Saturday, November 20, 2010



Sejak pemilihan pucuk pimpinan PKR yang dikatakan membuka pintu demokrasi dengan luas melalui slogan “1 ahli satu undi” dan sejak Zaid Ibrahim bertindak menarik diri dari bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR atas sebab bukan peribadi tetapi atas sebab apa yang dikatakannya sebagai penyelewengan dan kepincangan dalam parti seripihan UMNO itu, dan kemudiannya Zaid mengumumkan akan keluar dari PKR dan sama ada akan mengambil alih sebuah parti politik atau menumbuhkan parti baru , maka sejak itu media arus perdana mula mendendang betapa kemunculan parti baru akan kononnya memberi pilihan kuasa ketiga kepada rakyat menjelang PRU 13. Dan semacam satu ‘badi’ akhirnya situasi politik di semenanjung kini tidak lekang dan perbicaraan ‘kuasa politik ketiga ‘ itu.


Di Sabah dan di Kota Belud sejak zaman USNO lagi kemudiannya meniti kepada Zaman BERJAYA dan selepas itu memasuki era PBS dan kini UMNO , ‘kuasa ketiga’ itu tidak pernah muncul dalam kamus politik masyarakat di daerah ini. Walaupun ada parti-parti kecil seperti BERSIH, BERSEKUTU, dan kini SAPP, namun parti-parti ini tidak dapat menggalas tanggungjawab sebagai ‘kuasa ketiga’ kerana lama-kelamaan perjuangan mereka terhakis dan berlalu begitu sahaja.


Jadi tidak hairan kalau para pemimpin politik di daerah ini sudah lama memasuki “zon selesa”. Sama ada para pemimpin menunjukkan komitmen atau disibukkan dengan takwim politik peribadi tidak sudah menjadi pertimbangan masyarakat Kota Belud. Golongan berumur 45 tahun yang mendominasi hampir lebih 60 peratus dari senarai pemilih berdaftra di Kota Belud begitu ‘selesa’ dengan amalan politik yang disandarkan kepada ‘kesetiaan’ yang tidak berpedoman. Mereka mempunyi ‘world view’ yang sama setiap kali PRU.Tanggapan mereka sama ada kemudahan dan keperluan asas itu ada atau sebaliknya, mereka tetap juga menjalani kehidupan seperti biasa. Soal minum air tidak terawat, sudah biasa bagi mereka kerana kehidupan itu sudah sebati lebih 30 tahun , soal mereka berpelita di malam hari juga tidak ada salahnya kerana mereka biasa menggunakan pancaindera untuk melihat alam ciptaan tuhan ini.


Sebab paradigma inilah saya meramalkan akan 30 tahun mendatang ini ‘kuasa politik ketiga’ itu tidak akan muncul lagi. Sama ada melalui perubahan pemikiran apatah lagi kewujudan parti baru yang jauh dari lintasan pemikiran mereka.Namun apa yang boleh kita kemudikan ialah barangkali proses pemerkasaan pembangkang di daerah ini. Pastinya parti PKR dan PAS. Jika ditinjau dari sudut suku, pada hemat saya ketika berbincang dengan seorang pensyarah kanan UMS yang mengkaji tentang tabiat politik di negera ini, saya mengusulkan bahawa sejak PRU 12 iaitu tahun 2008, suku Iranun di daerah Kota Belud, mula mencari “kuasa politik ketiga” ini berbanding suku lain. Misalnya saya berhujah bahawa sekitar 5-10 tahun yang lepas, ramai anak-anak muda dari suku ini yang mula mengepalai ideologi kepembangkangan di daerah ini. Nama-nama seperti Laiman Hj Ikin, Razak Rakunman dan kemudian Hj Norbin Aloh yang bertanding dalam PAS walaupun bukan golongan muda tetapi perjuangan dan kempen mereka dirangkastrategi oleh orang muda Iranun.


Walaupun sekitar tahun 1986, daerah Kota Belud telah menyaksikan wakil calon PAS dari suku Bajau iaitu Allahyarham Jamlidi Oli yang direkodkan telah memperolehi undi 3000 lebih tetapi dalam dasa yang mendatang suku Bajau dilihat menyoroti suku Iranun dalam mencari “kuasa politik ketiga” . Justeru itu, memperkasakan parti dan kepimpinan Pembangkang di Kota Belud, nyata akan mempercepatkan pencarian kuasa politik ketiga ini.

Suku Iranun semacam mengalami “teori letupan” yang dihimpit oleh tekanan sama ada tekanan kerana pemimpin yang tidak boleh dileteri atau kerana pertentangan ideologi dan pendekatan politik. MEMPERKASAKAN parti pembangkang ini akan menjadi tekanan kepada para pemimpin sedia ada di daerah ini untuk mengubah stail dan pendekatan mereka. Saya mengimpikan supaya keadaan ini berlaku.

2 ulasan :

PAK CIK KORDI said...

Salam adinda KM..

1. Di KB tidak akan ada kuasa ketiga..itu benar.
2. pakat2 ramai2 sokong itu pmbangkang...perlu difikirkan.
3. Beri tekanan kepada pemimpin - itu juga bagi saya mesti ada kesatuan tindakan
4. jangan mudah terpengaruh dgn sentimen yg ditiupkan oleh pembankgang dan kerajaan.
5. gunakan hak kita dgn bijak.

arimi blog said...

salam perkenalan utk sdra,

blog sdr disenaraikan di http://sasasuperblog.blogspot.com/

Sila lawati juga http://arimisideks.blogspot.com