Thursday, May 19, 2011


Mungkin tidak salah jika saya mengatakan bahawa dua orang penulis politik Sabah yang begitu 'tragis' di sentiasa diteropong ialah Sdr Musli Oli pengendalai blog SEKALI KETUK dan pengendali laman Portal sabahkini, Sdr M.D. Mutalib. Kedua-dua penulis ini saya ikuti perkembangan mereka dibelakang tabir. Buku-buku karangan mereka memang 'seronok' dibaca. M.D. Mutalib dengan pendedahannya yang cukup "berani' abad ini berkaitan dengan Buku, "IC Palsu" dan Sdr Musli Oli yang terakhir saya membaca buku politiknya berkaitan dengan KONSPIRASI POLITIK MELAYU ( Buku terbaru belum dibaca lagi ).

Ketokohan kedua-dua penulis yang pada pengamatan saya begitu 'intim' terserlah terutama bila ada titik bengik perbezaan antara hujah dan persepsi mereka berkaitan dengan tokoh-tokoh politik Sabah. Terbaru saya mengikuti 'percakaran' kedua penulis ini yang melibatkan dua tokoh berpengaruh ialah Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman dengan Naib Presiden UMNO Datuk Shafie Apdal. Beberapa penulisan yang berkaitan dengan percaturan politik Datuk Shafie disiarkan oleh Sabahkini melibatkan beberapa nama seperti AbdullahSani, Dan ketua Cawangan UMNO Tanjung Labian yang kemudian di dakwa oleh Sdr Musli Oli dalam Blognya Sekali Ketuk sebagai 'tidak wujud' dalam senarai perwakilan UMNO 2008. Pendedahan sdr MO ini nampak sangat bahawa terdapat 'aliran' fitnah yang dikumandangkan oleh Sabahkini. Benar atau tidak, itu adalah pendirian Sdr MO dalam Blognya seperti berikut :


SSecara kebetulan saya adalah perwakilan UMNO pada pemilihan 2008. Nama ketua cawangan UMNO Tanjung Labian, entah bahagian UMNO mana saya tidak tahu, bernama KUNSUL NAHUL yang buat kenyataan itu tiada pulak dalam senarai perwakilan UMNO Sabah 2008. Begitu juga nama penulis Abd Majid Hamid juga tiada dalam senarai perwakilan 2008 sewaktu pemilihan UMNO. Maknanya kedua-dua orang pembuat fitnah intu tidak tahu apa yang berlaku pada pemilihan UMNO 2008.

Selain daripada itu MO juga membuat pendedahan berani apabila mendakwa bahawa ketika Datuk Shafie bertanding Naib Presiden UMNO, terdapat arahan daripada pihak atasan yang melarang untuk memberikan undi kepada Datuk Shafie. Sebagai perwakilan pada waktu itu juga penggiat politik, saya merasakan pendedahan MO ini ada kebenarannya. Ini Mengingatkan saya kepada apa yanhg berlaku ketika kunjungan Datuk Shafie ke Kota Belud dalam satu sambutan Hari Raya , TIDAK ADA SEORANG PUN PEMIMPIN POLITIK di Kota Belud yang hadir meraikan kedatangan Naib Presiden UMNO ini, sama ada ADUN atau MP Parlimen termasuk Ketua UMNO Bahagian KOta Belud juga termasuk Tan Sri Pandikar Amin yang pada waktu itu dikatakan mengadakan majlis pertunangan anaknya.Sebagai anak jati Kota Belud, saya turut merasa malu dan terhina dengan perbuatan pemimpin tertentu ini. Apakah ada juga arahan supaya majlis tersebut dibiokot?

sebagai pemerhati politik tempatan,pendedahan MO ini jelas menggambarkan bahawa memang terdapat puak-puak dalam UMNO Sabah. Perbezaan dan percaturan puak-puak ini tidak lain tidak bukan kerana nak kan "kuasa'. Kepentingan rakyat Sabah yang begitu terpinggir dengan ratusan kes melibatkan tanah adat dan beberapa aspek pembangunan Infrasarana masih terus dibiarkan.Jika berdasarkan maklumat yang diudarakan oleh TV3, masalah bekalan air di Kota Belud akan berakhir seawalnya Julai ini. Dari raik pembangunan di Kota Belud, isu ini akan gagal disempurnakan.

Perebutan kuasa antara pemimpin bukan sahaja akan merugikan rakyat pada jangka panjang tetapi juga akan menimbulkan krisis kepimpinan yang tidak berpenghujung. Sebagai penulis profesional, kedua-dua pengendali Blog ini diharapkan dapat memberikan maklumat yang benar kepada pembaca.

2 ulasan :

Sniper said...

Salam,

kenapa saudara KM tidak nyatakan dengan terperinci tentang ketidakhadiran pemimpin2 yang saudara sebut tadi...setahu saya Ahli Parlimen Kota Belud pada ketika itu berada di luar negara atas urusan rasmi (kerajaan) negara....

P/S : "saudara KM talam bermuka dua"

Sapdal said...

Takkanlah belanja mengurus Sabahkini USD7,500 sebulan!
http://sapdalkrew.blogspot.com/2011/05/belanja-sabahkini-rm22500-sebulan-bukti.html

MARI MENGADAKAN LINK EXCHANGE KALAU SUDI