Monday, February 4, 2013

Ahli Parlimen Kota Belud , Datuk Abdul Rahman Dahlan dalam laman wall FCBnya mempertikaikan kenyataan Dr Jeffry berkaitan dengan versi penubuhan Malaysia.Rakyat Sabah sebelum ini sedia maklum bahawa Dr Jeffry Kitingan adalah satu-satunya pemimpin politik paling lantang memperjuangkan hak-hak Sabah dalam '20 perkara' yang terkandung dalam perjanjian Malaysia. Kenyataan DARD itu : Datuk Dr Jeffrey Kitingan dari STAR tak boleh dengar dan terima versi penubuhan Malaysia selain daripada versi dia. Kalau ada yang tak setuju dengan dia, bukan disangkal hujah orang lain tapi akan dipanggil tak ada pelajaran, buta sejarah, balaci Malaya, hidung ditarik macam lembu, macai Malaya dan macam-macam lagi. Tak sangka Harvard University ajar nilai demokrasi seperti itu.

Kenyataan memersenda Datuk Rahman ini akhirnya mendapat pelbagai reaksi dariada pelawat-pelawat wallnya. Dan ramai yang bersetuju dengan pandangan Dr Jeffry berkenaan hak-hak Sabah ini. Sebaliknya Rahman Dahlan dikecam kerana tidak berpijak di bumi yang nyata. Beberapa komen yang saya coy paste ini membutkikannya:

Helzer Joe : Penafian hak rakyat sabah terhadap royalti minyak menunjukkan bahawa kerajaan memerintah tidak mahu Sabah menjadi sebuah negeri yang kaya.. sbab tu la skrg Sabah masih menjadi antara negeri yang termiskin walaupun mempunyai hasil minyak yang banyak.. Tidakkah ini menunjukkan suatu ketidakadilan?? jawab..

Nazry Nay : statement jgn terikut2 soal menuntut hak aq unlike dn disagree 100%..pemikiran beginila yg mbawa kpd penindasan golongn berpengaruh..di tmpt sy, tanah adat dijual( berlaku dlm keluarga kmi sendiri) perkampungn pula zero bekalan elektrik dn air, adapun hnya mengharapkn hujan turun..jln byk yg x berturap sedangkn dijanjikn setiap pilihan raya hmpir 20 thn telah berlalu..Ini kh yg perlu dibiarkn, paling merana penduduk tggl d kawasan perkampgn mereka dihalau sedangkn mereka sdh hidup turun temurun sebelm Tunku Abdul Rahman lahir lagi..Apa semua nie? kmu ble kata apa2 pun, tpi ini berlaku pd pddk d sekitar sy termasuk sy sendiri..fikirkn! adakah pddk hidup makmur dn aman bila tanah adat mereka dijual dn mereka pula dihalau! itu kh yg aman?..

Saya ready : sabah perlu membangun setara dgn pembangunan yg berlaku di sem msia.. pembentukan msia hnya melibatkan malaya, sabah n sarawak.. dan, kedudukan sabah n sarawak juga adalah setara dgn sem masia (malaya).. bukan setara dgn negeri2 yg ada d sem msia.. ini fakta sejarah, kecuali telah diubah..


Donjuan Danial : Jika Petronas tdak berkeupayaan.. Menara kembar petronas siap pulak??? Infrastruktur di Sabah terbelakang pula.. Begitu juga dgan Sarawak... Memandangkan hasil perut bumi tu disumbangkan oleh Sabah dan Sarawak sepatutnya pembangunan mestilah setara... Janganlah kerana mempertahankan sesuatu perkara yg jelas nampak ketidakadilannya.. Negeri sendiri jauh ketinggalan.. Cubalah amalkan sikap sayang dan kasihan pd rakyat sendiri dulu sebab rakyat lah yg undi pemimpin dgan harapan dapat membela nasib..

Walter Sintar : Bukan mahu menimbulkan sentimen kenegerian tapi kita boleh lihat dengan jelas perbezaan antara Sabah Sarawak berbanding dengan Semenanjung Malaysia. Kedua dua negeri Borneo kaya dengan hasil bumi dan sepatutnya boleh dimajukan sebagai kawasan perindustrian. Tapi apa yg kita boleh lihat banyak lagi kawasan2 di kedua buah negeri yg belum lengkap infrastruktur asasnya. Apakan pula kemudahan seperti lebuhraya 3 lorong dan juga LRT. Kita masih boleh mengekalkan keamanan biarpun di bawah kerajaan baru, kalau setakat mengundi untuk mengenang budi sampai bila bila pun tidak akan membawa kemajuan. apatah lagi kalau pemimpin makin angkuh dan tidak lagi mengutamakan kepentingan rakyat.

Ir Ajin B Gagah

:Setalah menghayati komen2 warga fb disini,terasa ia nya seakan2 melambangkan bahawa ujud tidak kepuasan hati rakyat Sabah terhadap sistem pentadbiran (termasuk pengagihan peruntukan) yang tidak seimbang dikalangan negeri2 di Malaysia ini… Khas nya diantara negeri Sabah berbanding dengan negeri-negeri di semenanjung Malaysia…
Sebagai contoh; jalan2 raya di semenanjung telah siap ketahap 80 %. Manakala di Sabah hanya 35 % ( termasuk daerah kita Tuaran) setakat ini...Walhal pada suatu ketika, keadaan pembangunan infrastruktur di semenanjung kalau dibanding dengan di Sabah juga Sarawak ada lah lebih kurang hampir2 sama.

Sabah, ada lah salah satu negeri yang dikira kaya dengan hasil mashulnya di Malaysia, tetapi apa yang terjadi masa kini negeri dibawah bayu ini diiktiraf sebagai negeri yang mempunyai rakyat termiskin (rujukan dari lapuran bank dunia), sehingga belia2 disini terpaksa berhijrah ke Semenanjung dan Singapura.
Tanah2 yang mereka cuba usahakan, dikucar-kacirkan serta dirampas oleh kompeni2 besar dari dalam dan luar Sabah.

Sama ada komen2 warga fb disini, dianggap ‘emotional’ atau pun tuduhan terhadap Dr, Jeffrey mengamal nilai demokrasi yang berbeza, bukan lah isu penting…Tetapi realiti dan hakikatnya nya ada lah rakyat Sabah secara keseluruhan nya seakan2 terasa dianak-tirikan dari banyak aspek oleh kerajaan perseketuan.

Pada saya, masalah dalaman yang dirasai oleh orang2 kita disini perlu difikirkan bersama secara mendalam…Apa lagi bila memikirkan Sabah telah merdeka bersama Malaysia selama 50 tahun.

Persoalan nya, Sabah perlukan berapa tahun lagi untuk disamakan taraf pembangunan nya dengan negeri2 di semenanjung?

Dabalun Balau : Saya cuma nak tanya 3 soalan aje sbgai Petani..Datuk pernah janji nak bantu rumah misikn tegar dan nak dtg tengok rumah yg beratap daun nipah di Kg lilud Tamau..bila Datuk nak dtg ? Janji di tepati..Bila lah nak siap saluran perairan dan peparitan Jelapang padi..bila ada air di kampung tamau.kg merabau.kota bungan.kg tawadakan..di mana janjimu..

Anak Sabah : Salam 1 msia Dtk, jika BN d katakan demokrasi, dtk cadangkan kpd pentadbiran kabinet negeri kuota pentadbiran mestila nisbah 4:4:2. Iaitu bumiputera muslim,bumiputera bkn muslim, dan cina. Keduanya, kerusi dun/parlimen, umno x bole melebihi drpd separuh. Ketiga, menambahbaik sukatan pelajaran subjek sejarah iaitu masukkan lebih byk fakta berkenaan tentang sabah/srwk. Dan byk lagi, bkn semua kritikan pembangkang x betul kerana ada kritikan yg boleh d ambil pendekatan oleh BN, dan percaya atau tdk,disebabkan projek IC di lakukan oleh pemimpin umno yg terdahulu telah mnyebabkan tempiasnya kpd pemimpin umno generasi baru.dan kita lihat PRU akan dtg ini, beberapa kerusi BN akan di rampas oleh pembangkang,apa lagi jika pembangkang bersatu satu lwn satu.siapa pun memerintah,perubahan mestilah berlaku dr aspek politik,ekonomi dan sosial utk sabah rakyat sabah..

Asmawati Iberahim : Sya setuju dgn komen2 anda semua..terima kasih kerana info ini mbuka lagi minda..Soal knyataan Dr Jeffery..sya tidak pertikaikan..sebab beliau juga memang anak jati Sabah dan lebih tahu tentang knyataan yg d beri..DARD..nmpaknya ramai yg tidak bersetuju dgn anda..dan sya juga sebenarnya sudah muak dgn cara pemimpin dan media yg suka mburuk2kan lawan mereka..knapa begitu aa? Sedangkan byk maklumat dr brbagai sumber dpt kita cari d hujung jari.saya salute pd komen2 d page ini yg mbuka mata dan minda..DARD..semoga anda lapang dada untuk mnerima komen2 ini..

ITULAH ANTARA KOMEN-KOMEN KONTRA TERHADAP PANDANGAN  DARD INI. APAKAH INI MEMBUKTIKAN BAHAWA RAKYAT SABAH SEMAKIN CELIK DENGAN FAKTA SEJARAH DAN HAK MEREKA?

0 ulasan :