Saturday, June 29, 2013

Terlalu banyak mengadakan konvention dan seminar dikota dan bandar hingga ceramah untuk orang orang kampung diabaikan. Mengadakan seminar dan konvention akan menelan perbelanjaan kewangan yang bukan sedikit. Penganjur jemput ramai penceramah. MPN pula memberi arahan setiap Ketua Cabang mesti membawa 100 hingga 200 orang untuk hadir cuma mendengar sahaja. Semua perbelanjaan tambang, makan dan minum ditanggung oleh Ketua cabang.

Selesai konvention atau seminar, disebelah malamnya Ketua Cabang diarah mesti membeli meja untuk makan 12 orang berharga RM1,000 entah wang itu pergi mana ?

Ketua Ketua Cabang dibiarkan bayar sewa pejabat, gaji pekerja, bayar bil letrik
bayar bil air. AJK Turun padang memcari ahli, semua perbelanjaan mesti ditanggung oleh Ketua Ketua Cabang.

Bila adakan Mesyuarat Agong Cabang, tidak boleh dalam kawasan KC sendiri ia mesti ditempat yang berkecuali. Dimana? Didewan, balairaya, Kerajaan BN tidak benarkan. Terpaksa KC sewa dewan hotel. Ia menelan beribu ribu ringgit. Makan minum lagi ?. Bila kongres diKL KC mesti bawa 13 orang perwakilan. Semua perbelanjaan ditanggung oleh KC. Kalau KC Semenanjung tidak berat tanggungannya, sebab boleh jalan darat, kalau diSabah bagaimana ?

Komen Ansari Abdullah:

Oleh sebab belanja besar diSabah maka 2/3 kerusi yang ditandingi oleh PKR akan di 'sedaqahkan' kepada bukan Ahli PKR dari kalangan Ahli AMANAH-APS-PPPS. Siapa bantah, kena gantung keahlian...kalau mau 'confirm' calun ada satu cara: ikut komplot menipu dalam pemilihan Parti seperti yang dibuat oleh Tamrin, Kong, Roland dll. Ahli datang 30 orang, undi dalam kotak hampir 400. Adakah PKR mempunyai kekuatan moral untuk serang SPR?

Komen Gazali Suhaili:

Ya saya tidak pernah meragukan tuan seperti juga kepada Tn Hj Ansari dan ketua2 cabang lain yang sudah keluar. Hakikatnya, pimpinan pusat tidak pernah mau ambil peduli bagaimana seharusnya PKR Sabah diuruskan! Apa lagi yang menyangkut kewangan. Saya tidak heran bila mendengar Tamrin sendiri dikaitkan dengan penipuan di sana sini yang menyangkut hal pinjaman dan sponsor dsbnya, pada saya dia adalah punca sebenar ketua2 cabang keluar dari PKR Sabah, dialah dalang yang memasukkan katak dan rudai bertanding di 26 DUN dan 9 MP walaupun mereka bukan ahli PKR, dialah yang berusaha menyisihkan ketua2 cabang yang berkalibar dan yang terbaik dengan apa cara sekalipun kerana mahu mereka diganti dengan ketua2 yang 'tidak bijak' dan boleh diperalatkan sewenang2nya. Saya tidak heran kalau itu juga adalah mainan beberapa pimpinan atasan negeri seperti Kong dan Roland!

( Dipetik dari wall FB Datuk Halik Zaman)

Ulasan kelapamawar:

Pimpinan PKR Pusat sewajarnya mengambil berat tentang penyelewangan dalam pemilihan pimpinan negeri dan Pusat. 

57 ulasan :

momon said...

As expected, Anwar will not boycott the parliamentary seating even though he said he would.

momon said...

The shameless Anwar Ibrahim took the oath and attended the seating after his series of Blackout 505 rallies failed to topple the government.

momon said...

Anwar suggested that the Pakatan Rakyat should boycott the parliament because he thought DAP and PAS will follow him.

momon said...

However, his calculation was wrong as both of the party refuse to take the risk of losing its voice in the parliament. Thus, Anwar have to follow his allies as he is afraid of losing his position as the opposition leader.

momon said...

We know that the DAP and PAS has already attended the parliament meeting in the absence of Anwar Ibrahim.

momon said...

The Pakatan Rakyat is thinking of appointing a new leader for the opposition. In a lot of ways, Anwar has become a liability to the coalition.

momon said...

Anwar has lost his focus and the Pakatan Rakyat is confused.

momon said...

Other than that, Anwar seems to have lost his senses; he has lost all hope in becoming the Prime Minister.

momon said...

In a half conscious state, Anwar decided that he needs to attend the parliament proceeding only because of his title as the opposition leader.

momon said...

Before the general election, western reporters stated that Anwar Ibrahim is only an entertainer in Malaysian politics. Long before that, he was labelled as a chameleon by western magazine.

momon said...

Recently, when answering the issue of the Najib-Anwar meeting in Jakarta that never happened, a writer from Indonesia quoted Jusuf Kalla on his view of Anwar Ibrahim.

momon said...

The Vice President of Indonesia stated that Anwar lives in an imaginary world where he still considers himself the Prime Minister of Malaysia.

momon said...

We have already detected the signs of delusion in Anwar Ibrahim, and we found out this a year ago.

momon said...

His delusion has become so severe that it enhances his ego and now even to have effect on his judgement.

momon said...

Anwar Ibrahim that we see today is not the same Anwar we know during his reformation era.

momon said...

Dirty politics is embedded in his heart and soul. Easily said, if Anwar lie to the public, it is not because he is trying to fool the people, he do not have to planned it as he has become a compulsive habitual liar.

Virus said...

Setelah tidak tahan disindir kerana tidak membuat laporan polis terhadap ‘penipuan’ yang berlaku dalam PRU-13, akhirnya pada 27 Mei 2013 Anwar pun menyahut cabaran itu. Bagaimanapun, di dalam laporan tersebut, Anwar langsung tidak menyebut mengenai ‘penipuan SPR’ sama ada kejadian mengundi dua kali, tidak dibenarkan mengundi, pengundi hantu atau peti undi bertambah selepas ‘blackout’.

Virus said...

Satu-satunya ‘penipuan SPR’ yang dilaporkan hanyalah berkenaan dakwat kekal yang tidak kekal di jarinya.

Virus said...

Beliau diiringi Wan Azizah telah membuat laporan itu pada jam 12.30 tengah hari di balai polis Tropicana dekat Kuala Lumpur. Dalam kenyataanya, beliau menerangkan sebagai melaporkan seperti berikut: “Saya mengundi pada pukul 9.30 pagi di Kubang Semang, Parlimen Permatang Pauh. Saya basuh jari yang dicalit dakwat kekal pada pukul 5 petang pada hari yang sama dan saya dapati dakwat itu hilang.”

Virus said...

Namun, perkembangan terbaru telah mendedahkan pertemuan Anwar dengan bekas Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla selepas pilihanraya, yang mana Jusuf Kalla telah mempersoalkan dakwat yang masih ada di jari Anwar.

Virus said...

Jusuf Kalla dilaporkan berkata pada Anwar, “kamu kata isu dakwat, lihat jari kamu (sambil memegang tangan Anwar) masih ada dakwat yang belum hilang.”

Virus said...

Nampaknya, Anwar berbohong lagi. Bagaimana Anwar membuat laporan polis konon dakwat di jarinya hilang sedangkan Jusuf Kalla masih boleh melihatnya beberapa hari kemudian? Apakah Anwar akan menuduh Jusuf Kalla berbohong bagi menyelamatkan dirinya?

Virus said...

Dalam pertemuan yang sama, Jusuf Kalla mempersoalkan kewarasan Anwar kerana berdegil ingin menjadi Perdana Menteri. Katanya, “Apa kamu sudah gila! Kamu hanya menang 89 kerusi parlimen, Najib menang 133 tidak mungkin kamu bisa jadi Perdana Menteri!”.

Forest said...

PKR Selangor telah menang bergaya pada PRU13 yang baru berlangsung. Tetapi parti terpaksa menghadapi kemelut perlantikan jawatan Menteri Besar.

Jawatan Menteri Besar Selangor yang menjadi hak mutlak PKR telah dijanjikan kepada Azmin Ali oleh Ketua Umum PKR sebelum PRU13.

Malangnya, hasil campurtangan PAS dan DAP dan mainan politik kotor anak-beranak, Azmin Ali telah dinafikan peluang untuk menjadi MB.

Sejak Parti KeAdilan Nasional ditubuhkan pada tahun 1999 hingga ke hari ini, Azmin Ali telah membelanjakan berpuluh-puluh juta wang peribadi beliau untuk menampung kegiatan-kegiatan parti.

Pernah pada tahun 2010, proses pemilihan parti di Sabah terhenti kerana masalah kewangan.

Apabila Azmin dimaklumkan mengenai hal ini, tanpa banyak bicara Azmin telah mengeluarkan wang dari poket sendiri sebagai sumbangannya kepada Jawatankuasa Pemilihan dan PKR untuk menjayakan proses pemilihan parti.

Forest said...

Bukankah ini masa keemasan untuk memberi peluang kepada Azmin Ali mendapat kembali segala wang yang telah dikorbankan kepada parti?
PKR perlukan sumber kewangan yang kukuh untuk menentang Umno, sebuah parti politik yang kaya-raya.

Walaupun PKR telah menguasai Selangor, negeri yang terkaya di Malaysia, Menteri Besar yang lampau tidak berupaya mengumpul dana yang mencukupi untuk parti.

Hanya Azmin Ali yang licik dan pandai dalam pengurusan kewangan dapat mengolah hasil negeri Selangor untuk dijadikan sumber dana parti.

Menteri Besar yang lampau juga telah gagal menggunakan sepenuhnya aset negeri Selangor untuk kepentingan parti.

Prasarana negeri seperti stadium dan dewan telah tidak digunakan pada tahap maksima untuk kegiatan parti.

Jika Parti Komunis China di bawah pimpinan Mao Tse Tung pada tahun 1935 memerlukan wilayah Shaanxi untuk mara ke Beijing, PKR di bawah pimpinan Azmin Ali hari ini memerlukan negeri Selangor untuk menawan Putrajaya.

Anonymous said...

PEMBANGKANG mengajar rakyat supaya tidak lagi pandai berterima kasih. Atas sebab itu mereka berpakat memberitahu rakyat, AMBIL SAHAJA APA BANTUAN KERAJAAN tapi jangan berterima kasih, malah digalakan agar mereka MENGUBAH KERAJAAN.

Anonymous said...


Ajaran Pembangkang itu sama dengan mengajar anak menampar muka ibu bapa sendiri, apabila anak-anak diberikan penghidupan yang lebih baik dan kemudian telah mampu berdikari, dan seterusnya mengalakkan anak itu membuang ibu bapanya.

Anonymous said...

pembangkang berbohong, kononnya tidak berguna menyokong kerajaan, kerana kerajaan tidak membangun negeri dan rakyat.

Anonymous said...

Kenyataan pembangkang yang bercanggah satu sama lain. Pertama AMBIL SAHAJA SEBARANG BANTUAN KERAJAAN, kedua pula, KERAJAAN TIDAK MEMBANGUN NEGERI DAN MEMBELA RAKYAT.

Anonymous said...

Kerajaan Bn, membantu rakyat menanggung bebanan dengan pemberian BR1M, membantu rakyat dengan subsidi barangan pokok seperti minyak, tepung, minyak masak, gas masak dan sebagainya yang mencecah RM22 bilion setahun. Malah melalui subsidi minyak, menjadikan negara mempunyai harga minyak ke-5 terrendah di dunia.

Anonymous said...

Di Sabah misalnya, Kerajaan Pusat telah menyalurkan RM23.2 bilion dalam RMK-10, termasuk RM7 bilion pada tahun lepas. Di samping itu, kerajaan negeri menyediakan bajet RM4.088 bilion pada tahun 2012 demi pembangunan rakyat dan negeri.

Anonymous said...

Pembangkang menyorok semua data itu, dan berbohong kepada rakyat kononnya negeri Sabah tidak membangun di bawah kerajaan Bn, sebab itu, kerajaan perlu diubah, agar Sabah boleh membangun.

Anonymous said...

Kerajaan hanya sebagai fasilitator kepada persekitan ekonomi yang sihat, sebab itu kerajaan Bn melakukan berbagai transformisi, baik dalam kerajaan, sosial, politik dan ekonomi.

Anonymous said...

Kerajaan Bn mempunyai visi yang jelas, mempunyai landasan yang telah dirangka dan kerangga perancangan itu membolehkan negara maju pada tahun 2018, awal dua tahun daripada target tahun 2020.

Unknown said...

Umno menyifatkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menubuhkan satu jawatankuasa menyiasat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung dakwaan berlakunya penyelewengan dalam pembelian dan spesifikasi (dakwat kekal) adalah tepat dan wajar dilakukan.

Unknown said...

Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, perkara tersebut dilakukan kerana terlalu banyak desakan daripada PR yang dilihat tidak boleh menerima kekalahan mereka pada PRU13 lalu.

Unknown said...

Inilah yang terjadi apabila agensi bebas yang telus itu menjadi mangsa mereka yang keras hati dan angkuh.
Tapi, kebenaran akan terbukti. Tidak semestinya yang disiasat itu bersalah,” katanya kepada media, di sini, semalam.

Unknown said...

Sementara itu, Ahli Parlimen Santubong, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, siasatan tersebut juga adalah membuktikan kerajaan dan setiap agensi tidak menyembunyikan apa-apa dan bersedia memberi kerjasama.

Unknown said...

Saya melihat perkara ini masih dalam peringkat siasatan. Kesediaan SPR memberi kerjasama menunjukkan agensi ini tidak gentar dengan gesaan pihak tertentu.
Rakyat akan dapat menilainya sendiri dan berharap perkara ini dapat diselesaikan segera,” katanya.

Unknown said...

Sinar Harian semalam melaporkan Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali mengesahkan siasatan dijalankan ke atas SPR dan satu pasukan penyiasat sudah dibentuk bagi menyiasat secara terperinci ke atas setiap laporan berhubung dakwaan sama ada terdapatnya unsur-unsur rasuah, penyalahgunaan kuasa dan pecah amanah dalam pembelian dakwat kekal.

mantera said...

PKR Sabah mmg suka membazir, PKR sabah jg tidak ada kebebasan. tiada demokrasi

mantera said...

PKR Sabah harus ditolak rakyat Sabah.

Jayceal said...

Pengerusi PKR Sabah Ahmad Thamrin Mohd Jaini mungkin disingkirkan sebagai ketua untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Lajim Ukin

Jayceal said...

Minggu lepas Lajim yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Klias dilantik sebagai ketua pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN) kini beliau mensasarkan pula jawatan parti yang dipegang oleh Ahmad Thamrin.

Jayceal said...

Walaupun sebagai Pengerusi PKR, Ahmad Thamrin, namun beliau kredibelitinya mula dipersoal apabila tewas kepada calon BN, Datuk Zakaria Mohd. Edris di DUN Gum Gum pada Pilihanraya Umum ke-13 (PRU 13).

Jayceal said...

Sebaliknya, Lajim yang mengetuai Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) dan bertanding atas tiket PKR pada PRU 13 menang di DUN Klias, meskipun gagal mempertahankan kemenangannya di Parlimen Beaufort.

Sumber yang rapat dengan ADUN Klias itu memberitahu Borneo Insider bahawa kini Lajim telah mula menyusun langkah untuk mengukuhkan kedudukannya dalam PKR Sabah.

Jayceal said...

Menurutnya, sehingga kini, 19 daripada 25 bahagian PKR di negeri itu telah diberikan sokongan mereka terhadap Lajim dan proses pengambilalihan kepimpinan negeri dijangka berlaku dalam waktu terdekat.

“Kami percaya Thamrin sedang menghitung hari,” kata sumber itu. “Malah Thamrin tahu bahawa dia hanya akan memanaskan kerusi apabila Lajim (dan Wilfred Bumburing) melintasinya, ia hanya menunggu masa.

Jayceal said...

“Tetapi apa yang paling menarik untuk melihat sama ada kepimpinan PKR di Kuala Lumpur, di bawah ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan merestui atau tidak.

“Ia akan menjadi ujian yang teruk kepada kepimpinan beliau (Anwar) setelah pelbagai janji-janji beliau kepada pemimpin-pemimpin Sabah, salah satunya akan mendapat peluang untuk memilih pemimpin kesukaan mereka.

Jayceal said...

“Sekarang Thamrin adalah pilihan (PKR) Kuala Lumpur. Beliau tidak mempunyai sokongan penuh daripada semua ketua-ketua bahagian yang lain.

Tidak seperti Lajim, Datuk Wilfred Bumburing yang mengetuai APS (Angkatan Perubahan Sabah) dan bertanding atas tiket PKR serta memenangi DUN Tamparuli, tidak berminat untuk menjadi ahli PKR.

Jayceal said...

Sumber menyebut Thamrin boleh pilih sama ada berundur dengan maruah selamat atau mengalami kehinaan ‘digulingkan’, kemungkinan besar dengan cara ‘undi tidak percaya’.

Faktor utama yang mendorong ‘pemberontakan’ itu berlaku kerana kepimpinan dan prestasi Thamrin yang lemah sejak pelantikan beliau pada Oktober 2009.

Jayceal said...

“Beliau (Thamrin) tidak mempunyai kualiti kepimpinan. Dia hanya baik untuk ‘dana’, selain menjadi ‘Yes Man’. Jelasnya, beliau hanya boneka seseorang. Kami tidak melihat apa-apa harapan untuk PKR Sabah terus maju di bawah kepimpinan beliau.

“Tetapi, kami yakin Lajim akan menjadi pemimpin yang lebih berkebolehan. Malah, ini telah disahkan apabila beliau dilantik sebagai pemimpin pembangkang Sabah di dalam DUN, baru-baru ini, “kata sumber itu.

Jayceal said...

Selain kelemahan Thamrin, The Borneo Insider turut memetik pendapat pemimpin senior PKR Sabah yang meletakkan kesalahan terhadap dominasi Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim.

Anwar dilaporkan telah meletakkan calon-calon yang salah pada PRU 13 menyebabkan PKR Sabah tewas teruk.

Jayceal said...

“Pencalonan beberapa muka-muka baru dari PPPS dan APS untuk menggantikan orang-orang kanan pemimpin PKR Sabah seperti Hj Ansari (bekas Ketua PKR Tuaran) yang telah bekerja keras di peringkat grassroot selama ini, merupakan satu lagi penyumbang utama faktor keputusan teruk PRU lalu “katanya.

Jayceal said...

Pendedahan terbaru melaporkan 19 Ketua bahagian PKR Sabah telah mengemukakan memorandum kepada presiden parti Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, supaya mengesahkan Lajim memimpin parti itu.

Jayceal said...

19 bahagian itu adalah Papar, Sipitang, Beaufort, Beluran, Keningau, Labuan, Kinabatangan, Pensiangan, Silam, Kimanis, Kota Marudu, Tuaran, Sepanggar, Kalabakan, Kudat, Tenom dan Kota Belud. Dua lagi tidak dinamakan.

Jayceal said...

Kumpulan itu berharap agar Wan Azizah akan memberi pertimbangan yang sewajarnya terhadap cadangan mereka, sambil menambah bahawa pada masa ini tidak ada calon yang lebih sesuai dan berkelayakan untuk menerajui PKR negeri, selain daripada Lajim.

“Pelantikan Datuk Lajim sebagai Ketua Whip Pembangkang di Dewan Undangan Negeri, mungkin tanda-tanda yang jelas (bahawa Wan Azizah akan menerima cadangan itu),” kata Taufick Ruschi, Ketua Bahagian PKR Beaufort.

sami said...

Ansari sememangnya sedar yang mana Anwar bukan orang yang baik sebab itulah dia sanggup keluar dari parti tersebut.