Wednesday, August 20, 2014

Setelah beberapa pemimpin kanan UMNO mengeluarkan kenyataan mempertikai kewajaran mantan PM Tun M mengkritik Najib secara terbuka dalam blog dan media, namun tidak ada seorang pun yang menunjukkan 'pembelaan' wajar kepada Najib melainkan hanya meragui kewajaran Tun M membuat teguran kepada PM, Najib Razak.Isu-isu yang dibangkitkan oleh Tun M, tidak diulas, bahkan hanya membidas kesesuaian masa dan ketika pada era kedua-dua PM itu.

Di Sabah hari ini mantan Ketua Manteri Sabah ketika era penggiliran idea Mahathir, Datuk Salleh Tun Said menyelar tindakan Tun M menegur Najib dalam blognya.

Hari ini, selepas menyepi beberapa bulan, Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi mengecam kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Salah satu intipati kritikan itu ialah dakwaan keterbergantungan negara kepada import.

NAJIB


Dalam tempoh 12 bulan yang lepas, import Malaysia dianggarkan bernilai antara RM48 dan RM59 bilion manakala nilai eksport menjangkau RM67 bilion. Selama bertahun-tahun, eksport negara ini melebihi import.

Bagaimana pula keadaan ini diterjemahkan kepada keterbergantungan kepada import?

Satu perkara yang kita perlu terima ialah kita tidak boleh mengharapkan negara-negara lain untuk membeli dari kita jika kita pun tidak membeli dari mereka. Tidak ada satu negara di dunia yang mengeksport tanpa mengimport. Kita perlu pastikan yang kita jual melebihi apa yang kita beli, dan inilah apa yang Malaysia lakukan.

Bagaimana kita mengurangkan import? Dengan meningkatkan cukai ke atas import? Jika kita menaikkan cukai ke atas import maka negara-negara lain akan "membalas" dengan meningkatkan cukai ke atas import barangan Malaysia ke negara mereka, sekali gus menjadikan barangan Malaysia tidak kompetitif.

Tambahan pula, tidak kah kenaikan cukai import ini membebankan lagi pengguna Malaysia yang

mungkin menyebabkan mereka mengalihkan sokongan terhadap kerajaan? Bagaimana Barisan Nasional (BN) boleh mencapai keputusan yang lebih baik pada pilihan raya umum akan datang jika semua pengundi marah dengan kenaikan cukai barangan dan perkhidmatan yang diimport?

Satu daripada rungutan utama pembayar cukai ialah lebuh raya bertol,terutama di Selangor yang merupakan kubu kuat pembangkang. Maka ada baiknya kita berbicara tentang isu tersebut yang jelas sekali dieksploitasi oleh pembangkang untuk kepentingan politik.

Rakyat negara ini tidak mahu membayar tol di lebuh raya yang mereka gunakan. Rata-rata mereka mahu lebuh raya bebas tol seperti yang dinikmati oleh rakyat di United Kingdom di mana mereka boleh memandu dari Dover ke Scotland tanpa membayar sesen pun.

Adakah ini yang Najib harus lakukan, memansuhkan bayaran tol di lebuh raya? Siapakah yang akan membayar kos untuk membina dan menyelenggara lebuh raya? Siapakah yang akan membayar balik kepada syarikat swasta yang membelanjakan berbilion-bilion untuk membina lebuh raya? Adakah kerajaan yang membayar?

Jika kerajaan memberi pampasan kepada syarikat konsesi lebuh raya bagi membolehkan orang ramai menggunakan atau memandu di lebuh raya yang bebas tol atau percuma. Adakah ini bermakna kerajaan akan membelanjakan wang ringgit yang banyak? Bukankah ini yang Dr Mahathir kecewa...wang kerajaan yang banyak dibelanjakan (untuk tujuan itu)?

Apa yang jelas ialah penswastaan lebuh raya dan membenarkan syarikat-syarikat swasta membina lebuh raya dan seterusnya mengutip tol merupakan idea yang Dr Mahathir sendiri ilhamkan. Alasannya ialah untuk mengelak kerajaan membelanjakan wang dan sebaliknya mengharap orang-orang yang mahu menggunakan lebuh raya membayarnya.

Jadi adakah Dr Mahathir sekarang mengatakan beliau melakukan kesilapan?

Dr Mahathir berkata rakyat perlu mengkritik pemimpin mereka. Dr Mahathir menegaskan beliau pernah mengkritik pemimpin lampau negara sejak zaman pemerintahan Tunku hinggalah zaman Pak Lah. Itu mungkin benar tetapi keadaan waktu itu berbeza.

Dr Mahathir mengkritik Tunku kerana dia terlalu 'lembut' kepada orang Cina. Begitulah ungkapan Dr Mahathir pada ketika itu yang terkandung dalam surat yang ditulisnya kepada Tunku, yang mengakibatkan Dr Mahathir dipecat dari UMNO. Tidak lama selepas pilihan raya umum Mei tahun lepas, Dr Mahathir mengajukan perkara yang sama terhadap Najib.

Adakah kita sekarang kembali ke era politik "13 Mei" yang dilihat sebagai isu yang terlalu perkauman? Ini tidak lagi sepatutnya dilihat sebagai isu perbalahan antara orang Melayu dan Cina kerana ia tidak akan membantu BN sedikitpun melainkan Umno mahu meninggalkan BN dan bertanding sendirian pilihan raya umum yang akan datang.

Secara bersendirian, Umno tidak mungkin dapat membentuk kerajaan dan kita semua tahu perkara ini. Umno memerlukan sokong bukan Melayu untuk berkuasa. Ini adalah satu realiti yang perlu kita terima. Umno tidak boleh menggangu ketenteraman bukan Melayu terutama di Sabah dan Sarawak. Umno seharusnya memujuk atau melayan dengan baik orang bukan Melayu kerana ini satu-satunya cara Umno boleh kekal berkuasa.

Pada pilihan raya umum tahun 2004, BN mencatatkan kemenangan cemerlang dalam sejarah politik negara. Tiada Perdana Menteri yang pernah memenangi pilihan raya dengan majoriti sebaik itu sejak Merdeka. Namun Dr Mahathir masih tidak gembira atau berpuas hati dengan Pak Lah, dan pada tahun 2006 beliau memulakan kecaman terhadap Perdana Menteri pada ketika itu yang akhirnya menyaksikan BN mencapai keputusan paling buruk dalam pilihan raya umum 2008.

Sama ada suka atau tidak, lebih daripada 70 peratus pengundi lahir selepas Merdeka atau selepas 13 Mei 1969. Kini rakyat Malaysia yang berumur 10 tahun pun tahu menggunakan internet dan mempunyai akaun Facebook, Twitter dan Instagram mereka sendiri. Ini bukan lagi rakyat Malaysia bermentaliti tahun 1950-an atau 1960-an.

Oleh itu, kita tidak boleh menggunakan strategi politik tahun 1950-an atau 1960-an untuk memenangi hati dan fikiran mereka. Najib tahu perubahan ini namun Dr Mahathir masih kelihatan berpegang strategi lapuk itu. Jadi, biarkan Najib membereskan tugas yang diamanahkan kepadanya. Najib serba mengetahui apa yang muda mahu dan tahu bahawa golongan muda bakal penentu siapa yang membentuk kerajaan pada masa akan datang.

Kita seharusnya merenung perkara ini daripada sudut positif atau bersedia kehilangan kerajaan sedia ada pada pilihan raya umum yang akan datang.

5 ulasan :

Anonymous said...

SAYA SOKONG & SETUJU KOMEN DATUK SALLEH 100%. KALAU TIDAK ADA SOKONGAN PENGUNDI DARI SABAH, SARAWAK & BUKAN MELAYU, KERAJAAN BN ATAU UMNO SUDAH TERSUNGKUR DALAM PILIHANRAYA KE 13 YANG LALU.

----JANGAN MUDAH LUPA-----

Anonymous said...

POLITIK MALAYSIA YANG SANGAT MELETIHKAN..

hah! said...

"Pada pilihan raya umum tahun 2004, BN mencatatkan kemenangan cemerlang dalam sejarah politik negara."....Ini jasa siapa? Pada saya ini jasa Dr Mahathir, dia tinggalkan UMNO yg kuat pd Pak Lah. Pak Lah menjadikannya lemah, maka ganti dgn Najib......UMNO masih lemah! Sbg insan yg cintakan UMNO, tentulah Mahathir tidak berdiam diri. Yg penting kekuatan UMNO atau BN perlu dipulihkan. Caranya tidak semestinya sama seperti cara Mahathir.

IBU RISKA said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D_DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D DISINI

Candi Saccola said...

Hello matte great blog post