Sunday, September 23, 2012

Sejak akhir-akhir ini pemimpin tertentu di Sabah mencanangkan betapa isu kemiskinan di Sabah bukan menjadi penanda aras kepada keberjayaan kerajaan BN dan UMNO di negara itu. selain daripada mengutarakan rangkaian angka dan nombor, pelbagai hujah juga turut disajikan.

Daripada status bajet kewangan negeri sehinggalah kepada rezab yang dikatakan bernilai 4 billion.Namun barangkali inilah keluhan rakyat yang dapat kita kongsikan:

KESAN REZAB RM4b

Semua terasa hairan,kerajaan dapat mengumpul wang cadangan mencecah RM4b sedangkan kehidupan rakyat terutama diluar bandar masih ditakuk lama dan miskin tegar.

Memang rezab perlu kerana persediaan untuk mengatasi permasalahan bila ekonomi merundum tetiba untuk mengatasi bayaran tertangguh.

Tetapi kenapa tidak sebahagian rezab itu,diinjuksi dalam system ekonomi agar rancak dan berkembang,supaya rakyat dapat merasa tempiasnya?

Benarlah kata orang negeri ada rezab berbillion tetapi negeri dan rakyat berstatus miskin.Selami stratigik Musa ini?

8 ulasan :

Unknown said...

Kerajaan perlu menyelesaikan masalah kemiskinan yang dikatakan itu. Masalah ini sekarang terdapat diluar bandar. Maka KKLW perlu memastikan masalah ini dapat diselesaikan.

Unknown said...

Rezab ini untuk kegunaan yang penting. Untuk pembangunan rasanya masih ada peruntukan yang diberikan daripada kerajaan persekutuan.

mantera said...

kadar kemiskinan di Sabah dah makin menurun, dan Sabah kini bukan lagi negeri termiskin di Malaysia.

mantera said...

Tawau adalah daerah pertama yang mempunyai sifar kadar kemiskinan tegar.

mantera said...

rezad kewangan mmg perlu sentiasa ada, ia berguna untuk hal2 penting.

mantera said...

Sabah ada tahun 2012 mendapat peruntukan terbesar.

Sotong Kurita said...

BN bukan macam pakatan yang semua dia boleh buat.. termasuk bagi rm4000 kepada rakyat setiap bulan tanpa perlu turun bekerja..

Sotong Kurita said...

tidak ada masalah untuk kerajaan membangunkan ekonomi di luar bandar jika setiap projek2 pembangunan ekonomi kerajaan diterima baik oleh rakyat.. ini tidak, setiap kali ada projek, mula la pemimpin2 pembangkang mainkan isu rampasan tanah dan pencemaran.. bila mau maju?