Friday, March 25, 2011


Kalau kita cerita tentang politik Melayu pasca Merdeka..tidak dapat tidak kita akan melihat perjalanan 'roh' perjuangan UMNO selaku parti utama orang Melayu. Bencana perpecahan yang melanda politik orang Melayu sangat besar digambarkan pada tahu 1998, tatkala berlaku pemecatan DSAI dari UMNO dan kerajaan. bencana ini lebih besar dari apa yang berlaku pada tahun-tahun 'kebangkitan' Tengku Razaleigh pada awal 80-an yang membawa kepada kehancuran parti UMNO dan UMNO BARU ditubuhkan. Pada musim itu bencana politik Melayu telah mula retak menanti belah kerana faktor politik Wang yang begitu dominan. Namun ramai yang berpandangan bahawa bencana politik Wang itu 'terlalu' lama memakan tubuh parti UMNO. Tidak seperti politikkotor,dan jijik yang mula melanda politik UMNO dan orang Melayu sejurus selepas berlaku pengaiban besar-besaran kep-ada pemimpin melayu mengenai skandal seks luar tabii. Tentunya ramai yang masih ingat, mahkamah membebaskan DASI dari tuduhan liwat walaupun ada pihak yang mendakwa ada asas yang kukuh terhadap skandal seks itu.


Politik Melayu kini semakin jijik,kotor dan mengaibkan ,apabila ada segelintir orang Melayu yang tidak serik dan tergamak membuat onar kepada bangsanya. Sejak peristiwa 1998, orang Melayu sudah beralih kepada politik seks untuk menjatuhkan pemimpin lain. Malahan pelbagai taktik dan strategi dirancang untuk mengaibkan orang lain. Dakwaan liar terhadap DSAI mengenai video seks yang tersebar beberapa hari lepas secara logiknya juga amat-amat meragukan, walaupun kita sehingga kini tidak berpeluang mengesahkan watak yang ada dalam video 22 minit itu adalah DSAI . Namun dari pengakuan dan juga penglibatan orang perseorangan yang dikepalai oleh Datuk "T" mencerminkan orang Melayu semakin terperenagkap dengan politik seks yang mengaibkan.

Dari kaca mata rakyat biasa, kita berpendirian bahawa rahmat di sebalik video seks itu ialah sokongan berganda buat PKR dan pembangkang. Mengapakah di saat Najib melaungkan transformasi, orang Melayu dan pemimpin melayu masih terperangkap dalam ilusi kotor dan saling menjatuhkan. Ini pada hemat ramai pihak akan memberikan "advantage" kepada DSAI untuk terus melakar sejarah politik peribadinya yang tersendiri, sekaligus akan menyukarkan UMNO dan BN untuk kembali meraih sokongan orang Melayu.

PRU Sarawak yang bakal berlangsung awal April ini juga dijangka akan memberikan signal terhadap isu video lucah ini. Sama ada PKR akan dapat mengalihkan pandangan rakyat sarawak mengenai isu ini atau tidak hanya akan terbukti bila keputusan PRU sarawak diumumkan kelak.

0 ulasan :