Wednesday, August 20, 2014

Walaupun sudah ada beberapa pemimpin kanan UMNO tampil menyanggah teguran Mahathir Mohamad terhadap Perdana Menteri, Najib Razak yang dimuatkan dalam blognya semalam, tetapi malangnya tiada satu pun di antara mereka berhujah memberi jawapan tentang persoalan yang ditimbulkan oleh bekas Perdana Menteri itu.

Sebaliknya, rata-rata mempersoalkan kenapa Mahathir melakukan teguran itu sambil cuba membodek serta mengampu Najib dan bukannya menjawab intipati teguran yang dibangkitkan.

Jika dilihat dalam teguran Mahathir itu, beliau membangkitkan mengenai sikap Najib yang suka melayan permintaan musuh seperti menghapuskan ISA dan undang-undang buang daerah, terlalu merendah diri kepada negara jiran, menggunakan wang kerajaan untuk mempengaruhi sokongan rakyat sehingga mereka terlalu bergantung kepada kerajaan, import barangan digalakkan tetapi industri tempatan diabaikan, menambah cuti, menaikkan gaji minimum tanpa mengambil kira kenaikan kos dan sebagainya.

Selain kesal kerana Najib tidak mengambil iktibar daripada keputusan buruk pilihanraya 2013 berbanding 2008 yang menjadikannya lebih lemah berbandung Abdullah Badawi, Mahathir juga kecewa kerana Najib terlalu lembut, tiada respon, senyap dan tidak bertindak walaupun ada masalah.

Bagi Mahathir, banyaklah dasar, pendekatan dan perbuatan kerajaan pimpinan Najib merosakkan hubungan antara kaum, ekonomi dan kewangan negara.

Tetapi tiada satu persoalan-persoalan yang dibangkitkan Mahathir ini dijawab atau cuba dijelaskan oleh mana-mana pemimpin UMNO. Naib Presiden UMNO, Zahid Hamidi hanya menepis kritikan itu dengan mengatakan Najib bukan saja perlu dihormati oleh rakyat tetapi juga oleh bekas pemimpin di negara ini. 

Ini kerana, tambah beliau, Najib sudah diberi mandat mentadbir negara dan berhak pula menuntut kesetiaan daripada rakyatnya.

Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor pula meminta Mahathir supaya tidak memberi teguran secara terbuka berhubung masalah parti dan kepimpinan, sebaliknya mahu sebarang teguran atau pandangan dilakukan secara tertutup.

Begitu juga dengan Shahidan Kassim yang mengatakan perbezaan pendapat antara pemimpin UMNO dan BN yang dibuat secara terbuka hanya memberi ruang kepada pembangkang untuk mengambil kesempatan, sambil menyifatkan teguran melulu juga tidak wajar di ketika negara sedang berhadapan dengan situasi genting melibatkan pesawat MH370 dan MH17 sekarang ini.

Sepupu Najib, Hishammuddin Hussein lebih tersasar hujahnya dalam mempertahankan Najib daripada kritikan Mahathir dengan menyifatkan Najib sebagai pemimpin yang lebih berani berbanding Presiden Amerika, Barack Obama dan Presiden Rusia, Vladimir Putin berdasarkan kejayaan berunding dengan ketua kumpulan pemisah Ukraine berhubung tragedi MH17.

Bagi Hishamuddin, apa yang dilakukan Najib itu tidak mampu dilakukan baik oleh Obama mahupun Putin.

Soalnya, apakah kejayaan berunding dengan ketua puak pemisah itu boleh membuatkan kita semua redha atau menghalalkan saja semua kesilapan dan kepincangan yang dilakukan Najib sebelum ini sebagaimana yang dibangkitkan oleh Mahathir itu?

Ternampak jelas bahawa Hishammuddin hanya mahu membodek dan mengampu Najib berbanding menjelaskan apa yang Mahathir bangkitkan dalam tegurannya.

Sekali lagi, baik Zahid, Tengku Adnan, Shahidan mahupun Hishammuddin, mereka hanya cuba mempertahankan Najib dan mempertikaikan tindakan Mahathir yang membuat teguran terbuka dengan diselitkan elemen-elemen mengampu Perdana Menteri tanpa cuba sedikit pun menjawab isu-isu yang menjadi kerisauan bekas Perdana Menteri itu.

Bagaimanapun dalam semua kenyataan oleh para pemimpin UMNO setakat ini, apa yang disuarakan oleh Hishammuddin paling menarik kerana ia hanya menunjukkan betapa tingginya tahap keghairahannya mahu mengampu dan membodek Perdana Menteri.

Jika beberapa hari lalu Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin mencabar UMNO bahagian-bahagian agar tampil mengemukakan idea-idea luar biasa dan mempunyai faktor wow ke arah memastikan UMNO terus relevan dan diterima ramai, sambil menawarkan ganjaran RM10 ribu, tidak syak lagi apa yang disuarakan Hishammuddin inilah paling layak memenangi tawaran itu.

Berikan saja ganjaran RM10 ribu kepada Hishammuddin dan UMNO Bahagian Sembrong yang diketuainya.

Inilah sebenarnya idea paling bernas dan luar biasa yang wajar dikempenkan kepada semua rakyat, terutama makcik-makcik di kampung dan pakcik-pakcik peneroka Felda di seluruh negara. Dengan memberitahu bahawa Najib lebih hebat daripada Obama dan Putin, tentunya terpesona semua mereka bahawa selama ini tanpa disedari Najiblah pemimpin paling hebat di alam maya ini.

Kalau sudah lebih hebat daripada Obama dan Putin, bermakna Najib adalah pemimpin nombor satu dunia walaupun Malaysia hanya mempunyai 30 juta penduduk, sebuah negara membangun dan mempunyai kadar hutang yang kian meningkat tahun demi tahun.

Melalui penyebar-luasan penghebahan bahawa Najib lebih hebat daripada Obama dan Putin, ia juga bermakna suatu kejayaan UMNO yang tiada tolok bandingnya sehingga mampu melahirkan pemimpin sehebat itu. Maka kempen UMNO agar diterima rakyat selepas ini hanyalah dengan mengagung-agungkan Najib sebagai pemimpin nombor satu dunia yang lebih hebat daripada Obama dan Putin saja. Tidak perlu yang lain-lain lagi.

Akhirnya, melalui puji-pujian dan kekaguman terhadap Najib itu, berbondong-bondonglah rakyat, tua muda, bandar, luar bandar, petani, nelayan, profesional dan sebagainya kembali menyokong UMNO dan terus relevanlah parti itu untuk tempoh beberapa puluh tahun lagi.

UMNO juga bolehlah mengabaikan terus segala teguran Mahathir selepas ini kerana jawapan untuk memastikan UMNO terus relevan, diterima rakyat dan menang pilihanraya sudah pun berjaya dijelmakan oleh Hishammuddin.

1 ulasan :

IBU RISKA said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D_DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D DISINI