Tuesday, August 7, 2012

Perubahan politik yang melanda bumi Sabah sejak akhir-akhirnya bukan disebabkan kerana rakyat Sabah benci kepada UMNO dan BN tetapi rakyat Sabah mahukan pemimpin lain selain Musa Aman untuk menerajui kepimpinan parti dan kerajaan di negeri ini.

Inilah inspirasi baru rakyat Sabah. Perdana menteri Datuk Seri najib Tun Razak sewajarnya peka kepada kehendak dan denyut nadi rakyat Sabah, luah seorang ahli akademik kepada saya semalam.

Sejak Musa Aman menerajui Sabah setelah penamatan sistem penggiliran Ketua menteri di Sabah, memang tidak dapat dinafikan bahawa Sabah mula menampakkan perubahan pembangunan yang memberangsangkan. Beberapa perubahan besar di ibu kota memperlihatkan Musa Aman seorang ekonomis dan politikus yang boleh merencakkan perkembangan ekonomi di Sabah. Itu harus diakui secara jujurnya. malahan pertambahan bajet negeri Sabah setiap tahun yang mencecah 4 billlion tertinggi dalam sejarah negeri di bawah bayu ini, satu lagi bukti Musa Aman berjaya mengurus perbelanjaan dan pendapatan negeri dengan cukup baik. Justeru apa sebenarnya  yang membuatkan rakyat tidak suka kepada Adun Sibuga ini?

Musa Aman dilihat 'memperjudikan' nasib rakyat Sabah dalam skala pelaburan ekonomi yang besar. banyak projek-projek mega yang dilakukan dan pelaburan berdaya saing yang dibuat memang benar mendatangkan keuntungan. Buktinya Sabah berjaya mencatat pertumbuhan ekonomi yang baik sepanjang Musa Aman menerajui kepimpinan negeri. TETAPI impak ekonomi itu tidak dirasai oleh rakyat Sabah yang tinggal di kampung dan luar bandar. masalah pengangguran masih menjadi 'silent killer' kepada masa depan belia di Sabah. Kenapa peluang pekerjaan tidak bertambah?

Ini disebabkan kerana projek-projek mega dan pelaburan besar yang dibuat oleh Musa Aman sebenarnya memberi untung kepada golongan tertentu sahaja dan bukan kepada rakyat Sabah di pedalaman dan luar bandar. Keuntungan besar dari projak mega dan pelaburan itu diperolehi oleh kerajaan negeri dan keuntungan itu kemudiannya di pusing kembali untuk mendapatkan projek dan pelaburan yang lebih besar. Memang benar kerajaan Sabah mempunyai nilai kewangan yang baik tetapi apa yang di mahukan oleh rakyat Sabah ialah mereka turut merasai keuntungan itu dalam bentuk pembangunan.

Lihat di kawasan-kawasan pedalaman dan kampung-kapung di setiap daerah di Sabah, berapa banyak projek pembangunan yang dilaksanakan di bawah kelolaan kerajaan negeri. Projek bekalan air bersih dan projek perumahan Rakyat termiskin (PPRT dan PPBR) serta pembinaan jalan raya, hampir 80-90% daripadanya adalah di laksanakan di bawah kelolaan kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) yang mendapat peruntukan terus dari kerajaan pusat.


Suatu ketika isu ini turut mewarnai politik Sabah, apabila dilaporkan berlaku sedikit salah faham antara Musa Aman dan datuk Shafie Apdal selaku Menteri Kemajuan Luar bandar dan wilayah kerana peruntukan itu tidak kononnya disalurkan terlebih dahulu di peringkat negeri.

Kes pengambilan tanah adat atau NCR yang dikatakan berada di bawah kuasa kerajaan negeri juga gagal diselesaikan oleh Musa Aman. Isu ini berlaku hampir di seluruh daerah di Sabah. Dan rakyat tahu bahawa penglibatan Musa Aman dan kroni dalam beberapa koperasi itu adalah berlaku.Ini juga menjadi isu besar mengapa rakyat Sabah mahukan agar peneraju kepimpinan UMNO di sabah diganti.


Seperti yang dilaporkan oleh media bahawa hampir 1000 orang jurutera di negeri ini gagal mendapatkan pekerjaan. begitu juga dengan aliran keluar belia Sabah  ke Semenanjung untuk mendapatkan pekerjaan juga adalah tinggi. Dua perkara asas ini adalah punca utama mengapa golongan muda berfikir untuk mengubah arus politik mereka. Kerana UMNO dan BN 'gagal' melunaskan keraguan dan kehendak masa depan golongan ini.

Isu-isu lama seperti perjanjian 20 perkara sedikit sebanyak menyemarakkan lagi ketidapuasan hati rakyat Sabah. Isu Royalti minyak dan keberadaan Sabah sebagai rakan kongsi dalam MALAYSIA juga tidak ditangani dengan baik walaupun UMNO telah melebarkan sayapnya di Sabah sejak 1991 lagi dan berjaya membentuk kerajaan pada tahun 1994. Isu PATI dan penubuhan RCI juga nampaknya diambil secara lewa oleh pimpinan negeri dan pusat. Musa Aman dilihat tidak mempunyai kewibawaan 'mendesak' untuk mengatasi permasalahan ini. Rakyat sabah mahukan ketua menteri yang lantang dalam memperjuangkan hak-hak Sabah termasuk mengatasi PATI ini.

Senario politik di Sabah tentunya tidak sama dengan di Sarawak. memang benar di bumi kenyalang itu sudah dengar ketidakpuasan hati mereka kepada Ketua menteri Tan Sri Taib Mahmud. Di Samping sudah terlalu lama menerajui kerajaan negeri, taib juga dikatakan memiliki aset kekayaan yang banyak. Kroni dan proksi juga telah lama mengambil tempat dalam ekonomi di Sarawak. Tapi bedanya ialah Taib mempunyai rangkaian pemimpin yang Taat dan Setia kepada beliau. sebab itu Taib masih mampu bertahan.Tidak kedengaran ada suara dari kalangan pemimpin BN Sarawak yang mendesak Taib untuk berundur secara terhormat dan dipublishkan oleh media.

Di Sabah, Musa Aman tidak mempunyai rangkaian di kalangan pemimpin UMNO dan BN. LDP misalnya dalam beberapa tahun lepas menyuarakan secara lantang tidak mengiktiraf kepimpinan Musa di Sabah. Di . Di kalangan parti-parti komponen BN juga menyuarakan isu yang sama tetapi dalam keadaan yang senyap. Di dalam UMNO Sabah sendiri, Musa Aman tidak mempunyai kedudukan kukuh apabila timbul keraguan terhadap sokongan kepada ketua menteri Sabah itu.

Sebab itulah dalam waktu terdekat ini selain daripada Datuk Lajim dan Datuk Wilfred Bumburing, dispekulasikan lagi bahawa akan ada pemimpin di kalangan UMNO Sabah meninggalkan parti tersebut. Di pantai timur sudah kedengaran beberapa nama seperti Datuk Osu, Datu Askalani, Datuk Rahim Ismail, Datuk Safawi, Datuk Amir Kahar,Datuk Samsu, Datu Yahya Lampong, Datuk Tahir , Datuk Nahlan, Datuk Zaki, dan  Dr.Patawari.


21 ulasan :

Unknown said...

spekulasi adalah sekadar spekulasi selagi belum terbukti semua khabar angin belum berlaku. apapun, setiap parti pasti sudah bersedia berdepan dengan sebarang kemungkinan. pemimpin yang keluar masuk parti memang sudah lumrah dalam politik.

Unknown said...

Setakat ini memang sudah banyak pembangunan yang Musa Aman sendiri lakukan untuk Sabah. Musa Aman telah mengukuhkan nilai rizab kewangan Sabah dengan nilai melebihi RM3 billion.

Green Sabah said...

Previously Najib said Sabah is doing well under Musa Aman's leadership. It shows that he is supporting Musa Aman.

Green Sabah said...

We have able to see many developments after Musa Aman took over as the Sabah Chief Minister. Tan Sri Herman Luping said Musa's financial management of the state government’s coffers and his forest management policies are rated the best in the nation.

Green Sabah said...

When Musa took office, he introduced a blueprint on a strategic state development agenda called Halatuju, which focused on an aggressive effort to fully realise the state’s tourism, agriculture and manufacturing potentials. The propelled the three sectors by leaps and bounds over the years. Sabah under Musa is definitely undergoing rapid progress. Statement by Herman Luping.

atasagar said...

harap akan ada satu pemimpin yang boleh menerajui kepimpinan parti BN dan kerajaan di negeri ini.

atasagar said...

semoga BN masih mendapat sokongan padu dari rakyat...

atasagar said...

hanya melalui pengundian sahaja dapt membuktikan parti mana yang kekal mendapat sambutan

atasagar said...

janganlah membuat spekulasi yang tidak berasas...

atasagar said...

kuasa di tanagn rakyat..

mantera said...

Musa byk membawa pembanguna kepada Sabah, byk jg pembangunan dilaksanakan di luar bandar, walaupun masih ada lagi belum dimajukan tapi ia akan dimajukan brperingkat.

mantera said...

Musa harus buktikan dia masih relevan untuk rakyat Sabah.

SUARA RAKYAT KUNAK said...

Relevan untuk Poket,keluarga karoni adlah, kalau relevan, ngapa Hutang Sabah mencecah Rm83 bilion, mana hasil negeri sabah,
Inilah jadinya kalau terlalu membodek.. Berok dihutan kelaparan dilihat, Anak menangis di tepi rumah tak di peduli..
Jangan terlaLU MEMBODEK, rAKYAT YANG AKAN SENGSARA..

John Winchester said...

Instead of using the Rafizi Ramli indictment to gain brownie points, the Selangor government is instead cheesing off taxpayers by using taxpayers’ money to foot Rafizi’s legal bills.

John Winchester said...

CM Datuk Musa said disclosed that it was merely the trick of the opposition to fish for votes in the coming general election.

Hosie Masie said...

Tidak suka musa aman atau ada pihak yang cuba menjatuhkan musa aman.

zam said...

bila sudah jadi pemipin pasti ada yang cuba menjatuhkan.

zam said...

rakyat pasti akan menilai dan memilih dengan sebaiknya pada PRU akan datang.

Anonymous said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman encourages greater media coverage to highlight the cohesiveness of Sabah’s unique multiracial and multireligious society.

He said it is an important message that must be infused in every racial and religious group so that it will continue to be practised for generations to come.

Anonymous said...

Henrynus Amin congratulated Datuk Seri Musa Haji Aman for his foresight to set up the Sabah BN committee on citizenship under the chairmanship of Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, who is also PBS President which served as the catalyst in the formation of the RCI.

huongdung said...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.