Sunday, August 25, 2013

Setiap manusia ada kelebihannya begini juga berlaku pada kanak-kanak ini.

Manusia memerlukan cahaya untuk dapat melihat sesuatu dengan jelas, terutamanya di malam hari. Namun tidak bagi Nong Yousui. Budak yang berasal dari Dahua, China, ini dilahirkan dengan mata biru cerah dan boleh melihat jelas di dalam gelap sekalipun, seperti mata kucing.
Mata biru cerah Nong tak hanya membuatnya kelihatan unik, gurunya juga mendakwa bahawa mata Nong berubah menjadi bersinar dan berwarna hijau neon ketika disuluh dengan lampu.
Seorang wartawan tempatan dari China menyiapkan satu set untuk menguji kemampuan Nong. Ia diminta untuk duduk di dalam bilik gelap gelita. Nong menyelesaikan seluruh ujiannya dan membuktikan bahawa penglihatannya di malam hari sama dengan penglihatan di hari siang pada kebanyakan orang.
Para saintis mendedahkan bahawa hal ini sukar dipercayai. Penglihatan malam atau night vision ini biasanya dimiliki oleh haiwan tertentu, seperti kucing dan harimau. Keadaan ini dimungkinkan oleh adanya lapisan tipis sel yang dikenali sebagai tapetum lucidum. Masih belum diketahui secara pasti bagaimana boleh lapisan ini boleh dimiliki oleh manusia.


seorang doktor pakar mata kanak-kanak di State University of New York, ada mutasi genetik tunggal yang mungkin boleh membentuk tapetum lucidum sepenuhnya pada manusia dan berfungsi dengan baik walaupun sangat jarang berlaku. Sebab kemampuan semacam ini akan memerlukan beberapa mutasi dari generasi ke generasi dan tidak boleh terjadi dalam mutasi tunggal.
"Kira-kira 2 minggu selepas ia lahir saya diberitahu bahawa matanya berbeza. Kami kemudian membawanya ke rumah sakit dan doktor mengatakan kepada saya untuk tidak bimbang kerana seiring pertumbuhan usia matanya akan berhenti bersinar dan akan berubah menjadi hitam seperti kebanyakan orang China, tapi kenyataannya tak ada yang berubah, "ungkap ayah Nong, seperti dipetik dari Daily Mail.





0 ulasan :