Saturday, August 17, 2013

Dalam organisasi kepartian, tidak ada siapa yang berhak mendakwa bahawa dialah tonggak kepada keutuhan organisasi parti tersebut, baik dari peringkat cawangan hingga kepada peringkat tertinggi parti. Semuanya baik sebagai hanya seorang perwakilan, atau ketua bahagian hatta presiden parti sekalipun, mempunyai peranan dari segi keterlibatan dalam memastikan menjadi sokongan kepada keutuhan dan kesatbilan parti.

Justeru itu jika berlaku persaingan dalam perebuatan dalam apa juga jawatan dalam parti, ia harus diurus dalam suasana kekeluargaan dan bukan atas dasar dendam dan kesumat. Pertandingan dalam parti adalah manifestasi dalam pencarian seorang "KETUA" yang mempunyai daya juang dan sandaran idealisme bagi penganut parti tersebut.

Dalam UMNO KOTA BELUD, pertandingan merebuat ketua Bahagian rasanya tidak dapat dielakkan. Jikapun bukan bertujuan mencabar kepimpinan sedia ada, mungkin ia berkait kepada penawaran diri berkhidmat kepada parti. Jika sebelum ini pelbagai watak dikatakan akan bertindak mencabar Datuk Salleh sebagai Ketua UMNO Bahagian setelah pertarungan paling sengit dalam sejarah UMNO KB apabila DSSK bertindak mencabar Datuk Musbah Jamli berakhir. Maka jika sekarang ini DSSK dicabar pula, justeru tidak harus ada prasangka negatif, kerana beliau juga pernah mencabar kepimpinan orang lain.

Seperti yang saya katakan dari awal lagi, pertandingan dalam parti tidak harus dirujuk sebagai perbedaan sebaliknya wajar diraikan untuk mengangkat kualiti kepimpinan dalam parti. Adalah menjadi hak mutlak yang tidak boleh dicabar dalam mana-mana mahkamah pun bahawa seorang ahli parti berhak bertanding pada apa-apa juga jawatan yang dirasakan perlu dan hak itu harus dihormati dan disanjungi oleh ahli-ahli parti melainkan jika beberapa syarat dilanggari.

Keberanian dan kecekalan Sdr Rosmin kasan, sorang pemimpin UMNO KB kelas pertengahan dalam menyatakan hasrat bertanding ketua UMNO KB, sewajarnya dilihat sebagai satu permulaan murni mengcungkil bakat kepimpinan pelapis. Tidak timbul team siapa, tidak timbul team Datuk Shafie dan sebagainya, kerana dalam organisasi kepartian kumpulan dan kelompok adalah kesemulajadian demokrasi dalam mengangkat kredibiliti kepimpinan. Kita tidak tahu siapa lagi selepas ini yang akan menawarkan diri mencabar Datuk Salleh?

Saya petik kata-kata Sdr Rosmin dalam wall Fcbnya:

Saya doakan semoga dia berhenti dari mengungkit segala yg pernah d bagi&berhenti membuat penghinaan,biarlah kita ikhlas dalam apa juga pemberian kita,jgnlah kita menganggap musuh pada ahli2 UMNO yg ingin menawarkan diri untuk bertanding jawatan d bahagian,ingatlah kata orang Alim,pada harta kita ada 2 hak yg perlu kita ketahui:
1.Hak orang yg tidak meminta
&2.Hak orang yg meminta
-Kata2 yg meninggi diri serta merendah-merendahkan orang lain boleh menyebabkan kita terjerumus kelembah kedosaan.Terimalah hakikat bahawa apa yg berlaku ada hikmahnya&mungkin perkara yg kita benci itu tersimpan seribu kebaikan-Saya menawarkan diri bertanding bukan mencari musuh,biarlah kita letakkan silaturrahim melebihi kepentingan politik-Ikhlas dari saya,salam perjuangan!
Hanya ahli UMNO KB yang tulus, ikhlas dan tidak dipengaruhi oleh warna-warna wang ringgit yang akan memilih berdasarkan penilian semasa dapat menyempurnakan kehendak demokrasi kepartian itu. Ahli-ahli UMNO KB wajar dibebaskan dari cengkaman kekeliruan antara kepimpinan parti dan kepimpinan individu, antara kepentingan umum dengan kepentingan peribadi.
Selamat Bersidang dan berjuang.!!

0 ulasan :