Monday, July 7, 2014

Tindakan beberapa orang ADUN pembangkang di Sabah yang berhasrat membawa usul tidak percaya kepada Ketua Menteri Sabah, Musa Aman diu Dewan Undangan negeri, tidak akan banyak mengubah landskap politik di Sabah. Walaupun beberapa sebab dikemukakan oleh kumpulan ini seperti yang dilaporkan oleh media sosial, namun jika diamati, sebab-sebab itu bukanlah sebab makro yang boleh menghalalkan penyingkiran seorang ketua menteri. FreeMalaysia Today merakamkan sebab-sebab tersebut:

1.Beliau tidak dilantik selaras dengan perlembagaan negeri;

Pernyataan sebab pertama ini tidak logik dan diluar pertimbangan politik yang matang, kerana jika Musa Aman dilantik menjadi KM Sabah tidak selaras dengan perlembagaan negeri tentunya Ketua-ketua menteri sebelumnya juga demikian terutama ketika berlakunya sistem penggiliran yang menyaksikan Musa Aman adalah yang terakhir dalam sisitem tersebut. Maka siapa yang berani tampil untuk 'menghukum' ketua-ketua menteri sebelum ini sebagai tidak "SAH".?

2.Beliau bukan sahaja gagal untuk memastikan isu royalti minyak lebih tinggi untuk Sabah      seperti yang diharapkan rakyat, tetapi turut menolak usul yang dibawa oleh ADUN Bingkor Jeffrey Kitingan dalam sidang Dewan Undangan Negeri yang lalu.

Sebab kedua ini juga tidak benar kerana tidak ada kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Musa menyatakan beliau tidak memastikan isu royalti minyak bagi negeri Sabah. Soal menolak usul ADUN Bingkor, pada saya logik kerana MUSA AMAN tahu ia adalah bertujuan untuk mendapat perhatian politik. Sedangkan Musa Aman sudah ada perancangan sendiri untuk memastikan Sabah mendapat hak-haknya.

3.Beliau gagal mendesak Putrajaya untuk melengkapkan Esscom dan Tentera Laut di Sabah dengan tenaga kerja serta peralatan yang mencukupi untuk menangani masalah keselamatan;

Soal keselamatn adalah diletak mutlak kepada kerajaan Pusat, Ketua Menteri hanya memberikan pandangan dan tidak semestinya pandangan itu dilihat sebagai keutamaan. Walau bagaimanapun kerajaan negeri tetap memainkan peranan dalam pembentukan Esscom daan menjalinkan kerjasama dengan pihak keselematan negera.

4.Beliau seolah-olah tidak prihatin dengan hasil laporan RCI yang sehingga kini belum nampak hasilnya. Semasa sesi persidangan membentangkan RCI, nama Musa juga dikaitkan terbabit dalam Projek IC yang diberi kepada pendatang haram. Sepatutnya, beliau mendakwa pihak yang membuat tuduhan itu jika beliau tidak terbabit;

Alasan yang keempat ini tertolak dengena sendirinya dengan penubuhan RCI yang diumumkan oleh PM.Soal hasil atau keputusan RCI itu diluar kuasa Ketua Menteri. Pihak berkaitan akan mengambil tindakn sewwajar. Walaupun begitu kerajaan negeri mengambil maklum, dan menjalankan kerjasama dengan beberapa agensi kerajaan pusat seperti JPN untuk melakukan pemutihan.

5.Terakhir, oleh kerana Musa sudah lama menjadi Ketua Menteri, beliau semakin leka dalam melaksanakan tugas nya.

Jika benar Musa Aman leka, maka satu bukti perlu dikemukakan berserta dengan maklumat penyelewangan dan kecuaiannya sewaktu menjawat Ketua menteri. Dan itu semua ada prosduer yang harus diikuti.

Artikel FreeMalaysiatoday :

Ada lima sebab kenapa usul tidak percaya terhadap Ketua Menteri Sabah Musa Aman harus dilakukan, kata Daniel John Jambun Presiden Borneo’s Plight in Malaysia Foundation (BoPIM).

Lima sebab itu katanya adalah;
1.Beliau tidak dilantik selaras dengan perlembagaan negeri;
2.Beliau bukan sahaja gagal untuk memastikan isu royalti minyak lebih tinggi untuk Sabah      seperti yang diharapkan rakyat, tetapi turut menolak usul yang dibawa oleh ADUN Bingkor Jeffrey Kitingan dalam sidang Dewan Undangan Negeri yang lalu;
3.Beliau gagal mendesak Putrajaya untuk melengkapkan Esscom dan Tentera Laut di Sabah dengan tenaga kerja serta peralatan yang mencukupi untuk menangani masalah keselamatan;
4.Beliau seolah-olah tidak prihatin dengan hasil laporan RCI yang sehingga kini belum nampak hasilnya. Semasa sesi persidangan membentangkan RCI, nama Musa juga dikaitkan terbabit dalam Projek IC yang diberi kepada pendatang haram. Sepatutnya, beliau mendakwa pihak yang membuat tuduhan itu jika beliau tidak terbabit;
5.Terakhir, oleh kerana Musa sudah lama menjadi Ketua Menteri, beliau semakin leka dalam melaksanakan tugas nya.

Menurut Jambun, semua parti komponen BN tempatan harus menyokong usul tidak percaya itu jika mereka benar-benar bimbang dengan apa yang berlaku di Sabah.

Beliau juga menolak dakwaan penyokong kerajaan yang menuduh usul tidak percaya itu sebagai gimik politik.

“BoPIM tidak bersetuju dengan kenyataan LDP dan Gerakan yang berkata bahawa usul DAP itu hanyalah gimik politik,”katanya.

Tiga hari yang lalu, Pakatan Rakyat Sabah memfailkan permohonan untuk mengemukakan undi tidak percaya terhadap Musa berikutan beberapa kejadian penculikan di pantai timur negeri ini tahun ini.

1 ulasan :

IBU RISKA said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D_DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D DISINI