Friday, November 16, 2012

Saya copy artikel ini dari Fcb Datu Tigabelas berkenaan pandangan beliau mengenai Tamu Besar Kota Belud yang disifatkannya sebagai sudah tidak ada Ummphh dan perlukan penjenamaan semula. Tamu Besar Kota Belud ini dijangka akan diadakan pada 23 November 2012 ini. Ikuti pandangan beliau "

Sungguhpun Perayaan Tamu Besar Kota Belud sebenarnya Telah Mula diadakan Sejak Era Penjajahan British lagi Namun Hakikatnya Jenama Tamu Besar KB Kini Semakin Lesu dan Sudah Kurang Popular Berbanding Dulu..

Ini Kerana Aturcara nya Sudah Kurang Daya Tarikannya Terutama kepada Para Pelawat Luar dan Pelancong Pelancong Luar Negara.. Ada Memang Ada Akan Tetapi Sudah Jauh Jumlahnya Berkurangan..
Teringat Saya DiEra Tahun 60an hingga Tahun 70an Dulu Suasana Count Down Tamu Besar KB ini Seminggu Sebelumnya Sudah Meriah Oleh Acara Acara Sukan dan Pertandingan Senaman
" Indian Clubs " Melibatkan Sekolah Sekolah. Lepas itu Ada Pertangan Kraftangan dan Gerai Gerai diantara Sekolah Sekolah..


Rasanya Penggunaan Jenama TAMU BESAR itupun Macam Sudah Tiada Uumphnya lagi.. Daerah Daerah yang Dulunya turut mangadakan Tamu Besar sebagai Perayaan Tahunannys Sudah Tidak lagi Menggunapakai Tajuk Tersebut! Daerah Semporna Kini sudah dengan Fiesta Regatta Lepa Lepa nya, Tenom dengan Pesta Kalimaran nya, Kuala Penyu dgn Pesta Rumbia nya, Kota Marudu dgn Pesta Jagung nya, Tawau dgn Pesta Kebudayaannya, Beaufort dgn Pesta Begandangnya, Putatan dgn Pesta Betitiknya, Ranau dgn Pesta Kobisnya, Tambunan dgn Pesta Bambunya.. Penampang dgn Pesta Kaamatan nya..


KB SEPATUTNYA MENJENAMAKAN SEMULA PERAYAAN TAMU BESAR TAHUNNYA DGN TAJUK YANG LEBIH ETNIK ATAU TRADISIONAL.MISALNYA SAPERTI
PESTA SEMEO KB (Tidak Perlu sebut Oyo atau Besar lagi sebab ungkapan PESTA itu sudahpun menunjukkan sesuatu yg BESAR! FIKIR2KANLAH..

3 ulasan :

mantera said...

Tamu Besar KB perlu dimantapkan lagi. biarlah ia meriah seperti dahulu.

Blackforest said...

Pasti akan jadi daya tarikan pelancong malah oraang tempatan sendiri jika ditambah 'ummphh':)

Blackforest said...

Mudah-mudahan tamu besar Kota Belud ni dapat dimeriahkan lagi seperti dulu.