Tuesday, October 29, 2013

Datuk Salleh mungkin naama yang tidak asing lagi di kalangan politkus di negara ini. Selain daripada pernah menduduki kerusi ketua menteri pada era penggiliran, DSSK juga adalah anak kepada Tun Said mantan TYT negeri Sabah. dari segi percaturan politik, mungkin ramai yang menganggapnya sebagai 'tahan hati' dan pandai mencari peluang atau " Opportonis". Itu terpulang kepada penilaian masing-masing. Namun pada kali ini saya membawakan satu isu berkaitan Datuk Salleh ini.

Isunya ialah keperluan meningkatkan tahap akademik seseorang politikus. Memiliki sekadar degree mungkin tidak lagi sesuai bagi seorang yang dilantik sebagai pemimpin dalam oreganisasi besar. Keadaan dunia dan perkomersialan dunia pendidikan menuntut seseorang pemimpin itu memiliki pengetahuan dan kemahiran mengurus diri dan masyarakatnya. dengan berbekalkan pengetahuan itu, dijangka ia akan menjadi pemimpin yang berwawasan dan memandang ke hadapan. Datuk Salleh mengambil langkah awal ke arah itu.



KUALA LUMPUR: Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak adalah antara 7,149 graduan Universiti Putra Malaysia (UPM) menerima diploma, ijazah dan PhD sempena konvokesyen ke-37 baru-baru ini.
Majlis penganugerahan disempurnakan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah selaku Canselor UPM.
Ketika ditemui, Salleh yang dilantik penggal kedua sebagai Speaker DUN Sabah, berkata tercetusnya semangat untuk menyambung pengajian bermula pada 1996 iaitu selepas tamat tempohnya sebagai Ketua Menteri.
"Waktu itu, menerjah dalam fikiran alangkah baiknya jika saya menyambung pengajian bagi mengkaji mengenai budaya politik masyarakat Bajau Sabah dari sudut kehebatan dan keunikannya, lalu saya mendaftarkan diri menyambung pengajian di peringkat sarjana.
"Tamat pengajian (sarjana) pada 2004, berlaku pula tsunami politik dalam pilihan raya umum...ia mendorong saya menyambung pengajian di peringkat PhD pula," katanya.

1 ulasan :

Aestwanny said...

Great blog yoou have here