Wednesday, May 29, 2013

Kegagalan Barisan Nasional mencapai kemenangan yang memberangsangkan pada pilihan raya umum ke-13 yang lalu adalah kerana strategi yang silap oleh penasihat Perdana Menteri dan peranan media arus perdana, kata pemimpin veteran Umno Tan Sri Zainuddin Maidin.

Contohnya, kata Zainuddin yang juga adalah bekas Menteri Penerangan semasa kempen pilihan raya itu, Datuk Seri Najib Razak ditunjukan minum makan bersama rakyat, tetapi pada hakikatnya rakyat tidak pernah terserempak dengan perdana menteri Najib di tempat-tempat seumpama itu.

"Najib ditunjukan minum makan bersama rakyat di kedai-kedai lepak rakyat biasa di sana sini, di gerai, di kafe di kedai mamak dan sebagainya.

"Penasihatnya berfikir bahawa gambar ini akan menunjukan Najib yang elitis dari keluarga bangsawan hidup seperti rakyat biasa tetapi kepada rakyat adalah 'luar biasa' kerana tidak pernah mereka terserempak dengan Najib di tempat-tempat begini," katanya melalui tulisan di blognya.

Menurut Zainuddin, lebih luar biasa apabila hakikatnya, Najib sentiasa dilihat diiringi oleh pengawal dan pembantu peribadi.

Keadaan itu katanya hanya menunjukkan satu kepura-puraan.

"Penasihatnya berkepala di awan tanpa kaki mencecah daratan. Inilah penasihat yang patut disingkirkan," katanya.

Zainuddin juga berkata beliau menyokong pendapat seorang rakannya bahawa sepanduk atau poster "I Love PM" sebagai menjijikkan. Katanya, Najib seharusnya memaparkan diri beliau sebagai seorang negarawan dan bukannya pemimpin pelajar.

Beliau juga membidas akhbar The Star yang dakwanya membuat laporan tanpa pengesahan pihak berkuasa.

"Negara belum keluar dari keruncingan politik; keselamatan diancam oleh communist surrogate, tiap hari ada tunjuk perasaan cina baju hitam cemarkan pilihan raya yang sah, berbagai laporan palsu polis dibuat; blackout, dakwat padam.

"The Star dramatised berita 'light got out during black 505 rally in Tapah' selama 10 minit seolah-olah baru berlaku dan benar-benar berlaku, cuma atas dakwaan pembangkang tanpa pengesahan sesiapapun. Hebat sekali Journalisme The Star...," katanya.

Pemimpin veteran Umno itu berkata semakin banyak laporan sama dibuat setiap hari semakin ramai orang percaya yang akan mempercayai strategi pembangkang itu.

"Dalam keadaan menghadapi pelbagai cabaran dari raja lawak dan kepala cauvanisme Cina, tiba-tiba muncul pula cerita hendak jadikan BN sebagai satu parti tunggal pelbagai kaum dengan membubarkan semua parti komponen.

"Sesuatu cadangan yang serius patut dikemukakan dalam keadaan tenang bukan dalam keadaan masih ribut. Tidakkah ini menunjukan pemimpin-pemimpin Umno berada dalam keadaan panik?" soalnya.

Menurut Zainuddin sekalipun jika mahu menguji tahap penerimaan rakyat berhubung perkara berkenaan, sekarang bukan masa yang sesuai kerana hanya akan memberi gambaran seolah-olah Umno kini tertekan dan panik.

1 ulasan :

Anonymous said...

Tan Sri Zam, komen banyak banyak pun tak ada guna , Najib tidk akan mendengar pandangan serta nasihat orang lain ..
Kalau nak nasihat, nasihat kan Kak Rosmah tuuu kerana dia sahaja yang beleh nasihat si najib
Jangan buang masa..kerana najib gagal sebaik sahaja memperkenalakan slogan 1Malaysia