Tuesday, August 19, 2014

Ada kemungkinan Malaysia akan mendapat Perdana menteri ke 7 dalam beberapa bulan atau tahun mendatang. Ini berikutan perkembangan politik negara semasa yang makin membingungkan. Kritikan secara terbuka mantan PM Tun M kepada Pentadbiran Najib akan memberikan satu landskap politik kepimpinan di negara ini. Walaupun Tun M dalam kenyataannya kepada media menyatakan tidak meminta Najib meletakkan jawatan seperti yang beliau lakukan kepada mantan PM yang ke5 , Tun Abdullah Badawi, namun ramai saintis politik meramalkan, satu tekanan politik akan mengisi vakum yang semakin kontang itu. Ledakan umpama bom jangka yang boleh meletup bila-bila masa.

Ada dua opsyen yang akan dan boleh dilakukan oleh Najib untuk memastikan peristiwa kelam Pak Lah tidak berlaku kepadanya. pertama menerima kritikan Tun M dan memastikan segala kemahuan mantan PM itu dapat dilaksanakan dan diperbaiki. Kedua Najib melakukan rombakan kepada pemikir dan menteri kabinetnya untuk menyuntik idea-idea baru yang lebih diterima oleh rakyat.

Dalam UMNO, ada dua nama yang paling sinonim untuk menaiki kerusi PM selepas Najib iaitu sama ada Muhyuddin Yassin atau zahid Hamidi. Siapa kedua ini yang bakal menjadi PM jika Najib berjaya diketepikan??

Berikutan teguran Tun Mahathir kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, pemimpin DAP Lim Kit Siang menganggap perbuatan Tun Mahathir tersebut sebagai tindakan aneh. Kit Siang menyifatkan teguran Tun Mahathir terhadap Najib itu pelik dan tidak berasas kerana menurut tokoh veteran DAP itu, Tun Mahathir merupakan mentor kepada Najib.


"Ramai yang berminat melihat langkah terbaru Mahathir, iaitu ‘perang’ terbukanya terhadap Najib. Terutama apabila Mahathir menggunakan dua kisah kanak-kanak untuk menunjukkan rasa bencinya terhadap Najib.


"Amat pelik dan luar biasa apabila Perdana Menteri sekarang dituduh oleh bekas Perdana Menteri keempat dan mentornya sendiri sebagai ‘Raja Tanpa Pakaian’ dan (Raja Denmark) Canute yang merasakan dirinya boleh mengawal pasang surut air," katanya semalam. Kedua-dua kisah itu menunjukkan betapa pembesar-pembesar yang mengelilingi raja tidak memberikan teguran, walaupun perbuatan raja itu jelas salah.


Terdahulu didalam tulisan terbaru di blognya, Tun Mahathir memetik dua kisah terkenal itu bagi menegur Najib yang kononnya tidak pernah dikritik menteri-menterinya, serta mendakwa kegagalan Najib membuat perubahan terutama selepas Pilihanraya Umum ke-13.



1 ulasan :

IBU RISKA said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D_DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK_GHOB_2D_3D_4D_6D DISINI