin, kawasan seperti Kota Kinabalu di peringkat parlimen akan dipertahankan oleh DAP, dan Luyang mungkin ditawan pembangkang, namun kawasan lain seperti Sri Tanjung yang kini dikuasai DAP, akan kembali ke pangkuan BN.

Kay said...

Peranan pemimpin di bahagian Tawau, seperti Datuk Ghafur Salleh, Datuk Tawfik Abu Bakar Titingan sangat memberi impak kepada kawasan tersebut. Selain itu, para pemimpin muda, seperti Nizam- Ketua Setiusaha Politik Kepada Ketua Menteri Sabah, juga mempunyai andil dalam merampas, kawasan Sri Tanjong semasa PRU-13 akan datang.

Kay said...

Menurut keadaan semasa, berasaskan prestasi kerajaan negeri, terutama dari segi kewangan, di mana untuk pertama kalinya bajet tahunan kerajaan mencecah RM3 bilion, juga prestasi yang memberi impak postif kepada kepimpinan Musa.

Kay said...

Pengakuan Ketua Audit Negara terhadap pengurusan kewangan, di mana hanya Sabah dan Pulau Pinang diberi pujian dalam pengurusan kewangan.

Kay said...

Pujian juga perlu diberikan pada Musa, kerana semasa sambutan hari raya yang baru berlalu, beliau berjaya menggalakan, para pemimpin membuat rumah terbuka secara bersama-sama. Misalnya sambutan Rumah Terbuka untuk Kota Belud yang berlangsung di Dewan Datuk Musbah Taun Gusi, merupakan anjuran bersama antara Umno Bahagian dan semua ADUN dan MP.

Kay said...

Nampaknya berasaskan kepada sambutan rakyat kepada kepimpinan Musa, yang berslogankan tidak banyak bercakap tetapi banyakkan kerja, perlu dipertahankan, demi menjayakan HALA TUJU Sabah agar supaya Sabah akan menjadi negeri Maju menjelang tahun 2020.

Fred said...

Mesej kepada penduduk Sabah adalah jelas: Datuk Musa Aman adalah satu-satunya lelaki yang boleh melindungi hutan Sabah, hidupan liar dan kepelbagaian hayat yang akan mampu memperseimbangkan pemanasan global.

Fred said...

Beliau adalah ketua menteri yang menghentikan pembalakan di Ulu Segama Malua dan Maliau Basin serta mewujudkan hutan penampan yag mempunyai keluasan tiga kali besar daripada Singapura untuk melindungi Lembah Danum daripada pembalakan, perlombongan dan pembukaan tanah untuk tujuan pertanian. Tanpa Musa, hutan dan bahan galian seperti emas di pantai timur Sabah mungkin akan hilang. Kelapa sawit mungkin menggantikan hutan hujan yang ada.

Fred said...

"Kita mesti ucap syabas kepada Sabah dibawah kepimpinan Musa Aman kerana memulihara hutan," kata Lorna Casselton, setiausaha luar Royal Society yang berpusat di Britain. "Jika mereka tebang hutan, mereka akan untung berbilion dolar, tetapi mereka tidak lakukannya dan itulah yang penting."

Fred said...

Pada 27 Julai di Kota Kinabalu, Musa menyaksikan majlis menandatangani perjanjian persefahaman di antara Royal Society dan jawatankuasa pengurusan Danum Valley untuk lima tahun kerja-kerja menyelidik dan latihan hutan hujan. Acara itu juga sempena 25 tahun Program Penyelidikan Hutan Hujan Asia Tenggara (SEARRP) yang bermula di Danum pada 1985, menjadikan ia projek penyelidikan yang paling lama dalam 350 sejarah persatuan itu.

Fred said...

Penyelidikan merangkumi daripada gambaran mengenai hutan Sabah kepada kesan akibat pembalakan, pemuliharaan hutan dibalak dan perubahan cuaca ketika hutan diubah menjadi perladangan. Untuk lima tahun akan datang ini, ia akan memberi fokus kepada perubahan lanskap hutan hujan dan kesannya terhadap iklim.

Fred said...

Dibantu oleh orang Kanada, Lembah Danum yang mempunyai keluasan 43,000 hektrar, kira-kira dua saiz Pulau Pinang, dikenal pasti untuk pemuliharaan pada 1969 apabila jabatan perhutanan melakukan iventori hutannya yang pertama. Ia membentuk sebahagian daripada konsesi hutan Yayasan Sabah pada tahun berikutnya dan secara ironinya ditanda sebagai sebahagian daripada hutan simpan komersial Ulu Segama walaupun ia sepatutnya dipulihara, kata Datuk Sam Mannan, pengarah Jabatan Perhutanan Sabah.

Fred said...

Yayasan itu diwujudkan untuk membantu sosio ekonomi dan pembangunan pendidikan Sabah dengan menyediakan bantuan sosial dan pendidikan seperti pakaian seragam sekolah percuma, biasiswa dan pinjaman belajar kepada rakyat.

Fred said...

Tetapi tiada kerajaan nampak keperluan memberi perlindungan kepada Danum daripada pembalakan sehinggalah Musa menjadi pengarah Yayasan Sabah pada 1995. Musa menghentikan pembalakan di Danum selepas mewujudkan 250,000 hektar hutan penampan di sekitarnya setahun sebelum itu dan melaksanakn pengurusan hutan mampan.

Fred said...

Bagaimanapun, kerosakan pada hutan simpan Ulu Segama sudah berlaku ketika pemerintahan pemimpin sebelum Musa yang "menjarah" kira-kira 4,000 hektar di sana, kata Mannan merujuk kepada tempoh itu sebagai "Zaman Gelap."

Fred said...

Situasi itu merampas sebahagian besar daripada kawasan di utara Danum. Hasilnya ialah hujan asid di Danum dua tahun yang lalu ketika musim jerebu teruk melanda Borneo. Para saintis cuba menilai kesan jangka panjang bahan penyubur kimia yang diguna ladang di sekitar Danum.

Fred said...

Mannan kesal kerana mereka sebenarnya boleh melindungi Danum dan Ulu Segama Malua ketika itu tetapi mereka enggan melakukannya "atas sebab hanya mereka yang tahu" dan membenarkan "pembalakan haram". Hutan-hutan diubah menjadi perladangan kelapa sawit.

Fred said...

Tugas itu kini dipikul Musa. Kepimpinannya membenarkannya membuat keputusan tidak popular yang kritikal mengenai pemuliharaan 300,000 hektar hutan, emas, arang batu dan galian di Lemba Danum dan di hutan kompleks Ulu Segama Malua.

Fred said...

Dibawah Musa kata Mannam, "profesional akhirnya dibenarkan mengamalkan profesion untuk pengurusan yang baik," dan menambah yang beliau dibenarkan menggunakan inovasi, kreativiti dan keusahawanan dalam mengurus sumber alam semulajadi Sabah.

Fred said...

Beliau menyebut contoh apabila beliau menghentikan cubaan untuk membalak 20,000 hutan di Danum yang boleh membawa keuntungan sebanyak RM4 bilion.

"Satu-satunya sebab kita dapat lakukan ini ialah sebab kepimpinan kuat politik Musa," kata Mannan. "Saya tidak kisah memberitahu anda yang ketua menteri ini menolak secara langsung sebarang cubaan memperkenalkan dasar rambang yang kelam kabut."

Fred said...

Mannan membuat rayuan kepada Musa: "Jangan bersara dulu. Kami masih perlukan masa panjang dibawah kepimpinan anda untuk mencapai kecemerlangan."

Untuk Royal Society, katanya: "Jangan bimbang. Musa Aman di sini untuk membantu dan melindungi hutan Sabah daripada rampasan."

Fred said...

Bercakap kemudian, Musa berkata dengan bangganya bahawa Danum menjadi salah satu daripada tiga pusat penyelidikan hutan hujan dunia. Dua lagi ialah La Selva di Costa Rica dan Panama. Kira-kira 50 rakyat Malaysia, kebanyakan penduduk Sabah memperolehi doktorat dan ijazah untuk penyelidikan mereka mengenai Danum. Mereka menghasilkan 330 kajian. Kebanyakan mereka kini memegang jawatan penting dan kanan di agensi negeri dan persekutuan serta dengan NGO.