Wednesday, February 19, 2014

Antara isu paling kritikal yang dimasukan dalam diairi politik Datuk Rahman Dahlan ketika mula-mula menjadi MP Kota Belud ialah mencari dana mengatasi dan menyelesaikan masalah bekalan air bersih yang membelanggu pekan paling bersejarah dalam lipatan politik negeri Sabah ini. Ia seakan menjadi "policital will" dan keazaman yang melampau bagi Rahman Dahlan yang lebih mesra dengan singkatan DARD.

Setelah peruntukan diperolehi melalui KKLW, projek mega bekalan air bersih di Kota belud mula dijalankan beberapa bulan sebelum PRU13 yang lepas. walaupun menerima kritikan kerana projek ini gagal disiapkan mengikut tempoh yang diberikan, namun ia masih berjalan dan sedang menunju kepenghujungnya.

Beberappa maklumat yang diperolehi beberapa kawasan sekitar DUN Tempasuk, dari perkampungan Tuan Gusi, kg Bobot, Kg Siasai Kupang, Kg, Tempasuk Satu, menular ke kawasan Jawi-Jawi, masalah air bertekanan rendah mula dapat selesaikan. Kini rakyat di kawasan ini  boleh mendapatkan air terawat tanpa menggunakan enjin waterpump seperti sebelumnya.

Terbaru kelapamawar juga mendapat khabar bahawa di sekitar kampung Pintasan dan Tamau, batang paip yang sudah tertanam beberapa bulan lepas telah mula dialiri oleh air bersih. Jabatan Air Kota Belud juga memklumkan yang demikian.

Kini rakyat di KB pula menantikan projek perumahan rakyat yang diwar-warkan oleh Datuk Rahman dahlan serta menaiktaraf pengurusan Majlis Daerah Kota belud dengan menjadikan antara kerajaan tempatan yang paling berprestij di negara ini. Begitu juga dengan cadangan Datuk Rahman untuk memindahkan Pasar Besar KB yang menjadi antara lain punca kesesakan teruk di daerah itu. Menanti dan terus menanti, begitulah reaksi rakyat di KB, setelah memberikan sokongan kepada DARD pad PRU13, kini masanya pula DARD membalas budi rakyat dengan mengotakan janji ketika masa berkempen.

0 ulasan :