Monday, June 10, 2013

Masalah kesesakan lalulintas yang tidak ada penghujungnya, masalah tempat parking yang tidak dapat menampung bilangan kenderaan dan masalah pembinaan bangunan-bangunan kedai yang semakin membanyak dalam kawasan yang terhad, adalah antara masalah besar yang dihadapi oleh pekan kota Belud dalam meraksayakan inspiraai pembangunan di pekan koboi itu. Di Tambah lagi dengan karenah MDKB yang seakan tidak mempedulikan kebersihan dan keselamatan pekan itu, membuatkan idea membangunkan satu lagi pusta bandar bagi daerah kota belud mula dirasai keperluannya.

Idea membangunkan satu kawasan pentadbiran yang terasing dari pusat bandar kota belud telah lama direalisasikan. Kawasan Tempasuk iaitu di kawasan dimana kompleks sukan Butung telahpun didirikan pusat jabatan-jabatan pentadbiran kerajaan seperti Jabatan penerangan dan Jabatan Pendaftaran negara. Di awal pencetusan idea itu, keperluan 'melarikan' beberapa pejabat kerajaan dari pusat bandar dilihat relevan untuk mengelakkan kesesakan orang ramai yang berurusan. Namun setelah lebih 10 tahun, kawasan berkenaan pula tidak dibangunkan sebagai pusat bandar kota belud yang kedua. Kawasan berkenaan hanya dikunjungi oleh mereka yang berurusan dengan pejabat-pejabat berkenaan sahaja. Akibat itu, pekan kota belud terus dilanda kesesakan kerana tidak mampu ,menampung pertambahan penduduk luar jangka dan pertambahan bilangan kenderaan yang kemudian berikutan dengan pertambahan penduduk tersebut.

Datuk Rahman Dahlan yang juga Menteri Kesejahteraan bandar dan Kerajaan Tempatan, harus melihat ini sebagai mekanisme baru penyuraian masalah kesesakan di pekan itu setelah proses pembesaran jalanraya dari Kg Kuala Abai ke Pekan menemui jalan buntu apabila pengambilan tanah tidak dapat di selesaikan sepertimana yang di dakwa oleh MP KB itu dalam blog rasminya suatu ketika dulu.

Beberapa kawasan yang berdekatan dengan pekan Kota belud, boleh dijadikan asas landskap dalam pengembangan kependudukan pembangunan pinggir bandar. Kawasan lebak moyoh , mungkin agak sesuai tetapi akan cepat sesak kerana kawasan itu telahpun dibangunkan dengan taman-taman perumahan yang menyaksikan harga hartanah di kawasan berkenaan melonjak naik.

Satu lagi kawasan yang berpotensi yang mungkin boleh difikirkan ialah kawasan teluk Usukan yang telahpun secara rasminya diumumkan oleh Ketua Menteri Sabah bakal dijadikan pusat sokongan industri minyak dan gas. Projek berimpak tinggi ini bukan sahaja akan menyelesaikan masalah pengangguran dengan penyediaan peluang pekerjaan kepada belia dan penduduk Kota belud, tetapi juga ia akan merubah landskap kawasan itu menjadi kawasan yang membangun dan indah. Justeru itu cadangan menjadikan kawasan tersebut sebagai new town bagai pekan KB, mungkin ada kebenarannya. Melainkan jika kerajaan mempunyai kawasan lain yang lebih berpotensi.Jika kawasan ini menjadi realiti sebagai sebuah pekan baru, ia juga menjadi pengimbang pertumbuhan ekonomi demostik apabila kawasan Tempasuk benar-benar menjadi kawaan Jelapang padi negeri Sabah.

Hanya kawasan Kadamaian yang bakal dimajukan sebagai eco pelancongan, berdasarkan bentuk muka bumi kawasan tersebut yang berada id bawah kaki gunung Kinabalu, gunung tertinggi di Asia bersama desiran sungai kadamaian yang jernih dan mendamaikan.

Jika ketiga-tiga kawasan ini dapat dibangunkan dengan potensi yang sudah dikenalpasti, tidak mustahil Kota Belud akan muncul sebagai Pekan pertama di negeri ini yang mengecapi status daerah maju etidak-tidaknya 20 tahun dari sekarang.

13 ulasan :

Anonymous said...

The district’s status as the rice bowl of Sabah is now further enhanced with the setting up of a granary next year under the 2013 Budget announced by the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

Deputy Sabah UMNO chief Datuk Seri Salleh Said Keruak believed this addition, plus other incentives for paddy farmers, would go a long way towards increasing output and upping local production to 50 per cent over the next five years.

Anonymous said...

Currently, Sabah imports some 70 per cent of its rice requirements, which works out to an estimated 220,000 tonnes a year costing more than RM1 billion.

When tabling Budget 2013, Najib announced an expenditure of RM140 million to develop four additional granaries covering 19,000 hectares.

When these granaries are opened, they will be gazetted as Integrated Agricultural Development Areas.

Apart from Kota Belud, the others are in Batang Lupar (Sarawak), Rompin and Pekan (Pahang).

Bea Raymond Kisil said...

In this aspect, Salleh urged the people who had abandoned their paddy fields for various reasons, to either reopen them or seek assistance from government agencies such as Sabah Land Development Board (SLDB) to till the land.

Salleh said many farmers gave up paddy planting as they felt it was not worthwhile to indulge in such activity, while their children were not interested to follow in their parents’ footsteps.

He said the time has come for landowners to pool their land and invite big companies capable of developing their land into large-scale farms as joint venture partners, stressing that with modernisation and better mechanisation, yields would be higher.

kamal said...

Masalah kesesakan lalulintas yang tidak ada penghujungnya, masalah tempat parking yang tidak dapat menampung bilangan kenderaan dan masalah pembinaan bangunan-bangunan kedai yang semakin membanyak dalam kawasan yang terhad, adalah antara masalah besar yang dihadapi oleh pekan kota Belud dalam meraksayakan inspiraai pembangunan di pekan koboi itu. --- betul, tidak dinafikan

kamal said...

semoga kerajaan mengambil berat isu-isu yang disebutkan di atas

Anonymous said...

kebersihan dan keselamatan pekan KB tidak patut diambil ringan memandangkan ianya menjadi tumpuan ramai pelancong dalam dan asing datang melawat terutama pada hari Tamu Besar diadakan setiap hujung minggu

Anonymous said...

semoga ada tindakan positif dari pihak Datuk Rahman Dahlan..

Anonymous said...

berharap nama Kota Belud akan berkembang dan menjadi salah satu pekan yang dikenali ramai dalam dan luar negeri...

mantera said...

Pekan Kota belud dilihat begitu sempit dan sesak. hal ini kena diberi perhatian

Pierre said...

Sepanjang tahun 2011, daerah Kota Belud telah menerima jumlah peruntukan hampir RM700 juta daripada kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan.

Pierre said...

Ahli Parlimen Kota Belud, Dato’ Abdul Rahman Dahlan berkata, pembangunan di daerah Kota Belud berterusan, dan sampai akhir ini menurut perkiraan, pada penghujung tahun 2011, jumlah peruntukan yang telah disalurkan sudah menjangkau hampir RM700 juta.

Pierre said...

“Jumlah RM700 juta ini kemungkinan akan naik sehingga ke jumlah RM1 Bilion kerana perancangan dan perbelanjaan yang seterusnya daripada projek-projek seperti Jelapang Padi dan Agropolitan juga berterusan, dan kita juga membincangkan tentang pembangunan minyak dan gas yang kita cadangkan kepada kerajaan negeri dan Ketua Menteri sendiri juga telah menunjukkan minat dan secara prinsipnya bersetuju untuk mewujudkan satu pusat kejuruteraan minyak dan gas di Kuala Abai di Kota Belud dan dalam jangkaan kita program ini akan menyediakan peluang pekerjaan hampir 1500, setelah semua fasa-fasa itu diselesaikan.

Pierre said...

selain daripada kekuatannya dalam bidang pertanian dan pelancongan, daerah Kota Belud juga dekat dengan telaga-telaga minyak baru Petronas yang telah ditemui baru-baru ini, pihaknya mahu meletakkan Kota Belud sebagai sebuah daerah yang dapat mengeksploitasikan industri minyak dan gas di daerah terbabit