Thursday, October 17, 2013



TRANSFORMASI PARTI seperti yang diharapkan oleh Presiden UMNO Datuk Seri Najib, Nampak gayanya tidak kesampaian pada pemilihan parti Oktober ini jika scenario pemilihan sayap Pemuda, Wanita dan Puteri parti berkenaan dijadikan penanda aras keberjayaan Trnasformasi parti tersebut. Ini kerana kerana walaupun perlembagaan parti dipinda bagi membolehkan ruang besar kepada penyaluran suara akar umbi dalam parti ketika pemilihan pimpinan dan AMT UMNO, namun itu hanya berlaku diatas kertas. Realitinya, ahli-ahli parti dan juga pimpinan pertengahan dalam parti nyata tidak mendukung idea transformasi tersebut.

Perletakkan Jawatan 14 orang AJK Wanita yang baru dipilih di UMNO Bahagian Kalabakan yang diketuai oleh Datuk Ghafur Salleh atas alasan berlakunya campurtangan pemimpin bahagian dalam pertandingan sayap wanita adalah petanda berlakunya kepimpinan songsang dalam parti. Bahkan ia bukan sahaja berlaku di Sabah, malahan rata-rata pemilihan pemuda, wanita dan puteri di seluruh bahagian UMNO seluruh Negara mengalami dilemma yang sama. Tindakan Ketua Pemuda Khairy Jamaludin yang memepertikaikan pemilihan Naib Pergerakan itu berdasarkan undi popular setelah dua calon iaitu Jawawi Jaffar dari Sabah dan Khairul Azwan mendapat undi seri seperti yang diumumkan oleh AJK pemilihan parti sepatutnya tidak berlaku dan ini menunjukkan memmang benar berlakunya campur tangan pemimin tertantu pada pemilihan parti kali ini.

Di Kota Belud scenario campurtangan pemimpin bahagian dalam pemilihan pemuda, wanita dan puteri juga dikatakan berlaku. Selepas pemilihan sehingga artikel ini ditulis masih kedengaran ketidakpuasan hati para perwakilan pemuda yang mendakwa sistem pemilihan tidak telus, politik wang berlaku secara berleluasa, penculasan demokrasi juga berlaku dan terdapat campurtangan pimpinan bahagian sehingga perwakilan pemuda dikatakan tidak bebas memilih calon mengikut kehendak mereka.



Kelapamawar menerima pelbagai response daripada perwakilan pemuda bahawa kemenangan Sdr Arshad Bistari sudah diatur terlebih dahulu dan mendapat restu daripada dua gergasi politik di Kota Belud. Malahan ada yang mendakwa dengan nada yang sinis bahawa proses pengiraan undi dilakukan tanpa mengambilkira naluri demokrasi. Walaupun kemenangan Sdr Arshad Bistari seperti yang diumumkan oleh media memperoleh sebanyak 381 undi, menewaskan dua calon lain iaitu Khalid Jikal yang memperoleh sebanyak 192 undi manakala Mohd Ghazali Mohd Azim mendapat 84 undi, namun penentuan kemenangan itu dipertikaikan kerana ketika proses pengiraan undi wakil-wakil calon tidak dibenarkan berada di dalam untuk memantau dan melihat proses pengiraan tersebut. Sedangkan dari maklumat yang diperolehi, majoriti kemenangan Sdr Arshad adalah lebih rendah daripada itu.


Menurut maklumat yang diperolehi ketika proses pengundian berlaku, wakil calon sdr Arshad pula dibenarkan masuk ke dalam untuk kempen.Malahan terdapat 25 orang perwakilan dari Tambulion yang mendakwa terdapat kertas undi yang di fotostat. UMNO PUSAT seharusnya mengambil keputusan awal menghantar pemantau dalam beberapa pemilihan yang dilakukan.

Ekoran daripada itu, kelapamawar mendaat maklumat satu bantahan telah dibuat di Pejabat UMNO Pusat oleh beberapa perwakilan pemuda termasuk mengutus surat bantahan berserta bukti-bukti penyelewengan semasa pemilihan dilangsungkan.

0 ulasan :