Sunday, February 24, 2013

Jika benar apa yang diwar-warkan oleh pelbagai pihak di KB bahawa kesemua wakil rakyat sedia ada termasuk Datuk Rahman dahlan akan dicalonkan semula melainkan Datuk Salleh yang dijangka menggantikan Datuk Japlin Akim di DUN USUKAN, bermakna sekali lagi suku Iranun akan menggigit jari. Ini bererti suku minoriti yang paling tangkas percaturan politiknya di Sabah itu dan khasnya di Kota Belud akan sekali lagi tidak punya wakil untuk diketengahkan.

Tan Sri Pandikar yang sebelum ini ada disebut akan menggnatikan Datuk Musbah di DUN TEMPASUK, dikatakan tidak akan menjadi realiti. Justeru itu suku Iranun tidak akan berpeluang untuk melahirkan pemimpin atau meneruskan kepimpinan sedia ada mereka dalam arena politik tanahair. Ketiadaan wakil Iranun dalam politik Kota Belud dan politik Sabah dijangka menjadi malapetaka suku itu sehingga 5 tahun dari sekarang. Suara dan kehendak mereka akan terus terpinggir dan tidak didengari. sedangkan ketika inipun penglibatan Tan Sri Pandikar selaku YDP Dewan Rakyat, menyebabkan suku Iranun tidak punya apa-apa pengharapan dalam politik Sabah.

Menyedari hakikat itu, suku Iranun disaran agar memikirkan semula sokongan kepada Bn dan UMNO jika benar-benar suku itu disisihkan dalam arus pemilihan wakil rakyat di Kota belud. Walaupun berada pada kedudukan minoriti namun, suku Iranun juga punya beberapa cendikiawan dan aristokrat yang boleh memanjangkan PENGARUH MEREKA sehingga memberi tekanan kepada kepimpinan sedia ada untuk mempertimbangkan wakil dari suku Iranun.

PM Datuk Seri Najib diharapkan akan memikirkan semula, jika benar apa yang dikatakan oleh pemerhati politik KB bahawa pada PRU 13 nanti, menyaksikan tidak ada wakil dari suku Iranun. Melainkan jika suku itu bersatu memberi sokongan kepada pembangkang, ada kemungkinan besar salah satu DUN dalam Parlimen Kota Belud akan menjadi milik wakil rakyat dari suku tersebut.

1 ulasan :

Anonymous said...

kelapa mawar la jdi calon... ada beranikah